Gå til innhold

Tesla-Skam, reelt eller blåst ut av alle proporsjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet
kremt skrev (19 timer siden):

Så "Norge får ikke nok biler". 

"Hvis tesla kunne levert ville de solgt 100 tusen biler i norge per måned, de er produksjonsbegrenset"

30 tusen biler produsert til lager i Q1. 25 tusen biler til lager i Q2. Og folk løper mann av huse for 0 % rente?

Husk at biler som er på vei over havet regnes som "inventar". Så hvis mange biler er under transport så vil dette påvirke tallene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
knopflerbruce skrev (21 minutter siden):

Men hvis de har flere modeller, vil også flere av modellene ha tilsvarende "oppdateringer" gående. Summen på kassalappen er den samme.

Men de har ikke flere modeller. Model Y utgjør en veldig stor andel av salgene deres. Derfor vil også omlegging av produksjon for Model Y påvirke Tesla mer enn andre produsenter med flere ulike biler som utgjør mindre av de totale leveransene deres. Skjønner du virkelig ikke de? Jeg skjønner ikke hva du krangler på her.

Skrevet

En annen ting (enn produksjonsomleggingen for ny Model Y) som påvirker salgstallene for Tesla er de mer eller mindre virksomme produksjonslinjene for CyberTruck. Jeg vet ikke om de står i ro eller om de produserer for lager, men CyberTruck selger i hvert fall langt dårligere enn Tesla hadde forventet. 

Skrevet
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Tesla slo forventningene til markedet i Q2... Noe lavere enn Q2 de to siste årene dog. Men det var jo forventet.

Forventet fra når? Jeg husker en tid Elon Musk og fanskaren mente at det skulle være 50% vekst inn til over 2030 for å produsere 20 millioner biler i året. 

• Liker 3
Skrevet
oophus skrev (Akkurat nå):

Forventet fra når? Jeg husker en tid Elon Musk og fanskaren mente at det skulle være 50% vekst inn til over 2030 for å produsere 20 millioner biler i året. 

Forventet av markedet, åpenbart? 

Kan du referere til den posten, takk?

Skrevet
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Forventet av markedet, åpenbart? 

Kan du referere til den posten, takk?

Tesla was supposed to be achieving 50% growth per year through 2030, yet sales actually declined year over year in 2024

Aksjen har for lengst vektet inn 50% vekst i årevis, er det da ikke problematisk at de åpenbart bommer på det målet? Mål justert uker før bommer liksom på totalmålet som Tesla har gitt seg selv i årevis. 

• Liker 2
Skrevet
oophus skrev (2 minutter siden):

Tesla was supposed to be achieving 50% growth per year through 2030, yet sales actually declined year over year in 2024

Aksjen har for lengst vektet inn 50% vekst i årevis, er det da ikke problematisk at de åpenbart bommer på det målet? Mål justert uker før bommer liksom på totalmålet som Tesla har gitt seg selv i årevis. 

Dette er vell påstander i fra Tesla og deres fremtidsutsikter... Det var jo ikke helt det du sa, som vanlig...

Du forstår ikke hva du prater om. Det var MARKEDET som hadde en forventning som lå under de faktiske tallene. Ikke tesla eller fanboys eller hva annet du kommer på.

Skrevet
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Dette er vell påstander i fra Tesla og deres fremtidsutsikter... Det var jo ikke helt det du sa, som vanlig...

Du forstår ikke hva du prater om. Det var MARKEDET som hadde en forventning som lå under de faktiske tallene. Ikke tesla eller fanboys eller hva annet du kommer på.

Jo? Jeg skrev spesifikt at det var fra Elon Musk og fanskaren som speiler hans håpløse mål... 

Markedet justerer sine mål helt frem til rapporten faller. Tap QoQ faller jo litt fra 50%vekst og målet med 20 mil biler solgt årlig mot 2030. 😅 

• Liker 3
Skrevet
oophus skrev (2 minutter siden):

Jo? Jeg skrev spesifikt at det var fra Elon Musk og fanskaren som speiler hans håpløse mål... 

Markedet justerer sine mål helt frem til rapporten faller. Tap QoQ faller jo litt fra 50%vekst og målet med 20 mil biler solgt årlig mot 2030. 😅 

My bad, så bare fans av en eller annen grunn. Men absolutt, musk har sagt mye rart han men det var altså markedet jeg refererte til her.

Markedet oppdaterer prognoser ja, men de slo altså prognosene og aksjen er opp ~5%ish. 

Det er det hele jeg sier... Det var ikke ett særlig sterkt kvartal. Alle i 24 og 23 var vell bedre med kjapp hoderegning og husk. Men vekst i fra det elendige Q1 resultatet i det minste. 

Fortsetter utviklingen vill en nok se 4xxxxx eller 23/24 kvartal tall i neste runde.

Skrevet
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Markedet oppdaterer prognoser ja, men de slo altså prognosene og aksjen er opp ~5%ish. 

Oppdaterte de sine prognoser opp eller nedover for å være nærmere resultatet? 

Skrevet (endret)
oophus skrev (2 timer siden):

Smartingen Elon Musk valgte jo å kansellere billig-bilen som skulle bidra til dette, for i stedet å fokusere mer på autonomi.

Nå skal det riktignok komme andre billigere varianter, men det er ukjent hvor mye de vil koste (sannsynligvis mer enn den opprinnelige planlagte billig-modellen), når de kommer, og om de er fysisk mindre eller bare nedstrippede versjoner av Model 3 og/eller Y.

Uansett, Tesla endret strategi, og gikk for autonomi i stedet det opprinnelige målet du nevner.

Eller det vil si, guidingen var ikke 50% årlig. Det var 50% vekst i året i gjennomsnitt. De sa til og med at det ville innebære at noen år ville ha over 50% vekst og andre år ville ha under 50% vekst. Fra 2020 og til salget begynte å falle igjen, vokste de jo langt over 50% i gjennomsnitt gjennom flere år. Selv en tid etter at salget begynte å gå nedover, lå de fortsatt på over 50% vekst i gjennomsnitt over flere år.

Hvis salget øker med 100% det første året og 0% det andre året så har de sitt på det tørre - 50% i gjennomsnitt.

Og dette gjennomsnittet var opp mot 2030, så hvis de pumper ut robotaxier og når 20M totalt og 50% vekst i gjennomsnitt fra 2020-2030 så har de oppnådd målet sitt.

Endret av Markiii
Skrevet (endret)
oophus skrev (1 time siden):

Tesla kommer ikke med prognoser for leveranser hvert kvartal. Det der gjør er å hente inn estimater fra analytikere og liste opp disse, og så tar det gjennomsnitt av estimater fra ulike analytikere. Dette estimatet lå langt over selv det "Tesa-fans" hadde kommet med.

Endret av Markiii
Skrevet
Markiii skrev (11 minutter siden):

Uansett, Tesla endret strategi, og gikk for autonomi i stedet det opprinnelige målet du nevner.

De endrer "strategi" fordi strategien var et luftslott de ikke kunne forsvare lenger. Det er viktig for dem at aksjekurs ikke kan måles direkte mot andre i samme segment, for da gir ikke kursen noen mening. Så hopp over til neste luftslott og hype istedet. 

• Liker 4
Skrevet
oophus skrev (1 time siden):

You tell me, det er du som er så opptatt av disse justeringene.

Skrevet
oophus skrev (1 minutt siden):

De endrer "strategi" fordi strategien var et luftslott de ikke kunne forsvare lenger. Det er viktig for dem at aksjekurs ikke kan måles direkte mot andre i samme segment, for da gir ikke kursen noen mening. Så hopp over til neste luftslott og hype istedet. 

De kunne fint forsvart "luftslottet" hvis de hadde lansert en billig, liten bil til 250 000 kroner. En slik bil ville ha solgt helt vilt bra.

• Liker 1
Skrevet
Markiii skrev (9 minutter siden):

Tesla kommer ikke med prognoser for leveranser hvert kvartal. Det der gjør er å hente inn estimater fra analytikere og liste opp disse, og så tar det gjennomsnitt av estimater fra ulike analytikere. Dette estimatet lå langt over selv det "Tesa-fans" hadde kommet med.

Tesla sine prognoser er for lengst glemt. Prognosene til alle andre justeres fortløpende. Firma som er bull TSLA vil at Tesla slår "prognosene" slik at kurs får seg et hopp. Har man folks pensjon i et firma så er det en enkel måte å holde noe oppe selv og de bommer QoQ samt mot Teslas tidligere mål. 

Skrevet
oophus skrev (Akkurat nå):

Tesla sine prognoser er for lengst glemt. Prognosene til alle andre justeres fortløpende. Firma som er bull TSLA vil at Tesla slår "prognosene" slik at kurs får seg et hopp. Har man folks pensjon i et firma så er det en enkel måte å holde noe oppe selv og de bommer QoQ samt mot Teslas tidligere mål. 

Tesla kommer som sagt ikke med prognoser. De gir en oversikt over estimater fra analytikere.

Forresten så er jeg ikke engang sikker på om de faktisk har gått bort fra 20M og 50% gjennomsnittlig vekst mot 2030. Mener jeg leste noe om at masseproduksjon av Cybercab kunne bidra til dette.

Skrevet
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

You tell me, det er du som er så opptatt av disse justeringene.

Svaret er ned. Ned fra rundt 444 000 og -13, 5% fra Q22024.

• Liker 2
Skrevet
Bjerknez skrev (På 31.3.2025 den 13.25):

Tesla skam hadde jeg nok ikke kjent så mye på, men jeg er mer bekymret over ustabiliteten vedrørende verdien på bilene grunnet alt som foregår nå. 

Vell jeg må si at jeg har vell aldri likt designen på iRobot bilene noe særlig, den er kjedelig og utrykksløs blanding mellom en forvokst Porsche og VW bitel og jeg har vell i utgangspunktet alltid tenkt at den har en veldig oppskrytt markedsverdi, når det kommer til E Musk, var vell han på nazi radaren lenge før Hitler hilsenen så hele skam greia er oppskrytt spør du meg, Musk har startkapitalen nedarvete fra sør afrikansk apartie penger som han investerte i pay pal som han igjen investerte i Tesla som allerede var et produkt som var utviklet, han skapte det ikke, han er inuativ ikke i produktet men i investeringen og det samme gjelder vell egentlig på alle fronter penger skaper penger og når ekstremt høyre ønsket å etablere politikk i USA ble han vell en naturlig støttespiller, selv om de også har litt forskjellige måter di ønsker å utvikle fremtiden, folk flest har vell forskjellige grunner til å kjøpe Tesla, prestisje, smak, politisk holdning, behov for å støtte en lokal forhandler som de kjenner eller behov for å passe in i omgangskretsen. Hvem vet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...