Vokteren Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Subara skrev (På 27.5.2025 den 12.31): Kriminaliteten i samfunnet er noe alle partiene jobber med å få ned. Det virker ikke slik når enkelte partier er handlingslammede pga «våre internasjonale forpliktelser», ikke tør å bruke tilgjengelig statistikk i naiv redsel for pressgrupper, eller rett og slett applauderer status quo med fri flyt av billig arbeidskraft. Den siste gruppen har sikkert råd til å bo i beskyttede områder hvor problemene ikke er synlige….. 4
Subara Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai Vokteren skrev (På 29.5.2025 den 8.33): Det virker ikke slik når enkelte partier er handlingslammede pga «våre internasjonale forpliktelser», ikke tør å bruke tilgjengelig statistikk i naiv redsel for pressgrupper, eller rett og slett applauderer status quo med fri flyt av billig arbeidskraft. Den siste gruppen har sikkert råd til å bo i beskyttede områder hvor problemene ikke er synlige….. Det handler også om hvordan man snakker om andre mennesker og samtidig beholder menneskeverdet. Feks. i denne tråden. Hver gang den er i aktivitet slår ordet hate i mot deg og debatten går i kok. Her har TS vært ryddig og hater politikken istedenfor en gruppe. Hvordan man omtaler andre påvirker også en selv. Hva om det var dine venner eller familie det gjaldt? Tenk på hvor mange norske som er gift med noen som har en mørkere hud og barna deres. Hvordan kan du vite når du møter noen med mørkere hud på gata hvor norsk og etablert denne personen egentlig er, feks. alltid vært i Norge Hvor mye de betyr for andre og hva som er deres rolle i samfunnet. Dessuten er innvandringspolitikken streng, og det er allerede strammet inn for rettighetene til ukrainere som flytter hit for ikke å få bomber i hodet. En krig vi støtter. 5
Vokteren Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai Subara skrev (3 timer siden): Det handler også om hvordan man snakker om andre mennesker og samtidig beholder menneskeverdet. Feks. i denne tråden. Hver gang den er i aktivitet slår ordet hate i mot deg og debatten går i kok. Her har TS vært ryddig og hater politikken istedenfor en gruppe. Hvordan man omtaler andre påvirker også en selv. Hva om det var dine venner eller familie det gjaldt? Tenk på hvor mange norske som er gift med noen som har en mørkere hud og barna deres. Hvordan kan du vite når du møter noen med mørkere hud på gata hvor norsk og etablert denne personen egentlig er, feks. alltid vært i Norge Hvor mye de betyr for andre og hva som er deres rolle i samfunnet. Dessuten er innvandringspolitikken streng, og det er allerede strammet inn for rettighetene til ukrainere som flytter hit for ikke å få bomber i hodet. En krig vi støtter. Det handler nok mer om å se på brutale fakta og statistikk enn om nedsettende kommentarer: https://www.lydenavnorge.no/p4/nyheter/kraftig-okning-i-trusler-mot-innvandrerbarn/artikkel/968540/ 1
Subara Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai Vokteren skrev (3 timer siden): Det handler nok mer om å se på brutale fakta og statistikk enn om nedsettende kommentarer: https://www.lydenavnorge.no/p4/nyheter/kraftig-okning-i-trusler-mot-innvandrerbarn/artikkel/968540/ Så fint at Brenna tar det på alvor. Jeg beskriver bare hvordan statistikk og brutale fakta kan virke på folk, særlig hvis de er i en svak posisjon. Å gjenta til stadighet blir som en hatkampanje. Her må man finne en middelvei. 3
Vokteren Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai Subara skrev (8 minutter siden): Så fint at Brenna tar det på alvor. Jeg beskriver bare hvordan statistikk og brutale fakta kan virke på folk, særlig hvis de er i en svak posisjon. Å gjenta til stadighet blir som en hatkampanje. Her må man finne en middelvei. Jeg er enig i at det er nyanser og at mange fremmedkulturelle skikker seg bedre enn de fleste nordmenn. Men hvorfor så livredd for å kalle en spade for en spade ? Det gjør alltid vondt å innrømme at man har tatt feil. Akkurat som da svenske styringspartier måtte innrømme at naiviteten hadde gått for langt og at «svenske tilstander» var blitt en realitet for mange år siden…..
rabler Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai 3 hours ago, Vokteren said: Jeg er enig i at det er nyanser og at mange fremmedkulturelle skikker seg bedre enn de fleste nordmenn. Men hvorfor så livredd for å kalle en spade for en spade ? Det gjør alltid vondt å innrømme at man har tatt feil. Akkurat som da svenske styringspartier måtte innrømme at naiviteten hadde gått for langt og at «svenske tilstander» var blitt en realitet for mange år siden….. Jeg kan godt kalle en spade for en spade: Den norske innvandringspolitikken er alt for streng og til tider helt umenneskelig. Legg ned UNE! Rasister og høyreekstremister er et mye større problem i Norge enn innvandrere. 5
Vokteren Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai rabler skrev (36 minutter siden): Jeg kan godt kalle en spade for en spade: Den norske innvandringspolitikken er alt for streng og til tider helt umenneskelig. Legg ned UNE! Rasister og høyreekstremister er et mye større problem i Norge enn innvandrere. Hvilke nye forutsetninger har blitt politisk skapt de siste tiårene som bidrar til skepsis, utenforskap og konflikt ? I denne saken snakker vi om bakenforliggende årsak, konsekvens og fakta. Det du feilaktig kaller rasisme oppstår av en årsak og ikke av seg selv. 1
Crooked Cracker Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai rabler skrev (53 minutter siden): Jeg kan godt kalle en spade for en spade: Den norske innvandringspolitikken er alt for streng og til tider helt umenneskelig. Legg ned UNE! Rasister og høyreekstremister er et mye større problem i Norge enn innvandrere. Jeg også, godhetsposører som avfeier all kritikk og problemer rundt innvandring som rasisme og høyre-ekstremisme er den største hindringen for bedre integrering. 5
rabler Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai 42 minutes ago, Vokteren said: Det du feilaktig kaller rasisme oppstår av en årsak og ikke av seg selv. Sorry, men å skylle på innvandrere for at det finnes rasister er den mest patetiske victimblamingen jeg har sett. 5
Neptun1 Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai rabler skrev (3 timer siden): Jeg kan godt kalle en spade for en spade: Den norske innvandringspolitikken er alt for streng og til tider helt umenneskelig. Legg ned UNE! Rasister og høyreekstremister er et mye større problem i Norge enn innvandrere. Om ikke dette er trolling så er det skremmende. 4
Drunkenvalley Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai 2 hours ago, Crooked Cracker said: Jeg også, godhetsposører som avfeier all kritikk og problemer rundt innvandring som rasisme og høyre-ekstremisme er den største hindringen for bedre integrering. Nja, kven har rekorden for antall drepte i terror-angrep her i Norge igjen? Innvandrere eller norske høgre-ekstremister? For den saks skylde, kven står for flest terror-angrep her i Norge igjen? 4
Crooked Cracker Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai Drunkenvalley skrev (34 minutter siden): Nja, kven har rekorden for antall drepte i terror-angrep her i Norge igjen? Innvandrere eller norske høgre-ekstremister? For den saks skylde, kven står for flest terror-angrep her i Norge igjen? At 22. Juli skjedde invaliderer jo ikke kritikk av innvandringspolitikk og mislykket integrering. 1 1
Boing_80 Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai Crooked Cracker skrev (4 minutter siden): At 22. Juli skjedde invaliderer jo ikke kritikk av innvandringspolitikk og mislykket integrering. Hvorfor, hvorfor, hvorfor klarer ikke enkelte å fatte det faktum at det er ganske mange godt integrerte innvandrere i Norge? At det er noen få som driver med faenskap er vel ikke ensbetydende med mislykket integrering? 6 1
Crooked Cracker Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai Boing_80 skrev (Akkurat nå): Hvorfor, hvorfor, hvorfor klarer ikke enkelte å fatte det faktum at det er ganske mange godt integrerte innvandrere i Norge? At det er noen få som driver med faenskap er vel ikke ensbetydende med mislykket integrering? Påstanden er ikke mislykket integrering over hele linja, men mer et ønske om effektive tiltak for de som faller ut. En kan si at det er få, men likevel mange nok til at selv mainstream media skriver om problemstillingen. Det er jo forskjell på innvandrergrupper her også. 1
Drunkenvalley Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai 11 minutes ago, Crooked Cracker said: At 22. Juli skjedde invaliderer jo ikke kritikk av innvandringspolitikk og mislykket integrering. Det er plenty av kritikk å rette mot innvandringspolitikken, men eg er av meininga at det meste av "kritikken" kastet den veien er rett og slett lat rasisme. Basically all form av "mislykket integrering" språk som klandrer innvandreren er rett og slett svada. Det er skrekkelig openbart at innvandrere samler seg i klynger når dei ikkje har eit støttenettverk utafor si eige kultur. Kvifor har dei ikkje eit støttenettverk utafor si eige kultur? Det mest openbare er enorme språkbarrierer. Mange ankommer Norge uten vesentlige språk-egenskaper. Ikkje særdeles uvanlig; eg hugse sjølv når eg var liten sleit mange av klassekameratene mine med å holde ein enkel samtale på engelsk, og dei fleste blei aldri vesentlig bedre. Fleste av dei høyrdes ut som Petter Solberg. Disse språkbarrierene er ikkje berre løyst ved å tilby norsk-kurs. Det er rett og slett dritvanskelig å lera eit nytt språk, og tar vesentlig tid. I mellomtida så har dei alle normale behov som oss alle andre. Mao så syns eg me som land har stort sett feilet dei frå byrjinga. Fleste av dei kan knapt hente ut penger fra minibank her uten hjelp. Då er det naturlig at dei treng hjelp fra andre. Problemet er båe at me ikkje er hjelpen dei treng, men og at mykje av tjenestene dei treng ikkje har dugelige språk-alternativer. Språkbarrierer er berre ein av mange problemer med innvandringspolitikken her i Norge, men eg trur det er ein av dei mest umiddelbare som, om løyst, ville vesentlig forbedret livskvaliteten for mange, og vesentlig redusere avhengigheten på andre som deler språket deira. Ein viktig ting eg ynskje kommunisere er at eg trur det er systemet som feiler, ikkje innvandrere. Det er eit jævlig vanskelig problem, men føler det er verdiløst å klandre innvandrerne med mindre du ynskje plystre hundefløyter. 8
Crooked Cracker Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai Drunkenvalley skrev (3 minutter siden): Ein viktig ting eg ynskje kommunisere er at eg trur det er systemet som feiler, ikkje innvandrere. Det er eit jævlig vanskelig problem, men føler det er verdiløst å klandre innvandrerne med mindre du ynskje plystre hundefløyter. At ting kan tilrettelegges bedre for integrering er jo en del av diskusjonen for all del, dog jeg vil ikke si at det unnskylder grove kriminelle handlinger heller. Det er jo mer dybdediskusjon av konkrete ting som omhandlinger forventninger fra samfunnet kontra forventninger fra innvandrere som bør komme på agendaen. Det bør jo være en åpen debatt som ikke trenger å defineres fra hverken ytre-høyre eller ytre-venstre. 1
Drunkenvalley Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai Eg syns det er å tale med to tunger når du avviser terror-angrep utført av høgre-ekstremisme, for så å vektlegge "grove kriminelle handlinger" når me er tilbake på innvandrere. Det er lite poeng i å tale tull om "forventninger plassert på innvandrere" i ein diskusjon om innvandringspolitikk. Eg minnes når konsentrerte folkemengder som forårsaket dødsfall - f.eks under konserter eller festivaler - var eit stort problem. Logikken som blei brukt var at det var folkemengdens feil at så mange døde, men å klandre dei er lite effektivt. Behandle problemet som eit reelt ingeniør-prosjekt du skal løse. Ein av dei første tingene du må gjere då er å fokusere på kva du konkret kan gjere. Når det er så skrekkelig ineffektivt å klandre innvandrerne så lystrer det naturlig nok meir av rasisme, ikkje politisk vilje til å løyse problemet. Forøvrig har eg ikkje 100% håndfaste ideer her - det er vanskelig å løyse under ideelle forhold. Men for min del er nokre av dei viktigste tingene me kan gjere deriblant å sikre språk-kurs (både for innvandrere og nordmenn), tromme opp etterspørsel for fremmed mat, språk og kultur, og generelt tilrettelegge for at innvandrere forlat klyngene sine nok til å møte andre. Eksponering mellom dei to sidene er sentralt i å forbedre integrering. Bedre tilgjengelighet hjelp og i stor grad. Det er rett og slett knotete å navigere f.eks NAV, skaffe seg bank-konto, og ellers få direkte hjelp med ganske trivielle handlinger i daglige livet hvis du ikkje kan språket. Universal utforming er eit betydelig hjelpsomt verktøy, kor symboler og informasjon kan kommuniseres på tvers av språk. Det gjer innvandrere meir uavhengighet. Sjølvsagt må me og ta tak i manglende mangfoldighet i arbeidsplassen. Vanskelig å skuffe under teppet kor dårlig representasjonen er - enten i form av innvandrere eller andre sider av dagens norske samfunn. Her er det litt komplisert, for mange får ikkje overført utdanningen sin når dei flytter til Norge. Der er det ofte gode, byråkratiske grunner til at det skjer. 4
Vokteren Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai rabler skrev (8 timer siden): Sorry, men å skylle på innvandrere for at det finnes rasister er den mest patetiske victimblamingen jeg har sett. Der dro rabler rasismekortet igjen, som en ubevisst eller bevisst ryggmargsrefleks. Jeg «skyller» ikke på enkeltpersoner, men jeg skylder på politikken som har vært ført de siste tiårene som har vært preget av altfor mye naivitet og idealisme. Når skeptikere og realister påpeker baksiden av medaljen, går idealistene straks i skyttergraven og sementerer debatten med ufine metoder og stråmenn. Svenske myndigheter gjorde det lenge på samme måte, med nedslående resultater. 3
Crooked Cracker Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai Drunkenvalley skrev (5 timer siden): Eg syns det er å tale med to tunger når du avviser terror-angrep utført av høgre-ekstremisme, Stråmann, jeg har ikke avvist dette. Drunkenvalley skrev (5 timer siden): for så å vektlegge "grove kriminelle handlinger" når me er tilbake på innvandrere. Fordi, som sagt, det ene invaliderer ikke det andre. Drunkenvalley skrev (5 timer siden): Det er lite poeng i å tale tull om "forventninger plassert på innvandrere" i ein diskusjon om innvandringspolitikk. Selvfølgelig er det ikke det tull, flytter jeg til Kina ligger det en forventning til at jeg tilpasser seg landets lover, regler og normer. Drunkenvalley skrev (5 timer siden): Eg minnes når konsentrerte folkemengder som forårsaket dødsfall - f.eks under konserter eller festivaler - var eit stort problem. Logikken som blei brukt var at det var folkemengdens feil at så mange døde, men å klandre dei er lite effektivt. Behandle problemet som eit reelt ingeniør-prosjekt du skal løse. Ein av dei første tingene du må gjere då er å fokusere på kva du konkret kan gjere. Nettopp, og da kan en fint konkretisere problematikk rundt innvandring uten å dra inn høyre-ekstremisme eller terror. Drunkenvalley skrev (5 timer siden): Når det er så skrekkelig ineffektivt å klandre innvandrerne så lystrer det naturlig nok meir av rasisme, ikkje politisk vilje til å løyse problemet. Det er slike argumtenter som forsøpler hele debatten. Det viser bare en vrangvilje til å forstå motpartens innvendinger og bekymringer. Vi har har jo sett hvordan denne tilnærmingen til kritiske røster har gått i Sverige. Det er ikke rasistisk å foretrekke at Norge ikke også ender opp der. Drunkenvalley skrev (5 timer siden): Forøvrig har eg ikkje 100% håndfaste ideer her - det er vanskelig å løyse under ideelle forhold. Men for min del er nokre av dei viktigste tingene me kan gjere deriblant å sikre språk-kurs (både for innvandrere og nordmenn), At alle lærer seg norsk er viktig ja. Drunkenvalley skrev (5 timer siden): tromme opp etterspørsel for fremmed mat, språk og kultur, Det høres litt krampeaktig ut, slike ting bør jo skje organisk fremfor at det trommes opp. Drunkenvalley skrev (5 timer siden): og generelt tilrettelegge for at innvandrere forlat klyngene sine nok til å møte andre. Eksponering mellom dei to sidene er sentralt i å forbedre integrering. Dessverre har vi sett at nordmenn som eksponeres i stor grad velger å flytte, du avskriver vel også dette som rasisme uten å betrakte deres erfaringer. Drunkenvalley skrev (5 timer siden): Bedre tilgjengelighet hjelp og i stor grad. Det er rett og slett knotete å navigere f.eks NAV, skaffe seg bank-konto, og ellers få direkte hjelp med ganske trivielle handlinger i daglige livet hvis du ikkje kan språket. Universal utforming er eit betydelig hjelpsomt verktøy, kor symboler og informasjon kan kommuniseres på tvers av språk. Det gjer innvandrere meir uavhengighet. Slike ting burde vært planlagt bedre før vi tok i mot såpass mange, ja. Det er dog også et ansvar som ligger på de som velger å flytte hit. Drunkenvalley skrev (5 timer siden): Sjølvsagt må me og ta tak i manglende mangfoldighet i arbeidsplassen. Vanskelig å skuffe under teppet kor dårlig representasjonen er - enten i form av innvandrere eller andre sider av dagens norske samfunn. Her er det litt komplisert, for mange får ikkje overført utdanningen sin når dei flytter til Norge. Der er det ofte gode, byråkratiske grunner til at det skjer. Hjelpe innvandrere i jobb og tiltak for inkludering er vel og bra det, så lenge ikke mennesker blir problematisert for å være hvite. 1
Subara Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai Drunkenvalley skrev (6 timer siden): Det er plenty av kritikk å rette mot innvandringspolitikken, men eg er av meininga at det meste av "kritikken" kastet den veien er rett og slett lat rasisme. Basically all form av "mislykket integrering" språk som klandrer innvandreren er rett og slett svada. Det er skrekkelig openbart at innvandrere samler seg i klynger når dei ikkje har eit støttenettverk utafor si eige kultur. Kvifor har dei ikkje eit støttenettverk utafor si eige kultur? Det mest openbare er enorme språkbarrierer. Mange ankommer Norge uten vesentlige språk-egenskaper. Ikkje særdeles uvanlig; eg hugse sjølv når eg var liten sleit mange av klassekameratene mine med å holde ein enkel samtale på engelsk, og dei fleste blei aldri vesentlig bedre. Fleste av dei høyrdes ut som Petter Solberg. Disse språkbarrierene er ikkje berre løyst ved å tilby norsk-kurs. Det er rett og slett dritvanskelig å lera eit nytt språk, og tar vesentlig tid. I mellomtida så har dei alle normale behov som oss alle andre. Mao så syns eg me som land har stort sett feilet dei frå byrjinga. Fleste av dei kan knapt hente ut penger fra minibank her uten hjelp. Då er det naturlig at dei treng hjelp fra andre. Problemet er båe at me ikkje er hjelpen dei treng, men og at mykje av tjenestene dei treng ikkje har dugelige språk-alternativer. Språkbarrierer er berre ein av mange problemer med innvandringspolitikken her i Norge, men eg trur det er ein av dei mest umiddelbare som, om løyst, ville vesentlig forbedret livskvaliteten for mange, og vesentlig redusere avhengigheten på andre som deler språket deira. Ein viktig ting eg ynskje kommunisere er at eg trur det er systemet som feiler, ikkje innvandrere. Det er eit jævlig vanskelig problem, men føler det er verdiløst å klandre innvandrerne med mindre du ynskje plystre hundefløyter. Samfunnet har blitt mindre humant bla pga digitaliseringen. Færre fysiske møter der man kan bli kjent. Kroppsspråk og ansiktsuttrykk er ikke lenger mulig for å forbedre dårlig kommunikasjon. Offentlige instanser har blitt chatterobot og telefonmøter istedenfor, som forutsetter at man er god i norsk og gjør tilgangen til hjelp og rettigheter mer krevende. Det er noe også eldre møter på som ikke holder tritt med utviklingen. Eller svake grupper generelt. Mangler man et nettverk er man ute å kjøre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå