Gå til innhold

Ny Folkeavstemming om EU-medlemskap

EU-medlemskap?  

248 stemmer

1. 1. For EU-Medlemskap?

• Ja
      77
    • Nei
      129
    • Usikker
      42

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Sitat

Norsk Industri mener Norge bør knytte seg til EUs tollunion for EØS-varer.
– Det er mulig uten å bli fullverdig medlem av EU. Det kan være en god kriseløsning i dagens situasjon, sier direktør Harald Solberg.

Det er kanskje mulig på papiret, men det er ikke noe som EU vil godta, det kan de bare glemme.

Endret av Uderzo
Skrevet
2 minutes ago, Uderzo said:

Det er kanskje mulig på papiret, men det er ikke noe som EU vil godta, det kan de bare glemme.

Tyrkia er medlem av tollunionen uten å være medlemmer av EU, så jeg vil si det er mulig.

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
Imaginacíon skrev (49 minutter siden):

Det er en forskjell, men på hvilken måte skulle det gjøre EU skeptisk til tollunion med Norge?

Hva skulle insentivet være for EU? De har allerede vist at de ikke er villige til å gjøre unntak. Å gi Norge større tilgang til EU uten medlemskap tror jeg ikke de er interessert i. Dette er et spillekort de neppe kommer til å gi fra seg frivillig.

Skrevet

Gitt siste tids hendelser er alle alternativer som ikke involverer et samlet Europa helt tilbakestående. Russland puler oss i ræva, Kina ler og Amerika står og klapper i takt. Hva enn vi taper av suverenitet blir en fotnote når de tre andre er ferdig med oss.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
7 minutes ago, Uderzo said:

Norge har hatt to, Island har ikke hatt noen, meg bekjent. Så det er ikke så oppsiktsvekkende.

Så at nok et nordisk land sannsynligvis blir medlem er ikke interessant? Norge sover.

• Liker 2
Skrevet (endret)
14 minutes ago, Uderzo said:

Norge har hatt to, Island har ikke hatt noen, meg bekjent. Så det er ikke så oppsiktsvekkende.

De som var stemmeberettiget i 1994 kan jo ikke ha bestemt dette for de neste 1000 årene, men vi kan jo heller ikke ha en ny avstemming hvert  fjerde år.

Så hvor lenge tenker du at avgjørelsen i 1994 "binder" Norge og befolkningen til å være utenfor EU? Når mener du at man tidligst skulle kunne hatt en ny runde?

Ps. Jeg vet ikke om jeg er for eller mot en ny avstemming nå snart, men over 30 år har passert og verden har endret seg svært, svært mye på den tiden. 

Endret av WiiBoy
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (10 minutter siden):

Så at nok et nordisk land sannsynligvis blir medlem er ikke interessant? Norge sover.

Hvor skriver jeg at det ikke er interessant?

Skrevet
Uderzo skrev (På 19.1.2026 den 10.35):

Hva skulle insentivet være for EU? De har allerede vist at de ikke er villige til å gjøre unntak. Å gi Norge større tilgang til EU uten medlemskap tror jeg ikke de er interessert i. Dette er et spillekort de neppe kommer til å gi fra seg frivillig.

Vil ikke en tollunion gå begge veier, slik at EU-land også vil få større tilgang til det norske markedet?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
24 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

Vil ikke en tollunion gå begge veier, slik at EU-land også vil få større tilgang til det norske markedet?

Jeg tror du overvurderer sterkt hvilken betydning det norske markedet har for EU.

Den andre veien derimot ....

• Liker 2
Skrevet
trikola skrev (2 minutter siden):

Jeg tror du overvurderer sterkt hvilken betydning det norske markedet har for EU.

Den andre veien derimot ....

Joda, jeg tror ikke akkurat vi er noe stort, uforløst potensiale for EU, men hvis det er kriteriene kan man jo nesten lure på hva insentivene for EU til å ta opp små medlemsland skulle være i det hele tatt eller...?

Skrevet
WiiBoy skrev (6 minutter siden):

De som var stemmeberettiget i 1994 kan jo ikke ha bestemt dette for de neste 1000 årene, men vi kan jo heller ikke ha en ny avstemming hvert  fjerde år.

Så hvor lenge tenker du at avgjørelsen i 1994 "binder" Norge og befolkningen til å være utenfor EU? Når mener du at man tidligst skulle kunne hatt en ny runde?

Ps. Jeg vet ikke om jeg er for eller mot en ny avstemming nå snart, men over 30 år har passert og verden har endret seg svært, svært mye på den tiden. 

En forutsetning, etter min mening, må være en tydelig endring i opinionen som vedvarer over tid.

• Liker 1
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (36 minutter siden):

Jo, men tollunionen er helt klart en av de største gulrøttene. Som vi erfarte for ikke så lenge siden, er dette også en av tingene som er mer til ulempe for Norge ved å stå utenfor. Jeg tror ikke EU vil gi dette bort uten videre, når det kan være en vesentlig drivkraft for en fremtidig EU innmelding.

Skrevet
3 minutes ago, Uderzo said:

Jo, men tollunionen er helt klart en av de største gulrøttene. Som vi erfarte for ikke så lenge siden, er dette også en av tingene som er mer til ulempe for Norge ved å stå utenfor. Jeg tror ikke EU vil gi dette bort uten videre, når det kan være en vesentlig drivkraft for en fremtidig EU innmelding.

Jeg trodde tollunionen skulle være all inclusive, men når fisk og landbruk holdes utenfor blir det uinteressant. Det ville være kirsebærplukking som du hinter til.

• Liker 1
Skrevet
Uderzo skrev (17 minutter siden):

En forutsetning, etter min mening, må være en tydelig endring i opinionen som vedvarer over tid.

Men får man egentlig noe godt bilde av opinionen hvis man ikke i det minste gjennomfører en debatt? Pr. nå er det jo motstand til og med mot det, akkurat som om diskusjonen i seg selv er skremmende for enkelte...

Uderzo skrev (12 minutter siden):

Takk, det var oppklarende.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...