Gå til innhold

Norsk skole undervurderer kristendommens betydning for demokratiet

Anbefalte innlegg

Skrevet
skaftetryne32 skrev (17 timer siden):

man kan ikke ha en gud som allerede kjenner fremtiden og påstå at vi har fri vilje, det kan ikke være fri vilje i en forutbestemt fremtid forstår du vel ?

Det ville jo vært ukjærlig å bestemme at @skaftetryne32 skulle være ateist og samtidig ønske at du tror!?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kjetil Lura skrev (10 timer siden):

Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne* skapte han dem. Og Gud velsignet dem og Gud sa til dem: Vær fruktbare og bli mange og fyll jorden, og legg den under dere og råd over havets fisker og himmelens fugler og over alt levende som rører seg på jorden.

Det ble nok ikke så idyllisk, du glemte slangen som kunne kommunisere med menneskene. Siden kalt djevelen og satan. En enklere forståelse om livet utenfor hagen er 1.Kor.15 hvor den første Adam som ble merket som syndig ble til en levende sjel, mens den siste Adam ble til en ånd som gir liv. (1.Kor. 15.45) Altså en menneskelig utvikling vi ikke forstår enda. Det er langt i mellom det å skapes som en etterligning av Gud som er syndig, og bli født på nytt gjennom en oppstandelse hvor det ikke lengre kan synde = 1.Joh.3.9: Den som er født av Gud, gjør ikke synd. For det Gud har sådd, blir i ham. Han kan ikke synde, for han er født av Gud.

Så stor forskjell mellom det forgjengelige og uforgjengelige liv. Kol.3.1-10 har betegnet sammenhengen med disse to som det gamle og det nye mennesket.

Skrevet
Kjell Sande skrev (12 timer siden):

Og uansett om konverteringsterapi er lovlig eller ikke så bør dette være frivillig. Jeg er tilhenger av at den det gjelder selv finner ut av hvilke behov man har.

Det er ingen grunn til å la noen finne ut av noen sånne "behov", for det er ganske enkelt ikke mulig å gjøre noe med, det er best å beholde det veldig ulovlig, og meget straffbart så ingen får noen gode ideer, det er absolutt ingen som blir konvertert bare noen som blir hjernevasket å traumatisert, og i verste fall torturert og drept.

https://www.huffpost.com/entry/gay-south-africa-conversion-deaths_n_3186820

https://williamsinstitute.law.ucla.edu/press/lgb-suicide-ct-press-release/

• LGB people who experienced conversion therapy showed greater odds of having suicidal thoughts and attempts compared to LGB people who had not experienced conversion therapy:
    • 92% greater odds of lifetime suicidal ideation
    • 75% greater odds of planning to attempt suicide
    • 88% greater odds of attempting suicide resulting in no or minor injury
    •  
    • 4 out of 5 people who received conversion therapy received it from a religious leader.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
skaftetryne32 skrev (31 minutter siden):

Det handler ikke om tro eller mytologi, men enkel logikk og en forståelse av ordets betydning. 

Nettopp, du velger selv hvilket regnestykke du ønsker å tro på.

• Liker 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (19 minutter siden):

Nei, jeg gjør ikke det. 

Ok. Forklar for dine meningsmotstandere hvorfor du setter din lit til vitenskapen, da blir det klart hvilket regnestykke du velger å tro på. 

• Liker 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Hva ville hent om alle var lydige ?

Er du den lydige eller den ulydige her 👇

Er du villig til å dø for ulydighet/lydighet?

• Liker 1
Skrevet
PÃ¥inter skrev (36 minutter siden):

Ok. Forklar for dine meningsmotstandere hvorfor du setter din lit til vitenskapen, da blir det klart hvilket regnestykke du velger å tro på. 

Hvorfor i all verden skal jeg gjøre det ?

PÃ¥inter skrev (18 minutter siden):

Er du ? 

Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Hvorfor i all verden skal jeg gjøre det ?

Ja, hvorfor i all verden?

skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Er du ? 

Kanskje lettere å la andre gjøre jobben for deg?

Skrevet
PÃ¥inter skrev (6 minutter siden):

Altså forklar hva i all verden matte har med betydningen av ordet omnipotent, man kan ikke bare gi sin egen definisjon på ord, samme hvilken matte du benytter deg av, bare nok en avsporing fra din side med andre ord. 

PÃ¥inter skrev (7 minutter siden):

Du vet du svarer jo aldri selv, på noe som helst, kongen av gish gallop, så du er jo selve definisjonen på å la andre gjøre jobben for deg. 

• Liker 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Hva ville hent om alle var lydige ?

Er du den lydige eller den ulydige her 👇

558f2e056bb3f75d600810a8?width=700

Så da ville du gjort som han ene på bildet der?

• Liker 1
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (7 minutter siden):

Du vet du svarer jo aldri selv, på noe som helst, kongen av gish gallop, så du er jo selve definisjonen på å la andre gjøre jobben for deg. 

Akkurat som du gjør her 👆🏼mener du?

Endret av PÃ¥inter
Skrevet
PÃ¥inter skrev (4 minutter siden):

Jeg har gitt deg titalls svar om ikke hundrevis, kan du si det samme ? Nei, du kan ikke det , for du svarer nesten alltid med et nytt spørsmål, gjerne et som ikke er relevant engang, bare ren avsporing av debatten. 

PÃ¥inter skrev (7 minutter siden):

PÃ¥inter skrev (5 minutter siden):

PÃ¥inter skrev (24 minutter siden):

PÃ¥inter skrev (24 minutter siden):

PÃ¥inter skrev (47 minutter siden):

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):
PÃ¥inter skrev (12 minutter siden):

PÃ¥inter skrev (11 minutter siden):

PÃ¥inter skrev (30 minutter siden):

PÃ¥inter skrev (30 minutter siden):

PÃ¥inter skrev (52 minutter siden):

Du må gjerne svare på spørsmålene.

• Liker 2
Skrevet
PÃ¥inter skrev (2 minutter siden):

Du må gjerne svare på spørsmålene.

Ja det er jo poenget mitt, ikke forvent noen svar før du svarer selv, du kan ikke bare fortsette gish gallopen, du må prøve å faktisk bidra litt selv til debatten, anse dette som konstruktiv kritikk. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 hours ago, PÃ¥inter said:

Man liker jo å tro man ville gjort motstand mot overgrep/fascisme/totalitære bevegelser osv.
Mennesker liker å tenke på seg selv som moralsk i noen grad.

Problemet er jo at disse som hever hånden for Hitler, er at de også har et slikt syn på seg selv, og sin delaktighet (ikke medregnet problematikken som knytter seg til hvor informert befolkningen var om Naziregimets faktiske ideologi kontra hvilken fortelling regime fortalte borgerne om seg selv).

For å svare personlig på spørsmålet ditt (selv om du ikke spør meg) vil jeg jo gjerne se på meg selv som noen som arbeider for å kunne være en slik person som hen på bildet (gitt at bildet illustrerer noen som nekter å delta på en fascistisk massebevegelse, og ikke bare noen som er sliten i armen), samtidig som jeg annerkjenner at det er lettere sagt enn gjort, at det å befinne seg i midten av en slik psykose som det såkalte tredje riket vár, gjør det vanskelig å plassere seg og sin moral.

Selv om jødehat i seg selv er en stygg nok holdning (som var utbredt over hele Europa), tror jeg ikke disse andre på bildet tenker på seg selv som delaktige i noe nedrig, men har forestillinger om dette som noe naturlig og godt (godt hjulpet av propagandaen de ble fóret).

Nå som jeg har svart deg, kan du kanskje fortelle litt om hva du ville oppnå med å stille det, hva er det du vil frem til med å stille dette spørsmålet?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Minkowski skrev (19 timer siden):

Nei, jeg bare påpeker at det er helt irrelevant hva som aksepteres og ikke i moskeen med tanke på det innlegget du siterte meg på.

Det er ikke det. Man kan gifte seg i kirken som homofil i Norge, jeg lurte bare på om man kan gjøre det samme i moskeen? Jeg er ikke oppdatert på alt som skjer der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...