Gå til innhold

AMD RX 9070 (XT)-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
FrihetensRegn skrev (1 minutt siden):

Er dette et godt kjøp? Skal sammen med en 5700X3D CPU.

Ja det vil jeg påstå. Har sett litt på det selv, virker som et godt litt overbygd bygd kort. 9070 har et veldig fint strømforbruk som igjen gir lite varme og lyd for ytelsen. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regner med kortet er godt nok for en 1440P IPS skjerm som jeg bruker i dag. Overraskende nok er kortet omtrent på samme fysiske størrelsen/dimensjoner som mitt nåværende Aorus GTX 1070 kort.

Jeg kjøpte en brukt PC med en 1500X CPU og et 1070 kort og 550W PSU til 2000 kr, oppgraderte til en 2700X som jeg fikk gratis og så kjøpte jeg senere en 5700X3D og en AIO kjøler på tilbud. Nå har jeg kjøpt en 850W PSU og mest sannsynlig dette 9070 kortet. RAM er oppgradert til 32 GB DDR4 3200 MHz.

Det er mye penger spart på å velge AMD med sin lange oppgraderingsstøtte. Jeg regner med at denne PCen nå vil vare noen år med disse specs.

• Liker 2
Skrevet
OC-Freak skrev (8 timer siden):

Selv hadde jeg nok betalt litt ekstra for å få 9070xt.

F.eks

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/skjermkort/amd/asus-rx-9070-xt-16gb-prime-oc/1039792.11110

Når prisforskjellen er under en tusenlapp 

Men er det ikke bare ca 10% forskjell i ren gaming/raster ytelse? Og så bruker den en god del mer strøm (220W vs 300W) og jeg regner med mer støy siden mer strømforbruk betyr mer varme som igjen betyr mer viftestøy? Da frister det ikke så mye med tanke på at det også er dyrere.

Skrevet
FrihetensRegn skrev (9 timer siden):

Er dette et godt kjøp? Skal sammen med en 5700X3D CPU.

Jeg kan ikke se at akkurat den modellen har vært priset lavere tidligere. XT varianten gir i utgangspunktet mer ytelse per krone. Men om man liker å overklokke, kan man alltids flashe en XT BIOS på et non XT kortet.

Skrevet
FrihetensRegn skrev (12 timer siden):

Men er det ikke bare ca 10% forskjell i ren gaming/raster ytelse? Og så bruker den en god del mer strøm (220W vs 300W) og jeg regner med mer støy siden mer strømforbruk betyr mer varme som igjen betyr mer viftestøy? Da frister det ikke så mye med tanke på at det også er dyrere.

Enig i dette. Om ytelseforskjell er ca 10% og prisforskjell ca 10% så kan en godt velge den varianten en vil. Og da kan lavere strømforbruk være et argument for å velge 9070.

Skrevet
FrihetensRegn skrev (22 timer siden):

Jeg kjøpte en brukt PC med en 1500X CPU og et 1070 kort

Tolker det sånn at du skal oppgradere fra et 1070? da er du nok fornøyd uansett hvilket kort du velger :)

Skrevet (endret)
FrihetensRegn skrev (18 timer siden):

Det er vel rundt 15% høyere ytelse på XT. Viftestøy er fraværende på de XT korta jeg har vært borti...

Endret av lucky666

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...