Camlon Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) 19 minutes ago, Smule8o said: Og her skriver du kun om software-utvikling. Hvordan er dette i det minste relevant for noen som feks. lever av å selge laks til det asiatiske markedet? Tror kanskje du har et litt snevert syn på fagfelt enn meg. Og er Claude godt nok mtp datasikkerhet i bedriftssammenheng? I selskapet jeg jobber (et forholdsvis stort og kjentfolk norsk teknologiselskap) bruker er det i alle fall ikke godkjent. En som selger laks til det asiatiske markedet må gjennomføre mange søknader og skrive mange eposter. Dette er noe KI kan hjelpe med. Om det er godt nok relatert til sikkerhet er avhengig om dere bruker tjenester som AWS og Github/Gitlab. Hvis svaret er ja, så stoler dere allerede på eksterne tjenester. Hvis svaret er nei, så kan dere kjøre en lokal model, siden dere allerede lagrer og behandler deres egne data. Endret 1 time siden av Camlon
Smule8o Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) 15 minutes ago, Camlon said: Og KI kan ikke skrive tester? Jo? Men utviklerne sier i alle fall at det ble så mye jobb å finne feil i den genererte koden at det er kjappere å skrive koden selv. Jeg er ikke utvikler, så jeg vet bare hva de sier. Det er også et ferdig fysisk produkt som testes etter at koden er testet btw Endret 1 time siden av Smule8o
Smule8o Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 6 minutes ago, Camlon said: En som selger laks til det asiatiske markedet må gjennomføre mange søknader og skrive mange eposter. Dette er noe KI kan hjelpe med. Altså å generere lange mailer med mange ord som mottaker må bruke samme verktøy for å oppsummere. Det er det å finne ut hva innholdet skal være som er jobben, sjeldent skrivingen 6 minutes ago, Camlon said: Om det er godt nok relatert til sikkerhet er avhengig om dere bruker tjenester som AWS og Github/Gitlab. Hvis svaret er ja, så stoler dere allerede på eksterne tjenester. Hvis svaret er nei, så kan dere kjøre en lokal model, siden dere allerede lagrer deres egne data. Jeg er ikke utvikler, så jeg vet ikke. Men vet at Claude er på fy-lista mtp datasikkerhet
Camlon Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) 41 minutes ago, Smule8o said: Jo? Men utviklerne sier i alle fall at det ble så mye jobb å finne feil i den genererte koden at det er kjappere å skrive koden selv. Jeg er ikke utvikler, så jeg vet bare hva de sier. Det er også et ferdig fysisk produkt som testes etter at koden er testet btw Her forvirrer du tester med produksjonskode. Det er ikke kritisk om en test har en bug fordi man må uansett undersøke feilen og rette testen eller fikse feilen. Det er derimot veldig kritisk for en bedrift som jobber med styringssystemer om store deler av kodebasen deres mangler tester. Det er derfor bedre med 95% coverage og 10,000 tester produsert med KI enn 1,000 håndskrevne tester med bare 20% coverage. Dere trenger også CI/CD pipelines til å kjøre de automatiske testene, dev og stage environments og KI analyse av MRs for sikkerhetshull og bugs. Det er derfor mye som KI kan brukes til selv om man ikke lar den røre produksjonskode. Quote Altså å generere lange mailer med mange ord som mottaker må bruke samme verktøy for å oppsummere. Det er det å finne ut hva innholdet skal være som er jobben, sjeldent skrivingen KI kan ha hvilken som helst stil du ønsker. Har du et godt KI-verktøy og forteller den at du vil ha en viss lengde så respekterer den det. Quote Jeg er ikke utvikler, så jeg vet ikke. Men vet at Claude er på fy-lista mtp datasikkerhet Man trenger ikke å bruke Claude direkte. Tillater dere Copilot? Endret 57 minutter siden av Camlon
Smule8o Skrevet 53 minutter siden Skrevet 53 minutter siden 20 minutes ago, Camlon said: Her forvirrer du tester med produksjonskode. Det er ikke kritisk om en test har en bug fordi man må uansett undersøke feilen og rette testen eller fikse feilen. Det er derimot veldig kritisk for en bedrift som jobber med styringssystemer om store deler av kodebasen deres mangler tester. Det er derfor bedre med 95% coverage og 10,000 tester produsert med KI enn 1,000 håndskrevne tester med bare 20% coverage. Jeg vet ikke i detalj hvordan utviklerne jobber. Jeg er ikke involvert i testingen før det er snakk om et fysisk produkt. Jeg vet dog at utviklerne våre sier at AI-koding sikkert er flott om man lager apper, forbruker front-end osv. Men for oss er det pdd. bare merarbeid. 20 minutes ago, Camlon said: KI kan ha hvilken som helst stil du ønsker. Har du et godt KI-verktøy og forteller den at du vil ha en viss lengde så respekterer den det. Ja. Men det relevante inneholdet må man fortsatt instruere hva skal være. Altså mesteparten av jobben. Å påstå at de som ikke ber AI skrive mailen så faller bare lengre og lengre bak er det bare tech-bros som tror. 20 minutes ago, Camlon said: Man trenger ikke å bruke Claude direkte. Tillater dere Copilot? Ja. Og der kan man som jeg skrev tidligere bruke den modellen man ønsker. Men for bedrifter som selger et produkt kan også det at man ikke har kontroll på hvor koden kommer fra være et tema. Jeg vet bare at Claude av ukjente grunner er nei. Og software-utvikling er nok et område AI er mest utviklet innen. Da det er tekst-basert og i stor grad laget av andre software-utviklere. Faller tannleger, rørleggere og gartnere som ikke bruker AI aktivt også lengre og lengre bak forresten?
Camlon Skrevet 17 minutter siden Skrevet 17 minutter siden 1 minute ago, Smule8o said: Jeg vet ikke i detalj hvordan utviklerne jobber. Jeg er ikke involvert i testingen før det er snakk om et fysisk produkt. Jeg vet dog at utviklerne våre sier at AI-koding sikkert er flott om man lager apper, forbruker front-end osv. Men for oss er det pdd. bare merarbeid. Copilot CLI er et verktøy som dere må manuelt tillate. Basert på det du sier her så tviler jeg på at de kan bruke premium models i CLI og må kopiere inn i en chat og bruke dum ChatGPT. Utviklerene ser derfor ikke nytten fordi dere gir dem ikke tilgang. Det er også en helt annen arbeidsmåte så mange vil være imot det av prinsipielle grunner. Quote Ja. Men det relevante inneholdet må man fortsatt instruere hva skal være. Altså mesteparten av jobben. Å påstå at de som ikke ber AI skrive mailen så faller bare lengre og lengre bak er det bare tech-bros som tror. Snart vil det være en knapp i din epost klient som lager en epost basert på dine tidligere eposter og hva den vet om deg. Du trenger derfor ikke å fortelle den noe som helst, eller engang sette det opp. Bare betal en månedsavgift og det vil fungere. Du kan allerede få noe lignende om du betaler for Google AI Pro, og det vil bare bli bedre over tid. Quote Og software-utvikling er nok et område AI er mest utviklet innen. Da det er tekst-basert og i stor grad laget av andre software-utviklere. Faller tannleger, rørleggere og gartnere som ikke bruker AI aktivt også lengre og lengre bak forresten Det er mest utviklet fordi utviklere er villig til å sette det opp og arbeide uten UI. De som ikke er utviklere må ha en knapp i deres GUI før de gidder å bruke det og for at det skal bli mulig må bedriften som produserer programvaren betale for en KI-modell og så få noen utviklere til å koble modellen og deres programvare sammen. Gode CLI verktøy kom for ca et halvt år siden. Det er altfor lite tid til at du vil se det i andre produkter som Outlook, Word og Excel. Det finnes noen KI knapper idag, men de er utelukkende basert på eldre modeller uten tankemodus. Og argumentet jeg besvarte var "Alle som har litt teknisk innsikt ser farene ved å bruke KI i arbeidssammenheng. ", så her snakker vi om bedrifter hvor KI betraktes som en fare, ikke bedrifter hvor KI ikke er relevant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå