Camlon Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai (endret) 7 hours ago, Kajac said: Som utvikler i over 10 år nå, har jeg også testet ut KI i min arbeidsflyt. Min erfaring er derimot at det sinker meg, da koden og forslagene generert av språkmodellene ofte er av så dårlig kvalitet at jeg bruker mer tid på å rette opp i det den lager, enn jeg ville brukt om jeg gjorde alt selv på «gamlemåten». For en junior-utvikler er det kanskje litt annerledes, spesielt som et oppslagsverk eller virtuell sparringspartner. Det er jo også flere undersøkelser som viser at utviklere (og andre) tror de blir mer produktive med bruk av KI, mens realiteten stort sett er det motsatte. ... Får fremdeles bedre resultater i 99 % av tilfellene ved å Google selv. Dette stemmer ikke med min erfaring. Google gir ofte dårligere og mindre relevante resultater enn det man får fra KI. Bruker man o4-mini-high så er det lite behov for å rette på svarene, de er nesten alltid korrekt hvis spørsmålet er korrekt. Ta for eksempel et problem med dupliserte constructor parameters i Swagger Codegen. Søker man etter dette på Google, finner man mange med samme problem men lite diskusjon om hvordan man løser problemet. Med KI kan man i stedet ha en dialog, lime inn deler av YAML-filen, få hjelp til å identifisere feilen og diskutere mulige løsninger, enten ved å endre YAML-strukturen eller vurdere å bytte til en annen generator, som openapi-generator. Dette er speselt praktisk hvis man ikke daglig jobber med yaml-filer, siden man kan få forklaringer og kontekst i stedet for å måtte lete gjennom svar som forutsetter mye kunnskap. Endret 19. mai av Camlon 1
Ove38 Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai (endret) Jeg hører nå at USA trenger et 90 Gigawatts datasenter for å bli ledende i AI. AI trenger enorme mengder strøm. India vurdere å bygge et 10 Gigawatts datasenter. Endret 19. mai av Ove38
Vokteren Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai Se der ja. Der kom det sannelig en avpublisering etter avsløring om AIs kanoniserte fortreffelighet: https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/683b316d65beba5fe3b0ce9d/tv-2-fjerner-video-etter-mistanke-om-kigenerering I dette tilfellet en harmløs og morsom sak. I neste omgang kan det få vidtrekkende konsekvenser…
Ryuuou Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai (endret) An OpenAI whistleblower warns of the reckless race to AI dominance | GZERO World with Ian Bremmer AI superintelligence is coming. Should we be worried? | GZERO World with Ian Bremmer The AI Revolution Is Underhyped | Eric Schmidt | TED Humans "no longer needed" - Godfather of AI | 30 with Guyon Espiner Demis Hassabis Lex Fridman #299 DeepMind CEO Demis Hassabis on How A.I. Is Reshaping Google | Interview What's next for AI at DeepMind, Google's artificial intelligence lab | 60 Minutes Dark Side of AI - How Hackers use AI & Deepfakes | Mark T. Hofmann | TEDxAristide Demetriade Street AI Is Dangerous, but Not for the Reasons You Think | Sasha Luccioni | TED Can we build AI without losing control over it? | Sam Harris Why AI Is Our Ultimate Test and Greatest Invitation | Tristan Harris | TED Har sett en del på YT om Kunstig Intelligens/Artificial Intelligens KI/AI i det siste. Disse er bare noen av dem men de er veldig informative og interessante. Vankskelig å si hva man skal tenke om det. Bare bra? Bare dårlig? Begge deler tenker jeg. Det er veldig mye nytte med KI men også mye virkelige risiko elementer assosiert med KI. Denne her er nok den verste. Høres bare SCI-FI ut men det er tatt fra ett reelt vitenskaps perspektiv. Denne her er også ganske skummel. Tatt fra han her. >Geoffrey Hinton_ https://www.britannica.com/biography/Geoffrey-Hinton ~ Endret 31. mai av Ryuuou
BadCat Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai Det er et paradoks med AI. Jobben blir vanskeligere. AI kan lage mange utkast mye raskere enn mennesker, men det er mennesker som skal velge de komponentene som skal brukes i det ferdige produktet. Det er vanskeligere for mennesker å velge jo flere muligheter som åpner seg. 1
Vokteren Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni BadCat skrev (12 timer siden): Det er et paradoks med AI. Jobben blir vanskeligere. AI kan lage mange utkast mye raskere enn mennesker, men det er mennesker som skal velge de komponentene som skal brukes i det ferdige produktet. Det er vanskeligere for mennesker å velge jo flere muligheter som åpner seg. Og hvordan går det da med kunst, kultur, originalitet og kreativitet ?
Martelè Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni En AI-apokalypse høres faktisk ut som en velkommen spenning og brudd på monotoniteten i en hverdag, i en verden, preget av stadig dummere mennesker. Som jeg alltids bruker å si til venner: jeg har levd et godt langt liv (32)
Vokteren Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Martelè skrev (7 minutter siden): En AI-apokalypse høres faktisk ut som en velkommen spenning og brudd på monotoniteten i en hverdag, i en verden, preget av stadig dummere mennesker. Som jeg alltids bruker å si til venner: jeg har levd et godt langt liv (32) Er 32 år et «langt liv» ? Du er ikke engang halvveis til forventet levealder….. 1
Martelè Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Vokteren skrev (4 minutter siden): Er 32 år et «langt liv» ? Du er ikke engang halvveis til forventet levealder….. Det er litt av humoren i det. Det er en edgy sannhet. Et godt argument som min bestevenn sa "Du skal ikke klage, når der er barn som allerede dør før fødselen". Men ja, jeg mener faktisk jeg har levd godt og lenge.
BadCat Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni (endret) 5 hours ago, Vokteren said: Og hvordan går det da med kunst, kultur, originalitet og kreativitet ? Kulturen vil som vanlig være tvilsom, originalitet og kreativitet vil vokse så mye at det blir alt og ingen ting. "For kreativ" er en fiende til å få ferdigstilt noe. Både fordi det blir vanskelig å velge "finishing touch" på gjeldende verk samtidig som at mange vil påbegynne nye prosjekter i stedet for å ferdigstille det som er påbegynt. Dette gjedler allerede mennesker og med AI forsterkes det x ganger. Det er ikke slik at hvis man mangler god arbeidsmoral eller rutiner for å komme i mål, er AI en tryllestav som fikser alt. De beste blir bedre og de elendige blir i beste fall dårlige. Sistnevnte er gjerne i kategorien som må søke jobb helt til de får en, fordi de er ubrukelige på egen hånd. Den kreative selger is og lemonade på en varm dag. Den passive/stagnerte har ikke fått positivt svar på en jobbsøknad og ingen ting blir gjort. Noen har ikke en gang søkt jobber på ei stund eller har gitt opp permanent. Quote Kreativitet er skapende evne eller virksomhet, det vil si oppfinnsomhet, idérikdom og det å lage eller finne på noe nytt. Kreativitet er avgjørende for å løse problemer og utfordringer innen alle fag og i alle situasjoner og for å skape forandring og fornyelse. Kreativitet blir særlig forbundet med oppfinnelser og vitenskap, kunst og håndverk, men også næringsliv og markedsføring der utøverne gjennom fantasi og forestillingsevne tenker annerledes og nytt, skaper noe originalt eller setter noe kjent sammen på nye måter. Endret 1. juni av BadCat
Ryuuou Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni (endret) Bare en liten sannhet og mulig fremtid. Mountainhead (2025) https://www.bbc.com/culture/article/20250521-mountainhead-review Endret 1. juni av Ryuuou
Vokteren Skrevet 3. juni Skrevet 3. juni Hva skal man si når aviser lager helt falske intervjuer med gamle filmhelter ? https://www.vg.no/rampelys/i/Avn0Wr/clint-eastwood-avsloerer-intervjuet-er-helt-falskt
Vokteren Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Hva skjer om vi ikke lenger kan stole på nyhetene, banken, arbeidsverktøyene, flyene, bilene, solcellene, energiforsyningen, lønningssystemet , myndighetene osv osv fordi AI har generert et vesentlig mer sårbart samfunn ? Denne utviklingen kan skje umerkelig og over lang tid, men kan plutselig slå ut hele samfunnet i en gitt situasjon. Da er vi tilbake i steinaldersamfunnet hvor fiendskapen, mistenksomheten og kriminaliteten får gode vekstvilkår…. 1
Red Frostraven Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Vokteren skrev (7 minutter siden): Hva skjer om vi ikke lenger kan stole på nyhetene, banken, arbeidsverktøyene, flyene, bilene, solcellene, energiforsyningen, lønningssystemet , myndighetene osv osv fordi AI har generert et vesentlig mer sårbart samfunn ? Kildekritikk er viktig av akkurat denne grunnen. Som nå må inkludere eier-kritikk; Tidligere troverdige og gode nyhetsmedier får plutselige føringer for journalistikken sin tredd ned over hodet sitt av eierene sine, og eierskapet til privateide medier kan endres plutselig, om de er aksjeselskap, eller ved eierenes dødsfall. Der de vi heldige at vi ikke sliter med eiere som Murdoch-imperier, slik som USA, Storbritannia og Australia sliter med. 1
Svein M Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Dette med kildekritikk er viktig. Jeg har sett noen sitere Ai her på diskusjon. Det Ai hadde skrevet fikk meg til å tenke at dette kan ikke være rett, hvor kommer denne informasjonen fra.
Vokteren Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Svein M skrev (43 minutter siden): Dette med kildekritikk er viktig. Jeg har sett noen sitere Ai her på diskusjon. Det Ai hadde skrevet fikk meg til å tenke at dette kan ikke være rett, hvor kommer denne informasjonen fra. Det er riktig. Hallelujakoret lovpriser AI som nøytralt, rettferdig og uendelig rikt på kilder. Sannheten er at dette lett kan manipuleres. Jeg var nylig på et foredrag om datasikkerhet og det var mange tilhørere som fikk hakeslipp av alle muligheter for svindel og desinformasjon. Signalet var egentlig at man ikke kan stole på noen og at kriminaliteten florerer. Er dette idealsamfunnet ?
Vokteren Skrevet i går, 06:26 Skrevet i går, 06:26 Enda et eksempel på baksidene av det heldigitaliserte samfunnet: https://www.vg.no/nyheter/i/8qdAKE/pensjonister-og-ufoeretrygdede-har-faatt-for-mye-utbetalt-av-nav Når man ikke en gang kan stole på NAV, går det ut over den generelle tilliten som Norge er så avhengig av. Er det noen som forsøker å sabotere eller er det bare datanerdene som ikke har kvalitetssikret ?
ps5 Skrevet i går, 06:45 Skrevet i går, 06:45 17 minutes ago, Vokteren said: Enda et eksempel på baksidene av det heldigitaliserte samfunnet: https://www.vg.no/nyheter/i/8qdAKE/pensjonister-og-ufoeretrygdede-har-faatt-for-mye-utbetalt-av-nav Når man ikke en gang kan stole på NAV, går det ut over den generelle tilliten som Norge er så avhengig av. Er det noen som forsøker å sabotere eller er det bare datanerdene som ikke har kvalitetssikret ? DnB rotet til en kjøring av transaksjoner som ser ut til å ha gått i løkke. God gammeldags manuell menneskelig feil i eldgammelt system og har svært lite å gjøre med ai.
Kajac Skrevet i går, 07:00 Skrevet i går, 07:00 Vokteren skrev (33 minutter siden): Enda et eksempel på baksidene av det heldigitaliserte samfunnet: https://www.vg.no/nyheter/i/8qdAKE/pensjonister-og-ufoeretrygdede-har-faatt-for-mye-utbetalt-av-nav Når man ikke en gang kan stole på NAV, går det ut over den generelle tilliten som Norge er så avhengig av. Er det noen som forsøker å sabotere eller er det bare datanerdene som ikke har kvalitetssikret ? Dette har vel ingen ting med KI å gjøre?
Vokteren Skrevet i går, 07:06 Skrevet i går, 07:06 ps5 skrev (17 minutter siden): DnB rotet til en kjøring av transaksjoner som ser ut til å ha gått i løkke. God gammeldags manuell menneskelig feil i eldgammelt system og har svært lite å gjøre med ai. Tviler på at DnB har eldgamle systemer og lar enkeltindividers feil eller dagsform påvirke i så stor grad. At systemene har blitt så komplekse og uoversiktlige at IT-avdelingen og ledelsen ikke ser skogen for bare trær, er nok mer sannsynlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå