Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremseskive løs


Car learner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig skiftet bremseskive på begge sider på bilen og når jeg monterte bremseskive på en av dem, så merket jeg at bremseskiven er løs selv om jeg har strammet bremseklaven og glideboltene på bremsekaliper... skjønner ikke hva jeg har gjort galt, måtte skifte bremseklave og glidebolter da glidebolten ble knekt da den skulle løsnes for å bytte bremseskiva, men rart om det skulle vært et problem når den andre siden ikke har problem med at den er løs, bilen er en mitsubishi lancer 2010

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Car learner skrev (5 minutter siden):

Har nylig skiftet bremseskive på begge sider på bilen og når jeg monterte bremseskive på en av dem, så merket jeg at bremseskiven er løs selv om jeg har strammet bremseklaven og glideboltene på bremsekaliper... skjønner ikke hva jeg har gjort galt, måtte skifte bremseklave og glidebolter da glidebolten ble knekt da den skulle løsnes for å bytte bremseskiva, men rart om det skulle vært et problem når den andre siden ikke har problem med at den er løs, bilen er en mitsubishi lancer 2010

Det er heilt normalt at bremseskiven virker løs selv etter at du har montert bremscalipter-klave, og bremseklosser.  Du kan snurre bremseskiven rundt uhemmet, og virker løs. 

Når du monterer hjulet så må du kanskje snurre bremseskiven rundt så den sentrerer med hullen for hjuilboltene, og husk å kryssteite hjulboltene.

Skrevet (endret)

Noen bilmodeller har en liten skruer som holder bremseskiven fast før hjulet monteres. Det gir en hjelp for å enklere montere hjulet. Hjulboltene holder bremseskiven og hjulet fast.

Er bremseskiven løs etter hjulet er montert er det noe galt. (Bortsett fra at hjulet skal kunne rotere, når brems ikke er aktiv og drivhjul ikke låst av parkeringsbrems eller motor. )

Endret av toralfb
Skrevet
toralfb skrev (12 minutter siden):

Noen bilmodeller har en liten skruer som holder bremseskiven fast før hjulet monteres. Det gir en hjelp for å enklere montere hjulet. Hjulboltene holder bremseskiven og hjulet fast.

Er bremseskiven løs etter hjulet er montert er det noe galt. (Bortsett fra at hjulet skal kunne rotere, når brems ikke er aktiv og drivhjul ikke låst av parkeringsbrems eller motor. )

Vet om at det er noe skruer som holder bremseskiven fast, men på min bil så var det ikke noe slik fremme

Skrevet
Buffelo skrev (34 minutter siden):

Det er heilt normalt at bremseskiven virker løs selv etter at du har montert bremscalipter-klave, og bremseklosser.  Du kan snurre bremseskiven rundt uhemmet, og virker løs. 

Når du monterer hjulet så må du kanskje snurre bremseskiven rundt så den sentrerer med hullen for hjuilboltene, og husk å kryssteite hjulboltene.

Hm, får vel ta en titt igjen i morgen, bare rart den virket så løs etter alt var strammet og montert...

Skrevet (endret)
22 minutes ago, Car learner said:

Vet om at det er noe skruer som holder bremseskiven fast, men på min bil så var det ikke noe slik fremme

image.png.cc91507cf0c328b26907cec918262da2.png

Kanskje du har kjøpt/fått feil bremseskiver.

Endret av trikola
Skrevet

Hullet som er konet på bildet over er for skruen som holder fast bremseskiven til hjulet er montert. Så snart hjulet er montert har ikke denne skruen noe funksjon. Annet enn bremseskiven holder seg på plass ved hjulskift.

Skrevet

Ikke noe å bekymre seg for.

Helt normalt at denne skruen mangler på litt eldre biler. Den ruster fast, og folk ødelegger hodet på dem ved demontering. Da setter man den ikke på igjen heller.

  • Liker 1
Skrevet
MailMan13 skrev (2 minutter siden):

Ikke noe å bekymre seg for.

Helt normalt at denne skruen mangler på litt eldre biler. Den ruster fast, og folk ødelegger hodet på dem ved demontering. Da setter man den ikke på igjen heller.

Faktisk verksteder som ikke setter dem på plass selv om skruen er helt fint. 
Tidspress, 2 minutter pr skive er 8 minutter på en bil.
10 biler så har du spart over en time 😛 

Skrevet
15 hours ago, Car learner said:

Hm, får vel ta en titt igjen i morgen, bare rart den virket så løs etter alt var strammet og montert...

Hvis du klarer å få skiva til å være løs etter å ha montert alt, inkludert hjulet, så bør du heller la et verksted ta seg av den jobben.

Skrevet

Kjør 100 meter, så stopper du og etterstrammer boltene. I verste fall kan du ha feil bremseskiver, eller det er løs rust eller grus på baksiden av skiven. Rengjorde du anleggsflaten skikkelig før bremseskiven ble montert?

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...