Gå til innhold

Marius Borg Høiby og vold

Gargantua

Anbefalte innlegg

Skrevet
Subara skrev (19 timer siden):

Vil stanse bok: Hør hele politiets bekymrings­samtale med Høiby

Politispanere så Marius Borg Høiby selge kokain på Karl Johan, ifølge en ny bok. Men Høibys advokater mener et skjult opptak viser at det ikke kan stemme.

Fra samme artikkel:

Sitat

Både Høiby og Oslo-politiet har avvist påstanden om kokainsalg.

Politiet har tidligere sagt til NRK at bekymringssamtalen med Høiby handlet om «hans bruk av narkotika og livsstil over tid».

– Vi ønsker å presisere at ut fra våre opplysninger, har tjenestepersoner observert at han har vært ruset, men ikke at han har solgt narkotika, skrev pressesjef Unni Grøndal i Oslo-politiet i en e-post til NRK 22. oktober.

Jeg synes dette er rotete! 🤯

Har politi-spanerne sett ham selge narkotika, eller har de ikke sett det?

Og, øhm, hvorfor skulle han stå på et gatehjørne å selge? Er det ikke enklere å selge til venner og bekjente inne i egen leilighet? Var han så desperat og økonomisk ute å kjøre, at han pushet dop på gatehjørner?! Det høres litt for utrolig ut for meg. Gutten mangler mye, men akkurat penger og dop virker det som det har vært god flyt med. Hvorfor da selge på gatehjørner? 🤷 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
qualbeen skrev (1 time siden):

Fra samme artikkel:

Jeg synes dette er rotete! 🤯

Har politi-spanerne sett ham selge narkotika, eller har de ikke sett det?

Og, øhm, hvorfor skulle han stå på et gatehjørne å selge? Er det ikke enklere å selge til venner og bekjente inne i egen leilighet? Var han så desperat og økonomisk ute å kjøre, at han pushet dop på gatehjørner?! Det høres litt for utrolig ut for meg. Gutten mangler mye, men akkurat penger og dop virker det som det har vært god flyt med. Hvorfor da selge på gatehjørner? 🤷 

Hørte bekymringssamtalen/skjult opptak. De er ordentlig bekymret og advarer han. Marius høres ikke ruset ut der i hvert fall. 

Vet ikke så mye om boken. Men at Marius skulle selge dop på Karl Johan høres lite troverdig ut, synes jeg( bare hvis han var helt ute å kjøre, da kan jo egentlig hva som helst skje…)

Endret av Subara
Skrevet
Subara skrev (6 minutter siden):

Hørte bekymringssamtalen/skjult opptak. De er ordentlig bekymret og advarer han. Marius høres ikke ruset ut der i hvert fall. 

Vet ikke så mye om boken. Men at Marius skulle selge dop på Karl Johan høres lite troverdig ut, synes jeg( bare hvis han var helt ute å kjøre, da kan jo egentlig hva som helst skje…)

Dette er bare enda en lekkasje av observasjoner og rykter. Hvem er det som lekker som en sil til presse og forfattere ?

Enten er det utro tjenere i politiet eller så er det noen som ønsker en offentlig gapestokk fordi de frykter at Høyby slipper unna.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (5 timer siden):

Dette er bare enda en lekkasje av observasjoner og rykter. Hvem er det som lekker som en sil til presse og forfattere ?

Enten er det utro tjenere i politiet eller så er det noen som ønsker en offentlig gapestokk fordi de frykter at Høyby slipper unna.

Men observasjon og rykter stemmer ikke overens. Det er jo uheldig, når man prøver å formidle et narrativ ...

Er det noen som ikke snakker helt sant? Politiet eller Se & Hør i så fall?🤷

Hvem står evnt bak ønsket om offentlig gapestokk? 

Endret av qualbeen
Skrevet
qualbeen skrev (4 timer siden):

Men observasjon og rykter stemmer ikke overens. Det er jo uheldig, når man prøver å formidle et narrativ ...

Er det noen som ikke snakker helt sant? Politiet eller Se & Hør i så fall?🤷

Hvem står evnt bak ønsket om offentlig gapestokk? 

Lydlogger, bilder fra åsted, spaningsrapporter o.l. er konfidensiell informasjon.

Hvorfor etterforskes ikke disse ulovlige lekkasjene ?
Hvis dette er «bevis» som er fabrikkert av Se&Hør mfl, rakner hele saken.
Hvis dette er reell informasjon, plantet av politi eller advokater, må dette få konsekvenser for disse.
Omfattende lekkasjer av sannheter eller usannheter vil også være formildende for Høyby i en rettsak.

• Liker 1
Skrevet
Subara skrev (På 4.11.2025 den 0.27):

Vil stanse bok: Hør hele politiets bekymrings­samtale med Høiby

Politispanere så Marius Borg Høiby selge kokain på Karl Johan, ifølge en ny bok. Men Høibys advokater mener et skjult opptak viser at det ikke kan stemme.

Lydopptaket kan jo ikke bevise at Høiby IKKE har solgt kokain, og det kan heller ikke bevise at spanerne IKKE har sett noe. Høiby står fritt til å lyve i konfrontasjon med politiet, og det ville jo nesten være litt overraskende om de hadde delt alt de hadde på ham der og da. Det er jo heller ikke gitt at det er samme folkene som konfronterte ham som har spanet på ham når et kokainsalg eventuelt skal ha skjedd. Det er jo gjerne mindre sannsynlig.

Det lydopptaket støtter troverdigheten på, er at Høiby ikke ble konfrontert med denne typen påstand der og da. Nå har ikke jeg lest boken, men det framstår jo som at det er det hans advokater ønsker å lage et poeng av, enten for å stoppe boken, alternativt å svekke troverdigheten til forfatterne og deres bruk av kilder.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er det ærekrenkende at det påstås i en bok at man har solgt narkotika på Karl Johan, når det i samme bok er skrevet at man har voldtatt x antall jenter?

Det fremstår for meg som at denne anklagen (salg på Karl Johan) var en  påstand man tidlig merket seg og planla å benytte som grunnlag for å forsøke å stanse boken. Fremfor å gi beskjed til forlaget før utgivelse (Marius og advokater fikk gjennomlese boken i forkant), ventet man til lansering med å protestere og forsøke å stanse utgivelsen. Da kom det samtidige angrep fra Marius' advokater og slottet.

Protestene fremstår koordinerte og planlagte. Marius går ikke til sak uten Slottets velsignelse, og slottets kritikk av boken (hvor det kun er salg på Karl Johan som spesifikt er nevnt) bygger opp om en planlagt aksjon mellom Marius og Slottet. Jeg håper boken ikke blir stanset.

For øvrig: Hva har slottet med denne boken å gjøre, egentlig?

Endret av Donkey Kong
  • Liker 2
Skrevet
qualbeen skrev (På 20.10.2025 den 18.52):

Nei, ingen ønsker det. Helt grusomt! Medie-kjøret kvinnene utsettes for er enormt! Jeg føler med de, og synes umåtelig synd på de. Det er trist at offere i slike saker, i tillegg til alt de allerede har blitt utsatt for, også må gå igjennom ytterligere press fra mediene!

Men, hvor har du det fra at Marius (og/eller hans forsvarere) ønsker åpen rettssak? Har noen av de noen gang uttalt seg kritisk til om deler av rettsaken blir ført bak lukkede dører? Synes de virkelig det er rart/uheldig? I så fall mangler de jo helt bakkekontakt. 

Jeg har til gode å ramle over en kilde som faktisk formidler at de blir skuffet om det blir lukket rett. Så, please, enlighten me — gi meg en kilde på dette!

Fra Dagbladet: Vil ha åpne dører

Slik det fremstår så ønsker forsvarerne åpne dører for det meste relatert til Marius selv utenom det som angår helserelaterte forhold for ham, og forsvarerne hans har ellers ikke kommet med innsigelser mot at bistandsadvokatene til flere av de fornærmede har bedt om lukkede dører for forhold relatert til dem.

For meg fremstår det ikke korrekt slik enkelte her inne påstår (ikke deg @qualbeen som jeg siterer) at forsvarerne ønsker åpne dører for å la det gå ut over ofrene, de har jo som nyhetsartikkelen over nevner ikke kommet med innsigelser mot dem som har bedt om at deres forhold skal gå for lukkede dører. De ønsker bare at Marius sin forklaring skal gå for åpne dører for det meste, noe han har rett til å ønske slik alle andre som er tiltalt i en straffesak og som jo er grunnprinsippet i rettsvesenet hvor hovedregelen er åpent rett.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Ganske spesielt med påstanden om at Marius har solgt dop på adressen Karl Johans gate. Samme gate hvor Slottet befinner seg, selve hovedstadens paradegate. Man tenker hele kongefamilien samlet på slottsterrassen på 17. mai mens de vinker til barnetogene, som er en tradisjon, historisk og der de oppnår den optimale kontakten med folket. En høytidsdag og den viktigste dagen i året for markedsføring av dem selv. Her rammes kongehuset, kanskje på den verst tenkelige måten, så ikke rart de sier i fra.

Beskriver også kongefamiliens utfordringer med Marius. De har rett og slett ikke kontroll, uavhengig om det stemmer eller ikke. Og forskjellen på å være ruset (offer for misbruk), noe vi allerede vet, og å være en drugdealer (kynisk selger), som han benekter, at han gikk rundt i området der og solgte stoff.

I opptaket fremstår Marius som en hyggelig fyr som tåler å bli snakket til, er forståelsesfull overfor politiet for at de har kontaktet ham. Han forsikrer dem at han har kontroll. Ellers er misbrukere veldig dyktige til å ikke innse hvor stort problem de har og å lyve til omgivelsene.

Endret av Subara
Skrevet
Donkey Kong skrev (3 timer siden):

Er det ærekrenkende at det påstås i en bok at man har solgt narkotika på Karl Johan, når det i samme bok er skrevet at man har voldtatt x antall jenter?

Det fremstår for meg som at denne anklagen (salg på Karl Johan) var en  påstand man tidlig merket seg og planla å benytte som grunnlag for å forsøke å stanse boken. Fremfor å gi beskjed til forlaget før utgivelse (Marius og advokater fikk gjennomlese boken i forkant), ventet man til lansering med å protestere og forsøke å stanse utgivelsen. Da kom det samtidige angrep fra Marius' advokater og slottet.

Protestene fremstår koordinerte og planlagte. Marius går ikke til sak uten Slottets velsignelse, og slottets kritikk av boken (hvor det kun er salg på Karl Johan som spesifikt er nevnt) bygger opp om en planlagt aksjon mellom Marius og Slottet. Jeg håper boken ikke blir stanset.

For øvrig: Hva har slottet med denne boken å gjøre, egentlig?

Tja, spør du meg, så hadde jeg aldri ventet så lenge med å protestere på innhold. 

Dersom advokater, slottet m.fl. tidlig visste at boken inneholdt faktafeil, så må det da være lurt å få det rett opp i, så tidlig som mulig?

Å vente til lansering, skaper bare masse medie-storm. Mediene elsker(!!) at Marius & co prøver å stoppe boka nå. Det er tross alt for seint. 😏 

Dersom tidspunktet var en valgt strategi fra kongehuset, tror jeg de trenger ny strategi. Stilling ledig på Finn snart? 🤣

Skrevet (endret)
qualbeen skrev (9 minutter siden):

Dersom advokater, slottet m.fl. tidlig visste at boken inneholdt faktafeil, så må det da være lurt å få det rett opp i, så tidlig som mulig?

Å vente til lansering, skaper bare masse medie-storm

Poenget mitt var at dersom de hadde varslet tidlig ville boken ikke blitt stanset. Forfatterne hadde eventuelt omformulert et avsnitt eller to før utgivelse.

Ved å vente til lansering kan de forsøke å stanse hele lanseringen, fordi det ikke er mulig å endre på teksten i bøkene som allerede er trykket. Jeg ser ikke noen annen grunn til at man skulle vente med å protestere.

Endret av Donkey Kong
Skrevet
Donkey Kong skrev (21 timer siden):

[…] fordi det ikke er mulig å endre på teksten i bøkene som allerede er trykket.

Ja, nei, de bøkene som allerede er ferdig trykket er vanskelig å endre. Men hvor vrient er det egentlig å trykke opp en ny utgivelse?

(Jeg visste ikke engang at noen holdt på å skrive denne boka, før Marius & co plutselig satte inn store krefter for å stoppe den.)

På grunn av all mediedekning, tipper jeg et redigert opplag vil selge som "hakket møkk". (Eller "i bøtter og spann" for å bruke bedre uttrykk?) 

Å forsøke å kontrollere informasjon er forøvrig ikke nytt. Mange har gjort dette tidligere. Noen ganger lykkes man, andre ganger ikke. Spør bare Barbra Streisand som prøvde å fjerne et offentlig tilgjengelig bilde av hustaket hennes 😂

Ethvert forsøk på å stanse denne boka, mener jeg gir samme effekt. 

Streisand-effekten

Navnet kommer fra en hendelse i 2003, da den amerikanske artisten Barbra Streisand forsøkte å få fjernet et flyfoto av huset sitt fra et offentlig nettarkiv. Før hun gikk til sak, hadde nesten ingen sett bildet – men rettssaken fikk massiv medieomtale, og bildet ble sett og delt av titusenvis av mennesker etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...