Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Timeføring for særlig uavhengig stilling


SVD

Anbefalte innlegg

Jeg har fått beskjed om å starte med å føre timer. I følge arbeidskontrakt så har jeg en særlig uavhengig stilling, det er ikke gitt nærmere opplysninger der. Kan arbeidsgiver da pålegge meg å føre timer?

Jeg tenker når jeg legger opp dagen selv så blir det et salig rot å føre det. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 52be5...eef

Selvsagt kan du pålegges å føre timer. Mange er jo også lovpålagt dette, etter bokføringslovverket. 

Anonymous poster hash: 52be5...eef

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstidsordningen er forsvarlig, også for ledende og særlig uavhengige ansatte, se § 10-12 første og annet ledd som viser til § 10-2 første, andre, og fjerde ledd. I tillegg vil bedrifter som selger tjenester hvor honoraret helt eller delvis er basert på medgått tid ha plikt til å bokføre tidsforbruk i bedriften. Det ligger innenfor arbeidsgivers styringsrett å pålegge arbeidstakerne å egenrapportere tidsbruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SVD skrev (9 timer siden):

Jeg har fått beskjed om å starte med å føre timer. I følge arbeidskontrakt så har jeg en særlig uavhengig stilling, det er ikke gitt nærmere opplysninger der. Kan arbeidsgiver da pålegge meg å føre timer?

Jeg tenker når jeg legger opp dagen selv så blir det et salig rot å føre det. 

Kan det ha noe med budsjett og slikt å gjøre?

Jeg har samme stilling og fører ikke timer i HR verktøyet men fører timer på prosjekt slik at en har kontroll på hvor mye tid som brukes på hva i selskapet. Forstår det slik at det er til regnskap etc

Lenke til kommentar

Ja du må nok loggføre timane når arbeidsgiver ber om det.

Det som er viktig er at ettersom du har særleg uavhengig stilling så skal ikkje timetalet ha betydning for anna enn det som er nemt her som budsjettoversikt og berekning av arbeidstimar på eit bestemt prosjekt, at arbeidsbelastninga er forsvarleg, eller til anna dokumentasjon.
Det skal derfor ikkje ha betydning for din jobb om du rapporterer inn at du berre jobbar 20 timar i veka like lite som det har betydning at du rapporterer om at du jobbar 60 timar i veka.

Realistisk sett så er nok du ein av mange som har arbeidsavtale om særleg uavhengig stilling utan at du reelt sett er så uavhengig som det er forventa at ein tilsett i særleg uavhengig stilling skal være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Takker for svar dere. Jeg har møte om føring av timer snart, så det er kjekt å være litt forberedt. 

Har tenkt tanken om at stillingen ikke faktisk ville være særlig uavhengig da jeg startet i jobben noen mnd siden. Den har riktignok vært ganske så uavhengig hittil i alle fall, sett bort i fra oppsatte møter osv. men det må man regne med. Dette med føring av timer er noe som skyver den mot å ikke være fullt så uavhenging i mitt hode derimot. 

Det eneste jeg har lyst til å føre timer for er hvis noe av timene går under forskning og har dermed mindre skattebelastning. 

Et litt annet spørsmål, hva skal man egentlig gjøre hvis man finner ut at man ikke har en uavhengig stilling? Blir man bare enig om å gå over til normalstilling med overtid osv? Uavhengig stilling er noe jeg ser på som et pluss, jeg liker fleksibiliteten og ønsker ikke å være med på en endring der. 

Endret av SVD
Lenke til kommentar
SVD skrev (1 time siden):

Et litt annet spørsmål, hva skal man egentlig gjøre hvis man finner ut at man ikke har en uavhengig stilling? Blir man bare enig om å gå over til normalstilling med overtid osv? Uavhengig stilling er noe jeg ser på som et pluss, jeg liker fleksibiliteten og ønsker ikke å være med på en endring der. 

Det kjem veldig ann på.

Det fyrste spørsmålet er om du er fornøgd med ordninga både i dag og slik som du trur du kjem til å jobbe i framtida. Dersom du sjølv synes det er mest fordelar ved at du får fleksibilitet så er det ikkje sikkert du skal gjere noko med det sjølv om det er feil. Det er eigentleg ikkje ditt problem at stillinga ikkje følgjer arbeidsmiljølova heilt ut, og skulle arbeidstilsynet kome på tilsyn og gi pålegg om at det må ordnast opp så får du heller ta diskusjonen på eit seinare tidspunkt.

Merk at veldig mange arbeidsgivarar brukar "særleg uavhengig stilling" for å kunne pålegge deg meir arbeidsoppgåver enn du klarer på ei vanleg arbeidsveke utan å gi deg overtidsbetalt. Så før du prøver å få endra på stillinga di så bør du ta ei vurdering på om du lønnsnivået ditt er akseptabelt når du veg lønna opp mot talet på timar du legg ned. Kjem du gunstig ut med talet på arbeidstimar sett opp mot lønna så skal du i alle fall ikkje kreve endring slik at du blir pålagt å jobbe fulle dagar fem dagar i veka. Men om du alltid må jobbe "overtid" utan betaling så bør du kreve å få stillinga endra.

Om du krever stillinga endra så kjem det veldig ann på kva syn arbeidsgivar har. Ofte vil arbeidsgivar meine at det er korrekt at du har særleg uavhengig stilling, og er det uenigheit rundt faktum så kan du risikere at du eventuelt må heilt opp til arbeidsretten for å få slått fast kva slags stilling du skal ha.
Dersom arbeidsgiver er heilt einig i at du ikkje har særleg uavhengig stilling så kan dykk berre lage ei ny arbeidsavtale om at du har normalstilling, og kva som då skal være lønnsnivået i ei slik stilling.

 

Fungerer det fint for deg med særleg uavhengig stilling så er det uproblematisk å fortsette med det. Den aller største ulempen med ei slik stilling er at du mister forutsigbarheit, både på kort og lang sikt. Det ligg i stillingens natur at du må jobbe når det er behov for å jobbe, så fordelen med ei normalstilling er at sjølv om du må være heile dagen på jobb er at du kan legge ned arbeidet ved arbeidsdagens slutt, eventuelt må du påleggast overtid og få betalt for det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...