Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lurt på nett


Anbefalte innlegg

Rune_says skrev (7 timer siden):

Du kan alltids søke på firma eller organisasjonsnummer på proff.no for å se om et firma eksisterer.  Der kan du også se på "Roller" og se om din kontaktperson er eier f.eks. om det er et lite enkeltmannsfirma.

Men det vil jo ikke fortelle deg om en svindler misbruker navnet til et seriøst firma.  For å sjekke det må du ringe til firmaet og sjekke om personen som solgte deg bilen jobber der.   Om du tror det er et useriøst firma så google det for å se om noen andre har dårlig erfaring.

Firma egsisterer, han som er 41% eier ,det er han som er selger. Har mange annonser på finn , underskrevet kontrakt gjennom NAF, jeg trodde at det var riktig. Dessverre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, du får bare rapportere til Finn og politianmelde og ta det fra der.

Finnes dessverre noen useriøse firma.  Det vanligste er å ikke betale moms og avgifter og gå konkurs, og så starte opp nytt firma.  Men direkte svindel kan også forekomme.  Hvor lenge firmaet har eksistert og om du finner noen erfaringer på nett ang firma eller eier kan gi et pekepinn, men ingen garanti.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jeg som ble lurt skrev (På 14.5.2024 den 11:57 AM):

Bare ikke meldt på Finn.no enda , siden det er firma som har mange viler der. Om de skal tro på meg før jeg har ferdig behandlet sak i retten? Tror du at jeg kan gjøre det før?

Ja helt klart. Du har nok dokumentasjon til at finn.no må ta det alvorlig. Og dette er sånt som finn.no har ekstra fokus på, så de ønsker slike tilbakemeldinger så fort som mulig. Før andre blir lurt av samme opplegget.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jeg som ble lurt skrev (På 14.5.2024 den 1:03 PM):

Vet du hvor jeg kan annmelde at det nmman kan se på google ,hvis noen sjekker firma. Og om det er lovlig? 

Kan ikke se at det har noen særlig effekt. Hvem sjekker opp firma på Google før de handler på finn? Det kan også være at firmanavnet er misbrukt av svindler, så det kan gjøre dobbel skade.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (7 timer siden):

Hva er status på registreringen av bilen? Den står registrert på deg og du betaler forsikring og trafikkforsikringsavgift?

Den er registrert på meg men skulle han sende den og sa at han er levert den til transporten. Lurte oss at den er stjålet,det meldte jeg. Men han forsvant, svarer ikke mere på tlf. Har bilen registrert på mitt navn men har ikke bilen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
toralfb skrev (38 minutter siden):

Via nettsiden  https://www.vegvesen.no sjekk hvem som var eier før deg.

Er det personen du har handlet av?
Eller er det en annen person, i så fall kontakt forrige eier for å avklare hvem bilen ble solgt til. 

Nå er den bilen på mitt navn. Han ordnet alt i Statensvegvesen, men bilen er langt fra oss ,og han skulle levere den til transport , sa at han har levert på terminalen lenge siden ,men den er ikke på terminalen ,så meldte jeg som stjålet. Har mistanke at han er ikke levert den tilbterminalen i det hele tatt.  Da skulle de fra terminalen å ha nøkkel.  Men de har ikke det. 

Lenke til kommentar

Meld bilen stjålet hos Politiet, hvis det ikke allerede er gjort.

Og så melder du tyveriet inn til forsikringsselskapet. Du hadde jo forsikret bilen, ikke sant?

Så er det Politiet og forsikringsselskapet som må ordne opp. Du kan lene deg tilbake og slappe av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (35 minutter siden):

Meld bilen stjålet hos Politiet, hvis det ikke allerede er gjort.

Og så melder du tyveriet inn til forsikringsselskapet. Du hadde jo forsikret bilen, ikke sant?

Så er det Politiet og forsikringsselskapet som må ordne opp. Du kan lene deg tilbake og slappe av.

Det har jeg gjørt, men tror ikke at det er så lett. Venter på at forsikringen svarer om de aksepterer det eller det er svindel og da må jeg til retten for å bevise det. Politi bare henlagt anmeldelsen ikke noe de skal gjøre . Jeg er utlendinger som kan veldig lite erfaring med norske lover og regler . Så....venter.... 

Takk for støtten.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jeg som ble lurt skrev (2 timer siden):

Det har jeg gjørt, men tror ikke at det er så lett. Venter på at forsikringen svarer om de aksepterer det eller det er svindel og da må jeg til retten for å bevise det. Politi bare henlagt anmeldelsen ikke noe de skal gjøre . Jeg er utlendinger som kan veldig lite erfaring med norske lover og regler . Så....venter.... 

Takk for støtten.  

Forsikringsselskapet kan ikke vurdere om de "aksepterer" at bilen er stjålet eller ikke. Bilen forsvant før den kom til deg. Ergo er den stjålet. Det eneste som er ukjent her er hvem som har stjålet den. Om det er selger, transportør eller noen andre.

Men det er en Politi-sak. Bilen er uansett stjålet. Så tyveri-forsikringen skal slå inn her. Men forvent lang saksbehandlingstid fra Forsikringsselskapet. De drøyer nok i det lengste i håp om at bilen skal bli funnet, sånn at de slipper å utbetale forsikringssummen. Det som kan hjelpe er å mase på forsikringsselskapet. 

Du har fått et anmeldelsesnummer fra Politiet? Det må du gi til forsikringsselskapet.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (18 minutter siden):

Forsikringsselskapet kan ikke vurdere om de "aksepterer" at bilen er stjålet eller ikke. Bilen forsvant før den kom til deg. Ergo er den stjålet. Det eneste som er ukjent her er hvem som har stjålet den. Om det er selger, transportør eller noen andre.

Men det er en Politi-sak. Bilen er uansett stjålet. Så tyveri-forsikringen skal slå inn her. Men forvent lang saksbehandlingstid fra Forsikringsselskapet. De drøyer nok i det lengste i håp om at bilen skal bli funnet, sånn at de slipper å utbetale forsikringssummen. Det som kan hjelpe er å mase på forsikringsselskapet. 

Du har fått et anmeldelsesnummer fra Politiet? Det må du gi til forsikringsselskapet.

Lykke til!

Ja jeg ga dem nummere fra Politi, men det som jeg forklarte hele situasjonen til dem og de sa at det ligner på svindel og at de må se. Det har jeg snakket med dem på morningen ,sa at de skal ringe tilbake. Ikke ringt enda. 

Er redd at de nekter at den er stjålet , sannsynligvis er ikke den stjålet men det er han(selgeren) som beholder bilen. Og at jeg må gå gjennom retten ,advokat koster mye og firma er veldig dårlig spørsmål om jeg får noe av dem i det heletatt  . I mellom tiden hvis jeg aksepterer at bilen er ikkke stjålet må jeg trekke anmeldelse og han får en legal bil å kjøre hvor han vil  . Jeg betaler bompenger ,parkering bot alt. 

Alt det fordi Politi har ikke gjørt noe som helst  , ser hva forsikring svarer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Forsikringsselskapet kan ikke vurdere om de "aksepterer" at bilen er stjålet eller ikke. Bilen forsvant før den kom til deg. Ergo er den stjålet.

Nei, bilen er ikke stjålet. Den er underslått. Politiet etterforsker ikke dette raskere enn du kan si "henlagt etter bevisets stilling".

Dersom ts vil se om bilen er i bruk i bomstasjoner registrerer ts bilen hos et bomselskap. Da kan ts logge inn hver dag og se etter bompasseringer.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 time siden):

Nei, bilen er ikke stjålet. Den er underslått. Politiet etterforsker ikke dette raskere enn du kan si "henlagt etter bevisets stilling".

Dersom ts vil se om bilen er i bruk i bomstasjoner registrerer ts bilen hos et bomselskap. Da kan ts logge inn hver dag og se etter bompasseringer.

Og hva skal jeg gjøre da ? Trekke anmeldelse og gå gjennom retten? Alt er veldig forvirrende.  

Hvor jeg kan melde meg for å se om denne bilen kjører gjennom bom stasjoner?

Betyr det at politi er ikke interessert i det i det hele tatt? Jeg tolker det sånn.  At de som stjeler er beskyttet og vi som jobber betaler skatt skal etterforske alene. 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (3 timer siden):

Nei ikke trekk anmeldelse, du har fått beskjed om at den er stjålet? Da må du fortsette å anta dette.

Hvis du registrerer deg og bilen din her kan du senere se bompasseringer:

https://skyttelpass.no/

Da er det bare å vente hva sier forsikring og politi . 

Redd å trekke anmeldelse vet ikke hva kan han gjøre med den og blir det mitt ansvar. 

Tenker at det er bedre at den står stjålet og at jeg mister penger enn å ha problemer. Kan gjøre noe kriminalitet,  jeg kjenner ikke hva de kan komme på. Og de er ikke norske. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...