Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lurt på nett


Anbefalte innlegg

Er det noen som ble lurt ved bilkjøp? 

Jeg har kjøpt bil som skulle senders til meg, ble hele tiden lurt at bilen ble levert til transport men den var ikke det sannsynligvis.  Så mye ble jeg lurt at jeg trodde at bilen ble stjålet fra terminalen "hvor den var". Nå er jeg i problemet at jeg har meldt saken til både politi og forsikring som jeg må trekke tilbake og prøve på en annen måte å få tilbake enten penger eller bil. Må ha advokat for å hjelpe. 

Har noen erfaring med liggende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gjørt det ,men det skulle jeg ikke gjøre. Skulle melde begredelig ikke det. Nå er jeg redd at forsikringen kunne tenke at jeg bare ville penger fra dem. Er redd hva han skal si ,kan si at vi har hatt avtale å sende den senere. Vet ikke hvordan jeg kan få pengene fra ham. Har advokat men vet ikke hvor lenge skal jeg bruke ham ,det er dyrt.  

Lenke til kommentar

Kjent type svindel der du kjøper billig bil; Du må bare betale transport for den.  Du får aldri se bilen og taper det du har betalt i transport og evt forskuddsbetalt (om du er naiv/dum nok til det).

Den beste strategien for en kjøper kan oppsummeres slik

Sitat
  • Never buy a vehicle that you can't see in person. If you can't inspect or test-drive a vehicle prior to the purchase, consider it a scam. If the seller demands an advance payment, walk away.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
jeg som ble lurt skrev (56 minutter siden):

Ja , fant på finn.no. og er fortsatt der ,har mange biler igjen. 

Meld det inn til finn.no, så blir svindlerne utestengt fra finn.

Pluss anmeld forholdet selvfølgelig.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
jeg som ble lurt skrev (10 timer siden):

Enda dummere, betalt hele bilen +transport.  Fikk bilen på mitt navn men aldri selve bilen. 

Meld til Finn og politianmeld for svindel/tyveri.  Hvis det er norsk bil og den nå står med deg som eier på Vegvesen.no (https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/ logg inn med BankID for å se kjøretøyets eier) så er den i prinsippet stjålet.  Regn med at den som bruker bilen vil få div bompenger og p-gebyr som havner hos deg også (men det tar uker/måneder).  Da er det kjekt å kunne vise til svindelen og at den er stjålet.

Endret av Rune_says
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (21 timer siden):

Kjent type svindel der du kjøper billig bil; Du må bare betale transport for den.  Du får aldri se bilen og taper det du har betalt i transport og evt forskuddsbetalt (om du er naiv/dum nok til det).

Den beste strategien for en kjøper kan oppsummeres slik

 

Ja var nok derfor at den bilen vi lurte på å kjøpe plutselig ble solgt når vi sa at vi kommer i morgen (dagen etter). For her forhåndsbetales ingenting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Meld det inn til finn.no, så blir svindlerne utestengt fra finn.

Pluss anmeld forholdet selvfølgelig.

Det skal jeg gjøre etter jeg er ferdig med rettsak.  Har ingen bevis nå , de må ikke tro på meg. Men jeg skal prøve å lege på google at andre kan se hvilken firma det gjelder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (3 timer siden):

Meld til Finn og politianmeld for svindel/tyveri.  Hvis det er norsk bil og den nå står med deg som eier på Vegvesen.no (https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/ logg inn med BankID for å se kjøretøyets eier) så er den i prinsippet stjålet.  Regn med at den som bruker bilen vil få div bompenger og p-gebyr som havner hos deg også (men det tar uker/måneder).  Da er det kjekt å kunne vise til svindelen og at den er stjålet.

Tusen takk, det har jeg gjørt akkurat.  Plus tok advokat som skal følge saken videre . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jeg som ble lurt skrev (Akkurat nå):

Tusen takk, det har jeg gjørt akkurat.  Plus tok advokat som skal følge saken videre . 

Bare ikke meldt på Finn.no enda , siden det er firma som har mange viler der. Om de skal tro på meg før jeg har ferdig behandlet sak i retten? Tror du at jeg kan gjøre det før?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare å melde til Finn.no og legge fram hva som har skjedd.   Ingenting i en annonse trenger å være ekte, så det kan være svindler også har misbrukt navnet til et velrennomert firma.  Og er det svindel som rammer flere er det bare bra at de får tilbakemeldinger så raskt som mulig.   Da vil de trolig få flere rapporter om samme firma.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (8 minutter siden):

Bare å melde til Finn.no og legge fram hva som har skjedd.   Ingenting i en annonse trenger å være ekte, så det kan være svindler også har misbrukt navnet til et velrennomert firma.  Og er det svindel som rammer flere er det bare bra at de får tilbakemeldinger så raskt som mulig.   Da vil de trolig få flere rapporter om samme firma.

Takk ,da gjør jeg det. 

Vet du hvor jeg kan annmelde at det nmman kan se på google ,hvis noen sjekker firma. Og om det er lovlig? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan alltids søke på firma eller organisasjonsnummer på proff.no for å se om et firma eksisterer.  Der kan du også se på "Roller" og se om din kontaktperson er eier f.eks. om det er et lite enkeltmannsfirma.

Men det vil jo ikke fortelle deg om en svindler misbruker navnet til et seriøst firma.  For å sjekke det må du ringe til firmaet og sjekke om personen som solgte deg bilen jobber der.   Om du tror det er et useriøst firma så google det for å se om noen andre har dårlig erfaring.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Veldig mange typer bilsvindel og falske betalinger som kan se ekte ut.

- Gi aldri dine BankID opplysninger til andre (politiet ber aldri om dette, banken ber aldri om dette)

- Send aldri et siffer eller kode du får på SMS til en annen, skriv den heller ikke som melding til en Facebook-venn.  Sjansen er stor for at det er noen som har fått tilgang til en Fb-konto og deretter trykker på "Glemt passord" på din Facebook-konto og andre Fb-venner og da sendes kode til mobil eller apple-enhet for å logge inn og sette nytt passord...)

En god test for å unngå svindel er at kjøper og selger sender 1 kr til hverandre via Vipps.  Da har både kjøper og selger BankID fordi det kreves for å logge inn på Vipps.

BankID betyr også at du har en sikker identifikasjon av motparten.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...