Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

MC som mangler gnist.


Anbefalte innlegg

Jeg driver å feilsøker på en litt eldre 125cc cz jawa av noe ukjent type, virker umulig å identifisere den.
Men uansett, den mangler gnist, plugg er byttet flere ganger, coil er byttet, ingen bedring.
Kondensator har jeg ikke klart å finne, må det være en?
Etter hva jeg forstår vil man ikke få gnist om denne er gåen, hvor skal denne sitte?
Har sjekket "inni" motoren der den ofte sitter, fant bare dynamo og impulsgiver.
Impulsgiver kan jo være gåen, men virker umulig å få tak i en ny lik.
Det er ikke stift på den etter hva jeg kan finne.

Tips til feilsøking?
Jeg har generellt lite peiling på MC.

Sliter også med å forstå coil, det er to ledninger inn, begge går til jord(en rett til jord, en til en boks som gir jord) og 0 ohm mellom de.
Motoren er også jord, pluggen er jo mellom coil og motor, om begge er jord så kan det da umulig bli gnist?
Har testet to coil, begge er like så antar det er noe jeg ikke forstår her..
 

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er batteri på den, har koblet til ett bilbatteri for testing så den har mer enn nok strøm(jada, sykkelen er 12v)
Har åpnet veivaksel der både stift og kondensator burde ha vært, der er det bare en pulsgiver/sensor som måler veivakslingen/svinghjulet

Den har virket helt fint før den plutselig stoppet, så det er ingen deler som mangler..
Den er førstegangsregistrert i 1999, så er minst fra da.

20240511_200206.jpg

20240511_195640.jpg

Jeg forventet å se stift og kondensator minimum inni der :)
Jeg antar den sensoren på høyresiden leser av en tapp på svinghjulet og gir signal til noe om at det skal lages gnist..

Har målt ledningsnettet så godt jeg kan, ingen feil, alt annet virker også som det skal på sykkelen.
Det er etter hva jeg kan se kun en sikring, denne er i orden.
Svinghjulet ser fint ut, den tappen som sensoren skal lese sitter godt og er hel.
 

Spenningsregulator?

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
mobile999 skrev (15 timer siden):

Hva er motstanden i denne?

Vanskelig å måle men kan se hva jeg får til. Alt er enten veldig rotete eller veldig lite tilgjengelig..
Hva bør det ligge på?

Uansett, ser ikke ut til at man kan få tak i ny heller, jeg vil gjette på at det er den sensoren.
Jeg har ikke klart å finne noen som ligner..

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Har sett den siden der, men sliter litt med å finne hvilken type MC det er.
Har saumfart sykkelen for noe som viser konkret type, men alt jeg vet er at det er en jawa cz 125cc, men finnes tilsynelatende haugevis av forskjellige..

Lenke til kommentar

Pickupen går rett til CDI. Som regel en egen liten boks. Så går det derfra til coil. Det går også noen ledninger fra batteri/spenningsregulator til CDI. Noen har også egen spole og går ikke fra batteri.

Eksempel på hvordan en CDI kan se ut:

7a343d840817bbad65cda70e9b9f69a0.png_720x720q80.png.6a71465191f14ce8c8928f7c9f5d36f1.png

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Antar der er den avlange i midten der.

Resten er vel bare rele og en regulator (?).

20240511_204103.jpg

Ignorer at coilen og ledninger til den er løse, bildet har blitt tatt under feilsøking.
Det er ikke der problemet ligger..
Ja, jordingen til coil mangler litt isolasjon, det skal bli fikset. Har målt den og den er i orden.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
On 5/12/2024 at 3:47 AM, aklla said:

Sliter også med å forstå coil, det er to ledninger inn, begge går til jord(en rett til jord, en til en boks som gir jord) og 0 ohm mellom de.
Motoren er også jord, pluggen er jo mellom coil og motor, om begge er jord så kan det da umulig bli gnist?
Har testet to coil, begge er like så antar det er noe jeg ikke forstår her.

Du måler vel antageligvis ohm med et multimeter eller noe sånt? Da pushes en liten likestrøm (fra batteriet i multimeteret) gjennom kretsen, og så måles spenningen som oppstår, og deler man spenning på strøm får man motstand som svar. Likestrømsmessig sett er både inngang (lavspenningssiden) og utgang (høyspenningssiden) koblet til jord/chassis, men vekselstrømsmessig sett oppfører coilen seg helt annerledes: Inni coilen er det to spoler som er trafo-koblet sammen. Hvis det går en strøm i lavspentspolen og denne strømmen plutselig brytes, så vil det bli indusert en strøm i høyspentspolen, og hvis denne spolen har flere viklinger enn lavspentspolen, så blir spenningen mye høyere. Høy nok til at det kan bli generert en gnist i tennpluggen.

Hvis ohm-meteret viser 'uendelig', så kan du være ganske sikker på at det er et brudd i coilen, men hvis det viser 0 ohm, så kan faktisk alt være OK.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Den avlange er CDI-en ja. Den med kjøleribber er regulatoren. Den må også være i orden. Samt spolene under svinghjulet.

Må regulator og spolene være i orden om den får nok strøm fra batteriet?

Altså, ser jo at de må funke for at den er kjørbar over tid, men kommer det ikke gnist engang om en av de ikke funker om det er mer enn nok strøm?

Husk at den er koblet opp til ett vanlig bilbatteri ved testing, "uendelig" tilgang på 12v, i det minste mer enn nok for testing..

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (1 time siden):

Hvis ohm-meteret viser 'uendelig', så kan du være ganske sikker på at det er et brudd i coilen, men hvis det viser 0 ohm, så kan faktisk alt være OK.

Den viser 0 ohm ja, ikke uendelig. Men coil i seg selv er litt utelukket ettersom den er byttet allerede..

Lenke til kommentar
aklla skrev (På 12.5.2024 den 12:37 PM):

Har åpnet veivaksel der både stift og kondensator burde ha vært, der er det bare en pulsgiver/sensor som måler veivakslingen/svinghjulet.... Den er førstegangsregistrert i 1999, så er minst fra da.

Med "eldre" i førstepost tenkte jeg det var en 1970ish, derav forslaget om stifter og kondensator. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, aklla said:

Må regulator og spolene være i orden om den får nok strøm fra batteriet?

Det kommer litt an på. Er regulatoren gåen så kan den brenne i stykker CDI og mye annet. Noen sykler har også egen strømforsyning til CDI som går på en annen krets enn 12VDC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...