Gå til innhold

Formulering av oppsigelse, og spørsmål rundt


Anbefalte innlegg

Noen som har en god måte jeg kan formulere en oppsigelse når arbeidsforholdet ble så negativt? Bør jeg være ærlig om hvorfor jeg sier opp? Skal holde det til kun det mest nødvendige? Må/bør jeg skrive "takk for muligheten til å jobbe her og ønsker dere lykke til" eller kan jeg bare skrive:

Jeg, (Navn), sier opp med virkning fra idag (dato) og har min siste dag (dato). 

Hilsen, (navn) 

Bør jeg legge til at jeg vil være sykemeldt ut oppsigelstiden i oppsigelsesbrevet?

MÅ jeg snakke med henne personlig? Ønsker null kontakt. Eller må jeg bare ta meg sammen, svelge frustrasjonen, jatte med, komme på en unnskyldning og bare avslutte med et smil? Eller kan være brutalt ærlig og si man er forbanna og at man ikke aksepterer denne oppførselen fra leder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppsigelse bør være skriftlig.

I din situasjon ville jeg sendt den på E-post, da har du også bevis på at du har sendt den.
Trenger ikke levere fysisk

Og kortfattet.

Ikke legg til om hvorfor du sier opp eller at du blir sykemeldt ut oppsigelsen.
Dette er ikke relevant i denne situasjonen.
Bare bit det i deg, kom deg ut med hodet hevet og ikke lag et helvete på tur ut :)

Edit: om arbeidsgiver faktisk spør om hvorfor du slutter kan du være ærlig å si at du ikke kan jobbe med måten leder oppfører seg på.
Men ikke si at du er forbannet, men vær så proff som mulig.
Prøv å ikke vis sinne, men bare vær profesjonell så kommer du best ut av det :) 
Bare si det med et smil.

Om dem har et avslutningsintervju (ikke vanlig i norge, men noen selskaper har dem) hvor det er mer en bare nærmeste leder tilstede kan du ta det opp her

Endret av Eskove
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Eskove skrev (1 minutt siden):

Oppsigelse bør være skriftlig.

I din situasjon ville jeg sendt den på E-post, da har du også bevis på at du har sendt den.

Og kortfattet.

Ikke legg til om hvorfor du sier opp eller at du blir sykemeldt ut oppsigelsen.
Dette er ikke relevant i denne situasjonen.
Bare bit det i deg, kom deg ut med hodet hevet og ikke lag et helvete på tur ut :)

Takk for råd! Da gjør som jeg først tenkte: så kortfattet som mulig, det jeg skrev ovenfor er nok?

Er så lenge siden jeg har sagt opp noe så jeg husker ikke hva man typisk gjør, og forrige gang jeg sa opp så var jeg verken sykemeldt, stemningen var god og sluttet av årsaken at jeg skulle ta mastergrad på fulltid.

Lenke til kommentar
Gaea skrev (2 minutter siden):

det jeg skrev ovenfor er nok?

etter min mening så er det helt ok.
Trenger ikke mer da det forteller hva du vil formidle. (At du slutter)
Hvorfor du slutter er det best å vente med til etter du er ute.
Selv om du er sykemeldt kan arbeidsgiver gjøre det vanskelig for det om du provoserer.

Men sykemelding har ikke noe innvirkning på selve oppsigelsen for din del så trenger ikke nevne denne :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (6 minutter siden):

Edit: om arbeidsgiver faktisk spør om hvorfor du slutter kan du være ærlig å si at du ikke kan jobbe med måten leder oppfører seg på.
Men ikke si at du er forbannet, men vær så proff som mulig.
Prøv å ikke vis sinne, men bare vær profesjonell så kommer du best ut av det :) 
Bare si det med et smil.

Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å si at jeg er forbannet, men siden jeg vanligvis er veldig sprudlende og positiv så merker man at noe er galt, og jeg klarer ikke så godt å skjule når jeg er skuffet, sur og forbanna. Men jeg kan altså si hvorfor jeg slutter så lenge jeg sier i en grei tone? Kan man si: "Jeg sier opp fordi jeg synes du ikke ivaretar ditt ansvar som leder, fordi arbeidpresset er for høyt og fordi arbeidet og konfliktnivået gjør meg syk?" Eller holde det for meg selv?

Lenke til kommentar
Gaea skrev (2 minutter siden):

Eller holde det for meg selv?

Med mindre arbeidsgiver faktisk sprø så hold det for deg selv.
Men om arbeidsgiver spør, så ja da kan du si det.

Men ikke si at du blir syk.
Men heller si at arbeidspresset er for høy, og konfliktnivået ikke er akseptabelt for et helsebringende arbeidsmiljø, og at lederstilen i firmaet er slik at det går ut over arbeidsmiljøet og er med på at konfliktnivået øker.
Ikke si direkte at det er lederen sin skyld.

Og bruk en grei og saklig tone.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gaea skrev (12 minutter siden):

Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å si at jeg er forbannet, men siden jeg vanligvis er veldig sprudlende og positiv så merker man at noe er galt, og jeg klarer ikke så godt å skjule når jeg er skuffet, sur og forbanna. Men jeg kan altså si hvorfor jeg slutter så lenge jeg sier i en grei tone? Kan man si: "Jeg sier opp fordi jeg synes du ikke ivaretar ditt ansvar som leder, fordi arbeidpresset er for høyt og fordi arbeidet og konfliktnivået gjør meg syk?" Eller holde det for meg selv?

Hva får du ut av å skrive det i en oppsigelse?  Hvorfor ikke heller ta dette direkte opp med leder på en samtale feks sammen med tillitsvalgt, og hvis leder ikke klarer å endre seg, så sier du opp med en kortfattet oppsigelse

 

Lenke til kommentar
Eskove skrev (12 minutter siden):

Men ikke si at du blir syk

Det vet hun jo allerede, i og med at jeg er sykemeldt i en måned fram. Men det er uansett bedre formulert slik du legger det frem, så takk! 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Baranladion skrev (5 minutter siden):

Hva får du ut av å skrive det i en oppsigelse?  Hvorfor ikke heller ta dette direkte opp med leder på en samtale feks sammen med tillitsvalgt, og hvis leder ikke klarer å endre seg, så sier du opp med en kortfattet oppsigelse

 

Jeg har ikke tenkt å skrive det i en oppsigelse, som nevnt hadde jeg planer om å bare sende et veldig kortfattet oppsigelse, som nevnt i førstepost. Det andre gjaldt om hva jeg skulle si hvis hun spurte mer utdypende om hvorfor. 

Og har allerede bestemt meg for å si opp, har drøftet saken med flere og bestemt, jeg venter ikke på bedring som antakeligvis ikke kommer til å skje.

Endret av Gaea
Lenke til kommentar
Gaea skrev (4 minutter siden):

Det vet hun jo allerede, i og med at jeg er sykemeldt i en måned fram. Men det er uansett bedre formulert slik du legger det frem, så takk! 

Du trenger ikke si at du er syk pga jobben.
Det jeg mener.
At du er syk er nok lederen klar over :)

Lenke til kommentar

Takk for svar, oppsummert da: så kort som mulig skriftlig, og holde en høflig tone og ikke si noe mer med mindre hun spør, og hvis jeg da sier noe da svare noe som ikke er så direkte på henne som leder. 

Lenke til kommentar
Gaea skrev (33 minutter siden):

Jeg har ikke tenkt å skrive det i en oppsigelse, som nevnt hadde jeg planer om å bare sende et veldig kortfattet oppsigelse, som nevnt i førstepost. Det andre gjaldt om hva jeg skulle si hvis hun spurte mer utdypende om hvorfor. 

Og har allerede bestemt meg for å si opp, har drøftet saken med flere og bestemt, jeg venter ikke på bedring som antakeligvis ikke kommer til å skje.

Beklager, da misforstod jeg. Jeg tenker jo det på en måte også er greit å få frem dine poeng for lederen selvom du skal slutte, siden andre må leve med denne lederen senere, det kan jo hende at lederen lytter til det du har å si.
Hvis det blir noe prat, så forklar tingene ryddig, saklig og høflig, men vær også tydelig. Hvis du går for mye til angrep tviler jeg på at lederen tar noe til seg. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Oppseiinga treng ikkje å være begrunna, dette er ingen søknad. 

Einaste grunnen til å ha med ei forklaring på kvifor du seier opp er dersom du ynskjer å få eit "mottilbod" for å trekke oppseiinga. Når du har bestemt deg for å slutte så er det best å berre ha med det viktigaste.

 

PS. Bra at du tek med kva du anser som siste arbeidsdag, då slepp ein ytterlegare konflikt rundt kva som er siste dag ettersom det då er arbeidsgivar som må kontre med det arbeidsgivar meiner er siste arbeidsdag. 

Lenke til kommentar

Veldig sjelden at arbeidsgiver tar konstruktiv kritikk i en oppsigelse, så ikke skriv dette av denne grunnen.

De er godt klar over problemet uansett, så det eneste som blir motivasjonen din til å beskrive grunnen har med ditt mulige behov for å dokumentere dette videre i prosessen opp mot NAV. Hold ting kort og saklig og ikke spy ut edder og galle. Lag gjerne noen få bulletpunkter som får med seg essensen av det viktigste.

Min erfaring er at det er sjelden lurt å nevne slike problemer for ny arbeidsgiver siden de ofte kan tar det personlig og mistenke deg som en troublemarker, selv om det i utgangspunktet ikke var din feil.

Endret av vidor
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gaea skrev (53 minutter siden):

Takk for svar, oppsummert da: så kort som mulig skriftlig, og holde en høflig tone og ikke si noe mer med mindre hun spør, og hvis jeg da sier noe da svare noe som ikke er så direkte på henne som leder. 

Jepp bra sammendrag.
Da kommer du ut av situasjonen på en måte som gir minst mulig krangling og diskusjon.
Og du klarer å bevise for deg selv at du er et bedre menneske en denne sjefen :)

Så får du ha lykke til men resten av ditt liv, og satse på at neste kapittel blir et lykkelig kapittel :) 
Husk at din helse er viktigere en en jobb ;)  

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Takk for alle gode råd, alle!  Dere er min ekstra hjerne! Dere kommer alltid med så gode og nyttige råd.

Og jeg kommer ikke til å si dette på intervju eller til nye arbeidsgivere jeg får. Jeg kommer ikke til å føre opp dette arbeidsforholdet på CV'en, og kommer bare til å vise til sykehusjobben.

Tusen takk, jeg satser på det går bedre neste gang. Jeg hadde en dårlig feeling før jeg starta, neste gang lytter jeg til den, og så bruker jeg intervjuene fremover ekstra godt til å luke ut potensielle dårlige arbeidsplasser. Denne jobben fikk jeg uten intervju, og i etterpåklokskapens lys tror jeg kanskje hadde rygget unna etter å snakka mer utfyllende med arbeidsgiver. Når jeg er på intervju pleier jeg å spørre litt rundt hvor lenge folk har jobba der, hyppig gjennomtrekk eller folk som blir værende over tid, kan si en del om jobben. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (1 time siden):

Usikker på hvor lang oppsigelsestid du har, men den starter vanligvis fra den første den påfølgende måneden etter å ha levert oppsigelse. 

Om det ikkje er avtalt noko anna slik at ein følgjer arbeidsmiljøloven så tell oppseiingstida frå den fyrste i komamde måned. 

Elles er det avhengig av kva som står i arbeidsavtalen om oppseiingstid. I det offentlege er det ikkje uvanleg med dato til dato fristar. 

Det kan derfor være greitt å dobbeltsjekke oppseiingstida, har ein dato til dato så treng ein ikkje å vente til juni før oppseiingstida startar å telle. 

 

Lenke til kommentar

Hvis arbeidsplassen er årsaken for at du er sykemeldt så kan NAV "ta over". Dvs du slutter på dagen og NAV betaler ut sykepenger til deg inntil tre måneder eller til du får ny jobb. Arbeidsgiver må gå med på dette. Gjorde det selv i 2019.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...