Gå til innhold

Kjøre program fra NAS?


Anbefalte innlegg

Vi skal kjøre om på datasystemene på jobb etter hver, og det er 1 program vi må sitte igjen med fra det gamle, pga krav til å vare på dokumentasjon osv (Visma Contracting).

Vi har alt på eksternt skrivebord idag, og denne blir da flyttet over til 1 lokal maskin, mens resten blir flyttet til ny nettsky.

Noen som har testet å kjøre programmer fra NAS, slik at flere kan kjøre få tilgang, i stedet for at alle må spørre meg om å slå opp hver gang de skal sjekke noe gammelt. (Det er visse ting vi ikke får flyttet over fra det gamle til det nye systemet).

 

Vi har Synology NAS vi bruker for alle CAD tegningene våre i dag for å få tilgang fra flere maskiner, og det funker meget bra, men er da kun filer, og ikke selve programmet. Vi får opp NASen som egen disk på PCen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det burde gå bra så lenge du har mulighet til å mappe opp disken som stasjon på maskinen hvor programmet kjører.

Men merk at SQL Databaser som Visma ofte bruker må ligge på en lokal disk på maskinen, den godtar ikke nettverksdisker

Lenke til kommentar

Ser ut som at VISMA Contracting (‘VC’) bruker en flatfil liggende på et delt filområde så hvis det er alt som skal til på serversiden (dvs. der hvor flatfilen ligger) så bør det gå å flytte denne flatfilen til et NAS-share. Hvis derimot VC hos dere også baserer seg på noen tjenester (services) som må ligge på samme maskin som flatfilen, vil det ikke fungere (ref. tingo sin input om at NAS-et neppe kjører Windows).

Hva som må til på PC-ene (klientsiden, installasjon av programvare, klient for VC) må du nesten finne ut av, samt om denne klienten fungerer med de OS dere har på PC-ene.

Lenke til kommentar

Det kan hende Synology NAS-en støtter virtualisering, da kan dere alternativt sette opp et Windows VM som dere installerer applikasjonen på og flytter databasen dit, så kobler dere bare til VM-et via Remote Desktop ved behov. Hvis det er slik at databasen må ligge lokalt og ikke kan ligge på en SMB share(nettverksstasjon).
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7.5.2024 at 1:16 PM, AndersT2 said:

Vi skal kjøre om på datasystemene på jobb etter hver, og det er 1 program vi må sitte igjen med fra det gamle, pga krav til å vare på dokumentasjon osv (Visma Contracting).

Vi har alt på eksternt skrivebord idag, og denne blir da flyttet over til 1 lokal maskin, mens resten blir flyttet til ny nettsky.

Noen som har testet å kjøre programmer fra NAS, slik at flere kan kjøre få tilgang, i stedet for at alle må spørre meg om å slå opp hver gang de skal sjekke noe gammelt. (Det er visse ting vi ikke får flyttet over fra det gamle til det nye systemet).

 

Vi har Synology NAS vi bruker for alle CAD tegningene våre i dag for å få tilgang fra flere maskiner, og det funker meget bra, men er da kun filer, og ikke selve programmet. Vi får opp NASen som egen disk på PCen.

Jeg har Synology NAS hjemme og større SAN-løsninger på jobben. Begge deler funker det å kjøre filene direkte derfra, men ikke alle programmer. Det virker som jo eldre programmet er, jo mindre er sjansen for at det fungerer helt som lokalt. Noen kan også starte men har problemer med deler av funksjonalitet. 

Skulle gjerne tatt meg tid til å forske litt grundigere på hva slags type program og evt alder som funker og ikke, men dagene har ikke mange nok timer. I tillegg bør noen tillegg sjekkes, som SMB-versjoner som kreves. Jeg skal ikke forundre meg mye om enkelte applikasjoner til og med vil ha eldre enn nyeste versjon.

Så er det greit å høre med Synology teknisk support, som antakelig er den beste supporten jeg noen gang har fått på et dataprodukt. Nå er det sikkert 5-6 år siden sist, håper de er like bra enda.

Lenke til kommentar
On 7.5.2024 at 9:35 PM, tingo said:

NAS'en kjører sikkert ikke Windows som operativsystem ...

Men den støtter VM. Jeg kjører både Linux og Windows distroer på min synology nas og de kan man styre fra en nettleser uansett hvor man befinner seg. Meget kjekt.

Men Windows krever ram, så har man bare 4GB i NASen burde man slenge inn en brikke til for å gjøre Windows brukbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...