Gå til innhold

Kjøpe gamingpc eller holder det med vanlig?


Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg tenker å kjøpe meg en ny pc. Det jeg er opptatt av er at jeg kan game litt med den. Da er det snakk om the sims og kanskje leauge of legends. Holder det å kjøpe en pc som er litt billigere enn en gaming pc, eller er det det som gjelder når det kommer til å game litt. Jeg er ikke en hardcore gamer, knapt en vanlig gamer😆 
Jeg har dårlig peiling på det, men hva er viktig å tenke på når det kommer til kjøp av pc? 
Flere hoder tenker bedre enn ett forhåpentligvis😆 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tikkamasala2017 skrev (13 timer siden):

Hei! 
Jeg tenker å kjøpe meg en ny pc. Det jeg er opptatt av er at jeg kan game litt med den. Da er det snakk om the sims og kanskje leauge of legends. Holder det å kjøpe en pc som er litt billigere enn en gaming pc, eller er det det som gjelder når det kommer til å game litt. Jeg er ikke en hardcore gamer, knapt en vanlig gamer😆 
Jeg har dårlig peiling på det, men hva er viktig å tenke på når det kommer til kjøp av pc? 
Flere hoder tenker bedre enn ett forhåpentligvis😆 

Jeg har vært gjennom det samme nylig. Merk at det jeg sier er langt fra å regne fra en som er kunnskapsrik på dette, men jeg leste sider, forum og så YT-klipp for å finne ut av det. Det finnes også nettsider hvor du kan legge inn diverse prosessorer, ram og skjermkort og så få presentert hvor godt du kan kjøre spill, hvor stor andel av spill du kan kjøre på gitte innstillinger osv. 

Sider som Komplett og Elkjøp har også PC-velgere hvor du kan legge inn eksempelvis LoL som alternativ. Jeg vet derimot ikke hvor gode disse velgerne faktisk er. Har en kompis som nylig kjøpte en pc-pakke til under 10k og han spiller RdR 2 på solid framerate sier han. 

Det jeg har skjønt - og her må folk som kan dette rette på meg - er at det er lite vits å bruke for mye på en prosessor når skjermkortet ikke er kraftig nok til å utnytte det, eller omvendt (om man ikke feks har tenkt å oppgradere skjermkortet relativt snart) Samtidig er det ingen vits å bruke masse penger på en skikkelig rå 4k-skjerm, dersom prosessor og grafikkort tilsier at det er 1080p som er "maks". 

Som det nevnes over tror jeg nok også det er langt bedre å tenke at det skal flyte godt (ikke noen veldig drops i FPS) enn at det er den aller høyeste oppløsningen. 

https://www.pcgamebenchmark.com/league-of-legends-system-requirements

For de som kan dette mye, mye bedre enn meg, så kanskje det er enklere om du har et omtrentlig budsjett på hva du tenker å legge i det?

 

 

Lenke til kommentar

Pass på at du ikke kjøper så rimelig at den ikke holder i fem år når det kommer til ytelse og byggekvalitet.

Folk undervurderer også nytten og gleden av en skjerm, mus og tastatur som ikke er i nedre enden av skalaen. Ost er ikke ost for å si det slik.

Lenke til kommentar
Revie skrev (2 timer siden):

Jeg har vært gjennom det samme nylig. Merk at det jeg sier er langt fra å regne fra en som er kunnskapsrik på dette, men jeg leste sider, forum og så YT-klipp for å finne ut av det. Det finnes også nettsider hvor du kan legge inn diverse prosessorer, ram og skjermkort og så få presentert hvor godt du kan kjøre spill, hvor stor andel av spill du kan kjøre på gitte innstillinger osv. 

Sider som Komplett og Elkjøp har også PC-velgere hvor du kan legge inn eksempelvis LoL som alternativ. Jeg vet derimot ikke hvor gode disse velgerne faktisk er. Har en kompis som nylig kjøpte en pc-pakke til under 10k og han spiller RdR 2 på solid framerate sier han. 

Det jeg har skjønt - og her må folk som kan dette rette på meg - er at det er lite vits å bruke for mye på en prosessor når skjermkortet ikke er kraftig nok til å utnytte det, eller omvendt (om man ikke feks har tenkt å oppgradere skjermkortet relativt snart) Samtidig er det ingen vits å bruke masse penger på en skikkelig rå 4k-skjerm, dersom prosessor og grafikkort tilsier at det er 1080p som er "maks". 

Som det nevnes over tror jeg nok også det er langt bedre å tenke at det skal flyte godt (ikke noen veldig drops i FPS) enn at det er den aller høyeste oppløsningen. 

https://www.pcgamebenchmark.com/league-of-legends-system-requirements

For de som kan dette mye, mye bedre enn meg, så kanskje det er enklere om du har et omtrentlig budsjett på hva du tenker å legge i det?

 

 

Tusen takk for gode tips! Skal ta med dette i vurderingen:) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Pass på at du ikke kjøper så rimelig at den ikke holder i fem år når det kommer til ytelse og byggekvalitet.

Folk undervurderer også nytten og gleden av en skjerm, mus og tastatur som ikke er i nedre enden av skalaen. Ost er ikke ost for å si det slik.

Det skal jeg prøve å tenke på:)

Lenke til kommentar

AMD har noen cpu med bra integrert grafikk. Ryzen 5 8600G og 7 8700G. Men det er mye svakere enn et grafikkort så en bør sjekke litt hva en går til om en vurderer noe slikt.

Edit: De jeg nevner er for stasjonær pc.

Ryzen 5 5600G er også bra.

Og f.eks intel i5 13600k

Om iGPU ytelse er viktig bør en sjekke hva en kjøper.

På denne siden kan en sortere laptop cpu etter iGPU ytelse:

https://nanoreview.net/en/cpu-list/laptop-chips-rating

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Dette er tilrådde specs for League of Legends (minimum er endå lågare):

image.png.035e7439a22a1b39926354badb84bfa0.png

Krava til The Sims 4 er knapt nok høgare. Trådstartar treng altså ingen kraftig maskin for å køyra desse spela med akseptabel yting. Stort sett alle moderne bærbare utanom dei rimeligaste modellane med Celeron-prosessor og 4 GB RAM vil fungera heilt greit.

Opplevinga kan, som nemnt, bli betre om ein har litt høgare spesifikasjonar enn tilrådd, men sjølv ein 10 år gammal mid range gaming-maskin vil klara desse spela utan problem (League of Legends kom ut for 15 år sidan).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...