Gå til innhold

Derfor har Google-søkene blitt dårligere de siste årene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

91% opplever googlesøk som dårligere nå enn tidligere. Det var ikke veldig mye tvil om oppfatningen. Og jeg kan ikke si meg uenig.

Så skal man ikke utelukke at de som er blitt mer negative til google også har en større tendens til klikke seg inn på artikkelen og stemme i avstemmingen. På den annen side er det gjerne relevant å ta de som ikke bruker google til søk med i samme bolken, de liker neppe googles søk heller.

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Jeg har også surmult om dette tidligere. Jeg bruker for det meste Google, men det er egentlig i mangel på noe bedre (?), "det minst dårlige" kan man kalle det.

For lenge siden kunne jeg søke på en halv setning jeg husket å ha lest på et eller annet obskurt forum, og selvsagt fikk jeg treff. Funker vel sånn halvvegs å søke på spesifikk side om man husker hvilken 😕 

I dag er alt bare (enormt dårlig) reklame. Et søk etter "hvordan gjør man X" ender bare opp med fullt av hysteriske linker til KJØP X!!!!! SUPERBILLIG SISTESJANSEFÅPENGENEDINEELLERSTARVIMORADI!!!!!

Kanskje bare meg, men jeg synes det er utrolig at folk biter på slik reklame. Kjøpe noe drit man ikke trenger fordi "det haster"?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Litt off topic, men som Norge- og Europa-patriot forbauser det meg stadig hvor velvillig vi lar oss ræv***e av de amerikanske IT-selskapene. Skal se om jeg får tid til å underbygge denne påstanden noe bedre i løpet av dagen, men liksom: Spør jeg google "how much tax does google pay in europe", forteller beste treff meg at google betalte 0,82 prosent skatt i Europa en gang ut på 2010-tallet.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Valmeth said:

For lenge siden kunne jeg søke på en halv setning jeg husket å ha lest på et eller annet obskurt forum, og selvsagt fikk jeg treff. Funker vel sånn halvvegs å søke på spesifikk side om man husker hvilken 😕 

I dag er alt bare (enormt dårlig) reklame. Et søk etter "hvordan gjør man X" ender bare opp med fullt av hysteriske linker til KJØP X!!!!! SUPERBILLIG SISTESJANSEFÅPENGENEDINEELLERSTARVIMORADI!!!!!

Eller tusen treff med "[SOLVED]" som egentlig bare skal selge en dritprogramvare, eller ikke har løsningen i det hele tatt - det er bare standard praksis å lukke slike tråder etter en stund med inaktivitet og anta problemet er løst, og ordet "solved" gir god SEO. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Google har definitivt vært dårlig en god periode nå. Alt fra for mye reklame til spam-sider som klarer å jobbe seg opp ved å utnytte SEO. Og nå har du en periode også hatt alle disse AI-genererte/automatiserte sidene som bare fyller opp alt med spam.

Jeg er ingen tilhenger av Dead Internet Theory, men det er ingen tvil om at store deler av internett er bot-aktivitet og andelen vokser. Mulig det blir en sannhet i framtiden.

SuperKrokodille skrev (13 minutter siden):

Litt off topic, men som Norge- og Europa-patriot forbauser det meg stadig hvor velvillig vi lar oss ræv***e av de amerikanske IT-selskapene. Skal se om jeg får tid til å underbygge denne påstanden noe bedre i løpet av dagen, men liksom: Spør jeg google "how much tax does google pay in europe", forteller beste treff meg at google betalte 0,82 prosent skatt i Europa en gang ut på 2010-tallet.

Absolutt enig i at Europa på mange måter blir rævkjørt av av både USA og Kina, men tror ikke prosent i skatt sier så veldig mye alene. Hvis de kun jobbet i USA så gir det jo mening at de ikke skal betale så mye skatt resten av verdenen, men nå har de jo kontorer verden rundt så det er vel ikke det. Er det det at de tar profitten ut i lavtskattende land og lar avdelingene i land med høy skatt gå i null/minus eller noe annet? Jeg kan ikke disse reglene så jeg kun spekulerer.

Men uansett så bidrar de fortsatt mye til samfunnet ved å skape arbeidsplasser (og de betaler også skatt) men også ved å lage tjenester som verden kan bruke. Både open source (som Android) og closed source.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om Google har blitt dårligere, men sammenlignet med teknologisk utvikling, har de definitivt forverret seg. For eksempel, da jeg søkte på "web hosts with high uptime" på Google, fant jeg kun ett relevant resultat hvor jeg mistenker at tallene er falske. Resten var kun reklamer for de beste webhotellene. Det samme problemet oppsto når jeg søkte på "best vpn for China". Da vises de største VPN-ene, men ikke de som faktisk fungerer i Kina.

For å finne relevante resultater må jeg legge til "reddit' i søket, noe som egentlig burde være unødvendig. Google burde være i stand til å forstå hva jeg er interessert i, og det finnes mange uavhengige blogger som har nyttig informasjon.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...