Gå til innhold

Elbil til 300K : Kia Eniro vs MG4


igk

Anbefalte innlegg

igk skrev (4 minutter siden):

Trodde at ID4 er en søppelbil. Ser ihvertfall mye misnøye i ID4 FB gruppe, masse feil. Nabo hadde ID3 , var ikke fornøyd med denne. Bilen var ofte på verksted. Nabo sa at ID3 var meget dårlig vinterbil. Regner ID4 er det samme om denne er RWD.

Vis meg gjerne en FB-bilgruppe hvor det ikke er mye misnøye!

Første års ID.3 hadde en del bugs, men mye var løst til ID.4 (også for nyere ID.3). En bekjent har hatt en Q4 etron (samme teknikk) i snart 3 år, aldri hatt problemer. Jeg har hatt en ID.4 selv, som også var helt feilfri. Prøvekjørte det meste av biler i aktuell størrelse (EV6, Ariya, eMustang, BZ4x, Ionic5 m.fl.) før jeg bestilte, og likte ID.4 best. Men smaken er som baken...

Alle ID har RWD, noe som IMO er bedre for en elbil enn FWD, men for å få en god vinterbil må man ha AWD. Dekkvalg spiller også inn. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Hvor går den økonomisk/moralske grensen for hva man kan kjøpe uten at det ansees som å støtte det imperialistiske regimet i Kina? Kan man kjøpe en mobil? Laptop? en TV? MC? Mopedbil? Bil vet vi er ute, men hvor går egentlig grensen? ALLE kjøper ting som er produsert i Kina HELE tiden, så spørsmålet er høyst relevant for dere moralistene.

Skal man kjøpe EV så  må man leve med at det  er kinesisk batteri inni i denne. Kina dominerer batteriproduksjon i verden. Data fra 2023.

Electric Vehicle Battery Manufacturing Capacity, By Region

Lenke til kommentar
1 hour ago, zanta said:

Slike endringer gjelder jo alle biler, ikke bare VAG. Jeg mente at også eldre biler får oppdateringer av SW med forbedringer og feilrettinger over OTA, naturligvis tilpasset den "hardware" som bilen er produsert med. På samme måte som man får sikkerhetsoppdateringer til Win 11 selv om man har en i3-8.gen.

Nåja, selv en 12 år gammel Tesla får enda OTA updates. Veldig amputert utgave av siste version grunnet hardware men alikevell en oppdatering.

VW ID.4 fra før midten av 2023 eller noe får vel Software 3.2 om man ber veldig pent verksted om å installere den (tar vel 2 dager eller nå å installere) om ikke så må man vel leve med 3.1 i all fremtid. Version 4 får de iallefall aldri ifølge VW.
Biler fra midten av 2023 og nyere får vel version 5 nå. Og systemet er vist mye bedre enn det var før.

(Dette er bare basert på rask googling og klaging på diverse forum. Rett meg gjerne om det er feil)

Dette er jo ikke nødvendigvis ett problem for alle. Min Leaf fra 2014 har 2014 software. Dog er ikke det en bil som er Online og har noe nyttige funksjoner på skjermen annet enn å se forbruk og ryggekamera så går greit der..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skal man støtte kina minst mulige må man sjekke hvilke produsenter som fokuserer på lokal produksjon av deler. F.eks nye Renault Scenic skal vel i hovedsak ha deler produsert i Europa.

Om produsentene ikke spesifikt nevner noe må man anta at batteri og mye deler er kinesisk 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Hanhijnn said:

Hvor går den økonomisk/moralske grensen for hva man kan kjøpe uten at det ansees som å støtte det imperialistiske regimet i Kina? Kan man kjøpe en mobil? Laptop? en TV? MC? Mopedbil? Bil vet vi er ute, men hvor går egentlig grensen? ALLE kjøper ting som er produsert i Kina HELE tiden, så spørsmålet er høyst relevant for dere moralistene.

Verden er ikke svart/hvitt, så å konstruere en absolutt grense er lite realistiskt.

Hvor går den økonomisk/moralske grensen din for hva man kan kjøpe fra et facistiskt og imperialistiskt diktatur for at du skal spare penger på bilkjøp? Hvor mye lidelse blant arbeiderene som produserer bilene er besparelsen din verdt? Hvor mye støtte til fortsatt facisme og imperialisme er du villig til å gi et facisitskt diktatur? Vet det er mange som gjør som deg og likestiller kjøp av småtterier som mobil, mobildeksel, laptop og lignende med ENORMT mye større kjøp som bil, men ærlig talt!

Lenke til kommentar
1 hour ago, igk said:

Skal man kjøpe EV så  må man leve med at det  er kinesisk batteri inni i denne. Kina dominerer batteriproduksjon i verden. Data fra 2023.

Electric Vehicle Battery Manufacturing Capacity, By Region

I og for seg et godt poeng, men det er en enorm forskjell på enkeltkomponenter man ikke kommer utenom, og å kjøpe hele bilen fra Kina...

Lenke til kommentar
2 hours ago, igk said:

Hei

Trodde at ID4 er en søppelbil. Ser ihvertfall mye misnøye i ID4 FB gruppe, masse feil. Nabo hadde ID3 , var ikke fornøyd med denne. Bilen var ofte på verksted. Nabo sa at ID3 var meget dårlig vinterbil. Regner ID4 er det samme om denne er RWD.

Ellers virker det på meg som at så fort VAG nevnes i en mer eller mindre relevant sammenheng, så kommer det raskt en mengde innlegg om dårlig service på VAG-verksteder, høye priser og lignende. Det er "alltid" misnøye med andre merker også, men VAG virker til å være i en særstilling når det gjelder slikt.

Ellers synes jeg det er smått utrolig at folk allerede har glemt  "Dieselgate"/"Emissionsgate"! Det var vel heller ikke begrenset til bare VW så vidt jeg husker, men gjalt vel hele VAG?

https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_emissions_scandal

Lenke til kommentar
Trulss skrev (58 minutter siden):

Jeg sitter med en følelse av at Kia er en bedre bil enn MG, MEN garantien/reklamasjonsretten bør veie tungt. Det å eie EV uten garanti er jeg ikke tilhenger av. Av den grunn ville jeg nok tippet mot MG.

Begge har 7års garanti. Kia fra 2021 har garanti opp mot 2028.

Likevel har Kia mye småtekst/forbehold når det gjelder garanti. Ryggekamera/Stereo har 5 års garanti også koster veldig dyrt å bytte utenfor garantitiden. Mye bruktimport hos Kia som har dårligere vilkår f.eks. på 12V batteri og sånn.

Hvor bra er garanti hos MG vet jeg ikke. Om det er 7år på alt så er det strålende.

Forresten Kia 7års garanti gjelder også batteri, så i utgangspunktet 1 år mindre enn de fleste produsentene tilbyr.

Enig at det er litt skummelt å eie elbil uten nybilgaranti.

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (25 minutter siden):

Ellers virker det på meg som at så fort VAG nevnes i en mer eller mindre relevant sammenheng, så kommer det raskt en mengde innlegg om dårlig service på VAG-verksteder, høye priser og lignende. Det er "alltid" misnøye med andre merker også, men VAG virker til å være i en særstilling når det gjelder slikt.

Ellers synes jeg det er smått utrolig at folk allerede har glemt  "Dieselgate"/"Emissionsgate"! Det var vel heller ikke begrenset til bare VW så vidt jeg husker, men gjalt vel hele VAG?

https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_emissions_scandal

Det hastet litt med å grønnvaske VAG etter dieselgate. Det er kanskje en grunn hvorfor ID3/ID4 kom halvferdige på markedet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, igk said:

Det hastet litt med å grønnvaske VAG etter dieselgate. Det er kanskje en grunn hvorfor ID3/ID4 kom halvferdige på markedet?

Grønnvasking etter "Dieselgate"/"Emissionsgate" kan være en faktor, en annen faktor kan være at "alle" andre merker enn Tesla ble slept inn i fremtiden skrikende og hylende mens de fortsatt klamret seg til produksjon av biler med forbrenningsmotor og ikke hadde/knapt hadde planer om omlegging til elektrisk drift. "Plutselig" innså også alle andre merker enn Tesla at de ikke lenger hadde noe valg. Resultatet var jo lenge biler som var konstruert for forbenningsmotor og "ombygd" til elbil, med de konsekvensene og kompromissene det medførte. Hastverk og manglende engasjement kan fort gi feil... Men Tesla er vel til gjengjeld DET vestlige bilmerket med desidert lavest kvalitet, byggekvalitet, kundetilfredshet, kundebehandling og behandling av ansatte. Bare BMW er vel nesten nede på det samme nivået når det gjelder lav kvalitet og lav kundetilfredshet! Kia, Hyundai, Nissan, og etter hvert Toyota igjen (etter å ha hatt dårlig kvalitet på 90-/2000-taller var det vel(?) har vel også kommet seg igjen tror jeg), er vel de merkene jeg har fått med meg som jevnt over og over tid har score't bra.

Lenke til kommentar
igk skrev (56 minutter siden):

Begge har 7års garanti. Kia fra 2021 har garanti opp mot 2028.

Likevel har Kia mye småtekst/forbehold når det gjelder garanti. Ryggekamera/Stereo har 5 års garanti også koster veldig dyrt å bytte utenfor garantitiden. Mye bruktimport hos Kia som har dårligere vilkår f.eks. på 12V batteri og sånn.

Hvor bra er garanti hos MG vet jeg ikke. Om det er 7år på alt så er det strålende.

Forresten Kia 7års garanti gjelder også batteri, så i utgangspunktet 1 år mindre enn de fleste produsentene tilbyr.

Enig at det er litt skummelt å eie elbil uten nybilgaranti.

MG har også 7 år. Jeg har hørt at det er enkelt å skaffe deler på nett til MG. En annen stor fordel med kinesisk bil ;)

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (2 timer siden):

Verden er ikke svart/hvitt, så å konstruere en absolutt grense er lite realistiskt.

Hvor går den økonomisk/moralske grensen din for hva man kan kjøpe fra et facistiskt og imperialistiskt diktatur for at du skal spare penger på bilkjøp? Hvor mye lidelse blant arbeiderene som produserer bilene er besparelsen din verdt? Hvor mye støtte til fortsatt facisme og imperialisme er du villig til å gi et facisitskt diktatur? Vet det er mange som gjør som deg og likestiller kjøp av småtterier som mobil, mobildeksel, laptop og lignende med ENORMT mye større kjøp som bil, men ærlig talt!

"Svart/hvitt" hadde vært hvis man f.eks. satte grensen ved bilkjøp, men at alt annet er greit.

Ikke push dette over på meg. Det var ikke jeg som satt på min høye moralske hest her. Jeg bare prøver å finne ut av hva som er moralsk innafor.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

VW ID.4 fra før midten av 2023 eller noe får vel Software 3.2 om man ber veldig pent verksted om å installere den (tar vel 2 dager eller nå å installere) om ikke så må man vel leve med 3.1 i all fremtid.

Det var kun de som ble levert med SW 2.x og lite 12 V-batteri som måtte innom verkstedet for oppgradering, noe jeg antar at alle har fått gjort nå. Min kom med 3.0.x og oppgradert 12 V-batteri fra fabrikk, og skulle deretter få alle aktuelle senere versjoner OTA. Den fikk også mange bugfixes OTA mens jeg hadde den.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (23 timer siden):

Har du kjørt elbil med bakhjulstrekk? Kjører selv model 3 med bakhjulstrekk har gått greit for det meste, hadde fwd bensin bil før, vil ikke si den var noe bedre. Vekt fordeling på elbil er mye bedre, husker før hvis man hadde bmw eller merce med bakhjulstrekk så måtte man ha litt vekt i bagasjen for å få bedre grep på vinter.

Ja, jeg har kjørt elbil med bakhjulstrekk og er langt fra imponert. Bratte bakker og dårlige forhold så ender man som oftest i grøfta.

Elbil med forhjulstrekk virker mye mer forutsigbart.

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (23 minutter siden):

Ja, jeg har kjørt elbil med bakhjulstrekk og er langt fra imponert. Bratte bakker og dårlige forhold så ender man som oftest i grøfta.

Hvis man oftest ender i grøfta, bør man kanskje vurdere hvordan man kjører, uavhengig av FWD eller RWD. Jeg har hatt 3 elbiler, alle med RWD, og har ikke vært i grøfta en eneste gang. Jo brattere bakke man skal opp, jo dårligere funker det med FWD, da man får mindre vekt over drivhjulene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (28 minutter siden):

Hvis man oftest ender i grøfta, bør man kanskje vurdere hvordan man kjører, uavhengig av FWD eller RWD. Jeg har hatt 3 elbiler, alle med RWD, og har ikke vært i grøfta en eneste gang. Jo brattere bakke man skal opp, jo dårligere funker det med FWD, da man får mindre vekt over drivhjulene.

Bratt og svingete :)

Kommer også veldig an på kvalitet på dekk samt pigg eller piggfri

 

Endret av xClaymanx
Lenke til kommentar
24 minutes ago, xClaymanx said:

Bratt og svingete :)

Kommer også veldig an på kvalitet på dekk samt pigg eller piggfri

 

Kommer nok ann på kvalitet på dekk ja. Men i veldig liten grad, om noe på om det er pigg/piggfritt. Nyere tester av piggdekk opp mot piggfrie dekk viser at det eneste føret hvor piggdekk er bedre enn piggdekk er på våt is. Til gjengjeld beholder piggfrie dekk grepet lenger enn det piggdekk gjør. Både fordi piggdekk mister pigger etter hvert, og fordi piggfrie dekk har gummiblanding som er mykere i utgangspunktet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (17 timer siden):

Kommer nok ann på kvalitet på dekk ja. Men i veldig liten grad, om noe på om det er pigg/piggfritt. Nyere tester av piggdekk opp mot piggfrie dekk viser at det eneste føret hvor piggdekk er bedre enn piggdekk er på våt is. Til gjengjeld beholder piggfrie dekk grepet lenger enn det piggdekk gjør. Både fordi piggdekk mister pigger etter hvert, og fordi piggfrie dekk har gummiblanding som er mykere i utgangspunktet.

Det må jeg si meg enig i. Kjører selv Tesla Y firhjulstrekk med piggfri. Har aldri hatt det store behovet for pigger, men om jeg skulle valgt bil med forhjul eller bakhjul så tror jeg at jeg hadde valgt med pigger for mitt bruksområde. Men her må nesten TS se an sitt eget bruksområde.

Om det kjøres kun på flat mark er det stort sett ikke det store behovet for pigg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...