Gå til innhold

Hvorfor egentlig flytte ASK fra SBanken (dvs DNB) til noe annet?


Gjest 030db...908

Anbefalte innlegg

Rare greier. Min side som ser helt lik ut har bare et utvalg på 77 fond. Men jeg klarte å finne frem til en annen greie der jeg fant et større utvalg. Hvis jeg først velger "vis investeringer i sbanken", så får jeg tilgang til en helt annen fondshandelløsning. Og der er utvalget mye større. KLP Global Indeks har en kostnad på 0,22% i den oversikten, ikke 0,18%.

 

 

Uten navn.jpg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zeph skrev (5 minutter siden):

Eg har heile tida vore DNB-kunde, så det er kanskje forskjell på dei som hadde Sbanken.

Det har jeg også vært - men passiv i 20+ år. En av mine kontoer ble åpnet i 1982 i en sparebank på Østlandet. og overlevd en hel haug med oppkjøp, sammenslåinger og navneendringer.

Lenke til kommentar
Hobby2000 skrev (6 timer siden):

Men...jeg synes det er vanskelig å bedømme om f.eks Nordnet totalt leverer en rimeligere løsning enn DNB med hensyn til forvaltning av ASK. Er det noen som har en formening om dette?

Du får jo oversikt over hva det koster deg i forvaltningsutgifter og slikt. Kron har det billigste globale indeksfondet med 0,15% (mulig flere har det nå også), for eksempel. Mye lavere kostnader enn et aktivt forvaltet fond hos DNB som kan koste det mangedobbelte. Det blir noen kroner over 10-20-30-40 år.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Fordi folk bestemmer med følelsene i stedet for fornuften. Akkurat som de som byttet fra SBanken til Bulder Bank fordi SBankens nettbank ble avviklet... 

Det handler ikke bare om følelser når man ser at DNB ødelegger Sbanken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hobby2000 skrev (7 timer siden):

I SBanken var det mulighet for å kjøpe veldig mange ulike fond, fra mange ulike aktører. Dersom jeg skal over til en annen løsning, f.eks. Nordnet, eller annen bank (F.eks. Handelsbanken) må jeg jo da selge alle disse fondene (skattepliktig) og da investere i nye, hos den nye leverandøren, f.eks. Handelsbanken eller Nordnet. Men... er det så lurt, da ?

 

Man kan ta ut de pengene det er ikke gevinst på. står på dnb kontoen hvor mye.

Lenke til kommentar
Gjest 825b2...3e0
4 hours ago, bo1e said:

Rare greier. Min side som ser helt lik ut har bare et utvalg på 77 fond. Men jeg klarte å finne frem til en annen greie der jeg fant et større utvalg. Hvis jeg først velger "vis investeringer i sbanken", så får jeg tilgang til en helt annen fondshandelløsning. Og der er utvalget mye større. KLP Global Indeks har en kostnad på 0,22% i den oversikten, ikke 0,18%.

 

 

Uten navn.jpg

Utvalget en finner i oversikten om en har fått bli værende i "Sbankenkonseptet" og velger Sbanken i oversikten er ikke helt likt både når det kommer til fondsutvalg, og priser som om en allerede har et kundeforhold direkte fra DnB fra før Sbanken ble endel av DnB i tillegg til ha fond en har skaffet og fortsatt har som stammer fra sitt tidligere kundeforhold i Sbanken. Eller dette går vei uavhengig om en har fått være i Sbanken konseptet da fond holdes utenfor. Likevel er fondsutvalg og kostnader fortsatt ikke blandet sammen ift. Opprinnelige kundeforhold, men blir sikkert det etterhvert. Om en har latt være å selge DnB sine R-klasse fond kan en fortsatt kjøpe samme R-klasse fond.

Et annet argument ved å flytte DnB, kjøpe DnB fond på andre plattformer er at man slutter å være melkeku/begrenser graden på hvor stor grad en er melkeku til DnB om en ønsker eller foretrekker å legge pengene sine i banker som en synes fortjener mer å få inntekter løsningene en som kunde velger å bruke til bank, fond og sparing. "take my business elsewhere"

Trodde greia med innføring av plattformavgift var at forvaltere/distributører ikke skulle favorisere og anbefale de fondene de tjener mest penger på. Blir jo litt motsette at DnB rangerer sine egne fond først når en velger sortering etter navn på forvalter/alfabetisk sortering. Vil jo kunne bidra til at deres fond da blir favorisert. Hvor forvalter DnB asset management tjener forvaltningsavgift for fondet og DnB bank som distributør tjener plattformavgift som distributør. Samtidig som DnB fondene kommer foran forvaltere som begynner på bokstav foran i alfabetet i ukonsekvent alfabetisk rekkefølge som bryter men hensikten med å innføre plattformavgift og forbrukernemyndighetene, MFIDll, EU og noen bankers formaninger og kommunikasjon på å forby returprovisjon.

Anonymous poster hash: 825b2...3e0

Lenke til kommentar
Gjest 6ce8d...c98

Kan bare svare på vegne av meg selv. Bytter ask fra sbanken fordi plattformavgiften gikk opp når de ble en del av dnb's systemer. Samtidig har appen deres vært utilgjengelig i 3-4 dager hvor den etterpå hadde masse bugs og verre funksjonalitet. Etter de 3-4 dagene med nedetid har chatte funksjonen i appen vært slått av i flere uker nå og counting.

Anonymous poster hash: 6ce8d...c98

Lenke til kommentar
Zeph skrev (4 timer siden):

Eg har heile tida vore DNB-kunde, så det er kanskje forskjell på dei som hadde Sbanken.

Er mange DNB kunder som har blitt behandlet elendig av DNB, men aldri har vært Sbank kunde. Dnb er banken med flest misfornøyde kunder, ikke kun pga oppkjøpet med Sbanken. 

Lenke til kommentar
Gjest cee39...d35
Ørjanø skrev (35 minutter siden):

Er mange DNB kunder som har blitt behandlet elendig av DNB, men aldri har vært Sbank kunde. Dnb er banken med flest misfornøyde kunder, ikke kun pga oppkjøpet med Sbanken. 

men hvorfor velger så mange folk å fremdeles være kunder hos DnB da??   

Anonymous poster hash: cee39...d35

Lenke til kommentar
Gjest cee39...d35 skrev (27 minutter siden):

men hvorfor velger så mange folk å fremdeles være kunder hos DnB da??   

Anonymous poster hash: cee39...d35

Jeg vet ikke.

Men kan tenke meg at vi har blitt mer bevisste og mindre loyal mot bankene de siste årene. Det står at DNB har 2 millioner privatkunder, men vet ikke hvor mange aktive kunder. Tror mange av disse er passive kunder og mange gir opp å få slettet kunderelasjonen da dnb kan være ganske vanskelig der.

Støter man ikke på problemer så går det nok greit, bortsett fra at de er dyre. Muligens dnb også har løsninger andre ikke har i sine banktjenester. 

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Guest cee39...d35 said:

men hvorfor velger så mange folk å fremdeles være kunder hos DnB da??   

Anonymous poster hash: cee39...d35

Tipper de har mange eldre kunder. Ikke uvanlig der med kunder som har et par mill sittende på brukskonto. Dette er gull kunder for DNB da de tjener stort på slike. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest cee39...d35 skrev (7 timer siden):

men hvorfor velger så mange folk å fremdeles være kunder hos DnB da??   

Anonymous poster hash: cee39...d35

Det er ein tråd som tar for seg det spørsmålet her: 

 

Ørjanø skrev (8 timer siden):

Er mange DNB kunder som har blitt behandlet elendig av DNB, men aldri har vært Sbank kunde. Dnb er banken med flest misfornøyde kunder, ikke kun pga oppkjøpet med Sbanken. 

Her var det snakk om forskjellane i prisar på fond.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har sammenlignet typiske plattformavgifter nå, for indeksfond. 

For Nordnet: 0.19%

For Handelsbanken: 0.2-0.4%

For DNB (dvs mine eksisterende indeksfond fra SBanken): 0.1 %

Vanskelig for meg å tolke dette annerledes enn at DNB/Sbanken er rimeligst mht plattformavgift! Eller, er det meg som har glemt "noe"?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (6 minutter siden):

Trur det stemmer, men kjøper du KLP sine indeksfond så betalar du vel kun plattformavgift så prisen blir rundt 0,18-0,20%?

https://www.nordnet.no/market/funds/17334521-nordnet-global-indeks?details
https://www.nordnet.no/market/funds/17334524-nordnet-usa-indeks?details

Kjøper du KLP- eller DNB-fond hos Nordnet så kjem kostnader i tillegg og prisen opp på 0,28-0,30%.

Nettopp - og da blir konklusjonen jo at DNB faktisk er rimeligere enn de to andre "konkurrenter". Og med lavere (laveste?) plattformavgift hos DNB skal det godt gjøres å finne et rimeligere alternativ..... ELLER?? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...