Gå til innhold

RoboCop og Starship Troopers - Paul Verhoeven


Anbefalte innlegg

On 14.4.2024 at 3:05 AM, Boing_80 said:

Synspunkter?

Starship Troopers (boken, altså) fikk Hugo-prisen i 1960 og var en av Robert A. Heinleins beste. Av noen og 30 bøker var han vilt variabel i kvaliteten (de beste bøkene hans var kanskje young adult), men mye av det som kommer frem i Starship Troopers MENTE han faktisk, som f.eks. at man ikke burde ha stemmerett dersom man ikke hadde tjenestegjort i militæret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Boing_80 skrev (På 14.4.2024 den 3:05 AM):

Jeg så de første RoboCop filmene da jeg var liten og senere Starship troopers franchisen. På den tiden var det ren og skjær underholdning for meg siden jeg er en sci-fi nerd. Men så har jeg blitt eldre og skjønt mer av hva Paul Verhoeven egentlig prøvde å formidle gjennom disse filmene. Det er jo satire om en dystopisk fremtid der korporasjoner dominerer og politistaten er opprettet. 

Geniale filmer, eller hva?

Synspunkter?

Jeg har ikke noe forhold til RoboCop, men jeg så Starship troopers på nytt for et par år siden og ble egentlig overrasket over hvor bra den er. Første gang(ene) jeg så den avskrev jeg den som morsom og passe hjernedød actionfilm, men etter å ha sett den igjen som litt eldre og forstått mer av "konseptet" synes jeg den er flere hakk "smartere" enn jeg trodde. 

I tillegg er det morsomt å se "Barney" dukke opp i en sånn film 😛 

Lenke til kommentar

Egentlig liker jeg ikke den første RoboCop heller på grunn av problemer med script / misbruk av plot armor eller latskap / skjødesløshet eller hva man vil kalle det. Det er uansett en god film som jeg har sett utallige ganger i alle de tiår den har vært ute i. Det ble egentlig ikke et problem før jeg så den en del ganger og tenkte gjennom hva som egentlig skjedde.

RoboCop ble skutt istykker utenfor OCP. Hydraulikken og kraftkilden burde ha vært komprommitert, Han kommer seg til stålverket, en rar plass å dra av alle steder da man ikke drar til erkefiendens territorium mens man er mest sårbar. Er han skadet? Neida, alt ok, trenger bare justering av siktemidlene. Trenger heller ikke næring til de vitale organene og bruker denne til "target practice".

Skurkene har fått kraftige våpen (military grade). Skurkene har hver sin "Cobra Assult Cannon". Tidligere i filmen har han tatt mange treff fra våpen, men nå tar han ikke noen og ingen ser ut til å kunne greie å sikte.

Til tross for at han allerede burde ha vært ute av spill så tar han flere tonn med stålskrap over seg og har fremdeles ikke mer vondt i "hofta" enn at han kommer seg bort til OCP headquarters og får avsluttet både ED209 og filmen.
 

Quote

Plot armor is a plot device wherein a fictional character is preserved from harm due to their necessity for the plot to proceed.

image.png.1075dd0beca9e0a7334bbde5bb0f2ae5.png

Lenke til kommentar
46 minutes ago, herzeleid said:

Jeg har ikke noe forhold til RoboCop, men jeg så Starship troopers på nytt for et par år siden og ble egentlig overrasket over hvor bra den er. Første gang(ene) jeg så den avskrev jeg den som morsom og passe hjernedød actionfilm, men etter å ha sett den igjen som litt eldre og forstått mer av "konseptet" synes jeg den er flere hakk "smartere" enn jeg trodde. 

I tillegg er det morsomt å se "Barney" dukke opp i en sånn film 😛 

Den første Robocop filmen er langt bedre enn Starship troopers selv om begge er bra filmer. Mye på grunn av Kurtwood Smith i en av tidenes kuleste skurkeroller (helt utrolig at det er samme fyren som er faren i "that 70's show"). 

Det er bare synd at Hollywood aldri forsto hva som gjorde Robocop bra og har siden bare produsert elendige oppfølgere og rebooter som er mer for barnefilmer å regne. Det samme gjelder vel alle forsøk på remakes av Paul Verhoevens andre filmer. 

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Verhoeven hadde vokst mye på de 10 årene det gikk til Starship Troopers. Det er egentlig umulig å velge ut hva som er best av ST, TR og RC og heller si at det er hans tre beste filmer i stedet for å rangere 1, 2 og 3. De er så gode på hver sine måter at rangeringa kan snu etter vindretninga.

ST er en film hvor alt fungerer, score, casting, effekter, historie, pacing. satiren, osv.

Alle ser ut til å huske CGI-gjennombruddene til "Terminator 2" og "Jurassic Park", men det er få som anerkjenner de banebrytende scenene i ST som har enorme mengder av animerte karakterer på skjermen samtidig. Blant annet under angrepet på "Whiskey Outpost".



Basil Poledouris har score i begge filmene og ST var den filmen han tok seg helt ut selv om han også er meget bra allerede på Conan The Barbarian i 1982. Det er synd at Poleduouris ikke får den anerkjennelsen han fortjener. Jeg tror knapt at folk flest vet hvem an er. Folk ser sjelden lenger en Hans Zimmer og John Williams. Poledouris, Elfman og Goldsmith havner ufortjent i skyggen.

Privat liker jeg scoren til Conan bedre, men det er fordi jeg har ei større trekning mot Sword and Sorcery enn SciFi, selv om jeg har ei trekning til begge.

Lenke til kommentar

Starship Troopers er høyst relevant i dag. Folk flest følger myndighetene som sauer og det er en oss mot dem mentalitet som folk tar del i daglig.
 


Vi er de gode og NATO er summen av alt som er godt i verden selv om det står for mer frykt og ødeleggelse enn den skumle fienden som det skal beskytte mot. Om man kaller det United Citizen Federation eller NATO går for det samme.
image.png.68a9a73fec846743bb4693c4a0169f96.pngimage.png.1e03cd43d0fb09c2e9ad2cea42bc511f.png
Norge har en livsfarlig utenriksminister, Espen Barth Eide, som for få dager siden sa at han og vi håper at Ukraina vinner krigen, når det han burde si er at han håper at krigen opphører snarest råd. Man må ikke bli så høy på seg selv i dette livet at man feilaktig tror at man er en av de gode. "Vi er gode og vi skal støtte de andre gode og heie." Det er en sprø tankegang.

Når folk ser de nye Dune-filmene, tror de nok at Paul er den snille og helten, når han er toppen av ondskap og dreper milliarder av folk i universet.
 

Quote

Jihad is struggle for justice against oppression, a fight against evil by the masses, even by rebellion or armed resistance. The Harkonnen and the Emperor's Sardaukar are seen as oppressors, and the Fremen (especially the Fedaykin), use armed resistance against them.

At de andre spillerne legger plot og spiller spill betyr ikke at man er den gode selv. Herbert ville advare om farene om for mye makt i ei og samme hånd.

Om ikke nordmenn er direkte onde, så er det farlig å sitte på sin høye hest med meninger om hvor ille alle andre er. Jo, vi er ganske onde og selvgode mennesker. Det funker ikke å late som noe annet. Mange nordmenn tror dessverre at krig og elendighet er som en fotballkamp der man kan heie på et lag og håpe at de skal vinne. Mediebildet siste uker er at vi skal styrke "forsvaret" og fremme prestisje ved å verve seg, akkurat som i Starship Troopers om en noen nedtonet variant.

Det ligger an til utbrudd av storkrig både i Midt-Østen og i Europa. Det er ikke utenkelig at kommende tiår blir at Norge skal delta i krig og at dette vil gi høy status å delta i for den enkelte som tar på seg uniform.

Det er mange virkemidler man kan bruke for å skalere ned ei konflikt i stedet for å sende våpen og heie på den ene siden. Dessverre så velger våre representanter å gjøre nettop det.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
On 17.4.2024 at 1:15 AM, BadCat said:

 


Vi er de gode og NATO er summen av alt som er godt i verden selv om det står for mer frykt og ødeleggelse enn den skumle fienden som det skal beskytte mot. Om man kaller det United Citizen Federation eller NATO går for det samme.
image.png.68a9a73fec846743bb4693c4a0169f96.pngimage.png.1e03cd43d0fb09c2e9ad2cea42bc511f.png
Norge har en livsfarlig utenriksminister, Espen Barth Eide, som for få dager siden sa at han og vi håper at Ukraina vinner krigen, når det han burde si er at han håper at krigen opphører snarest råd. Man må ikke bli så høy på seg selv i dette livet at man feilaktig tror at man er en av de gode. "Vi er gode og vi skal støtte de andre gode og heie." Det er en sprø tankegang.

Hva faan slags piss er det her? Du kan ta den kjærligheten din til Putin og Xi og stikke opp der sola aldri skinner. 

  • Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar

Den eneste som har nevnt Putin og Kina er deg.

Jeg har sammenlignet Federasjonens (i filmen) og NATOs evne til å mene at de er gode.

Angrepet på Buenos Aires i filmen er deres svar på artikkel 5. Vi trenger bare ett angrep for å forsvare et storoffensiv.
 

Quote

Buenos Aires was a huge and powerful city, until one day it was struck by a Meteor originating from the Arachnid Quarantine Zone, ravaging it completely and leaving 8.5 million dead, along with 12.5 million other wounded.

Quote

The United Citizen Federation quickly analyzed the data from the meteor impact and determined it originated from the Arachnid's home world. The Federation then claimed that the Arachnid launched a "Bug Meteor" using Bug Plasma from the Klendathu system towards Earth and destroyed the city of Buenos Aires.

I filmen har Johnny Rico (som er fra Buenos Aires akkurat sluttet i "Mobile Infantry" i kjølvannet av at han som lagleder medførte døden til en medsoldat. Nå derimot er alt endret. Nå er det KRIG. Rico kommer seg med i styrkene igjen og så går ferden til insektland.

"I'm from Buenos Aires and I say kill 'em alL!"

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (På 17.4.2024 den 1:15 AM):

Starship Troopers er høyst relevant i dag. Folk flest følger myndighetene som sauer og det er en oss mot dem mentalitet som folk tar del i daglig.
 


Vi er de gode og NATO er summen av alt som er godt i verden selv om det står for mer frykt og ødeleggelse enn den skumle fienden som det skal beskytte mot. Om man kaller det United Citizen Federation eller NATO går for det samme.
image.png.68a9a73fec846743bb4693c4a0169f96.pngimage.png.1e03cd43d0fb09c2e9ad2cea42bc511f.png
Norge har en livsfarlig utenriksminister, Espen Barth Eide, som for få dager siden sa at han og vi håper at Ukraina vinner krigen, når det han burde si er at han håper at krigen opphører snarest råd. Man må ikke bli så høy på seg selv i dette livet at man feilaktig tror at man er en av de gode. "Vi er gode og vi skal støtte de andre gode og heie." Det er en sprø tankegang.

Når folk ser de nye Dune-filmene, tror de nok at Paul er den snille og helten, når han er toppen av ondskap og dreper milliarder av folk i universet.
 

At de andre spillerne legger plot og spiller spill betyr ikke at man er den gode selv. Herbert ville advare om farene om for mye makt i ei og samme hånd.

Om ikke nordmenn er direkte onde, så er det farlig å sitte på sin høye hest med meninger om hvor ille alle andre er. Jo, vi er ganske onde og selvgode mennesker. Det funker ikke å late som noe annet. Mange nordmenn tror dessverre at krig og elendighet er som en fotballkamp der man kan heie på et lag og håpe at de skal vinne. Mediebildet siste uker er at vi skal styrke "forsvaret" og fremme prestisje ved å verve seg, akkurat som i Starship Troopers om en noen nedtonet variant.

Det ligger an til utbrudd av storkrig både i Midt-Østen og i Europa. Det er ikke utenkelig at kommende tiår blir at Norge skal delta i krig og at dette vil gi høy status å delta i for den enkelte som tar på seg uniform.

Det er mange virkemidler man kan bruke for å skalere ned ei konflikt i stedet for å sende våpen og heie på den ene siden. Dessverre så velger våre representanter å gjøre nettop det.

Interessante tanker. Jeg er til dels enig med noe av det du skriver. 

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (8 minutter siden):

Det kan lese mellom linjene. Du hevder at NATO er skadelig og at Norge (av alle land) har en livsfarlig utenriksminister. Det lukter Kremlin propaganda lang vei av innleggene dine. 

Men du må være enig i at forsvarsalliansen NATO er jo delaktige i alle kriger utenfor Europa. Når var Europa sist truet av andre verdensdeler?

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (9 minutter siden):

Det kan lese mellom linjene. Du hevder at NATO er skadelig og at Norge (av alle land) har en livsfarlig utenriksminister. Det lukter Kremlin propaganda lang vei av innleggene dine. 

Nei, jeg synes ikke det. Jeg tenker at det er mye sannhet i det han skriver.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (På 16.4.2024 den 11:46 PM):

Når du er inne på Verhoeven bør du ikke hoppe bukk over "Total Recall". Tematikken er lignende der og et mesterverk av en film. Denne har også fått en gyselig dårlig remake.

Total recall skal jeg få sett ganske snart. 

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (14 minutter siden):

Det kan lese mellom linjene. Du hevder at NATO er skadelig og at Norge (av alle land) har en livsfarlig utenriksminister. Det lukter Kremlin propaganda lang vei av innleggene dine. 

Man trenger vel ikke å være pro-Russland om man har meninger om NATO? Virker som at det BadCat skrev blir tydelig i denne tråden: "Det er ikke utenkelig at kommende tiår blir at Norge skal delta i krig og at dette vil gi høy status å delta i for den enkelte som tar på seg uniform."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...