Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Aftermarked-deler på sportsbiler


Anbefalte innlegg

MailMan13 skrev (Akkurat nå):

Orginale dekk fra 1980 er ikke mulig å kjøpe på noen måte i dag

Om man påstår at f.eks et spesifikt deklk fra Michelin, Pirelli eller Dunlop anno 2024 skulle være mest egnet for en bil fra 1980, fordi den i 1980 ble levert med samme frabrikat og derfor er de dekkene "orginale" og "spesialtispasset bilen", er utelukkende  en feberfantasi.

Det er i såfall din feberfantasi, ikke min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hansien skrev (4 timer siden):

Det kan man. Mange store og anerkjente tuningverksted har jo sin spede bakgrunn i en person som mente ting på bil X ikke var bra nok, og gjorde noe med dette. Og de hadde ikke endt opp som store om de ikke hadde fått til forbedringene.

Og hvor mange av disse har endt opp som Ferraritunere?

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (11 timer siden):

Jeg sliter helt ærlig med å forstå denne tankegangen. Hvorfor kan ikke en privatperson gjøre det bedre? Du har mye større budsjett per del og kan gjøre ting for hånd. 

Skjønner ikke helt hva som er vanskelig å forstå. Å sette opp en bil er et fagfelt som er meget spesialisert, og som ikke kan læres på noen skole. Det tar både talent og mange års trening, og dersom du er så dyktig at du kan hamle opp med testførerene hos Ferrari, Porsche, Lotus, McLaren og Aston Martin, så kan du stort sett bestemme lønna di selv. Å tro at Ole Olsen, som tross alt er ganske bilinteressert klarer å gjøre det bedre på en tusendedel av tiden er vel rimelig utopisk.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (6 timer siden):

Når man har så løse definisjoner på hva som gjør en bil bedre og ikke som så er det jo umulig å argumentere enten den ene eller andre veien. 

Akkurat litt av poenget mitt. De fleste som duiskuterer her har ikke engang språket som skal til for å beskrive hva som er gode kjøreegenskaper og ikke, og ender opp med noe nonsens om rundetider, som jo ikke er relevant i det hele tatt.

Evil-Duck skrev (6 timer siden):

Det er mye som er mulig med simulering i dag som ikke var mulig for 20 år siden, så en trenger faktisk ikke R&D budsjetter på hundretalls millioner kroner for å bygge funksjonell aero. 

Jeg brukte FEA-analyse for styrkeberegning av både hjuloppheng og motordeler for nesten 30 år siden, så det er vel ikke forandret seg så mye. Jeg har konstruert nye deler til flere av mine biler, men det er forskjell på en gammel MG og en Ferrari. Poenget er at man kan få til mye, men klarer en å få det til bedre enn de beste i verden? Neppe. Dessuten er en bil bare halvferdig etter all simulering. Det en dyktig testfører kan formidle til et engineeringteam kan ingen simulering formidle.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 timer siden):

Skjønner ikke helt hva som er vanskelig å forstå. Å sette opp en bil er et fagfelt som er meget spesialisert, og som ikke kan læres på noen skole. Det tar både talent og mange års trening, og dersom du er så dyktig at du kan hamle opp med testførerene hos Ferrari, Porsche, Lotus, McLaren og Aston Martin, så kan du stort sett bestemme lønna di selv. Å tro at Ole Olsen, som tross alt er ganske bilinteressert klarer å gjøre det bedre på en tusendedel av tiden er vel rimelig utopisk.

Enten så vet du noe som ingen andre her vet, eller så overvurderer du kompetansen som kreves. Forslår at du forklarer oss hvor vanskelig det er. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (44 minutter siden):

Enten så vet du noe som ingen andre her vet, eller så overvurderer du kompetansen som kreves. Forslår at du forklarer oss hvor vanskelig det er. 

Er du seriøs nå? Det er betydelig lettere å lykkes i motorsport på høyt nivå enn det er å bli en dyktig testfører. Nesten ingen motorsporttopper har klart å bli i toppklasse som testførere, selv om mange har forsøkt. Walter Rohrl og Andy Wallace er vel hederlige unntak. Når testførere som Matt Becker og Loris Bicocchi "melder overgang", blir det omtalt i alle toneangivende bilmedier. De fleste bilentusiaster kan ikke nevnet på en eneste Ferrari eller Lamborghiniingeniør, men de aller fleste vet hvem Dario Benuzzi og Valentino Balboni er. Testførere er blandt de få blant hundrevis/tusenvis av enkeltansatte hos en bilprodusent som alene kan transformere et produkt og blir behandlet deretter.

 

Endret av AL123
Lenke til kommentar
AL123 skrev (5 timer siden):

Og hvor mange av disse har endt opp som Ferraritunere?

Hvem av disse kan ikke oppgradere en Ferrari innenfor sitt felt mener du?

Om vi skal nitpicke så er det vel ikke Ferrari lengre når bilen er modifisert ihht Ferrari selv.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (2 minutter siden):

Hvem av disse kan ikke oppgradere en Ferrari innenfor sitt felt mener du?

Nei, jeg mener. Hvem modifiserer Ferrarier så de blir bedre? Markedet er enormt, så det burde kry av dem. Så host opp navnet på et par.

Endret av AL123
Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg mener. Hvem modifiserer Ferrarier så de blir bedre enn ferrarti sine biler? Markedet er enormt, så det burde kry av dem. Så host opp navnet på et par.

Enormt er det ikke. Markedet for å tilby ettermarkedsdeler og optimaliserer er heller labert og tilhører nok en nisje når det kommer til high-end sportsbiler. Ferrari er heller ikke noe som interesserer meg av flere grunner så kunnskapsnivået mitt om hva som tilbys der er heller labert.

 

Hva gjør at et allerede etablert firma, som har kunnskap og utstyr på plass, ikke kan gjøre en Ferrari bedre innenfor sitt felt?

Lenke til kommentar
Hansien skrev (2 minutter siden):

Enormt er det ikke. Markedet for å tilby ettermarkedsdeler og optimaliserer er heller labert og tilhører nok en nisje når det kommer til high-end sportsbiler.

Nisjen er enormi kroner og øre. En Porsche 964 koster 6-700k kroner. Bare Singer alene har bygget om 400stk til en pris av mellom 10 og 20 mill pr stk. Når Bugatti eller Koenigsegg lanserer en ny modell til 20-30mill, så selges hele produksjonen på typsik 50-300 biler ut på et par dager. Og ja, det finnes firma som bygger om Ferrari, og de koster skjorta, Men de er skrot og blir latterliggjort både i presse og bilmiljø.

Hansien skrev (2 minutter siden):

Hva gjør at et allerede etablert firma, som har kunnskap og utstyr på plass, ikke kan gjøre en Ferrari bedre innenfor sitt felt?

Spørs jo hva du mener med "sitt felt".  Nå krev jeg om kjøreegenskaper, og spesifiserte tydelig at det ikke er vanskelig å oppgradere en Ferrari på en rekke andre områder. Grunnen er som jeg sier. Ferrari bruker mange milliarder på å utvikle en bil, og de bruker de beste folkene som er tilgjengelig. Da blir det veldig vanskelig å gjøre bilen bedre. Selvfølgelig kan man kjøpe inn dyrere og mer ekstreme komponenter, men det er vanskelig å konkurere på den tiden og kompetansen Ferrari bruker på kalibrere alt sammen, og det er det som skaper en komplett bil. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Spørs jo hva du mener med "sitt felt".  Nå krev jeg om kjøreegenskaper, og spesifiserte tydelig at det ikke er vanskelig å oppgradere en Ferrari på en rekke andre områder. Grunnen er som jeg sier. Ferrari bruker mange milliarder på å utvikle en bil, og de bruker de beste folkene som er tilgjengelig. Da blir det veldig vanskelig å gjøre bilen bedre. Selvfølgelig kan man kjøpe inn dyrere og mer ekstreme komponenter, men det er vanskelig å konkurere på den tiden og kompetansen Ferrari bruker på kalibrere alt sammen, og det er det som skaper en komplett bil. 

Med sitt felt sikter jeg til firmaer som har spesialisert seg innenfor enkelte kompononenter/deler av bilen.

Men så må jo Ferrari, som alle andre produsenter som selger over hele verden, ta høyde for en rekke lover og regler i forskjellige land og bygge et produkt som har kompromiss for å føye seg til alt dette, spesielt der de ikke kan enkelt bytte komponenter. Samtidig designer de vel bilene sine med et mål og ambisjon om opplevelse, og det er ikke dermed sagt at akkurat denne opplevelsen er perfekt for hva en kunde ønsker.

 

Hvilke firma bygger om Ferrari og latterliggjøres da?

Lenke til kommentar
AL123 skrev (12 timer siden):

Jeg har konstruert nye deler til flere av mine biler, men det er forskjell på en gammel MG og en Ferrari.

Ikke veldig. En 30 år gammel Ferrari er spinkelt og skrale greier. 

 

AL123 skrev (7 timer siden):

Ferrari bruker mange milliarder på å utvikle en bil, og de bruker de beste folkene som er tilgjengelig. Da blir det veldig vanskelig å gjøre bilen bedre. Selvfølgelig kan man kjøpe inn dyrere og mer ekstreme komponenter, men det er vanskelig å konkurere på den tiden og kompetansen Ferrari bruker på kalibrere alt sammen, og det er det som skaper en komplett bil. 

Ferrari må ta hensyn til mange reguleringer og krav som en privatperson ikke må. Ikke overbevist. 

 

AL123 skrev (8 timer siden):

De fleste bilentusiaster kan ikke nevnet på en eneste Ferrari eller Lamborghiniingeniør, men de aller fleste vet hvem Dario Benuzzi og Valentino Balboni er

Nå grenser du til trolling her. 😂

Screenshot_20240412-225838.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Faktumet er jo att biler er bygget for forskjellige oppgaver. Noe skal være raskest rundt nordsløyfa andre skal frakte familier på den beste og tryggeste måten og andre prøver å være en gylden middelvei. Det samme kan sies om modifikasjoner, noen er for show, noen er for bedre rundetider og andre er for bedre komfort osv. Hele konseptet med å prøve å definere det ene som bedre enn det andre uten å ta hensyn til hvilket behov en har og hva en vil oppnå er en idiotisk diskusjon. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (18 timer siden):

Jeg brukte FEA-analyse for styrkeberegning av både hjuloppheng og motordeler for nesten 30 år siden, så det er vel ikke forandret seg så mye.

En ting som har forandret seg mye, og som du selv har konstatert er et must (som tilsynelatende bare fabrikanter kan gjøre??), er CFD-analyser.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (9 timer siden):

Ikke veldig. En 30 år gammel Ferrari er spinkelt og skrale greier. 

Mye erfaring med 456 og F355? eller MG for den del? Åpenbart ikke...

Sjørøver skrev (9 timer siden):

Nå grenser du til trolling her. 😂

 

Nei, men det viser bare at det er forskjell på "bilintereserte" her på forumet og bilentusiaster IRL.

Sjørøver skrev (9 timer siden):

 

Screenshot_20240412-225838.png

Du vet at man er tom for argumenter når motdebbatanten tyr til memes, Dette er en robotsveis utført på aluminium fra en produksjonslinje utviklet i samarbeid med canadiske Alcoa. Mao vil du se samme type sveis på en Tesla, Jaguar eller Audi. Viktigste forskjellen er vel at Ferrarien, til tross for mye lavere vekt har ca 150% høyere karosseristivhet enn Tesla S.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 timer siden):

En ting som har forandret seg mye, og som du selv har konstatert er et must (som tilsynelatende bare fabrikanter kan gjøre??), er CFD-analyser.

CFD er jo i praksis FEA, men det er klart, økt regnekapasitet har gjort de mye bedre. Men en PC eller 2 med CFD kan neppe konkurere med 100 PCen med CFD, og iallefall ikke når man høyner med 8-10.000 timer i vindtunnell

Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 timer siden):

Du vet at man er tom for argumenter når motdebbatanten tyr til memes, Dette er en robotsveis utført på aluminium fra en produksjonslinje utviklet i samarbeid med canadiske Alcoa. Mao vil du se samme type sveis på en Tesla, Jaguar eller Audi. Viktigste forskjellen er vel at Ferrarien, til tross for mye lavere vekt har ca 150% høyere karosseristivhet enn Tesla S.

Helt irrelevant om det er robot eller menneske som har sveiset, men en slik sveis er full av svakheter og burde ikke være godt nok uavhengig av bilmerke. Og det burde i hvert fall fanges opp av de som produserer høyytelsesbiler. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (7 timer siden):

Faktumet er jo att biler er bygget for forskjellige oppgaver. Noe skal være raskest rundt nordsløyfa andre skal frakte familier på den beste og tryggeste måten og andre prøver å være en gylden middelvei. Det samme kan sies om modifikasjoner, noen er for show, noen er for bedre rundetider og andre er for bedre komfort osv. Hele konseptet med å prøve å definere det ene som bedre enn det andre uten å ta hensyn til hvilket behov en har og hva en vil oppnå er en idiotisk diskusjon. 

Det er nettopp dette, og det kan sikkert være vanskelig å innse at selv med 10.000 timer i vindtunnel og all verdens R&D bak seg, så kan en i utgangspunktet god bil bli bedre. Selv uten å måtte legge like mange timer i en komplett bil, bare for å få mer downforce, effekt eller mykere bil. Mye kommer an på personen som skal kjøre bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...