Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Aftermarked-deler på sportsbiler


Anbefalte innlegg

Sjørøver skrev (3 timer siden):

https://www.finn.no/348182398

Denne var jo ganske kul. 

Jepp, drømmebil for alle som så "Rainman" i ungdommen, og i motsetning til påstanden fra Phaetonselgeren i foregående annonse; Denne vil faktisk øke i verdi. Minus for horribel automatkasse. Manuell er mye mer ettertraktet. En Ferrari bør alltid holdes mest mulig original, men her hadde jeg faktisk vurdert en konvertering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (31 minutter siden):

Minus for horribel automatkasse. Manuell er mye mer ettertraktet.

Men hadde du brydd deg om bilen var ombygd fra automat til manuell? Er det viktig for deg(og alle andre som leder dett forøvrig) at bilen er helt original? Spørsmålet fortjener kanskje en egen tråd. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (25 minutter siden):

Men hadde du brydd deg om bilen var ombygd fra automat til manuell? Er det viktig for deg(og alle andre som leder dett forøvrig) at bilen er helt original? Spørsmålet fortjener kanskje en egen tråd. 

I prinsippet ikke, men det måtte vært gjenspeilet i salgsprisen. Andre ombygginger av en Ferrari, som uoriginale felger, fjærer, dekk etc er en absolutt nogo.

Lenke til kommentar
Duriello skrev (21 minutter siden):

Kunne fint kjøpt den der om lottorekka hadde slått inn, automat eller manuel be damned.

 

Eldre Ferrari, og forsåvidt noen lambo = 🥰

Problemet med denne 3 trinnsautomatern er at man ikke får ut samme turtall ut av motoren, og dermed ikke nyte responen/registeret og ikke minst lyden til fulle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (6 minutter siden):

Problemet med denne 3 trinnsautomatern er at man ikke får ut samme turtall ut av motoren, og dermed ikke nyte responen/registeret og ikke minst lyden til fulle.

Spiller liten rolle for min del egentlig, tror jeg fint kunne levd med det. Og om det påvirker fremtidig verdi, vel, shit happens liksom? 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (9 minutter siden):

I prinsippet ikke, men det måtte vært gjenspeilet i salgsprisen. Andre ombygginger av en Ferrari, som uoriginale felger, fjærer, dekk etc er en absolutt nogo.

Hvorfor? Jeg forstår det ikke helt. Biler blir ofte bedre om de blir modifisert. Du sier jo selv at du ville hatt den som manuell. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (25 minutter siden):

Hvorfor? Jeg forstår det ikke helt. Biler blir ofte bedre om de blir modifisert. Du sier jo selv at du ville hatt den som manuell. 

Har aldri hørt om et tilfelle der en Ferrari har blitt bedre etter en modifisering. Virker ikke særlig realsitisk. Ikke Porsche heller, forsåvidt. En modifisering utført mange år etter at en bil er bygd, feks en restomodding, kan gjerne bli bedre, men ikke ved at en privatperson gjør det. 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Snudde ditt eget argument mot deg selv, så vet ikke om du hadde et øyeblikk av selvrefleksjon nå eller om du ikke liker sarkasmen min.

Synes vel mest du fremstår som direkte dum, men ok...

 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (9 minutter siden):

Fortell meg mer om hvor dum jeg er som mener at ikke alt som kommer ut fra Porsche er perfekt.

1. IMS modifiseringen kommer fra Porsche selv, ikke fra noen bakgårdstuner.

2. Jeg vet ikke om det gikk deg hus forbi, men jeg og brukeren "sjørøver" diskuterte endringer i bilens oppsett(kalibrering.     

Enhver bil er bygget med et budsjett, selv en Rolls Royce 100 mill, så jeg hadde ikke hatt problemer med å finne hundrevis av deler jeg selv skulle kunne forbedret, selv på en Porsche eller Ferrari.

Å sette opp motorkarakter/chassis/bremser er en helt annen ting. Typsik tar det noen av verdens absolutt fremste testførere 1,5 år å sette opp en bil skikkelig og det tar ingeniører titusenvis av arbeidstimer å perfektsjonere motorkarakteren i en bil. Å tro at et bakgådsverksted eller privatpersom kan forbedre det i løpet av noen kveldstimer er i aller beste fall naivt...

Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

1. IMS modifiseringen kommer fra Porsche selv, ikke fra noen bakgårdstuner.

2. Jeg vet ikke om det gikk deg hus forbi, men jeg og brukeren "sjørøver" diskuterte endringer i bilens oppsett(kalibrering.     

Enhver bil er bygget med et budsjett, selv en Rolls Royce 100 mill, så jeg hadde ikke hatt problemer med å finne hundrevis av deler jeg selv skulle kunne forbedret, selv på en Porsche eller Ferrari.

Å sette opp motorkarakter/chassis/bremser er en helt annen ting. Typsik tar det noen av verdens absolutt fremste testførere 1,5 år å sette opp en bil skikkelig og det tar ingeniører titusenvis av arbeidstimer å perfektsjonere motorkarakteren i en bil. Å tro at et bakgådsverksted eller privatpersom kan forbedre det i løpet av noen kveldstimer er i aller beste fall naivt...

Hva er bakgårdsverksted med å bruke aftermarked-deler på en bil? Fabspeed og Schmiedmann har R&D de også, og du trenger ikke en doktorgrad i aerodynamikk for å montere et eksosanlegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Hva er bakgårdsverksted med å bruke aftermarked-deler på en bil? Fabspeed og Schmiedmann har R&D de også, og du trenger ikke en doktorgrad i aerodynamikk for å montere et eksosanlegg.

Nei, du trenger ikke, men det hjelper, derav poenget mitt. Ingen ettermarkedprodusenter er i nærheten av  FoU budsjettene til fabrikkene, og mange av dem driver knapt nok FoU i det hele tatt..

 

Endret av AL123
Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Nei, du trenger ikke, men det hjelper, derav poenget mitt. Ingen ettermarkedprodusenter er i nærheten av  FoU budsjettene til fabrikkene, og mange av dem driver knapt nok FoU i det hele tatt..

 

Men aftermarked har ikke kostnadsrestriksjonene som produsentene har. Føler du bruker billige aftermarked-deler som en stråmann mot argumentet mitt, når jeg utelukkende snakker om profesjonelle aftermarked-produsenter som ECS, Dinan, Brembo og Techart.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Men aftermarked har ikke kostnadsrestriksjonene som produsentene har.

Har lite å si når man snakker om tekniske komponenter. Hjelper lite med komposittfjærer og svindyre dempere hvis man ikke har kompetansen til å sette det opp. Men kom gjerne med eksempel på Ferraritunere som overgår originalen....

Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Har lite å si når man snakker om tekniske komponenter.

Hva?

Sitat

Men kom gjerne med eksempel på Ferraritunere som overgår originalen....

Det er ikke vanskelig å finne moderne deler som overgår de originale til en 44 år gammel Ferrari.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
AL123 skrev (16 minutter siden):

Typsik tar det noen av verdens absolutt fremste testførere 1,5 år å sette opp en bil skikkelig og det tar ingeniører titusenvis av arbeidstimer å perfektsjonere motorkarakteren i en bil. Å tro at et bakgådsverksted eller privatpersom kan forbedre det i løpet av noen kveldstimer er i aller beste fall naivt...

En bakgårdstuner har ikke de samme begrensningene som som en produsent har. @Gavekortmener du at Ferrarien vi snakker om hadde blitt dårligere eller fått forringet verdi om den ble konvertert til manuell? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...