Gå til innhold

Lønnsoppgjøret, folk vil bli skuffet


Anbefalte innlegg

Rammen ifjor var på 5.2%, da fikk vi 26 000 ca i KS, rammen i pr er på 5.2% men de første tallene som kommer fra Spelter viser en lønnsøkning på ca 14000.

Jeg skjønner dette med overheng og guiding og den greia der, men at dette skal være så historisk godt når vi får halvparten av det vi fikk ifjor, det skjønner jeg ikke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har ikke vært forhandlinger med KS ennå. Så det er tidlig å ta sorgene på forskudd.

Det er ingen ramme på 5,2%. Det er frontfagene som fikk 5,2%. Det er dog styrende for de øvrige. Men jeg observerer at organisasjonene som forhandler med KS har signalisert at de ønsker mer. Så det er jo en mulighet her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PunktumFinale skrev (31 minutter siden):

Så hvorfor vil vi bli skuffet?

Spelter viser en lønnsøkning på 14.000?

Hva snakker du om.

De første oppgjørene i Spekter viser dette

Klart vi kan få andre tall innen KS og helse, men med samme ramme ligger det an til kanskje ned mot halvparten av ifjor i kr og øre

Screenshot_20240410_134502_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

De første oppgjørene i Spekter viser dette

Klart vi kan få andre tall innen KS og helse, men med samme ramme ligger det an til kanskje ned mot halvparten av ifjor i kr og øre

Screenshot_20240410_134502_Chrome.jpg

Det var 14625 sist år, så det er mer eller mindre likt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
MrL skrev (14 minutter siden):

Lønnspotten kan jo være historisk bra, hvilken andel man får av den er vel en helt annet sak. 

Jeg er lei av å bli nedprioritert, ifjor fikk vi 5000 mindre i KS enn de fikk i staten,  og innad blir vi med middels ansiennitet hele tiden nedprioritert. Hadde sett for meg i det minste 20 000 i ekstra lønn, uten å regne med ansiennitetshopp. 

Hvis det regnes som historisk bra når store deler av potten handler om oppgjøret ifjor blir det jo ikke så bra likevel 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Jeg refererer bare til tallene fra sist år, som er mer eller mindre like som i år. Så det er ikke halvparten som du påstår, det er en tusenlappish i forskjell

Det er halvparten av hva vi fikk ihvertfall, vi fikk 26 300, men da er det lov å håpe at vi får noenlunde det samme som ifjor...

Lenke til kommentar

Det er sannelig ikke lett og forstå hvordan alt henger sammen, veldig mange tall som presenteres.
Jeg fikk 31 000(statlig virksomhet) i 2023, hva jeg kan forvente i år, basert på tallene som har kommet ut så langt, er ikke godt å si 😅
Bak 5,2% er det mye triksing, så jeg forventer ikke at det endelige tallet blir det 🫤
Men hvis jeg får halvparten av ifjor så blir jeg skuffet, da er jeg ikke i nærheten av noe som helst reallønnsvekst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (5 minutter siden):

Det er sannelig ikke lett og forstå hvordan alt henger sammen, veldig mange tall som presenteres.
Jeg fikk 31 000(statlig virksomhet) i 2023, hva jeg kan forvente i år, basert på tallene som har kommet ut så langt, er ikke godt å si 😅
Bak 5,2% er det mye triksing, så jeg forventer ikke at det endelige tallet blir det 🫤
Men hvis jeg får halvparten av ifjor så blir jeg skuffet, da er jeg ikke i nærheten av noe som helst reallønnsvekst.

Ja det er mye triksing! 

Glad jeg ikke er omfattet av noe tariff, jeg får den faktiske % økningen som jeg blir tilbudt. Og den er sterkt påvirket av disse resultatene såklart. 

Og om jeg ikke er fornøyd så forhandler jeg selv, noe jeg stort sett har gjort.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (6 minutter siden):

Det er sannelig ikke lett og forstå hvordan alt henger sammen, veldig mange tall som presenteres.
Jeg fikk 31 000(statlig virksomhet) i 2023, hva jeg kan forvente i år, basert på tallene som har kommet ut så langt, er ikke godt å si 😅
Bak 5,2% er det mye triksing, så jeg forventer ikke at det endelige tallet blir det 🫤
Men hvis jeg får halvparten av ifjor så blir jeg skuffet, da er jeg ikke i nærheten av noe som helst reallønnsvekst.

Nå kan jeg ha forhastet meg litt med denne tråden, men jeg har hatt reallønnsnedgang i 4 år, selv om noen av min yrkesgruppe har blitt prioritert hvert år har det aldri vært meg. Så vi får vente og se, håper på det beste...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I de sentrale oppgjørene forhandles det om årslønnsvekst og ikke hvor mye lønnen øker fra en dag til neste. Så når rammen er 5,2 % så betyr det at lønnsutgiftene for arbeidsgiver i 2024 er anslått å øke med 5,2 % i forhold til hva de var i 2023.

Rammen sier ikke noe om hva den enkelte får, men det er mulig å regne seg frem til et anslag dersom man trekker fra overheng og glidning (overheng 1,7 %, anslått glidning 0,8 %), avsetning til andre ting enn ren lønn (for eksempel ubekvemstilegg) og avsetning til lokal pott (denne bør være minimum 1 % for at det skal være noe poeng for kommunene å bruke tid på lokale forhandlinger) siden det er avtalt at det skal være lokale forhandlinger i KS-området i år. Så må man justere for at virkningstidspunktet er 1. mai og ikke 1. januar.

Dersom rammen for KS-oppgjøret i 2024 også blir 5,2 % så vil det overraske meg om den enkeltes økning i lønn fra en dag til neste blir noe særlig mer enn 2 %. Om rammen blir som i fjor (5,48 %) så endrer det tallet seg til ca. 2,5 %.

Grunnen til at datoøkningen i KS-området var så mye høyere i fjor er fordi det ikke var noe særlig overheng å snakke om og ingen avsetninger til lokal pott som spiste av rammen.

De aller fleste forstår ikke hvordan tallene henger sammen, så det er klart at når media hauser opp med rekordoppgjør og 5,2 % så er det ikke rart at det er mange som blir skuffet når de bare opplever å få 2 %. Sentrale lønnsoppgjør hadde nok vært lettere å forstå og mer transparente dersom man  forhandlet om økning fra den ene dagen til den neste. 1. januar som virkningstidspunkt tror jeg også kunne ha gjort det lettere å forstå.

Endret av nVIDIAsucks
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
PunktumFinale skrev (3 timer siden):

Hva sier sjefen din da når du konfronterer han med reallønnsnedgangen du har fått samtidig som erfaringen din har vokst?

Det er ikke sånn lønn fungerer i offentlig sektor.

Men man er jo ansatt og ikke innsatt, så å søke andre jobber er alltids en mulighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PunktumFinale skrev (6 timer siden):

Hva sier sjefen din da når du konfronterer han med reallønnsnedgangen du har fått samtidig som erfaringen din har vokst?

Og søker du andre jobber?

Hvorfor skal noen gidde å betale deg mer når du er all bark, but no bite.

Det kan du si,  vi er ikke flinke til å forhandle individuell lønn som sykepleiere, særlig ilkke kvinner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...