Gå til innhold

Kan strøm/(battery charger) bli svakere med skjøteledning?


Anbefalte innlegg

arne22 skrev (31 minutter siden):

Her er det nok snakk om en defekt maskin som trenger service. Med 12V drivspenning så kan spenningsfall i skjøteleding eller kabel ikke være en særlig relevant problemstilling.

Æsj.. håpet ikke på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg holder en finger på at det kan være strømforsyningen inni maskinen, den som omformer fra 230V til 12V som begynner å bli dårlig. Alternativt så kan det være batteriene, hvis maskinen henter strøm via batteriene, uavhengig av den er koblet til 230V.

Eventuelt kan det være elektromotoren(e) som har dårlige børster. 

Men det er litt vanskelig å si når man ikke har maskinen framfor seg.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Nedward said:

Jeg holder en finger på at det kan være strømforsyningen inni maskinen, den som omformer fra 230V til 12V som begynner å bli dårlig. Alternativt så kan det være batteriene, hvis maskinen henter strøm via batteriene, uavhengig av den er koblet til 230V.

Eventuelt kan det være elektromotoren(e) som har dårlige børster. 

Men det er litt vanskelig å si når man ikke har maskinen framfor seg.

Enig. Men ingen ting i denne tråden tyder vel på noe annet enn at maskinen må sendes på et verksted for reparasjon, eller eventuelt skiftes ut med en ny (?!)

På et verksted så kan man jo måle seg fram til om det eventuelt er strømforsyningen, batteriet eller motoren som er problemet.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Nedward skrev (9 minutter siden):

Jeg holder en finger på at det kan være strømforsyningen inni maskinen, den som omformer fra 230V til 12V som begynner å bli dårlig. Alternativt så kan det være batteriene, hvis maskinen henter strøm via batteriene, uavhengig av den er koblet til 230V.

Eventuelt kan det være elektromotoren(e) som har dårlige børster. 

Men det er litt vanskelig å si når man ikke har maskinen framfor seg.

Men det er jo rart at maskinen m/batterilader-ledningen virker som normalt bare skjøteledning unngås..?

Lenke til kommentar
Sovna skrev (2 minutter siden):

Men det er jo rart at maskinen m/batterilader-ledningen virker som normalt bare skjøteledning unngås..?

Kan være tilfeldigheter å 1000 forskjeldige årsaker til dette.
Motoren er 12v så det er en omformer for å få strømmen fra 220-240v ned til 12v.

Så her er det nok en feil på selve maskinen en plass.
enten motor eller omformer (jeg tipper omformer)

Lenke til kommentar

Hvis maskinen går uten skjøteledning og koblet direkte til stikkontakt, men ikke med skjøteledning, da bør vel "skifte skjøteledning" være første alternativ. Dårlig eller løs kontakt i stikkontakt/skjøteledning er det mest sannsynlige alternativet.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (5 minutter siden):

Hvis maskinen går uten skjøteledning og koblet direkte til stikkontakt, men ikke med skjøteledning, da bør vel "skifte skjøteledning" være første alternativ. Dårlig eller løs kontakt i stikkontakt/skjøteledning er det mest sannsynlige alternativet.

Tre-fire forskjellige skjøteledninger er testet. Den korteste ga litt action..

Lenke til kommentar
Hårek skrev (3 minutter siden):

Fant 12V adapter til Tennis Tutor, det trekker 0.3A. Totalt usannsynlig at skjøteledning har noen påvirkning.
 

Likevel. Med nettopp den adapteren så virker maskinen helt greit. Men altså håpløs med skjøteledning. Mystisk.

Nå er jeg imidlertid kjent for at alt jeg tar i blir til stein. Ligger vel kanskje noe der...

Lenke til kommentar

En oppsummering av tråden:

Om maskinens strømforsyning (de bilde lengre opp) kobles direkte til stikkontakt kontakt fungerer den som normalt. Strømforsyning er 230 V til 12V som er den spenning maskinen benytter internt.

Kobles strømforsyningen til en lengre skjøteledning fungerer maskinen ikke.

Pga effekten er maksimalt ca 40 Watt er spenningsfall minimalt.

Trådstarter må sjekke om skjøteledning er i orden. Koble til en lampe samtidig med maskinen, lyser lampen? Har opplevd noen strømforsyninger har tynne kontakter og gir dårlig eller ikke kontakt i enkelte kontakter.

Brudd i kabel kan også være til stede bare i enkelte posisjoner.

Noe mer avansert feilsøking: Åpne maskinen er ikke forbundet med noen stor risiko da maskinen opererer på 12 V. 

Mål spenningen maskinen mottar, er spenningen stabil hele tiden?

 

Lenke til kommentar
toralfb skrev (39 minutter siden):

En oppsummering av tråden:

Om maskinens strømforsyning (de bilde lengre opp) kobles direkte til stikkontakt kontakt fungerer den som normalt. Strømforsyning er 230 V til 12V som er den spenning maskinen benytter internt.

Kobles strømforsyningen til en lengre skjøteledning fungerer maskinen ikke.

Pga effekten er maksimalt ca 40 Watt er spenningsfall minimalt.

Trådstarter må sjekke om skjøteledning er i orden. Koble til en lampe samtidig med maskinen, lyser lampen? Har opplevd noen strømforsyninger har tynne kontakter og gir dårlig eller ikke kontakt i enkelte kontakter.

Brudd i kabel kan også være til stede bare i enkelte posisjoner.

Noe mer avansert feilsøking: Åpne maskinen er ikke forbundet med noen stor risiko da maskinen opererer på 12 V. 

Mål spenningen maskinen mottar, er spenningen stabil hele tiden?

 

Bra oppsummering. De som har den til låns nå sier de har forsøkt to forskjellige skjøteledninger, hvor kun den korteste ga litt liv i motoren. Så stikkontakten er det altså ikke..

Når jeg demonstrerte den for de hos meg brukte jeg ingen skjøteledning og da virket maskinen.

I alle år jeg har benyttet den har jeg brukt en svært lang skjøteledning uten problemer. 

 

Lenke til kommentar

Kan tenke meg følgende: maskinen går på et innebygget batteri. Det har blitt dårlig i løpet av årene, men så lenge strømmen er på, kommer det opp i god spenning og alt fungerer.

Nå har det seg slik at maskinen er amerikansk og de som konstruerte laderen gjorde noe for at den også skulle fungere med 230V, ikke bare 120. Ville i alle fall sjekke spenningen på det innebygde batteri etter at 230V er frakoblet en liten stund.

Ville også testet skjøteledningen på jordproblemer. Det skjer mye rart om forbindelse til jord/PE mangler et sted. Amerikansk HW som ellers brukes på 120V, og IT vs TN-nett gjør det ikke lettere heller.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
Hårek skrev (2 timer siden):

Fant 12V adapter til Tennis Tutor, det trekker 0.3A. Totalt usannsynlig at skjøteledning har noen påvirkning.
 

Det stemmer maskinen er laget i USA, men produsenten har løst dette ved å benytte en ekstern strømforsyning med egnet plugg.

Strømforsyningen tar inn 100-240 V og gjør om til 12V. Strømforsyningen har europlugg, ikke jordet.

Dvs. det bør ikke være problem med 120 V, 50/60 Hz eller norsk IT nett, og om det er årsaken bytter en strømforsyningen i en som er egnet og problemet er løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...