Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ta betalt for fjernvarme?


Gjest 0c75c...794

Anbefalte innlegg

Gjest 0c75c...794

Hei.

Jeg har en bolig som jeg leier ut til en person siden 2021. Nylig har jeg montert nye radiatorer som går på fjernvarme(manglet 3stk før, nå er det totalt 5stk i boligen). Jeg har betalt for fjernvarme hele veien. Nå viser det seg at regningen på fjernvarme har økt betraktelig. Jeg har hørt noe om stipulert forbruk når det gjelder fjernvarme, hvordan fungerer det? Hvordan går jeg frem med å lage ny kontrakt hvor jeg kan beskytte meg mot skyhøye regninger? Jeg har hørt om andre som har endt opp med å betale 50.000 i etterkant pga høyt vannforbruk.

 

Kan jeg lage en kontrakt hvor leietaker må betale fjernvarme i etterskudd? Eventuelt om det går over en viss sum? Hva er en god løsning? Jeg har prøvd å holde husleien rimelig for utleier, men med alle renteøkningene siden februar 2021 så begynner det å bli veldig dyrt.

Anonymous poster hash: 0c75c...794

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 0c75c...794
4 minutes ago, Guest 0c75c...794 said:

Jeg har prøvd å holde husleien rimelig for utleier,

for leietaker***

Anonymous poster hash: 0c75c...794

Lenke til kommentar
Gjest 0c75c...794
13 minutes ago, zanta said:

Prisene på fjernvarme følger ca strømprisen, så det har økt vesentlig de siste årene. Er forbruket målt pr bolig, eller fordeles kostnadene etter eierbrøk?

Det glemte jeg å nevne, er en selveierbolig (flermannsbolig) hvor jeg eier en seksjon. Alle har sin egen måler og varmtvannsbereder. Det er ingen fellesutgifter, men vi betaler kommunale avgifter 2 ganger i året for søppelhenting osv. Så fjernvarme er per bolig, eller seksjon da.

Anonymous poster hash: 0c75c...794

Lenke til kommentar

Hvis du skal betalt for fjernvarme bør du ha en energimåler for leietaker, eller ta en fast sum. 

Men du kan ikke avvike fra kontrakten annet en å øke husleien i takt med inflasjonen. Står det i kontrakten at oppvarmin er inkludert, er den jo nettopp det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 0c75c...794
30 minutes ago, RRhoads said:

Hvis du skal betalt for fjernvarme bør du ha en energimåler for leietaker, eller ta en fast sum. 

Men du kan ikke avvike fra kontrakten annet en å øke husleien i takt med inflasjonen. Står det i kontrakten at oppvarmin er inkludert, er den jo nettopp det. 

Ja, den er jo inkludert åer idag. Men ved økning av husleie kan jeg lage ny kontrakt?

 

Jeg har jo egentlig ikke lyst til at leietaker skal betale, kan jeg f.eks si at alt over x-beløp per mnd må betales av leietaker?

 

Takk for svar til begge to.

Anonymous poster hash: 0c75c...794

Lenke til kommentar
Gjest 0c75c...794 skrev (1 time siden):

Ja, den er jo inkludert åer idag. Men ved økning av husleie kan jeg lage ny kontrakt?

Anonymous poster hash: 0c75c...794

Du kan kun lage ny kontrakt når den gamle går ut eller når du får ny leietaker. Hvis du ønsker å endre kontrakten utenom det, må leietaker være enig, eller du må si opp kontrakten (og risikere at nåværende leietaker flytter). Skal du si opp kontrakten må du ha lovlig grunn til det, og det er neppe mulig å få til om du ønsker at nåværende leietaker skal bli boende.

 

(Forbehold om skrivefeil og upresise formuleringer)

Endret av Llandari
Lenke til kommentar

En tanke om løsning:

Legg frem et forslag for leietaker om at ved neste husleieøkning avstår du å øke leien. Men, leietaker har enn viss mengde varme i kWh eller kroner inkludert i leien. Kan se på snittforbruk en del år tilbake for å finne en passelig verdi?

Om leietaker da bruker lite varme, blir det ingen tillegg på han og ingen husleieøkning. Han har da en intensjon til å spare på varmen og blir boende da husleien ikke øker. Du slipper skaffe ny leieboer, som også er en kostnad.

Om leieboer bruker mye varme slipper du overraskelsen med en stor regning. Dvs. din kostnad er du gir bort husleieøkning, men slipper overraskelse? Bør også få med noen ang. fremtidige husleieøkninger. Kan ikke love å aldri øke leien.. 

Har hørt om de som regulerer temperaturen med å åpne vinduet, i stedet for å justere varmen - da kan det bli kostbart.

Lenke til kommentar
Gjest 0c75c...794 skrev (3 timer siden):

Kan jeg lage en kontrakt hvor leietaker må betale fjernvarme i etterskudd? Eventuelt om det går over en viss sum? Hva er en god løsning?

Står det i leiekontrakten at oppvarming kommer i tillegg, er inkludert eller står det ingenting? Er leiekontrakten tidsbestemt eller tidsubestemt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 0c75c...794
8 hours ago, mobile999 said:

Står det i leiekontrakten at oppvarming kommer i tillegg, er inkludert eller står det ingenting? Er leiekontrakten tidsbestemt eller tidsubestemt?

Så faktisk nå at det er krysset av for at strøm og oppvarming ikke er inkludert. Men det står ingenting i fritekst feltet. 

Screenshot_20240406_072157_OneDrive.jpg

Anonymous poster hash: 0c75c...794

Lenke til kommentar

Siden fjernvarme er like kostbart som strøm og følger strømprisen er det ikke noe økonomisk gevinst ved å bruke fjernvarme. Det er faktisk er merutgift fordi du akkurat har kjøpt nye radiatorer som er mer kostbart enn en elektrisk ovn.

Derfor kan det være en løsning å la leieboeren fyre med strøm (eller motsatt). Fordelen er at man kan bruke lite kostbare smartplugger i kontaktene for strømmåling og fjernstyring.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 0c75c...794 skrev (3 timer siden):

Så faktisk nå at det er krysset av for at strøm og oppvarming ikke er inkludert. Men det står ingenting i fritekst feltet.

Da skal leieren egentlig ikke bruke fjernvarmen som du må betale for. Leieren må varme opp med f.eks. elektrisitet.

Lenke til kommentar

At leietaker ikke kan benytte radiatorer montert i leiligheten blir litt rart? Løse elektriske ovner er ikke anbefalt, og å montere elektrisk oppvarming i tillegg blir litt rart. Er elektrisk anlegg dimensjonert til elektrisk oppvarming?

Avtal å avtegne leietaker fjernvarmen, slik det egentlig burde vært fra starten av?

Bli enige om når en skal starte. Å sende avregning lang tid tilbake vil være uheldig. Dialog er alltid nyttig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (2 timer siden):

Siden fjernvarme er like kostbart som strøm og følger strømprisen er det ikke noe økonomisk gevinst ved å bruke fjernvarme. 

Fjernvarme er billigere enn strøm. Prisene følger svingningene i strømprisen, men ligger litt under.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (1 time siden):

Fjernvarme er billigere enn strøm. Prisene følger svingningene i strømprisen, men ligger litt under.

Det ser man enkelt på sidene til leverandøren. Så fjernvarme er samme pris som strøm men mye mer kostbart å installere og muligens drifte.

 

toralfb skrev (1 time siden):

At leietaker ikke kan benytte radiatorer montert i leiligheten blir litt rart? Løse elektriske ovner er ikke anbefalt, og å montere elektrisk oppvarming i tillegg blir litt rart. Er elektrisk anlegg dimensjonert til elektrisk oppvarming?

Avtal å avtegne leietaker fjernvarmen, slik det egentlig burde vært fra starten av?

Bli enige om når en skal starte. Å sende avregning lang tid tilbake vil være uheldig. Dialog er alltid nyttig.

Løse elektriske ovner finnes i ethvert hjem. Man kan plassere dem på mer egnede områder og de er enklere å justere. I den ene leiligheten vår som har fjernvarme med måler installert bruker de fleste kun strøm til oppvarming. Radiatorene brukes kun om strømprisen er svært høy fordi fjernvarmen beregnes etter månedens snitt og ikke time for time.

Det finnes vel målere man kan ha på rørene, men om de er nøyaktige og om de forsvarer investeringskostnaden er en annen sak.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (2 timer siden):

Det er en konsekvens av husleielovens § 3-1, dvs. leien må settes til et bestemt beløp. Enten inkludert oppvarming eller ikke.

Jeg er slett ikke sikker på om ikke reglene i §3-4 om elektrisitet og brensel også kan gjøres gjeldende for fjernvarme, dvs avregning i forhold til andel av totalforbruket, enten fordelt etter areal, eller evt egen varmemåler for utleiedelen.

Denne uttalelsen fra Kommunal- og distriktsdepartementet synes i alle fall å sette likhetstegn mellom oppvarming og brensel.

 

Men da må jo utleieavtalen endres i forhold til det som er avtalt nå, altså det må krysses av for "Betales samtidig i tillegg til leien".

Lenke til kommentar
Inge Rognmo skrev (36 minutter siden):

Jeg er slett ikke sikker på om ikke reglene i §3-4 om elektrisitet og brensel også kan gjøres gjeldende for fjernvarme

§3-4 kan her ikke gjøres gjeldende fordi utgiftene ikke skal "fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen".

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (4 minutter siden):

§3-4 kan her ikke gjøres gjeldende fordi utgiftene ikke skal "fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen".

Nå hadde jeg oversett at det var utleie av hele boligen (hvor han ikke selv bor i annen del av den), men ser strengt tatt ikke at det er relevant for hva som kan avtales, men som sagt, da må avtalen endres; sånn som den er nå kan vel trådstarter bare stenge av hele fjernvarmen, i og med at det ikke er krysset av verken for "inkludert i leie" eller "faktureres utenom".

"Forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen" utelukker ikke i mine ører en "forholdsmessig fordeling" på alt til den eneste brukeren, selv om den ordlyden også åpner for å fordele en større fellesregning (forholdsmessig) på flere brukere/leiere.

Sitat

 

Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Det samme gjelder hvis leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av vann og avløp i eiendommen.

 

Her blir jo "fordelingen av disse på eiendommens husrom" veldig enkel, nemlig at 100% av "utleierens utgifter ved forbruk av (...) brensel (synonymt med oppvarming, jfr KDD-uttalelsen) i eiendommen" faller på den utleide eiendommens husrom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...