Gå til innhold

Ny wifi-ruter og ip-adresser.


Anbefalte innlegg

Har flere utendørs wifi overvåkingskameraer koblet til en Telenor-ruter. Det er ofte småstopp i videostrømmen, så nå har jeg bestilt en ny ruter (TP-Link Archer AX72). Denne vil jeg kjøre på et eget nettverk uten internett-tilgang. Må jeg da resette alle kameraene, for så å bruke en nettverkskabel mellom den nye ruteren og kameraene for å få nye ip-adresser på disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan logge meg inn på kamera, men vet jo ikke ip-adressen før kameraet tilkobles den nye ruteren? Eller er det så at ruteren scanner etter wifi enheter, også om de har ip-adresse fra Telenor-ruteren?

Lenke til kommentar
Eivor skrev (35 minutter siden):

men vet jo ikke ip-adressen før kameraet tilkobles den nye ruteren

Vet ikke hvordan du har tenkt å gjøre dette, men hvis du benytter DHCP så vet du i det minste området adressen ligger på. 
Jeg unngår dette ved å sette faste ip-adresser på kameraene mine (slå av DHCP) sånn at jeg bare legger til rett adresse med en gang. 
Anbefaler deg å bruke ONVIF Device Manager når du skal gjøre jobben, den finner kameraene og du kan gå inn på det programmet å skifte adressene.. 

Lenke til kommentar

Hva er hensikten her? Ha kameraene på et eget nettverk eller å bruke TP-Link-ruteren til å utvide rekkevidden til trådløsnettverket? Hvis sistnevnte er tilfelle, sjekk dokumentasjonen til TP-Link-ruteren for hvordan du setter den i "access point mode". Da vil det fortsatt være Telenor-ruteren som står for å dele ut IP-adresser, og du får ikke "komplikasjonene" med at ting befinner seg på to forskjellige nettverk.

Ellers for de fleste bedre å reservere IP-adresser i en ruters innstilling for enheter som man ønsker skal ha en fast ip, enn å sette ip-adressene statisk på enheten.

Endret av NULL
Lenke til kommentar
NULL skrev (8 minutter siden):

Hva er hensikten her? Ha kameraene på et eget nettverk eller å bruke TP-Link-ruteren til å utvide rekkevidden til trådløsnettverket? Hvis sistnevnte er tilfelle, sjekk dokumentasjonen til TP-Link-ruteren for hvordan du setter den i "access point mode". Da vil det fortsatt være Telenor-ruteren som står for å dele ut IP-adresser, og du får ikke "komplikasjonene" med at ting befinner seg på to forskjellige nettverk.

Ellers for de fleste bedre å reservere IP-adresser i en ruters innstilling for enheter som man ønsker skal ha en fast ip, enn å sette ip-adressene statisk på enheten.

Har forstått det sånn at tp-link ruteren da må være fysisk montert med nettverkskabel til telenor-ruteren. Vil jo ikke ha en lang kabel gjennom huset. Vil forøvrig at kameraene ikke skal kunne hackes via internett.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Eivor said:

Jeg kan logge meg inn på kamera, men vet jo ikke ip-adressen før kameraet tilkobles den nye ruteren? Eller er det så at ruteren scanner etter wifi enheter, også om de har ip-adresse fra Telenor-ruteren?

IP-adressene som tildeles er typisk 192.168.0.XXX eller 192.168.1.XXX eller 10.0.0.XXX
Tallene XXX går fra 1 til 255.

Du vet allerede portene, og de tildelte IP adressene finner du inne i routeren sitt grensesnitt, eller du kan prøve alle 255 kombinasjonene.

Du kan også gi alle kameraene fast IP i routeren sine menyer.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Eivor said:

Har forstått det sånn at tp-link ruteren da må være fysisk montert med nettverkskabel til telenor-ruteren. Vil jo ikke ha en lang kabel gjennom huset. Vil forøvrig at kameraene ikke skal kunne hackes via internett.

Den må være koblet til med kabel ja. Men i aksesspunktmodus, deaktiverer du "ruterdelen" slik at kun "wifi-delen" benyttes. Nå vet jeg ikke hvilken løsning du her benytter når det gjelder kameraer, og om det er tenkt at TP-Link-wifi-nettet evt. skal brukes til annet også, men jeg mistenker at du sparer deg selv for en del utfordringen ved å kjøre den i aksesspunktmodus, slik at den bare gir ekstra wifi-nettet, mens det fortsatt er Telenor-ruteren som står for selve "ruterfunksjonen". "Ruter bak ruter" hvis man ikke forstår begrensningene, skaper fort en del problemer for mange....

Eksempelvis: Hvis du er koblet til wifi-nettet på Telenor-ruteren med en enhet, vil du i utgangspunktet ikke kunne nå en enhet som er koblet til TP-Link-ruteren. Ut i fra slik kompetansenivået framstår rundt nettverk her, tror jeg nok aksesspunktmodus for TP-Link-en vil være å anbefale....

Lenke til kommentar
Eivor skrev (21 timer siden):

Må jeg da resette alle kameraene, for så å bruke en nettverkskabel mellom den nye ruteren og kameraene for å få nye ip-adresser på disse?

Det kan tenkes at du slipper dette med følgende "triks":

- Skru av alle kameraene.
- Sett opp TP-Link routeren med samme ssid (nettverksnavn), wifi-passord og wifi-kryptering som er i bruk på Telenor routeren.
- Endre ssid på telenor routeren og restart den.
- Restart Tp-Link routeren
- Skru på kameraene

Se bort i fra aksesspunkt modus siden du ikke skal koble tp-link routeren til internett.

Lenke til kommentar

Et spørsmål her er jo da også hvilken kameraløsning det er. Hvis kameraene ikke er "på nett" som i form av internett-tilgang, vil man jo måtte være på samme nett som dem for å kunne sjekke hva som skjer. En del kameraer vil jo ellers være avhengig av internett-tilgang da de aksesseres gjennom en skytjeneste.

Lenke til kommentar
2 hours ago, NULL said:

Et spørsmål her er jo da også hvilken kameraløsning det er. Hvis kameraene ikke er "på nett" som i form av internett-tilgang, vil man jo måtte være på samme nett som dem for å kunne sjekke hva som skjer. En del kameraer vil jo ellers være avhengig av internett-tilgang da de aksesseres gjennom en skytjeneste.

Jeg har et TP-link Tapo kamera på mitt TP-Link Deco nettverk, men jeg bruker ikke skytjenesten til TP-link for kameraet. Jeg skrev istedet et bash-skript som kjører helkontinuerlig på en Ubuntu-maskin i mitt nett. Skriptet lagrer videoer lokalt på en NAS disk. Kun videoer med detektert bevegelse lagres, resten kastes.

Litt om skriptet: ffmpeg brukes til "capture" (via RTSP) av 10 videoer á 60 sekunder som lagres i en midlertidig "capture" folder. Når disse er komplette, flyttes de til en "process" folder der et annet skript bruker dvr-scan til å detektere hvilke videoer som inneholder hendelser av interessant art. Videoer med hendelser arkiveres i en egen folder, mens de uten hendelser blir slettet. Det har blitt endel rådyr-videoer på denne måten :grin:

Slik bygger jeg et arkiv med relativt høyoppløslige videoer lokalt, helt uavhengig av sky-løsninger. Si ifra om noen er interessert i flere detaljer.

Lenke til kommentar
NULL skrev (4 timer siden):

Et spørsmål her er jo da også hvilken kameraløsning det er. Hvis kameraene ikke er "på nett" som i form av internett-tilgang, vil man jo måtte være på samme nett som dem for å kunne sjekke hva som skjer. En del kameraer vil jo ellers være avhengig av internett-tilgang da de aksesseres gjennom en skytjeneste.

Jeg bruker tv-boxer koblet til pc-skjermer for å se "live". Bruker dem aldri til surfing og sånn. Så de kan være tilkoblet tp-link ruteren hele tiden. Når jeg trenger tilgang til oppsett fra pc-en er det jo bare å skifte nettverkstilkobling de minuttene det trengs. Men jeg skal forsøke å sette opp ruteren som AP først.

Jeg trenger en ganske lang nettverkskabel + stige for å resette kameraet i fuglekassen, og det var i grunnen det jeg helst ville unngå.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...