Gå til innhold

Hvordan vil du beskrive denne politiske ideologien?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg passer ikke inn med noen av partiene i Norge, men vil gjerne ha hjelp til å finne et ord på denne ideologien:

- Økonomisk veldig venstre eller sosialist

- En global verdenstat, ingen nasjoner (i fremtiden)

- Vil ha strengere straffer i Norge, mindre rehabilitering. Altså jeg er imot Norges rehabiliterings system

- Abort kan gjøres når som helst før fødsel

- Ikke støtte land som ikke har noenlunde homofile og kvinnerettigheter. F.eks vi støtter Israel mot naboland

- Sterkt militær og forsvar som kan delta i krig mot Russland hvis nødvendig. Ikke være nøytral.

Venstre partier passer ikke for meg fordi de er for naiv når det kommer til straffer og kriminelle, men høyre partier er jeg uenig med økonomisk.

(moderator, flytt til rett forum hvis dette ikke passer)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det så viktig å definere seg ihht en ideologi? Det er ting på både venstre- og høyresiden politisk som jeg er både enig og uenig i. Politikk basert på parti og/eller ideologi er for meg helt uinteressant, jeg er mer pragmatisk. Passer dette tiltaket her, og får det den ønskede jobben gjort? Ja, kjør på. Driter i om det er sosialistisk eller kapitalistisk, eller hvilken som helst annen-istisk. Det er noe av det mest kjedelige med politikk, at ting skal passe i en bås og i stedet for å fokusere på enkeltsaker så skal alt komme i en pakkeløsning, og man er enten med på alt eller ingenting.

Du er typisk sosialistisk på enkelte ting, og konservativ på andre ting. Om du er ute etter ett enkelt parti som er enig med deg i de punktene du nevner tror jeg du må lage et nytt et.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva slags sjanger er en sang med metall-gitarer, techno-synth, jazz-trommer, gregoriansk korsang og en fyr på trompet?

Jeg vil kalle det avantgarde jazz fusion, men det er ikke veldig nyttig til å orientere seg med og finne mer musikk av samme type. Det er derfor du ikke finner noen partier som passer deg.

Å kalle deg selv en sosialist vil være like upresist som å kalle deg selv en nyliberalist. Indikasjoner jeg får er at du ligger oppe til venstre mot den autoritære venstresiden i en eller annen politisk nisje.

Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (3 timer siden):

Hvorfor er det så viktig å definere seg ihht en ideologi? Det er ting på både venstre- og høyresiden politisk som jeg er både enig og uenig i. Politikk basert på parti og/eller ideologi er for meg helt uinteressant, jeg er mer pragmatisk. Passer dette tiltaket her, og får det den ønskede jobben gjort? Ja, kjør på. Driter i om det er sosialistisk eller kapitalistisk, eller hvilken som helst annen-istisk. Det er noe av det mest kjedelige med politikk, at ting skal passe i en bås og i stedet for å fokusere på enkeltsaker så skal alt komme i en pakkeløsning, og man er enten med på alt eller ingenting.

Du er typisk sosialistisk på enkelte ting, og konservativ på andre ting. Om du er ute etter ett enkelt parti som er enig med deg i de punktene du nevner tror jeg du må lage et nytt et.

Hvordan skal jeg da stemme? A lage parti selv er meningsløst. I den moderne verden kommer ikke nye partier og ideologier til å vinne. Tidligere i historien skjedde dette bare under krig, revolusjon, etc.

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (48 minutter siden):

Hvordan skal jeg da stemme? A lage parti selv er meningsløst. I den moderne verden kommer ikke nye partier og ideologier til å vinne. Tidligere i historien skjedde dette bare under krig, revolusjon, etc.

Du kan eventuelt sette deg ned en kveld og dra frem partiprogrammet til de partiene du mener har nok gjennomslagskraft, og se hvor mye du er enig/uenig med hver av de. Eller bruke partikalkulatoren til en eller annen side som i bunn og grunn gjør samme jobben men litt forenklet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (23 timer siden):

Du kan eventuelt sette deg ned en kveld og dra frem partiprogrammet til de partiene du mener har nok gjennomslagskraft, og se hvor mye du er enig/uenig med hver av de. Eller bruke partikalkulatoren til en eller annen side som i bunn og grunn gjør samme jobben men litt forenklet.

Så det blir bare basert på hvor mange prosent jeg er enig med partiene? Hva hvis et parti er 75% enig med meg, men jeg liker fortsatt ikke partiet nok?

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (7 minutter siden):

Så det blir bare basert på hvor mange prosent jeg er enig med partiene? Hva hvis et parti er 75% enig med meg, men jeg liker fortsatt ikke partiet nok?

Da lar du være å stemme, eller stemmer blankt, eller oppretter et nytt parti

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (2 timer siden):

Så det blir bare basert på hvor mange prosent jeg er enig med partiene? Hva hvis et parti er 75% enig med meg, men jeg liker fortsatt ikke partiet nok?

Det du ber om finnes ikke, du vil ha i pose og sekk. Det finnes ikke noe politisk parti i verden antageligvis som er 100% enig med deg i all sin politikk. Du er nødt til å velge, enten lage ditt eget parti i et håpløst forsøk på å få gjennomslagskraft, eller stemme på et parti du er enig med på flest punkter. Men da er du nødt til å inngå kompromisser på de tingene du er uenig med de om.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...