Gå til innhold

Retur ikke registrert, blir bedt om å betale.


Anbefalte innlegg

Leverte en vare i butikk som er kjøpt via netthandel Januar 2024.

Jeg fikk en kvittering ved returen og antok at alt er ok og faktura som blir sendt i mndslutt blir fratrukket sum på varen som er returnert.

2 mnd senere får jeg inkassovarsel om manglende betaling på faktura. ( har ikke mottatt en faktura, men spiller ingen rolle i denne settingen) 

Ringer så hovedkontoret og sier at denne varen er returnert i butikk, de sier de skal sjekke. Spør om jeg har kvittering eller annet ark ved returen, men dette er jo ikke noe jeg har spart på 2 mnd senere.
De ringer så tilbake og sier de ikke finner noe spor av returen, de har ikke en vare ekstra på lager, og de har ingen videoovervåkning fra denne datoen da dette er slettet pga gdpr. 

sier så de ikke får gjort noe og jeg må betale.   
Er det virkelig så enkelt for butikkene?
Ved retur, så hadde jeg ingen kvittering, de måtte ha tlf nr for å koble seg til brukeren min og se at jeg har gjort kjøpet. Så for min del virker det som enten den ansatte eller programmet har gjort en feil.. For sjefen der sier at det kan ikke bli gjort retur uten at går via "systemet" og derfor blir det loggført.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alltid ta vare på kvitteringer.
Om ikke fysisk så ta et bilde av dem med telefonen din.
eksisterer faktisk egen apper for å lagre kvitteringer.

At du ikke kan tok vare på beviset for innleveringen er din feil.

Ta lærdom av dette å skaff deg en app for å ta vare på kviteringer du ikke allerede har elektronisk (ting du får på mail som for eks når du returnerer hos clas ohlson)

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (19 minutter siden):

Hvorfor skulle den ligge der? Den er levert i butikk.

Her gikk det fort, tror jeg må ha tenkt post i butikk av en eller annen grunn - det har du rett i. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
DIYDari skrev (53 minutter siden):

Jeg fikk en kvittering ved returen og antok at alt er ok og faktura som blir sendt i mndslutt blir fratrukket sum på varen som er returnert.

Jeg vil påstå at det ikke burde være nødvendig å ta vare på kvitteringen for innleveringen etter at beløpet er refundert. Dokumentet som viser at beløpet er refundert tar over. At de roter må være deres problem, ikke ditt.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 25.3.2024 den 11:24 AM):

Jeg vil påstå at det ikke burde være nødvendig å ta vare på kvitteringen for innleveringen etter at beløpet er refundert. Dokumentet som viser at beløpet er refundert tar over. At de roter må være deres problem, ikke ditt.

Slik jeg forstår det, så har han ikke fått refundert beløpet.

Så har han ikke tatt vare på kvitteringen, så er jo det hans feil. Det er en grunn til at man får kvittering og det er fordi slike feil kan skje.

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (51 minutter siden):

Slik jeg forstår det, så har han ikke fått refundert beløpet.

Så har han ikke tatt vare på kvitteringen, så er jo det hans feil. Det er en grunn til at man får kvittering og det er fordi slike feil kan skje.

Hvor lenge mener du det er rimelig at du skal holde på denne kvitteringen da? Her har det gått 2 måneder før saken får en utvikling.

Kan du ikke sannsynliggjøre at produktet er levert tilbake? For eksempel; Du må ha levert til en ansatt der. Husker du navnet på denne ansatte? Kan du beskrive hvordan han så ut, de kan jo enkelt finne ut hvem som var på jobb i butikken den dagen. Det er vel sannsynlig at den ansatte vil huske dette. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar

hvis du har levert og fått utskrevet kvittering fra deres system så burde det være mulig å gjenskape/gjenfinne utskriften/kvitteringen.

Hvis du vet nøyaktig hvilken dato og tidspunkt, (google maps tidslinje) så burde det være enkelt for dem å finne igjen kvitteringen.

 

Lenke til kommentar
Kron skrev (14 timer siden):

Hvor lenge mener du det er rimelig at du skal holde på denne kvitteringen da?

3 år.
Om det er en feil har butikken 3 år på seg å komme med krav.
(her påstår butikken av dem ikke har fått varen å vil ha pengene sine)
Pengekrav frafaller automatisk etter 3 år om dem ikke tar saken videre til rettslig innkreving (da får den nye 10 år på seg)


Og med app på telefonen er det ikke vanskelig å ta bilde av kvitteringer, gi dem fornuftig nav og lagre dem i evig tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kron skrev (17 timer siden):

Hvor lenge mener du det er rimelig at du skal holde på denne kvitteringen da? Her har det gått 2 måneder før saken får en utvikling.

Ser en annen skriver det her også, men for å understreke det: Tre år. To måneder er ingenting.

For gjenstander med reklamasjonsrett: Hhv. to og fem år, avhengig av hvor lang reklamasjonstid det antas at produktet har.

Det er ikke hokus pokus å ha en boks/mappe eller annet hvor man legger alt av kvitteringer. Ha en for hvert år, så kan man kaste innholdet når det har gått fem år. Eller gjør det digitalt (ta bilde av kvitteringen), som blir mer og mer vanlig.

Lenke til kommentar
HW1 skrev (15 timer siden):

hvis du har levert og fått utskrevet kvittering fra deres system så burde det være mulig å gjenskape/gjenfinne utskriften/kvitteringen.

Hvis du vet nøyaktig hvilken dato og tidspunkt, (google maps tidslinje) så burde det være enkelt for dem å finne igjen kvitteringen.

De finner ikke spor av returen, i følge trådstarter, så tipper de har sjekket det. De har også sagt at de ikke har videoovervåkning lenger fra denne datoen, så trådstarter har tydeligvis informert de om dette.

Når lagerstatus i tillegg stemmer, så skjønner jeg at forhandler er skeptisk.

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (4 timer siden):

De finner ikke spor av returen, i følge trådstarter, så tipper de har sjekket det. De har også sagt at de ikke har videoovervåkning lenger fra denne datoen, så trådstarter har tydeligvis informert de om dette.

Ts skriver også at:

"faktura som blir sendt i mndslutt blir fratrukket sum på varen som er returnert. "

Jeg regner med at dette betyr varelinje som beskriver returnert vare. Dvs. jeg antar at varen ble bestilt, betalt, returnert og refundert. Dette bør åpenbart være "nok" og saken ute av verden uten muligheter for at nettbutikken skal fakturere varen på nytt fordi de nå i ettertid har rotet bort dokumentasjonen på returen.

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (8 timer siden):

De finner ikke spor av returen, i følge trådstarter, så tipper de har sjekket det. De har også sagt at de ikke har videoovervåkning lenger fra denne datoen, så trådstarter har tydeligvis informert de om dette.

Når lagerstatus i tillegg stemmer, så skjønner jeg at forhandler er skeptisk.

Finner ikke spor av returen når du søker mot hans brukerkonto/kundenr og spesifikk vare betyr ikke det samme som at det ikke ligger en returkvittering som er registrert mot noe annet i systemet.   F.eks registrert retur men bare ikke mot hvilken kunde, eller "kontantkunde" også har "kontantkunde" x kr til gode som man ikke legger merke til i systemet, (evenutelt som regnskapsfører har inntektsført pga antatt at det har vært en feil)

Hvis han vet nøyaktig tidspunkt  (innenfor 15 minutter) så er det i mange butikker ikke en stor jobb å gå igjennom de kvitteringene/ordrene som er genert som kan være aktuelle manuelt.

I og med at han fikk en kvittering som gjorde at han trodde at alt var riktig registrert så er det sannsynlig at det er lagt inn i systemet på feil måte men at det finnes en registrering. 

Lenke til kommentar
HW1 skrev (13 timer siden):

Finner ikke spor av returen når du søker mot hans brukerkonto/kundenr og spesifikk vare betyr ikke det samme som at det ikke ligger en returkvittering som er registrert mot noe annet i systemet. 

Tipper dem allerede har tatt opp den dagen og søkt opp alle returer til den ene butikken.
Det tar 30 sekunder, og dem har ikke funnet noe.

Men tror nok at man kan avslutte denne nå.
Er ikke noe svar fra TS.
Så tror ikke h*n følger med lengre.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 28.3.2024 den 11:25 PM):

Ts skriver også at:

"faktura som blir sendt i mndslutt blir fratrukket sum på varen som er returnert. "

Jeg regner med at dette betyr varelinje som beskriver returnert vare. Dvs. jeg antar at varen ble bestilt, betalt, returnert og refundert. Dette bør åpenbart være "nok" og saken ute av verden uten muligheter for at nettbutikken skal fakturere varen på nytt fordi de nå i ettertid har rotet bort dokumentasjonen på returen.

Tar vi med hele setningen, så ser vi at han skriver: "Jeg fikk en kvittering ved returen og antok at alt er ok og faktura som blir sendt i mndslutt blir fratrukket sum på varen som er returnert. " (min uteheving). Det er også skrevet "blir", altså er det det han trodde ville skje, ikke noe som har skjedd.

Jeg leser det som at han antok at fakturaen blir fratrukket summen. Ettersom han faktisk aldri fikk noen faktura ("har ikke mottatt en faktura"), så høres det uansett mest sannsynlig ut.

Lenke til kommentar
Eskove skrev (På 29.3.2024 den 3:53 PM):

Er ikke noe svar fra TS.
Så tror ikke h*n følger med lengre.

Har antakeligvis løst seg da. Da slutter de fleste å følge tråder der de ber om hjelp, og tar seg ikke tiden til å oppdatere om at saken er løst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...