Gå til innhold

Trenger hjelp til ny Gaming PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (18 minutter siden):

7800x3D cpu er veldig bra.

MSI hovedkort vil jeg tro er bra.

6000 mhz, CL30 minne er ok.

Kabinett har jeg ingen mening om.

Noe bedre minne eller kabinett du vil anbefale?

Skjermkortet er bra?har 20gb ddr6 minne,eller 4070 super bedre?

Lenke til kommentar

Jeg gikk for Lian Li O11 Dynamic Evo når jeg bygde PC i fjor sommer. Er uten tvil det beste kabinettet jeg har hatt. Stillegående, kjølig og mer enn nok plass til alt man måtte trenge, og jeg synes det ser pent ut også. Eneste ulempen er at det ikke følger med vifter, men det hadde jeg allerede liggende.

7900XT er 18-20% raskere enn 4070 Super, så det er et godt valg.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5945463

Endret av TheKims
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tom198 skrev (5 minutter siden):

Noe bedre minne eller kabinett du vil anbefale?

Skjermkortet er bra?har 20gb ddr6 minne,eller 4070 super bedre?

Jeg er ikke så godt inne i markedet at jeg kan anbefale noe spesielt minne eller kabinett. Ser bra ut det du har på lista. De forskjellige skjermkort typene nevnt her er vel alle greie valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
TheKims skrev (16 minutter siden):

Jeg gikk for Lian Li O11 Dynamic Evo når jeg bygde PC i fjor sommer. Er uten tvil det beste kabinettet jeg har hatt. Stillegående, kjølig og mer enn nok plass til alt man måtte trenge, og jeg synes det ser pent ut også. Eneste ulempen er at det ikke følger med vifter, men det hadde jeg allerede liggende.

7900XT er 18-20% raskere enn 4070 Super, så det er et godt valg.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5945463

Det kabinett så kult ut.den går jeg for👍

Hvilken vifter bør jeg gå for og hvor mangen?

Endret av Tom198
Lenke til kommentar

Når det gjelder vifter er det sikkert mange muligheter. Om du har radiator i front med 2-3 vifter som blåser inn. En vifte i bakvegg som blåser ut, og eventuelt 1-3 vifter til i toppen som blåser ut.

edit: 5-6 (120mm) vifter inkludert de på radiator om skjermkort er 7900XT.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (5 minutter siden):

Jeg har totalt 9 vifter i mitt kabinett av merket Arctic P12 ARGB. God ytelse, stille og koster ikke skjorta. Hadde lyst å gå for Lian Li vifter, men det ville ha kostet meg 3000+ bare i vifter.

Ja dem viftene var dyre ja 1149kr for en 3 pack.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (12 minutter siden):

Når det gjelder vifter er det sikkert mange muligheter. Om du har radiator i front med 2-3 vifter som blåser inn. En vifte i bakvegg som blåser ut, og eventuelt 1-2 vifter til i toppen som blåser ut.

Jeg trenger ny radiator,fordi den jeg har nå passer til intel og ikkje AMD,jeg har dessvere ikkje delene som kom med radiatoren.rekner med alle radiatorer passer til intel og AMD?

ble litt mer enn jeg reknet med hehe.

Lenke til kommentar

Når det gjelder CPU kjøler så ser jeg at denne luftkjøler er billig: Thermalright Peerless Assassin 120 SE ARGB

edit: Ved bruk av luftkjøler bør en ha lave minnebrikker f.eks: G.Skill Flare X5 DDR5 6000mhz 32GB (2x16)

edit: Trident Z5 er 42mm høy, og vil nok få plass ved å flytte viften litt opp.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tom198 skrev (33 minutter siden):

Ja dem viftene var dyre ja 1149kr for en 3 pack.

Jeg hadde 3 vifter i bunn og 3 vifter på en 360mm radiator i topp og det var mer enn nok. Ble ikke noe nevneverdig forskjell i temp når jeg la til 3 vifter til, men gjorde det mest for utseende sin skyld da.

Netonnet har en grei pris på Arctic Liquid Freezer III  til 909kr. Tror det er introduksjonstilbud, så prisen vil nok stige når de har solgt ut første batch. Proshop hadde samme tilbud, men der har den nå steget til 1395kr.

Endret av TheKims
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Svein M said:

edit: Ved bruk av luftkjøler bør en ha lave minnebrikker f.eks: G.Skill Flare X5 DDR5 6000mhz 32GB (2x16)

Det er sjelden et problem, de han har i lista er ikke spesielt høye og kjent som et spesielt godt valg for denne CPU'en, prioriter det og tilpass løsning for kjøling deretter om nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tom198 skrev (12 timer siden):

ble litt mer enn jeg reknet med hehe.

Det er et dyrt kabinett, og ettersom det kommer uten vifter blir det enda dyrere. :) Jeg har bygd i det en gang selv, kjempeflott kabinett å bygge i. Jeg kjørte 3 vifter fremme på siden som inntak, gjennom en radiator som kjølte CPU. Og så kjørte jeg 3 på topp som dro luften ut igjen. Det gav veldig hyggelige temperaturer både på CPU og GPU.

Lenke til kommentar
19 hours ago, Phantom Software said:

Jeg ville endret CPU til 7800x3D i stedet for 7900, men du kan jo vurdere å bare makse GPU i eksisterende bygg i stedet, som iki sier. Jeg er redd ingen av alternativene garanterer 1440p@100hz / high på nye spill.

med 7800X3D bør du ha en high end gpu for å unngå bottleneck

Anbefaler ikke noe under 7900 XTX/4080

Endret av hocanee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Sydvest said:

@Tom198 Hvis du likevel skal kjøpe ny kjøler til cpu så trenger du ikke kjøpe nytt kabinett i tillegg.

Noctua NH-U12A er 15.8 cm høy og skal passe. Kabinettet har plass til kjølere inntil 16.5 cm. Noctua NH-U12A fås i sort og beige/brun.

Noctua er overpriset.

Thermalright eller deepcool mye billigere og fortsatt gode produkter

Lenke til kommentar
hocanee skrev (5 minutter siden):

med 7800X3D bør du ha en high end gpu for å unngå bottleneck

Anbefaler ikke noe under 7900 XTX/4080

Kanskje off topic. Men hvor langt opp i pris og hvilke spec må du opp i for å toppe en ps5 konsoll?

Vurderer å bytte bort konsoll-verden..

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Sovna said:

Kanskje off topic. Men hvor langt opp i pris og hvilke spec må du opp i for å toppe en ps5 konsoll?

Vurderer å bytte bort konsoll-verden..

10-15 000 vil jeg si.

Når det er sagt er PC mye mer enn kun en spillemaskin.

Man kan ikke sammenligne.

Problemet med konsoll er at du er stuck med samme specs 5-6 år mens med pc kan du holde deg relevant og bytte ut deler ved behov. Tech beveger seg kjapt

Lenke til kommentar
Sovna skrev (2 timer siden):

Kanskje off topic. Men hvor langt opp i pris og hvilke spec må du opp i for å toppe en ps5 konsoll?

Vurderer å bytte bort konsoll-verden..

Litt vanskelig å sammenligne PC med ps5.

Skjermkort med RX 6800 eller RX 7700 XT eller RTX 4070 vil jeg si gir bra ytelse på 2560x1440 skjerm. Og om en vurderte de så ville fort RTX 4070 Super og RX 7800 XT eller RX 7900 GRE være aktuelle også.

Her er en oversikt over PC GPU ranking: https://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html

RX 6700 har vel ganske lik grafikk chip som i PS5, men tviler på at et slikt kort vil kunne gi like bra ytelse som i PS5.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...