Gå til innhold

Stusser på skatteberegning


Gjest d9003...d37

Anbefalte innlegg

Gjest d9003...d37

Hei! Ikke så lett å komme igjennom til Skatteetaten i disse dager, så tenkte å høre med ekspertene her inne i mellomtiden;

Samboer og jeg stusser på skatteberegningen i årets skattemelding.

Hennes årslønn: 430.000,- (brutto)

Hennes beregnet skatt og avgift: 63.000,-

Altså en skatteprosent på knappe ~15%
 

Min derimot:

Årslønn 830.000,- (brutto)

Skatt/avgift: 216.000,-

= skatteprosent på ~26 %
 

Vi er så og si 50/50 på alt (bortsett fra årslønn, som dere ser av regnestykket over); Dvs., lånet er 50/50, verdier er 50/50, vi har det samme i studielån m.m.

Hva er grunnen til at hun betaler så lav prosent i skatt?

Er det fordi minstefradrag + rentefradrag på boliglån (vi har ganske høyt lån), utgjør så stor del av hennes brutto årslønn, kontra min? 
 

 

Anonymous poster hash: d9003...d37

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest d9003...d37
Abigor skrev (1 minutt siden):

Hun betaler vel mindre i skatt fordi hun tjener mindre? Skatt beregnes jo etter evne.

Ja, men det tar jo «prosenten» allerede hensyn til.
 

26% av 830.000 er mer enn 26% av 430.000 osv.

Det vi stusser på, er hvorfor prosenten hennes ender opp så lavt.

 

Anonymous poster hash: d9003...d37

Lenke til kommentar
Gjest d9003...d37
Kenhten skrev (Akkurat nå):

Bruttolønn på 430k = 95k i skatt. 

Så hun har blitt trekt 30k i diverse fradrag. 

Har dere barn I barnehage/SFO?

Har dere sjekket at betalte renter er fordelt riktig?

 

Brutto på 830k = 249k i skatt.

Foreldrefradrag er fordelt korrekt (50/50)

Rentefradrag er fordelt korrekt (50/50)

Anonymous poster hash: d9003...d37

Lenke til kommentar
Gjest d9003...d37 skrev (12 minutter siden):

Hei! Ikke så lett å komme igjennom til Skatteetaten i disse dager, så tenkte å høre med ekspertene her inne i mellomtiden;

Samboer og jeg stusser på skatteberegningen i årets skattemelding.

Hennes årslønn: 430.000,- (brutto)

Hennes beregnet skatt og avgift: 63.000,-

Altså en skatteprosent på knappe ~15%
 

Min derimot:

Årslønn 830.000,- (brutto)

Skatt/avgift: 216.000,-

= skatteprosent på ~26 %
 

Vi er så og si 50/50 på alt (bortsett fra årslønn, som dere ser av regnestykket over); Dvs., lånet er 50/50, verdier er 50/50, vi har det samme i studielån m.m.

Hva er grunnen til at hun betaler så lav prosent i skatt?

Er det fordi minstefradrag + rentefradrag på boliglån (vi har ganske høyt lån), utgjør så stor del av hennes brutto årslønn, kontra min? 
 

 

Anonymous poster hash: d9003...d37

Er så mye lettere om dere legger ved flere detaljer. Sannsynligvis er det pga stort fradrag ved relativt lav lønn. Men det er bare tipping med disse detaljene. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Guest d9003...d37 said:

Ja, men det tar jo «prosenten» allerede hensyn til.
 

26% av 830.000 er mer enn 26% av 430.000 osv.

Det vi stusser på, er hvorfor prosenten hennes ender opp så lavt.

 

Anonymous poster hash: d9003...d37

Nei, det er ikke sånn skatt fungerer. Om du tjener mer har du høyere prosent. Det er det som er å betale etter evne og sosial utjevning. Tjener du mindre betaler du mindre prosent skatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest d9003...d37
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Er så mye lettere om dere legger ved flere detaljer. Sannsynligvis er det pga stort fradrag ved relativt lav lønn. Men det er bare tipping med disse detaljene. 

Hvilke detaljer trenger du?

Anonymous poster hash: d9003...d37

Lenke til kommentar
Gjest d9003...d37
Salvesen. skrev (31 minutter siden):

lønn etter fradrag, det finnes nederst på selvangivelsen. summen for felles skatt feks

Vi har begge ca. 260.000,- i totalt fradrag, hvor minstefradraget på 104.450,- og renter på ca 100.000 hver utgjør brorparten.

Så alminnelig inntekt blir jo ~ 570.000 på meg, og 170.000 på samboer.

Men er det ikke også litt rart at 100.000 betalte renter ila 2023 betyr 100.000 i fradrag? Er det ikke bare 22% av rentene, altså 22.000 som egentlig blir fradraget?

Anonymous poster hash: d9003...d37

Lenke til kommentar
Gjest d9003...d37

Jeg ser det er flere som skriver at høyere lønn = høyere skatt.

Det forstår jeg. Spørsmålet mitt er ikke hvorfor jeg betaler mer skatt enn samboer. Spørsmålet mitt er hvorfor skatteprosenten hennes blir så lav.

Fra Skatteetaten: «Inntektsskatten er på 22 prosent. 
 

Også forstår jeg at den totale skatten kan bli høyere, blant annet på grunn av trinnskatt etc.

Det jeg lurer på, er hvordan inntekten kan lande på en skatteprosent som er helt nede på under 15%.

Mener Skatteetaten at inntektsskatt på 22% er før alle fradrag?

Anonymous poster hash: d9003...d37

Lenke til kommentar
Gjest d9003...d37 skrev (13 minutter siden):

Vi har begge ca. 260.000,- i totalt fradrag, hvor minstefradraget på 104.450,- og renter på ca 100.000 hver utgjør brorparten.

Så alminnelig inntekt blir jo ~ 570.000 på meg, og 170.000 på samboer.

Men er det ikke også litt rart at 100.000 betalte renter ila 2023 betyr 100.000 i fradrag? Er det ikke bare 22% av rentene, altså 22.000 som egentlig blir fradraget?

Anonymous poster hash: d9003...d37

Igjen, bla ned i selvangivelsen og se på:

fellesskatt

kommune og fylke

Trinnskatt

trygdeavgift

De to første beregnes av inntekt etter fradrag de to siste av totale inntekter uten fradrag. 

Lenke til kommentar
Gjest d9003...d37 skrev (9 minutter siden):

Jeg ser det er flere som skriver at høyere lønn = høyere skatt.

Det forstår jeg. Spørsmålet mitt er ikke hvorfor jeg betaler mer skatt enn samboer. Spørsmålet mitt er hvorfor skatteprosenten hennes blir så lav.

Fra Skatteetaten: «Inntektsskatten er på 22 prosent. 
 

Også forstår jeg at den totale skatten kan bli høyere, blant annet på grunn av trinnskatt etc.

Det jeg lurer på, er hvordan inntekten kan lande på en skatteprosent som er helt nede på under 15%.

Mener Skatteetaten at inntektsskatt på 22% er før alle fradrag?

Anonymous poster hash: d9003...d37

Det er ikke så enkelt det er delt inn i delene nevnt i innlegget over. her er noen satser: https://fiken.no/forklarer/alminnelig-inntekt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest d9003...d37 skrev (9 minutter siden):

Jeg ser det er flere som skriver at høyere lønn = høyere skatt.

Det forstår jeg. Spørsmålet mitt er ikke hvorfor jeg betaler mer skatt enn samboer. Spørsmålet mitt er hvorfor skatteprosenten hennes blir så lav.

Fra Skatteetaten: «Inntektsskatten er på 22 prosent. 
 

Også forstår jeg at den totale skatten kan bli høyere, blant annet på grunn av trinnskatt etc.

Det jeg lurer på, er hvordan inntekten kan lande på en skatteprosent som er helt nede på under 15%.

Mener Skatteetaten at inntektsskatt på 22% er før alle fradrag?

Skattesatsene du finner på skatteetaten er det du betaler på alminnelig inntekt. Du tar alt du tjener, legger til inntekt fra aksjer, renter, trekker fra gjeldsrenter og andre fradrag og da ender du opp på alminnelig inntekt. Dette beløpet kan du gange med 22%, pluss ta høyde for trinnskatten og regne ut i kroner og øre hva du betaler i skatt.

Når du sier 15% og 26% så har du regnet fra brutto inntekt, altså før fradrag. Det er egentlig bare et gjennomsnittstall på hvor mye du har betalt i skatt per krone du har tjent brutto på din vanlige lønn. Hvis du selger aksjer med store gevinster kan du fint ende opp på 100% skatt på det regnestykket.

Hennes prosent blir lav fordi hennes andel av fradrag er høy i forhold til hennes brutto lønn. Hvis du har fradrag på 90 000, og tjener 100 000,- med skattesats på 22% så betaler du 22% av 10 000,- altså 2 200,- i skatt. Hvis du da regner deg frem til det tallet du oppgir tar du 2200 / 100 000 = 2,2% prosent skatt i snitt av brutto inntekt før fradrag (sammenlignbart med deres hhvis 15% og 26%).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest d9003...d37 skrev (31 minutter siden):

Men er det ikke også litt rart at 100.000 betalte renter ila 2023 betyr 100.000 i fradrag? Er det ikke bare 22% av rentene, altså 22.000 som egentlig blir fradraget?

100 000 er fradrag på inntekten, ikke fradrag på skatten. Så i praksis blir det 100 000 mindre betalt skatt ved at du trekker det fra inntekten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...