Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Samboer-kontrakt og oppussing: Hvordan gjøre dette riktig?


Gjest 05639...a6a

Anbefalte innlegg

Gjest 05639...a6a

Jeg var usikker på hvor denne skulle publiseres, så jeg tok den her. Admin må gjerne flytte den til riktig kategori. 
—-

Hei! 
 

Jeg har lurt lenge (alt for lenge?) på dette med samboer-kontrakt. Vi har vert sammen i 7år, og bodd sammen i hvertfall 6 av de. 
 

Kort fortalt:

Hun eier huset. Vi var sammen da hun kjøpte det, men pga. hennes livssituasjon så ble det kjøpt i «hu og hast», siden det hastet litt for henne. Hun har barn fra før, og sammen har vi ett barn, og er ikke gift. 
 

Vi har snakket om at jeg skal kjøpe meg inn i huset, men har ikke egenkapital nok til å få lån ennå, så det har bare gått sin gang hvor hun eier huset, og jeg betaler driverse (strøm, TV/internett, telefon til  barna, strømmetjenester, det meste av drivstoff til to biler, bombrikker til de nevnte bilene, mat står vi for begge to)

Vi lever så og si som om vi var gift, uten å vere det, og uten kontrakt. 
 

Men til kjernen! 
 

Jeg er fagutdannet rørlegger, og har så og si pusset opp nesten hele huset. Jeg har ikke gjort 100% alene, da foreldre   Har stilt mye opp, og det meste av materiale har hun betalt for.

Men er det «riktig» at jeg ikke skal få igjen noe for det ved ett evt. brudd? Hva blir mest rettferdig for oss begge i såfall, og hva fører vi inn i en samboerkontrakt? Eller må jeg bare finne meg i at sånn er det, og sette meg på bakbena og nekte om noe skal gjøres siden «det ikke er mitt hus»? Det vil jo bare skape dårlig stemning og noe jeg egentlig ikke vil gjøre. 
 

Noen tips og råd her?

Anonymous poster hash: 05639...a6a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om hun allerede eier huset, kan du ikke kjøpe deg inn og la hennes EK som allerede ligger i boligen være sikkerhet? 

Bør være en smal sak. 

Når det kommer til oppussingen bør dere absolutt lage en kontrakt ja. Mange som har gått I den fellen der. 

 

Samme som alle de som lar partneren ta seg av låneavdrag osv mens de selv handler mat og betaler strøm. 

De sitter igjen med null i etterkant dessverre. 

Lenke til kommentar
Gjest 05639...a6a
Cyrio skrev (2 timer siden):

Om hun allerede eier huset, kan du ikke kjøpe deg inn og la hennes EK som allerede ligger i boligen være sikkerhet? 

Bør være en smal sak. 

Når det kommer til oppussingen bør dere absolutt lage en kontrakt ja. Mange som har gått I den fellen der. 

 

Samme som alle de som lar partneren ta seg av låneavdrag osv mens de selv handler mat og betaler strøm. 

De sitter igjen med null i etterkant dessverre. 

Takk for svar! 

Om jeg kan bruke hennes EK som allerede ligger i huset, vet jeg faktisk ikke. Må jeg ikke ha en EK selv? Rart banken ikke har nevnt det. Og hun føre over skjøte av tomten til meg også, slik jeg har forstått det, og siden vi ikke er gift så koster det også en del, uten at vi har sett så mye på det på en stund...

Ja det er kontrakten som er "problemet" her, jeg klarer ikke å finne en mal eller lignende på hvordan andre har gjort det i samme sak. 

Anonymous poster hash: 05639...a6a

Lenke til kommentar

Du treng ikkje EK. Så lenge det til saman er nok så er banken happy. Om det er 50/50 eller 100/0 betyr ingenting.

For all del, lag ein kontrakt. De har for så vidt rota det litt til med oppussing, tidsbruk osv., der du ikkje står igjen med noko, mens ho har fått ein bustad med høgare verdi, men om de kjem fram til noko som er rettferdig og begge er einige om så skal det gå bra.

Her er ein mal: https://forsikringsportalen.no/wp-content/uploads/2017/10/forsikringsportalen.no_samboerkontrakt.pdf

Før de kan fylle den ut må de finne ut av dette med bustaden. Skal du kjøpe deg inn må du betale ho direkte eller overta delar av lånet. De bør få nokre verdivurderingar for å finne ein circa riktig pris. Du vil aldri finne kva bustaden faktisk kunne blitt solgt for utan å legge den ut på marknaden, men det er litt styr. Då me gjorde det så fekk me verdivurdering av fire forskjellige meglarar og vart einige om ein pris som var rundt median av det meglarane tippa.

Hadde eg vore i denne situasjonen så ville eg tenkt at innsatsen du har gjort har tilført ein betydeleg verdi og ved innkjøp ville det ikkje vore urimeleg med eit avslag.

Endret av Zeph
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Noe å ha tankene også, er at slike kontrakter ikke er kun til i tilfelle man gjør det slutt. Skulle noe svært ille skje med en av dere, vil det gjøre et framtidig arveoppgjør mye enklere også. Eller at en av dere blir såpass syk at det går utover husholdningen og håndteringen av denne.

Mao, mange vegrer seg for å "planlegge for brudd" eller kan også bli mistenkelige om den ene parten ønsker en form for avtale, men det er altså langt flere grunner til at dette er lurt.

Lenke til kommentar

Slik eg ser det så er det to hovudpunkt som bør avklarast i forhold til din eigarandel av huset.

Det fyrste går på måten dykk har satt opp husholdninga. Om det er slik at ho betalar renter og avdrag med sine pengar, medan du brukar dine pengar på å betale alle andre husholdningskostnadar (utanom maten som dykk deler på), så er det jo eit argument at det at du betalar for straum, internett, drivstoff, osv gjer at ho har råd til å betale ned på lånet som ei investering medan du må bruke pengane dine til reint forbruk.

Etter mitt syn så hadde det mest rettferdige dersom du ikkje skal kjøpe deg inn i huset at dykk deler alle husholdsningsutgifter, og at ho åleine står for lånet. (Det bør sikkert også diskuterast kor vidt du bør bidra med ei form for "husleige" for å bu i huset). Om dykk gjer det på denne måten så er det veldig enkelt, då er det ho som eig huset 100% og du har verken eigarandel eller ansvar hus og tomt.

Om dykk uansett ser for seg at du kjøper deg inn, men du ikkje har råd til å kjøpe henne ut med 50% per i dag så er det som sagt også eit alternativt at du startar med å betale 50% av renter og avdrag på hennar lån (der ho kan auke avdraget når ho får inn ein ekstra betalar). Så langar dykk berre ein enkel avtale om at du frå ein bestemt dato kjøper deg gradvis inn med eigarskap tilsvarande andelen du har betalt på lånet. Så om huset har ein verdi på 3 mill og du har spytta inn 30 000 på lånekostnadane så har du ein eigarbrøk på 1%, når du har bidrege med 300 000 kr så eig du 10%, osv.
Og sjølv om du ikkje har råd til å ta opp lån for å kjøpe deg inn 50% så kan du ta opp eit mindre lån og kjøpe deg inn med ein betydeleg prosentandel, og deretter kjøpe deg inn med litt og litt større eigarandel etterkvart som du bidreg med lånebetalinga.

 

Det andre momentet og det som gjer det komplisert er når ein skal sjå på eigarandel opp mot verdien av eigeninnsatsen i form av arbeid. Då blir det eit spørsmål om kva arbeidet ditt er verdt. Min fyrste tanke er at røyrleggararbeidet kan verdisettast som timesprisen for ein røyrleggar medan resten av arbeidet er det kanskje meir naturleg å bruke ein lågare timespris for ufaglært handtverkarbeid. Det sagt så er det ikkje gitt at det blir rett, for om du prissetter din del av jobben som om du var innleigd så kunne ho jo like gjerne betalt fagpersonar for å gjere jobben i utgangspunktet og då hatt eit firma som kan haldast ansvarleg for eventuelle feil.

Ein stor ulempe med oppussing er at det ikkje alltid er arbeid som bidreg til verdiaukning i bustaden av særleg grad. Eit nyoppussa hus er fort enklare å selge, men om ein har brukt f.eks. 200 000 på nytt kjøkken så er det ingen automatikk i at huset blir prisvurdert til å være verdt 200 000 kr meir. (Og motsatt så kan det å bruke eit par tusenlappar på kvitmaling og ein malarkost til å freshe opp innvendige veggar gir ei verdiaukning på fleire hundre tusen sjølv om det medførte minimalt med arbeid).

Her er det også stor fare for at det blir alvorleg med krangling når ein i ettertid skal prøve å bli einige om pengar, eigarandel og verdi av eigeninnsats. Særleg når det å "gi deg" ein for stor eigarandel også får betydning for hennar barn. For sjølv om ho kanskje sjølv ikkje er så opptatt av pengar og eiagarandel så blir det ekstra komplisert når ho også må tenke på at barna hennar skal ha igjen mest mogleg dersom det skulle bli slutt eller enda verre at ho skulle døy og så har ho gitt vekk mykje av arven til deg.

 

 

Det er veldig vanskeleg å gi råd fordi det kjem veldig ann på korleis forholdet dykkar er, kva oppfatting kvar av dykk har, og om dykk i det heile tatt har ei felles forståing for kva som er planen med huset.
Det som nok har minst potensiale for støy er nok om du kan leve med å avskrive det du har gjort fram til no, og at ved framtidig arbeid så lagar dykk ein avtale om kva det arbeidet betyr for din eigardel i huset. Det treng ikkje å bli mykje støy ut av dette, det viktigaste er då at ho på førehand får dei opplysningane ho treng for å vurdere kva ho vil gjere. Enten å bruke deg som "billeg" arbeidskraft i bytte mot at du går deleigarskap i huset og framtidig verdigstigning, om ho vil gjere jobben heilt sjølv og då også ta all forteneste for arbeidet, eller om ho vil bruke meir pengar på å leige inn handtverkarar til å gjere jobben.
Det som det blir støy av er dersom ho trur at du har tilbudt deg å være med på å gjere jobben og så etterpå kjem og krever betalt utan at ho var førebudd på det.

Lenke til kommentar
Gjest dda64...187

Er nok litt mer som må på plass for at du kan få en god løsning fra folk som ikke ser hele bildet.
Men jeg tar det som at du betaler 50/50 på faste kostnader som er tilknyttet huset?  Ikke lån altså..
Som feks kommunale avgifter, strøm, innboforsikring ( gitt at du har 50/50 på innbo verdier som er forsikret) osv osv..Altså kostnader som øker når flere beboere kommer inn.  Du skriver du tar en del av de "andre" kostnadene.  Gjør du det går du i fella kvinner ofte går i.   Men gjort er gjort..bare en vei fremover hvis dere skal gjøre det "lett" for dere selv.

Sørg for å ha en felles konto som skal dekke utgiftene dere "skal" dele på.
Fruen bør også få en symbolsk leiesum fra deg.  En god løsning vil være halvparten av rentene hennes på lånet..Hvis ikke det er snakk om mye lån hun har, Så ta evt 1/3 av markedsleie. Vil uansett anta denne kostnaden er dekket opp for dersom du betaler bensin-strøm med mer.  Så igjen..for begges del..sett en strek og endre rutiner.

Deretter når det kommer til Oppussing.. Så sørg for å dokumentere verdien i det du gjør.
Beste ville vært et godt estimat på antall timer, og tatt en helt reel timepris på arbeidet du gjør for huset.
Det etterlater altså ALT overskudd som ellers hadde kostet eier av huset hvis jobben hadde vært gjort av et firma

Se på det slik.
Du opparbeider egenkapital i form av timene dine.
Eier får "overskuddet" enhver firma ville tatt for jobben+ verdi økning

Eks:
Husverdi nå 5Mnok. Dere ønsker 50/50
Dine timer tilsvarer arbeid for kr 300.000 ( familien sine timer må utelukkes, med mindre det er DIN familie det er snakk om..If so kan du ta lærlingpris på timene de gjør.. Og vær realistisk. ) 

Du må dermed betale 2.2Mnok for å få 50% eierskap.

Det er ingen eksakt god fasit som gagner alle alltid, rett å slett fordi man mangler dokumentasjon, og det er ikke alt man kan prissette heller.  Så jeg syntes det jeg nevner over er en god løsning.
Oppsummert:
1. Sett strek over det som er gjort hittil.
2. Fordel riktig med felles konto.
3. Fastsett "verdi" på arbeidet ditt.
4. Kjøp deg inn med ønsket % - da opparbeidet egenkapital.

Hvis hun sutrer over en slik løsning, Så kan du jo be henne ringe sjefen din neste gang hun trenger at noe blir gjort i huset som krever din utdanning.

 

Anonymous poster hash: dda64...187

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...