Gå til innhold

Turistar som leiger elbil og har null erfaring...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, uname -i said:

Du vet at kort brukes overalt på alt mellom himmel og jord her i verden og fungerer bra, ikke sant? Du kan kjøpe en bil med kort(som jeg gjorde) eller du kan kjøpe en Cola på automat til 25 kroner.

Men av en eller annen grunn, med en gang noen kWh med strøm skal kjøpes så faller alt sammen. 

Ja, jeg tror det er mulig å avslutte en ladeøkt selv om man betaler med kort. 

Du viser at du har lav forståelse av hvordan kortbetaling fungerer. Det er mange tråder om dette allerede så går an å lese seg opp her på forumet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, sverreb said:

Ingen problem å lese kortet igjen for å autentisere seg for å avslutte lading. Samme måten man gjør med NFC tagger.

Men er det noen som har gått for den løsningen?

For det krever at laderen og betalingsterminalen snakker direkte sammen. Og jeg mistenker at det gjør løsningen _mer_hardware avhengig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 minutter siden):

Du viser at du har lav forståelse av hvordan kortbetaling fungerer. Det er mange tråder om dette allerede så går an å lese seg opp her på forumet.

Jeg bruker kort på alt mulig jeg. Det er du som helt åpenbart har store(og oppkonstruerte) problemer med kortbetaling. 

Laste ned flere apper og oppgi alle personalia(inkludert kortdetaljer(lol)) eller bare bruke kortet du har direkte på ladestasjonene. Jeg er sikker på at de fleste turister vil foretrekke det siste. Men det aller lureste er nok å leie en fossilbil om man ønsker at vesentlige deler av ferien skal dreie seg om noe annet enn lading.

Endret av uname -i
  • Liker 5
Lenke til kommentar
16 minutes ago, uname -i said:

Jeg bruker kort på alt mulig jeg. Det er du som helt åpenbart har store(og oppkonstruerte) problemer med kortbetaling. 

Laste ned flere apper og oppgi alle personalia(inkludert kortdetaljer(lol)) eller bare bruke kortet du har direkte på ladestasjonene. Jeg er sikker på at de fleste turister vil foretrekke det siste. Men det aller lureste er nok å leie en fossilbil om man ønsker at vesentlige deler av ferien skal dreie seg om noe annet enn lading.

Jeg bruker også kort på alt mulig (eller apple pay da)

Jeg er ganske lei av at man sammenligner å betale for lading med å kjøpe cola på en automat, eller å betale for bensin - Det er mye mer komplisert å ta betalt for lading.

Det er egentlig et ganske gøy eksperiment å lage en algoritme for kortbetaling på ladere. Du kan jo prøve om du har tiden.

Her er premissene:

  • PIN kreves ved bipping av kort over 400NOK (men kan være lavere hos noen kortutstedere)
  • Du kan forhåndsreservere et gitt beløp ved bipping, men reservasjonen holdes kun i 20 minutter.
  • Du kan ta forhåndsbetalt, men du må gjøre avregningen innen 3 bankdager.
  • Prisingen på lading gjøres i kWh dersom SoC er under 80%, + 1 kr minuttet dersom SoC er høyere
Endret av bzzlink
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Det er egentlig et ganske gøy eksperiment å lage en algoritme for kortbetaling på ladere. Du kan jo prøve om du har tiden.

Ja, det er kjempegøy å tenke på alle mulig slags oppkonstruerte problemer man kan ha ved kortbetaling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, uname -i said:

Ja, det er kjempegøy å tenke på alle mulig slags oppkonstruerte problemer man kan ha ved kortbetaling.

Det høres ikke ut som om du har laget så mange betalingsløsninger.

Dersom man ikke følger bankenes retningslinjer til punkt å prikke, så tar man over risikoen for svindel fra bankene/visa/mastercard, og plasserer den på seg selv.

Dersom du er ionity og skal lage en løsning for hele europa, så er det en anseelig mengde penger i potensielt tap. Det du kaller oppkonstruerte problemstillinger muliggjør svindel for milliarder av kroner hvert år i betalingsløsningene

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Dersom du er ionity og skal lage en løsning for hele europa, så er det en anseelig mengde penger i potensielt tap. Det du kaller oppkonstruerte problemstillinger muliggjør svindel for milliarder av kroner hvert år i betalingsløsningene

Ja, man blir stadig vekk svindlet på bensinstasjoner med kortbetaling. Flere milliarder hvert år.

Du går aldri lei?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, uname -i said:

Ja, man blir stadig vekk svindlet på bensinstasjoner med kortbetaling. Flere milliarder hvert år.

Du går aldri lei?

Bankene bærer bensinstasjonens risiko for å bli svindlet

Fordi de enten kun bruker tap to pay for å reservere et beløp som de så avregner før det har gått 20 min.

Eller de tar forhåndsbetalt 2000kr som de avregner etter transaksjonen er gjort.

På forrige bilen min med 100liter tank måtte jeg rett som det var gjennomføre to fyllinger for å få full tank, fordi pumpa stopper automatisk på (den gangen) 1741,- kr

Som sagt å fylle bensin kan ikke sammenlignes, da det er en transaksjon som er mye raskere fra start til slutt

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Bankene bærer bensinstasjonens risiko for å bli svindlet

Fordi de enten kun bruker tap to pay for å reservere et beløp som de så avregner før det har gått 20 min.

Eller de tar forhåndsbetalt 2000kr som de avregner etter transaksjonen er gjort.

På forrige bilen min med 100liter tank måtte jeg rett som det var gjennomføre to fyllinger for å få full tank, fordi pumpa stopper automatisk på (den gangen) 1741,- kr

Som sagt å fylle bensin kan ikke sammenlignes, da det er en transaksjon som er mye raskere fra start til slutt

Kan du linke til noen artikler som forteller om disse uoverstigelige problemene med kortleser på ladestasjoner? Så får man se hvor reelle disse stadig nye "problemstillingene" dine er.

Jeg legger merke til at det KUN er Tesla.-eiere som er fantatiske motstandere av kortbetaling og kommer med disse absurde greiene hver eneste gang.  Ingen andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -i said:

Kan du linke til noen artikler som forteller om disse uoverstigelige problemene med kortleser på ladestasjoner? Så får man se hvor reelle disse stadig nye "problemstillingene" dine er.

Jeg legger merke til at det KUN er Tesla.-eiere som er fantatiske motstandere av kortbetaling og kommer med disse absurde greiene hver eneste gang.  Ingen andre.

https://www.motor.no/aktuelt/advarer-om-kjemperegning-for-kort-pa-ladestasjoner/237582
 

Disse gråter selvfølgelig litt for sin syke mor, men problemstillingen er reel. 
 

Ladestolpen må snakke med betalingsterminal opptil flere ganger pr ladeøkt. Dette krever støtte fra leverandøren av betalingsterminalen og ladestolpeleverandøren.

Som man vet er ikke hardware den samme på alle ladestolper innen en lokasjon eller ikke en gang innen samme ladeoperatør på en lokasjon.

Så i korte trekk for at det faktisk skal bli en sømløs opplevelse så må ladeoperatørene kjøpe ladestolper som allerede er integrert med betalingsterminal. Dette gjør at de må bytte ut hardware som allerede er installert eller lage mellomløsninger selv som gir point of failure eller mer kostnader og vendor-lock-in.

Grunnen til at de slipper dette når det er betaling i app er at da betaler man med forhåndsidentifisert kredittkort. som bankene leverer gode løsninger for

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, uname -i said:

Parkering er en transaksjon som varer lenge. Hvor er milliardsvindelen der?

Den forhåndsbetales. 
Du velger en tid som du forhåndsbetaler for. Står du lenger kommer noen og gir deg bot.

Står du kortere så må du til med kortet en gang til for autentisering for å stoppe parkeringen og avregning skjer.

var derfor jeg var interessert i om denne løsningen var valgt av noen ladeoperatører. 
 

Tror det lar seg løse greit om man kjøper en hardware bundlet med betalingsløsning. Men dette gir utfordringene jeg listet tidligere

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, bzzlink said:

Så i korte trekk for at det faktisk skal bli en sømløs opplevelse så må ladeoperatørene kjøpe ladestolper som allerede er integrert med betalingsterminal. Dette gjør at de må bytte ut hardware som allerede er installert eller lage mellomløsninger selv som gir point of failure eller mer kostnader og vendor-lock-in.

 

Dette er pisspreik.

Dagens ladestasjoner har åpenbart eit API som styrer ladinga. Korleis det er implementert veit eg ikkje, men det er totalt uvesentleg. Å integrere betalignsterminal mot samme backend som eksisterer i dag for styring av ladestasjoner er ikkje uoverkommeleg oppgave. Skilnaden blir at backend må støtte ein ny betalingstype.

Dvs. at ladestasjon og kortterminal treng ikkje kommunisere. Det er nok at begge kommuniserer mot backend. Ladestasjon treng ikkje bry seg om meir enn at den får signal om å starte lading, og rapportere effekt og eventuelle andre parametere tilbake til ei løysing som så belaster kredittkort.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 timer siden):

Nok et eksempel på at betaling med kort bør innføres på samtlige ladestasjoner så fort som mulig. 

Det hadde vært mye enklere og billigere om produsentene kunne ha blitt enige om en standard hvor bilen kan snakke med laderen, og dermed kan bilen betale, uten at føreren må opp med app eller kort. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Dubious said:

Det hadde vært mye enklere og billigere om produsentene kunne ha blitt enige om en standard hvor bilen kan snakke med laderen, og dermed kan bilen betale, uten at føreren må opp med app eller kort. 

Ja og nei. I tilfellet leigebil eller låne bil av andre er det mindre fleksibelt. T.d. er leigebilfirma kjent for gebyr - kanskje vil dei legge på 20% "administrasjonsgebyr" på ladinga? Eller om du låner bil av en venn - er det ikkje enklare å kunne betale direkte for lading?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
41 minutes ago, bzzlink said:

Du velger en tid som du forhåndsbetaler for. Står du lenger kommer noen og gir deg bot.

Nei, det er jo ikkje slik det fungerer stortsett. Parkeringsoperatøren tar enten sjansen for tap (tapet er trass alt relativt lite, tusenlapp eller mindre), eller reserverer eit beløp som vil dekke dei fleste scenario. Når parkeringa vert avslutta trekker dei rett beløp og avslutter reservasjonen.

Det er samme som skjer når du fyller bensin med kort. Det samme kan skje ved lading: ladeoperatør reserverer t.d. 600,- på kortet. Reservasjonen er gyldig i mange dager om den ikkje vert avslutta. Kva er risikoen for svindel her? Det er slik bensinfylling fungerer.

Poenget med reservasjoner er at seljar skal vere sikker på at det er penger på kortet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (23 minutter siden):

Ja og nei. I tilfellet leigebil eller låne bil av andre er det mindre fleksibelt. T.d. er leigebilfirma kjent for gebyr - kanskje vil dei legge på 20% "administrasjonsgebyr" på ladinga? Eller om du låner bil av en venn - er det ikkje enklare å kunne betale direkte for lading?

Bare å gjøre det ulovlig å ta ekstra gebyrer.

Enklere å Vippse til en venn enn å knote med apper som en kun bruker ved lading.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...