Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan tomtegrense justeres kun på en eiendom om eieren vil endre grenselinjer?


Anbefalte innlegg

Grensejustering tolkes som regel som justering av grense mellom to eiendommer. Men kan en tomtegrense justeres kun på en eiendom hvis eieren ønsker å gjøre små endring av grenselinjer uten å endre areal (og uten å påvirker naboer)? Kan dette kvalifiseres som grensejustering eller det er en annen prosess?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Vagif Abilov said:

Ikke alle grenser er nabogrenser. Det kan være skogsområde, bekk, elv osv.

Skogsområdet har jo og ein eigar. Elva og. Kan du forklare problemstillinga litt meir?

Endret av barfoo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du tenker altså på å endre "formen" på eiendommen, uten nødvendigvis å endre arealet på den? Altså gi bort litt plass foran huset for å få litt mer plass bak?

Kan aldri i verden være greit, grenser er der for en grunn. Og hvor skulle grensa gått for hvor stor del man kan "rullere"?!?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, RookieNO said:

Du tenker altså på å endre "formen" på eiendommen, uten nødvendigvis å endre arealet på den? Altså gi bort litt plass foran huset for å få litt mer plass bak?

Kan aldri i verden være greit, grenser er der for en grunn. Og hvor skulle grensa gått for hvor stor del man kan "rullere"?!?

Ja, det er det jeg mente. Grensa er selvfølgelig for en grunn. Men om det er grense mellom to naboer, kan den justeres ikke sant? Og da skjedde akkurat det - endring av formen. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, VagifA said:

Ja, det er det jeg mente. Grensa er selvfølgelig for en grunn. Men om det er grense mellom to naboer, kan den justeres ikke sant? Og da skjedde akkurat det - endring av formen. 

Ja. To naboer kan avtale seg imellom å flytte grensa. Snakk med naboane. I prinsippet er det uvesentleg om arealet endrer seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Rhabagatz said:

Det er alltid en nabotomt ...
P.S. For jeg regner ikke med at han vil flytte havet.

 

Jeg må si at jeg ikke skjønte det helt. Om det er første huset i bygda, grenser det ikke med naboer på alle sider? Eller det er noe jeg misforstår? 

Lenke til kommentar

 

2 hours ago, VagifA said:

Ikke alle grenser er nabogrenser. Det kan være skogsområde, bekk, elv osv.

Noen eier jo eiendommen på andre siden av grensen, uansett om det er skog eller annen mark der. Hvordan hadde du tenkt å endre din grense uten at du også endrer deres grense?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, TAC-2 said:

 

Noen eier jo eiendommen på andre siden av grensen, uansett om det er skog eller annen mark der. Hvordan hadde du tenkt å endre din grense uten at du også endrer deres grense?

Ah da tror jeg at skjønner. "Noen" må være kommune/staten. Blir det grensejustering mellom meg og kommune? 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, VagifA said:

Ah da tror jeg at skjønner. "Noen" må være kommune/staten. Blir det grensejustering mellom meg og kommune? 

Ja, hvis kommunen eier naboeiendommen og de går med på det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VagifA skrev (3 timer siden):

For å forklare bedre det gjelder plassering av en liten bod ved tomtegrensen. Ingen naboer på andre siden. Grensejustering kan gi en bedre plassering. 

Om det ikke er noen naboer, og boden er flyttbar, så er det "bare" å plassere boden over grensen. 

Mange som bygger garasje over grensen når det ikke er naboer.
De kan få problemer om de plutselig får naboer. 

Lenke til kommentar
46 minutes ago, Dubious said:

Om det ikke er noen naboer, og boden er flyttbar, så er det "bare" å plassere boden over grensen. 

Mange som bygger garasje over grensen når det ikke er naboer.
De kan få problemer om de plutselig får naboer. 

Hehe, litt overraskende svar for "Jus" seksjon. Jeg ville først og fremst finne ut hvordan sånne ting ordnes by the book. Men jeg ser poenget ditt 🙂

Lenke til kommentar
VagifA skrev (5 timer siden):

Nei, kun ending av grenselinje uten endring av total arealstørrelse. Jeg har forklart i en annen kommentar. 

Det blir same prosess uavhengig av om du bytter areal mot areal, eller om du kjøper/selg areal. 

Fyrste punkt er å finne ut kven som eig nabotomta, neste punkt er å inngå ein avtale. Om begge partar er einige om å bytte litt areal på eine sida for litt areal på andre sida så er det berre å melde inn til kommunen for å utføre grensejusteringa. Dette vil nok kommunen ta eit gebyr for, ligg nok på ca 15 000. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...