Gå til innhold

Ta ut penger gratis (sparebank1)?


Gjest af591...ea7

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid kontanter i lommeboka, samt en beholdning hjemme. Har opplevd nok ganger at BBS er nede og at det ikke er mulig å betale med kort. Masse styr med signatur og piss som gjør kassakøen lang og handleturen tidkrevende. Samt masse ekstra arbeid for butikkene. Så når det endelig blir min tur og jeg kan betale raskt og kontant, har butikkpersonalet sendt meg et takknemlig smil 😊

For noen år siden fikk vi alle et skriv i postkassa om å ha et beredskapslager hjemme med mat, stearinlys, gassbrenner, vanndunker osv. samt anbefalt å ha 25.000 kr i kontanter liggende i hjemmet. Meningen er at vi skal kunne klare oss selv i noen dager i tilfelle evt krig og krise. Holdningen om at kontanter kun er for kriminnelle syns jeg er en uting! Kontanter er en fin og nødvendig back-up ved sånne kriser og systemfeil, dessuten syns jeg det skal være mulig å handle anonymt inntil visse beløp. 

Endret av Trippelure
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Milhouse85 skrev (1 time siden):

Lunar har 5000 kr,- pr dag, opptil 15 000 kr,- pr mnd. I motsetning til Revolute har Lunar også norsk bankkontonummer, hvis jeg husker korrekt. 

Vel å merke får man ikke gjort kontantuttak i butikk med utenlandske bankkort.

Jeg tror først å fremst at 10-kroners gebyret er for å få folk til å bruke enda mindre kontanter, slik at man på sikt kan gå over til et kontantløst samfunn. Tipper at 10 kr,- fort blir til 15, så 25 og kanskje 50 kr,- om noen år.

Så lenge man ikke har svin i skogen - er kontanter helt unødvendig i dag. Det er flere fordeler enn ulempen ved å kutte ut kontanter i dagens samfunn. De som lever et analogt hipster-liv, får finne frem det gode gammeldagse sjekkheftet.

Ellers kan man vel sette inn penger på spillekonto hos Norsk Tipping, gå til en spillkommisjonær type Narvesen og be om å få ta ut pengene i kontnater. Life hack, helt til hvitvaskingsbrevet dukker opp i postkassa. 😜

Å, man får ikke tatt penger i butikk med revolut og lunar? Det var jeg ikke klar over.

Lenke til kommentar
Trippelure skrev (2 timer siden):

Jeg har alltid kontanter i lommeboka, samt en beholdning hjemme. Har opplevd nok ganger at BBS er nede og at det ikke er mulig å betale med kort. Masse styr med signatur og piss som gjør kassakøen lang og handleturen tidkrevende. Samt masse ekstra arbeid for butikkene. Så når det endelig blir min tur og jeg kan betale raskt og kontant, har butikkpersonalet sendt meg et takknemlig smil 😊

For noen år siden fikk vi alle et skriv i postkassa om å ha et beredskapslager hjemme med mat, stearinlys, gassbrenner, vanndunker osv. samt anbefalt å ha 25.000 kr i kontanter liggende i hjemmet. Meningen er at vi skal kunne klare oss selv i noen dager i tilfelle evt krig og krise. Holdningen om at kontanter kun er for kriminnelle syns jeg er en uting! Kontanter er en fin og nødvendig back-up ved sånne kriser og systemfeil, dessuten syns jeg det skal være mulig å handle anonymt inntil visse beløp. 

25 000 ? du må vel huske feil her? 2 500 vil vel være mye mer naturlig størrelse på ett kriselager av kontanter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HW1 skrev (38 minutter siden):

25 000 ? du må vel huske feil her? 2 500 vil vel være mye mer naturlig størrelse på ett kriselager av kontanter. 

Det siste jeg leste; var rundt 500 kr,-.
https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/
Her står det kun: "Litt kontanter". 25 000 er ikke litt, og 2 500 er heller ikke "litt" etter mitt syn. 

Ingen har bruk for 25 000 kr,- hjemme. Dersom folk vet at det finnes så mye kontanter hjemme hos folk, blir det kaotiske tilstander. Det rådet jeg har fått høre; er at man bør ha penger stående på forskjellige kontoer, hos ulike banker. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
^fmj skrev (På 6.3.2024 den 7:35 PM):

Norwegian kredittkort.

Skulle på nesten autopilot skrive at det er helt galt, men det ser jo faktisk ut til å stemme i følge nettsidene til banknorwegian. 

Ta ut 100k hver måned, og sette på høyrentekonto? Hva er det jeg ikke ser her? 

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (28 minutter siden):

Skulle på nesten autopilot skrive at det er helt galt, men det ser jo faktisk ut til å stemme i følge nettsidene til banknorwegian. 

Ta ut 100k hver måned, og sette på høyrentekonto? Hva er det jeg ikke ser her? 

At rentene på kontantuttak går frå dag 1?

Derimot kan ein bruke kredittkort til varekjøp og ha pengane ein elles ville måtte betale med på høgrentekonto fram til kredittkortrekninga forfell.

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (7 timer siden):

Det siste jeg leste; var rundt 500 kr,-.
https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/
Her står det kun: "Litt kontanter". 25 000 er ikke litt, og 2 500 er heller ikke "litt" etter mitt syn. 

Ingen har bruk for 25 000 kr,- hjemme. Dersom folk vet at det finnes så mye kontanter hjemme hos folk, blir det kaotiske tilstander. Det rådet jeg har fått høre; er at man bør ha penger stående på forskjellige kontoer, hos ulike banker. 

500 kr. er lite å leve på i 14 dagar dersom det kjem ein solstorm som i 1859, Russland startar atomkrig eller det blir sett i verk eit storstilt dataangrep som får infrastruktur til å knele over lengre tid.

25 000 kr. er vanlegvis mykje for mykje til å ha liggjande på kistebotnen. Om huset blir rana eller brenn ned er pengane tapt. Ein går glipp av renter, og får problem/arbeid den dagen det kjem nye pengesetlar og dei gamle blir verdilause.

Sjølv har eg knapt kontantar sidan dette er noko som eg sjeldan eller aldri har bruk for. Men om eg skulle tenkje beredskap ville eg kanskje tenkt at 5 000 var ein grei sum å ha per person i ein familie. Då har ein nok til å handle mat ei stund framover. Vel så viktig vil det vere å ha eit beredskapslager med litt tørrvarer, hermetikk, ein dunk med vatn, fyrstikker/lighter, litt ved (om ein har vedovn), varme klede, ei fullada hovudlykt, mobil-/hovudlyktladar for tilkopling i bilen (om ein har det) og/eller andre ting ein kan få bruk for ved ei eventuell krise, sidan det ikkje er sikkert at det vil vere berre å gå på butikken dersom ei alvorleg krise skulle inntreffe.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (10 timer siden):

At rentene på kontantuttak går frå dag 1?

Sånn var det i alle fall før, men jeg klarer ikke å se det i prislisten nå.
Det er dog en begrensning på 3.000,- pr dag, så det krever vel mer innsats enn det er verdt for de fleste.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (11 timer siden):

500 kr. er lite å leve på i 14 dagar dersom det kjem ein solstorm som i 1859, Russland startar atomkrig eller det blir sett i verk eit storstilt dataangrep som får infrastruktur til å knele over lengre tid.

25 000 kr. er vanlegvis mykje for mykje til å ha liggjande på kistebotnen. Om huset blir rana eller brenn ned er pengane tapt. Ein går glipp av renter, og får problem/arbeid den dagen det kjem nye pengesetlar og dei gamle blir verdilause.

Sjølv har eg knapt kontantar sidan dette er noko som eg sjeldan eller aldri har bruk for. Men om eg skulle tenkje beredskap ville eg kanskje tenkt at 5 000 var ein grei sum å ha per person i ein familie. Då har ein nok til å handle mat ei stund framover. Vel så viktig vil det vere å ha eit beredskapslager med litt tørrvarer, hermetikk, ein dunk med vatn, fyrstikker/lighter, litt ved (om ein har vedovn), varme klede, ei fullada hovudlykt, mobil-/hovudlyktladar for tilkopling i bilen (om ein har det) og/eller andre ting ein kan få bruk for ved ei eventuell krise, sidan det ikkje er sikkert at det vil vere berre å gå på butikken dersom ei alvorleg krise skulle inntreffe.

Infrastrukturen til å håndtere en plutselig strøm av kontantbetaling i Norge tror jeg er ganske lav. Det blir kaotiske tilstander, og dersom folk blir desperate og vet at folk går rundt med kontanter på seg; utgjør det en ganske stor risiko isolert sett.

Hvorfor trenger man kontanter? Til mat? Ved en krise, har myndighetene våre en plan for å sikre matforsyning her i landet - og det vil nok bli gitt kreditt der det er mulig. Så lenge man har strøm tilgjengelig, enten via aggregat eller ved andre kilder, kan man bruke bankkort - selv om beløpene vil bli tatt fra kontoen i ettertid.

Med fare for å fremstå som en gammel gubbe, (selv om jeg bare er 38 ;p). Jeg husker fremdeles de analoge maskinene du la bankkortet på, med et papir i mellom... før du dro over med noe greier - slik at kortnummeret smittet over på papiret. Så signerte du; banken sendte denne til banken - og beløpet ble trukket fra konto etter noen dager/uker. 

Noen som husker hva dette var, og som kan finne bilde av denne dingsen?  

Jeg erfarte noe lignende på danskebåten noe datasystemet deres lå nede for noen år siden. Da kom de med et fullmaktsskjema, de noterte ned kortnummeret - jeg signerte, og vi fikk kontanter i retur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HW1 skrev (19 timer siden):

25 000 ? du må vel huske feil her? 2 500 vil vel være mye mer naturlig størrelse på ett kriselager av kontanter. 

Ja, det høres nok mye ut. Og det gikk litt fort i svingene i går (svarte i mens jeg ventet hos legen), så fikk ikke utdypet tallet, beklager det! Tallet kom jeg og hustanden (på 5 personer) jeg bodde med når denne blekka kom i postkassen, frem til. Husker det var endel diskusjon offentlig også om hvor mye kontanter som var nødvendig. Som @torbjornen sier 5000/pr person. Det skal holde til å dekke mat, utsyr og drivstoff for en tid. Selvfølgelig er det meningen at myndighetene skal være til hjelp og har ansvar, men den offentlige beredskapen har blitt bygget ned i lang tid. Om det skjer en verdenskrise eller krig, kan man ikke regne med å få noe særlig hjelp i det hele tatt, eller den kommer veldig sent. Om man følger med på kriger rundt om i verden og ser hvordan sivilbefolkningen har det oppi alt kaoset, så forsvinner tilgjengeligheten på mat, drivstoff, kontanter og alle andre nødvendigheter raskt. Og da er ikke disse tallene så gale alikevel, tenker jeg. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

No ser det ut til at det nyleg har skjedd ei endring slik at ein må betale gebyr til eigar av kvar enkelt minibank i staden for-/evt. i tillegg til gebyret frå banken der ein er kunde.

https://www.finansnorge.no/artikler/2024/02/omlegging-av-minibankgebyrer/

I artikkelen står det at dette gjeld uttak med BankAxept. Vil det seie at ein ikkje må betale gebyr til eigar av minibanken dersom ein tek ut pengar f.eks. med eit reint Visa-kredittkort utan BankAxept?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nepa skrev (På 6.3.2024 den 7:18 PM):

(...)

Økokrim mener nå det er best å avskaffe tusenlappen. Skulle seddelverdiene utviklet seg normalt, ville vi nok sett 2-tusenlapper og 5-tusenlapper allerede. Men de ønsker i stedet å la oss sitte igjen med 500-lapper, 200- og 50-lapper. Hvis de ikke kommer til å "ta" 500-lappen også. Det er jo så mange kriminelle der ute, og da må den vanlige borger finne seg i å bli mistenkt.  

... medan dei store kriminelle som oftast slepp unna ved å bruke andre metodar.

https://www.nrk.no/innlandet/stoppet-bil-med-gull-til-en-verdi-av-9-millioner-kroner-1.16820728

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...