Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2024


Anbefalte innlegg

Bumblebee1337 skrev (På 4.3.2024 den 12:52 PM):

Tråden for opptak til politihøgskolen 2024.

I tradisjon tro så opprettes det ny tråd for spørsmål vedrørende opptak til Politihøgskolen. Denne tråden er ment for opptak til Politihøgskolen 2024. Vi er litt senere ute enn vanligvis, men jeg har tatt på meg ansvaret for å opprettholde tradisjonen. 

Fyr løs med spørsmål, så deler vi erfaringer så langt det lar seg gjøre.

Lykke til!

Jeg vil også takke Krimt3k som har opprettet tråd for opptak til politihøgskolen i mange år frem til nå. 👏🏼

Jeg har tatt opp to fag som jeg har fått forbedring på. Hadde ikke eksamen i disse fagene, men standpunktskarakter 4 i begge fagene. Nå har jeg fått 5 i begge gjennom eksamen. Jeg har søkt Politihøgskolen til høsten, og lurer på hvordan snittet blir regnet. Tar de med de gamle standpunktskarakterene PLUSS nye eksamenskarakterer, eller bare den forbedrede karakteren? Takk for svar på forhånd:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
studentiår skrev (24 minutter siden):

Jeg har tatt opp to fag som jeg har fått forbedring på. Hadde ikke eksamen i disse fagene, men standpunktskarakter 4 i begge fagene. Nå har jeg fått 5 i begge gjennom eksamen. Jeg har søkt Politihøgskolen til høsten, og lurer på hvordan snittet blir regnet. Tar de med de gamle standpunktskarakterene PLUSS nye eksamenskarakterer, eller bare den forbedrede karakteren? Takk for svar på forhånd:)

Har du kontaktet den videregående skolen du gikk på før, etter du forbedret karakterene som privatist? (regner med at du tok som privatist). Da bytter de ut den gamle karakteren med den nye om du informerer om at du har forbedret karakteren og ønsker å bytte den ut med gammel karakter. 

Endret av Opptak23
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Opptak23 skrev (6 minutter siden):

Har du kontaktet den videregående skolen du gikk på før, etter du forbedret karakterene som privatist? (regner med at du tok som privatist). Da bytter de ut den gamle karakteren med den nye om du informerer om at du har forbedret karakteren og ønsker å bytte den ut med gammel karakter. 

Jepp tok som privatist og har fått byttet ut. Men har nå TO vitnemål hvor den ene er fra 2022 med gamle standpunktskarakterer og den nye for 2024 har kun forbedret karakter. Ble litt satt ut av dette.

 

Lenke til kommentar
studentiår skrev (2 minutter siden):

Jepp tok som privatist og har fått byttet ut. Men har nå TO vitnemål hvor den ene er fra 2022 med gamle standpunktskarakterer og den nye for 2024 har kun forbedret karakter. Ble litt satt ut av dette.

 

Ligger begge vitnemålene inne på samordna opptak, så velger de det som gir deg best snitt. Har selv snakket med de om dette tidligere i år da jeg har tatt opp fag over flere år og lurt på det samme😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Opptak23 skrev (På 8.5.2024 den 8:37 PM):

Har du kontaktet den videregående skolen du gikk på før, etter du forbedret karakterene som privatist? (regner med at du tok som privatist). Da bytter de ut den gamle karakteren med den nye om du informerer om at du har forbedret karakteren og ønsker å bytte den ut med gammel karakter. 

Det trengs ikke, holder å laste opp kompetansebevis på de forbedrede karakterene. 

Lenke til kommentar

Var på fysiske tester i dag og bestod alle øvelsene. Er det noen som har vært på opptak og vet om man må kvittere seg ut på noen måte når man går for å «bekrefte» at man har bestått alt? Da jeg var ferdig ble jeg vist ut hvor jeg skulle gå, og kom på når jeg kom hjem ble jeg stressa for om jeg plutselig burde ha snakket med noen av instruktørene eller leder for opptaket før jeg dro🥹

Lenke til kommentar
Opptak23 skrev (2 minutter siden):

Var på fysiske tester i dag og bestod alle øvelsene. Er det noen som har vært på opptak og vet om man må kvittere seg ut på noen måte når man går for å «bekrefte» at man har bestått alt? Da jeg var ferdig ble jeg vist ut hvor jeg skulle gå, og kom på når jeg kom hjem ble jeg stressa for om jeg plutselig burde ha snakket med noen av instruktørene eller leder for opptaket før jeg dro🥹

I fjord etter svømmingen så samlet instruktøren oss på gruppen og spurte etter navnene våres og noterte det ned på en ipad at alt var bestått, og så sa han at nå måtte vi bare vente til 20 juli å se om vi kom inn🤔

Lenke til kommentar
phssøker23 skrev (20 minutter siden):

I fjord etter svømmingen så samlet instruktøren oss på gruppen og spurte etter navnene våres og noterte det ned på en ipad at alt var bestått, og så sa han at nå måtte vi bare vente til 20 juli å se om vi kom inn🤔

Å nei😭Nå blir jeg stressa for om det ikke er registrert at jeg har bestått. Men de som satt i gangen av instruktører da jeg gikk sa ingen ting annet enn å vise meg hvor jeg skulle gå ut. Men i svømmehallen sa instruktøren gratulerer med bestått og lykke til videre i opptaket til gruppa mi. Kanskje hun kvitterte oss ut da?

Endret av Opptak23
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Anonym s skrev (3 minutter siden):

Er det mange som har røket på de opptakene folk har vært på?

Noen som røyk som jeg så i dag, typ 3-4 stk av det jeg så på min pulje. Kan være fler da jeg ble ganske tidlig ferdig

Lenke til kommentar
Phs søker123 skrev (3 minutter siden):

Får man pause i løpet av dagen, eller går man rett til neste øvelse, helt til man er ferdig?

tror det har mye å si hvilken pulje du kommer i. I fjord var jeg i pulje 2 og fikk ingen pause mellom løping og svømming for eksempel, siden det ikke var kø

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Opptak23 skrev (5 timer siden):

Var på fysiske tester i dag og bestod alle øvelsene. Er det noen som har vært på opptak og vet om man må kvittere seg ut på noen måte når man går for å «bekrefte» at man har bestått alt? Da jeg var ferdig ble jeg vist ut hvor jeg skulle gå, og kom på når jeg kom hjem ble jeg stressa for om jeg plutselig burde ha snakket med noen av instruktørene eller leder for opptaket før jeg dro🥹

Gratulerer med bestått opptak!

Hvilken svømmestil valgte du under de første 75 meterne? Hvilken vending brukte du? Brukte du armene under ryggsvømmingen?

Lenke til kommentar
Justituarius skrev (1 minutt siden):

Gratulerer med bestått opptak!

Hvilken svømmestil valgte du under de første 75 meterne? Hvilken vending brukte du? Brukte du armene under ryggsvømmingen?

Litt upresist formulert av meg, ser jeg.

Gratulerer med at du har bestått de fysiske testene 😊 Opptaket kommer vel senere, men lykke til der også.

Lenke til kommentar
Opptak23 skrev (8 timer siden):

Å nei😭Nå blir jeg stressa for om det ikke er registrert at jeg har bestått. Men de som satt i gangen av instruktører da jeg gikk sa ingen ting annet enn å vise meg hvor jeg skulle gå ut. Men i svømmehallen sa instruktøren gratulerer med bestått og lykke til videre i opptaket til gruppa mi. Kanskje hun kvitterte oss ut da?

Jeg hadde også testene denne uken. De spurte om navn med en gang vi kom til svømmingen, så vil tenke meg til at de hadde registrert oss før vi dro. Når de var gjennomført gratulerte de oss og ønsket oss vell hjem☺️ var ingen som sa noe om at vi måtte registrere oss, så jeg også bare gikk😅

Endret av Jølle2
Lenke til kommentar
Jølle2 skrev (10 timer siden):

Jeg hadde også testene denne uken. De spurte om navn med en gang vi kom til svømmingen, så vil tenke meg til at de hadde registrert oss før vi dro. Når de var gjennomført gratulerte de oss og ønsket oss vell hjem☺️ var ingen som sa noe om at vi måtte registrere oss, så jeg også bare gikk😅

Jeg sendte mail til opptak i går og spurte, og en veldig snill dame ringte meg opp og sa at alt var i orden heldigvis! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Student2538 skrev (10 timer siden):

Dere som har tatt testene, og forsåvidt dere andre som skal ta de også. 
 

Hvilken svømmestil og vendinger bruker dere/har dere brukt? Og er det helt sikkert at det er 12,5-basseng i Oslo?

Jeg har ikke vært på testene enda, men har sett fra tidligere tråder at det er 25 m basseng i Oslo. 

Stilte samme spørsmål tidligere i forhold til valg av svømmestil, men det kom ingen respons. Det er personer som har bestått kravet på 100 m med å svømme ordinær brystsvømming i 75 m. For den som ikke svømmer brystsvømming med bra tempo, bør crawl benyttes. I så fall med hodet under vann. Der hvor jeg svømmer, ser jeg at veldig mange crawler med hodet kontinuerlig over vann. Dette forsinker tempoet betraktelig, og man anvender mye mer muskelkraft som skaper oksygen i vannet som gjør at man flyter dårligere og får en skjev posisjon. 

Selv har jeg tatt tiden når jeg svømmer brystsvømming contra crawl, og det er markant bedre tid med å velge crawl for mitt vedkommende i alle fall. Trolig vil det også hjelpe med adrenalin på selve testen. Jeg øver på pusteteknikk ved crawl, for å effektivisere dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...