Gå til innhold

Oppdatere PC, tips til hovedkort og CPU + formening om forbedring?


Anbefalte innlegg

Hei, min første post her, så jeg hopper rett ut på dybet!

Har en mer eller mindre selvbygget PC i dag med litt div. komponenter, med en Komplett.no PC i bunn.
Brukes stort sett til VR flightsim.

Vurderer oppdatering, og leter etter tips til hva som bør gjøres og ikke minst formening om hvor mye ytelsesforbedring jeg vil få.

I dag er setup:

ASUS ROG STRIX B450-F
AMD Ryzen 7 5700x
HyperX Fury DDR4 2666MHz 32GB
Nvidia RTX4080 SUPER
Samsung SSD990PRO 4 TB (Pluss tre andre disker av dårligere ytelse)
Corsair Vengeance 750M

Ram og MB er vel det svakeste? 
Hva ville dere anbefalt å oppdatere og hvor mye kan jeg forvente å øke ytelsen?

 

Benchmark i dag:
Cinebench GPU: 24698
CPU Multi: 856
CPU Single: 94
MP ratio 9.12

3D Mark:
Time Spy: 23005
Fire Strike Ultra 4k: 17215
 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
ilpostino skrev (2 minutter siden):

Jeg vil kanskje si harddisken din er det svakeste leddet. Det finnes M.2-disker som har svært mye høyere hastighet på les / skriv. 

Samsung 990 Pro er bra den. 

 

Jeg ville oppgradert minnet til et raskere et, og oppgradert til 5900x eller 5950x. Hvis det er FS2020, så liker det en del CPU-kraft. 

Nå er det ikke lenge til AMD kommer med ny serie, så kan være lurt å vente til da. Kommer vel i juli. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Først og fremst, tusen takk for gode råd og tips!
 

On 30.5.2024 at 7:27 PM, RRhoads said:

Samsung 990 Pro er bra den. 

 

Jeg ville oppgradert minnet til et raskere et, og oppgradert til 5900x eller 5950x. Hvis det er FS2020, så liker det en del CPU-kraft. 

Nå er det ikke lenge til AMD kommer med ny serie, så kan være lurt å vente til da. Kommer vel i juli. 

 

Det er først og fremst DCS. Fungerte forresten relativt godt med G2, men det gikk dessverre i stykker og Quest 3 krever en del mer. Når det er sagt, så krever vel DCS egentlig enda mer enn FS.

Det kommer vel nye hovedkort også? Har sett litt på B8x0 serien til AMD, 850 eller 870 bør gi mye for pengene og være "future proof"?

On 30.5.2024 at 7:35 PM, lals said:

ville heller gått for en 5800X3D og minimum 3600mhz ram visst du vil holde deg på AM4.

 

Takk! Er en god løsning, men klarer ikke å se at oppgraderingen er verdt det. Tror det er bedre å ta et større skritt og komme meg til en ny generasjon for å gjøre PCen mer klar for fremtiden (ref statistikken TheKims postet)

 

On 30.5.2024 at 7:56 PM, ilpostino said:

da var jeg tydeligvis litt rask da jeg slo opp "Samsung SSD990PRO" tidligere i dag. 

Det kan skje alle :)
Er veldig fornøyd med ytelsen på denne, og det til tross for at MBet ikke klarer å utnytte det fullt ut. Kan trygt anbefales :)

Endret av Cunningham
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...