Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot 308 sw


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny bil, og har sett på peugeot 308 sw, men har noen spørsmål (kan ikke så mye om bil). Den jeg har sett på har en 1,2 L bensinmotor med 130 hestekrefter, for det meste kjører jeg alene, men hvordan er det å kjøre med den motoren når jeg skal på en lang tur med passasjerer og full bagasje? Og er peugoet 308 sw en driftsikker bil? Hva er levestandaren på disse? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har som bil nr. 2 en 308SW, med 1,6HDI motor. Utrolig billig i bruk, går lite diesel, billig forsikring, lite ut med penger ved EU-kontroller(3 ganger nå) osv. Nok plass til familie på 4 ved lengre reiser. Men litt lite plass for folk over 1,80 på bakseter.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Du kommer deg greit fram med den motoren. Kanskje må du gire ned for å kjøre opp en bakke. Skal du kjøre med tilhenger/campingvogn så vil du oppleve bilen som svak.

Jeg har hatt to Peugeoter med tilsvarende motor (1.6 HDI). Den ene har rullet 250 000 km uten at det har vært noe annet enn normalt vedlikehold. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å være en 3-sylindret motor har denne en behagelig motorgange. Den har også god trekkraft fra lavt turtall, og er økonomisk i drift. En mulig svakhet er at den har registerrem i oljebad, og hvis ikke servicene følges (og riktig olje benyttes) kan denne remmen svekkes raskt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har hatt flere Peugeot, men sjaltet de bort fra merkene jeg vurderer tidlig på 2000-tallet pga forstilling som ikke tålte norske pottehull/dårlig vei (ny bil).   Yeti kan være et godt alternativ og har beste antiskrens jeg har hatt - dashboardet blinket lystig mens biler/SUVer lå strødd i grøfta eller hadde snurret 180 grader en gang jeg kjørte Alvdal-Ulsberg i romjulen med stø kurs på piggfrie dekk.  Men noen år siden det også... 

 

Endret av Rune_says
korrektur
Lenke til kommentar
zanta skrev (30 minutter siden):

For å være en 3-sylindret motor har denne en behagelig motorgange. Den har også god trekkraft fra lavt turtall, og er økonomisk i drift. En mulig svakhet er at den har registerrem i oljebad, og hvis ikke servicene følges (og riktig olje benyttes) kan denne remmen svekkes raskt.

Har samme erfaring som deg. Motoren er sterk nok for fulllastet bil og bagasjerommet i 308SW er fantastisk stort. Det som er alfa omega er servicehistorikken til bilen. At registerreima ligger i olje gir bra drivstofføkonomi og jevn gange, men ulempen er at de brytes ned raskere, slik at en risikerer at gummigranulat kan nå ulike deler av motoren om den ikke byttes relativt ofte. Kanskje fordommer, men jeg tror mange Peugeot-eiere ikke er de som er mest opptatt av vedlikehold og kanskje tar snarveier her som gjør at motoren har et litt frynsete rykte.

Mitt Peugeot-verksted anbefalte skift hvert 3. år (selv om bilen ikke har gått langt, min ble bytta på 47 000) som er en vesentlig kostnad til regnestykket på bilen. Skifte av regreim kostet 17k da jeg hadde bilen for 4-5 år siden fordi det visstnok er en ganske omfattende jobb på denne motoren.

Edit: Ellers var bilen stort sett bra. En knukket fjær og at jeg måtte inn til omprogrammering av automatkassa pga. ujevn nedgiring fra 4. til 3. gir var alt jeg hadde å utsette på den. Ikke noe super vinterbil, så pass på at vinterdekkene er gode.

Endret av Dassen
Lenke til kommentar
Alexander01 skrev (27 minutter siden):

Jeg har nå funnet en 2019 modell Peugeot 308, 1,5 L dieselmotor med 130 hk, for 159 000 kr, og har gått rundt 80 000 km. Er det en bra pris for bilen? Den har også nettopp hatt service.

Kanskje prisen er i øvre sjikt utfra tilsvarende biler på finn.no. Men det avhenger litt av tilstanden og hva som faktisk ble gjort på siste service. Ble det skiftet registerreim på den ved service? Det skal gjøres hvert 5. år på disse. Det er fort nærmere 20 000 kr. Jeg tør å vedde på at det ikke er gjort rett før salg... I såfall er 159 000 alt for mye.

Lenke til kommentar
Alexander01 skrev (2 timer siden):

Jeg har nå funnet en 2019 modell Peugeot 308, 1,5 L dieselmotor....

Passer kjøremønsteret ditt til dieselbil? Jeg ville ikke kjøpt diesel med mindre jeg hadde i hovedsak langturer. For de fleste, som har mye småkjøring og korte turer, er bensinmotor et bedre valg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 4.3.2024 den 12:09 PM):

Dette er en direkteinnsprøytet bensinmotor som har et problem med at innsuget kokser igjen.

Kokser igjen på bensinmotor? Dette hørtes rart ut, kan skjønne at det blir litt koks om det er Egr på bensin motoren også, men generelt sett er det jo ett mye større problem på dieselbiler.

 

Når det er sagt så er jeg ikke kjent med disse motorene, annet enn at jeg prøvekjørte en 308SW med 1.2 motoren som forøvrig virket overaskende sprek til å være så liten.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (17 minutter siden):

Kokser igjen på bensinmotor?

Direkteinsprøytede bensinmotorer kan få problemer med ventilene på innsug siden det aldri er bensin som vasker bort rester, i motsetning til motorer med portinjeksjon.

Lenke til kommentar
Nedward skrev (2 minutter siden):

Direkteinsprøytede bensinmotorer kan få problemer med ventilene på innsug siden det aldri er bensin som vasker bort rester, i motsetning til motorer med portinjeksjon.

Ah, ja det tenkte jeg faktisk ikke over men det er jo sant ja, jeg overhalte nylig toppen på en BMW 116I med direkte innsprøytning og pusset ventilstammene og ventilsetene rene samt slipte med slipepasta og ja det var litt koks ja, dette på en motor som hadde gått rett over 100k (Forøvrig en kjent problem motor med register havari osv... Var også dette Om var hoved problemet her) 

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (5 timer siden):

... jeg prøvekjørte en 308SW med 1.2 motoren som forøvrig virket overaskende sprek til å være så liten.

Motoren er overraskende sprek, kraftfull og ikke minst stillegående til å være 1.2. Dette er en PSA/Stellantismotor, jeg har den i konebilen, en Opel Crossland.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...