Gå til innhold

EU starter gransking av Tiktok


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det lagt ordentlig langvarig research i dette vs innhold levert til kinesiske brukere tviler jeg ikke på at man finner mye som ikke tåler dagens lys. Spørsmålet er jo om TikTok kan holdes ansvarlig for det eller om de gjemmer seg bak at det er kundene selv som genererer innholdet.

Hvis jeg skulle gjette får nok kinesere levert mye mer oppbyggelig innhold enn andre. Rett og slett fordi det er påkrevd.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, vidor said:

Hvis jeg skulle gjette får nok kinesere levert mye mer oppbyggelig innhold enn andre. Rett og slett fordi det er påkrevd.

Du trenger ikke å gjette.

"Content preferences also vary between the two platforms. On Douyin, educational content reigns supreme, with videos offering tips and skills for personal growth. TikTok, conversely, is more art-based, with a focus on music, dance, and narrative videos."

https://www.digitalcrew.com.au/blogs-and-insights/douyin-vs-tiktok-a-marketers-guide-to-key-differences/#:~:text=Content preferences also vary between,%2C dance%2C and narrative videos.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

(Jeg fortsetter diskusjon rundt TikTok fra denne tråden her:)


Det er mange grunner til at man bør være skeptiske til TikTok.
Man skal være skeptiske til ALLE sosiale medier, men der tror jeg nok effektene er mer ubevisste enn for TikTok.

Jeg tror Kina er mye tettere på TikTok og kontrollerer TikTok mye mer enn andre staters påvirkning på Facebook, Instagram, Snapchat etc.

Det trenger ikke være direkte falske nyheter, falske fakta eller store "endringer", men summen av mange veldig små "nudger" som tar folk i en retning som Kina liker/destabiliserer oss i vesten:
https://www.uafsunstar.com/opinions/the-geopolitics-of-tiktok-a-nudge-toward-chaos

Sitat

How do experts worry that they might shape our narrative? The insider term is “heating,” or turning up the dial on certain content so specific videos more easily go viral. Fill up young people’s feeds with content that addles their belief that capitalism actually functions for everyone. Fill up middle-aged Trumpists feeds with more and more conspiracy theories. Find middle-of-road voters and give them extremist content to push them this way or that way. The goal isn’t to fool anyone entirely, supposedly, but rather just keep nudging everyone toward chaos. 


Edit:
Eller Kina sitt mål kan bare være noe som enkelt som ren informasjonsinnsamling.
De vil etter hvert sitte med MYE data om mange mennesker, som gjør at TikTok og deres algoritmer vil kjenne sine brukere bedre enn brukernes egne venner. 
Informasjon er makt.

Edit 2:
Og det er ikke sikkert TikTok er så veldig mye verre enn "de andre" heller, men at det er måten sosiale medier (ikke) styres på som egentlig er den største trusselen:
https://techxplore.com/news/2024-03-tiktok-pose-threat-canadians.html

 

Sitat

In short, fears about Chinese interference in Canadian and American elections may be warranted. But just as Russia may have used fake accounts on Facebook to interfere in the 2016 U.S. presidential election, China can misinform and manipulate us by using any and all social media against us.

This points to the real threat to our democracy: social media we can't control.

 

Endret av KalleKanin
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis man ikke ser en sikkerhetsforskjell på sosiale medier fra land som er et brutalt diktatur, som har et tett statlig grep på sine bedrifter og som aktivt driver med rettet og aggressiv cyberangrep mot Norge, kontra sosiale medier fra firmaer som har eiere i et demokratisk land hvor man f.eks tillater åpne granskinger mot dem, så vet jeg ikke helt hva man kan si for å dra deg opp fra grøfta.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, vidor said:

Fakta er vel egentlig at alle er "samme ulla" når ting kommer til stykket.

Egentlig ikke så rart egentlig siden det er en naturlig respons på hvordan ting henger sammen og hvilken situasjon en er satt i.

Fakta er at ikke alle er samme ulla. Det er totalt feil. Jeg er vanligvis ekstremt imot firmaer som Meta og X, men selv jeg er ikke blindet av hatet mitt så hardt at jeg ikke ser at det er en helt klar sikkerhetsforskjell både mot stat og enkeltmennesker, når det er snakk om et firma som opererer ut i fra et brutalt diktatur som er en aggressiv fiendtlig aktør mot Norge og Nordmenn på nett.

Men som sagt, når man ikke klarer en gang å se noe så åpenbart noe, så er man for dypt i et eller annet konspihøl til at noen kan dra deg opp.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...