Gå til innhold

Bli kjent med en yrkessjåfør! Bli med på tur!


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle prøve på noe nytt. Opplever igjennom dagene å få mye spørsmål rundt jobben min som sjåfør på vogntog i Norge, lover og regler, rutiner, steder jeg har vært, utfordringer, vekt beregning etc, så derfor lager jeg denne tråden. Tråden er ment for at folk skal kunne stille spørsmål innen dette temaet, hva det nå måtte gjelde innenfor feltet. Litt usikker på hvor jeg skulle kategoriere denne tråden, så våre forum-soldater får flytte den, eller slette den om det brytes noe regler med å publisere denne. 

 

Jeg kjører da vogntog i Norge, med utgangspunkt fra Østfold. Lasten varierer VELDIG, og hvor jeg kjører varierer minst like mye. Det går likevell mye trafikk mellom øst-vest i landet i hovedsak, og mye lokalkjøring i Østfold. Jeg er 31 år gammel, har drage og barn hjemme. 

Kjører i hovedsak lastebil med slephenger, mye bulklass, da vogntoget har tipp og sideåpning. Lovlig totalvekt er 60 tonn, når vogntoget er strekt ut til 22 meter lengde.

Det er muligheter for å henge med på langtur om noen ønsker dette også, om vi kan prates litt sammen på forhånd og se om kjemien er der. Det er kjipt å "sitte fast" i en lastebil om vi ikke matcher i det hele tatt. Vanlige dagsturer med start / stopp i Østfold er også selvfølgelig mulig. 

Om du skal være med på tur, må følgende punkter stemme : 
-Jeg er faktisk på jobb. Du må tilpasse deg mine rutiner, pauser, søvn, mat-stopp etc. Dette styres i stor grad av regelverk, kjøre og hviletid, og mine behov for å sørge for at jeg får den hvilen jeg trenger. Jeg kan faktisk ikke stoppe hvert 5. minutt fordi du må tisse, "skal bare" etc. Selvfølgelig tar jeg hensyn, men husk at jeg er på arbeid. Om natta (eller dagen når bilen skal stå døgnhvile) må jeg kunne sove når det passer for meg, og ikke for deg. Dette har med sikkerhet å gjøre.
-Enkelte steder jeg laster / losser må du vente utenfor området grunnet HMS og sikkerhetsregler.
-Det er lange dager, ofte opp mot 15 timer fra bil startes om morgenen til den parkeres om kvelden. 
-Det er 2 senger i bilene jeg kjører. Nedekøya er min, ferdig snakka! :D Sengene er helt ok å sove på, men noe smale om man er vandt til stor seng hjemme, eller man er fysisk stor person. Det er varme og ventilasjon i bilen igjennom natta, naturligvis. Døgnhvile utføres når det er mulig ett sted med fasiliteter (dusj, toalett, butikk etc), men dette er ikke alltid mulig. Dog legger jeg alltid opp til at dusj og slikt er mulig minst en gang daglig igjennom uken. Under døgnhvile skal bilen stå i ro i 9 eller 11 timer sammenhengende.
-Bilene jeg kjører har også kaffetrakter, kjøleskap, somregel fryseboks, mikrobølgeovn, tilgang til 230 volt strøm etc. (ta gjerne med egen laptop!)
-Jeg røyker selv sigaretter. Lukter ikke røyk i bilen, men vil gjerne nevne dette da noen er veldig sensetive for dette. 
-Forventer at du har god hygiene. Det er ubehagelig at det lukter grevling og lutefisk på "kontoret" hvor man oppholder seg hele dagen, og ikke minst sover i.

Jeg er som nevnt 31 år gammel, med drage og barn hjemme. Kjønn og alder på deg er irrelevant for meg, men skal vi sitte sammen i lastebil igjennom en lang tur er det greit at kjemi stemmer litt. Hobbyer og interesser som går igjen er gjerne motor, mekanikk, teknologi, spill, webutvikling, tildels politikk og annet. Jeg er veldig rett frem av meg som person, sier meninger rett ut uten filter. Jeg dømmer ingen, og bryr meg ikke om din bakrunn eller fortid. Når det er sagt, skal det ikke oppbevares eller konsumeres sterke medisiner, narkotika av noen slag, eller alkohol i bilen. Du må ha gyldig ID med deg, da jeg innimellom er en svingtur nedom sverige for lasting / lossing. 

 

Bruk denne tråden til å stille spørsmål om livet på veien om dere ønsker. Jeg føler vi som sjåfører blir sett veldig ned på til tider, og jeg ønsker å sette litt lys på dette. Veldig mye av det vi gjør i trafikken som andre ikke liker har en god grunn. Vi kjører opptil 26 meter lenge, opp til 60 tonn vekt og opp til 4.5 meter høyde i Norge, ofte med kun 500hk motor å arbeide med. Det er under 10hk per tonn vekt. En typisk personbil har ca 100hk per tonn i dag eller mer. 

Still også gjerne spørsmål om kjøre-hviletid, vekt, rutiner eller annet dere måtte lure på, så skal jeg svare så godt det lar seg gjøre. :)

 

Jeg har ett lass bilder fra tidligere turer. Har også dash-cam, så har mye video av hendelser og syke steder jeg har vært igjennom tidene. Om det faktisk er noe interesse for slikt, vurderer jeg å opprette en egen snapchat konto hvor slikt kan deles etterhvert. :)

Endret av SnusBoks
  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gaea skrev (14 minutter siden):

Jeg lurer også på en ting om det å være yrkessjåfør. Du sitter vel mye i ro, fordi jeg antar at du kjører mye, og langt, og hvordan får du inn fysisk aktivitet for å ta vare på helsen din? 

Godt spørsmål! 

-Man kan selvfølgelig si at jeg sitter mye rolig. Mange mener også at det er "bare å sitte på ræva hele dagen". Det KAN være tildels riktig på noen typer kjøring, men ikke for min del i det hele tatt. 
Arbeidsdagene er somregel 12-15 timer lange. Kjøre- og hviletid sier at bilen kan være i bevegelse 9 timer daglig, med utstrekk til 10 timer 2 ganger i uken. Resten av tiden brukes utenfor bilen, lasting, lossing, vedlikehold og annet. Ofte har jeg ikke kjørt mer enn 5 timer på en 15 timers arbeidsdag. 

Jeg har aldri vært i "god" fysisk form sånn egentlig, men har om noe blitt i bedre form etter jeg begynte i dette yrket. Veldig mye handler om hva man putter inn i kjeften iløpet av dagen. Veldig mange yrkes sjåfører lever på veien og lever av sukkerdrikke og bensinstasjonmat. Dette prøver jeg å unngå så langt det lar seg gjøre. Vi er så heldige at vi har kjøl / frys i våre biler, samt mikrobølgeovn. Med litt kreativitet, kan man lage fullverdig middag med både protein og grønnsaker daglig om man vil det mens man er på jobb. Om sommeren har jeg gjerne med meg en liten gassgrill også, som gjør at man kan nyte sene sommerkvelder med skikkerlig grillmat og en kald pils også.

De dagene jeg faktisk har kjørt langt, og skal parkere for å kjøre videre dagen etter, mao lite / ingen fysisk aktivitet den dagen, legger jeg gjerne inn en lang gåtur, vedlikehold av diverse utstyr og slikt på kvelden, før dusj, mat og leggetid. 

Endret av SnusBoks
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gaea skrev (14 minutter siden):

Veldig bra, at du er bevisst både kosthold og fysisk aktivitet, det er så viktig når man har en slik jobb. 

Jeg kunne såklart ha gjort mye mer. Jeg er ingen lettvekter selv. Ikke er jeg topptrent eller noe som helst. Målet for min del er å ikke gjøre kroppen i dårligere form enn den allerede er i hovedsak. Samtidig er jeg veldig glad i å kose meg med mat. :) Unngår dog de verste fall-gruvene (bensinstasjonmat, sukkerdrikke og ingen mosjon) mens jeg er på jobb bevisst når det er mulig. Å ha snop liggende i bilen er det værste du kan gjøre, spesielt når man skal kjøre lange etapper. 

Endret av SnusBoks
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Artig trå! Tidligere i livet mitt så kjørte jeg distribusjonskjøring til matbutikker er par år for en større aktør i Larvik, og deler dine tanker om at det jaggu meg kan være god mosjon selv om man sitter bak rattet mye hehe! Har et par-tre spørsmål:

1) Har du kjørt distribusjoskjøring? (Kort distanse mye stopp)?

2) Hvis ja på 1, hva trivdes du best med av «kort / lang» kjøring?

3) Stresser du mye? Som sagt var jeg sjåfør i tidligere liv (typ midten av 20-årene), men selv om jeg syntes jobben i seg selv var fin var det uendelige mengder stress, noe som gjorde at alt annet bleknet litt. 

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (14 minutter siden):

Artig trå! Tidligere i livet mitt så kjørte jeg distribusjonskjøring til matbutikker er par år, og deler dine tanker om at det jaggu meg kan være god mosjon selv om man sitter bak rattet mye hehe! Har et par-tre spørsmål:

1) Har du kjørt distribusjoskjøring? (Kort distanse mye stopp)?

2) Hvis ja på 1, hva trivdes du best med av «kort / lang» kjøring?

3) Stresser du mye? Som sagt var jeg sjåfør i tidligere liv (typ midten av 20-årene), men selv om jeg syntes jobben i seg selv var fin var det uendelige mengder stress, noe som gjorde at alt annet bleknet litt. 

1) Har du kjørt distribusjoskjøring? (Kort distanse mye stopp)?

-Har gjort dette en kort peride med en 2 akslet klasse C bil. Var helt ok egentlig, men ble litt mye repetasjon og lite utfordringer, så jeg valgte å gå videre.

2) Hvis ja på 1, hva trivdes du best med av «kort / lang» kjøring?

-Trives veldig godt med variasjon. Jeg er så heldig at jeg kan påvirke om jeg skal kjøre langt eller lokalt, korte eller lange dager. Har det veldig fint i vogntog slik det er i dag.

3) Stresser du mye? Som sagt var jeg sjåfør i tidligere liv (typ midten av 20-årene), men selv om jeg syntes jobben i seg selv var fin var det uendelige mengder stress, noe som gjorde at alt annet bleknet litt. 

-Jeg traff veggen i fjor med stress, ja. Har etter denne episoden lært meg bedre å håndtere stress, laget meg noe nye rutiner etc. For å svare på spørsmålet ditt, så stresser jeg fortsatt en del - Men jeg har lært meg å håndtere det over tid. Viktigste er å ha hodet på rett sted - Ting tar den tiden det tar, jeg er bare ett menneske, og jeg kjører vogntog, ikke jagerfly. Rekker du ikke frem, så er jo det dritt, men hva skal du gjøre? Du bruker den tiden det tar uansett. :)

 

Offtopic : Ser ut som @Gaea ble inspirert :D

Endret av SnusBoks
  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Gaea skrev (På 18.2.2024 den 10:57 AM):

Ja, håper folk i flere yrker lar seg inspirere av en slik tråd - jeg tenker at det absolutt positivt å dele om yrket man har. Det blir som en slags digital yrkesmesse.

Responsen ble heller liten likevell merker jeg, folk er kanskje ikke så interessert ? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
SnusBoks skrev (16 minutter siden):

Responsen ble heller liten likevell merker jeg, folk er kanskje ikke så interessert ? 

Er nok fordi folk ikke ser på alle forumene, men titter innom når de dukker opp på forsiden.

Jeg er forøvrig interessert, selv om jeg nok vet det meste.

Jeg kjører bare en lastebil på 11 tonn totalvekt.
Sjeldent mer enn 40 mil på en dag, 12-14 timers dager, og kun fra april til desember.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Kreativ løsning for dating/match..

KØDDA!!! 🤣

Lenge siden jeg var i bransjen selv. Tanktransport/ADR, Bitumen og senere LPG(propan.) Sistnevnte godt betalt den gangen.

Hva tenker du nå om presset i bransjen din? Konkurranseutsetting, utenlandsk overdragelse og norske arbeidplasser som forsvinner. Er vel ikke så mye du får gjort, og din type transport er kanskje ikke like utsatt.

Men har du satt deg inn i den generelle problematikken i bransjen? Eller prøver du å fortrenge det..

😱

Endret av Sovna
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sovna skrev (20 timer siden):

Kreativ løsning for dating/match..

KØDDA!!! 🤣

Lenge siden jeg var i bransjen selv. Tanktransport/ADR, Bitumen og senere LPG(propan.) Sistnevnte godt betalt den gangen.

Hva tenker du nå om presset i bransjen din? Konkurranseutsetting, utenlandsk overdragelse og norske arbeidplasser som forsvinner. Er vel ikke så mye du får gjort, og din type transport er kanskje ikke like utsatt.

Men har du satt deg inn i den generelle problematikken i bransjen? Eller prøver du å fortrenge det..

😱

Dating? Jeg er i ett godt forhold med barn og alt - det var absolutt ikke intensjonen 😂 

 

kan skrive ett lenger svar ang bransjen senere. Det er mye å si og mene om den, så jeg orker ikke skrive på tlf

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
NoBo skrev (På 26.2.2024 den 5:30 PM):

Tipper du ser mye rart fra dine medtrafikkanter, om ikke du får napp på tilbudet ditt; om du har tid og lyst så kan du jo legge ut videoer av ting du opplever 🤔

Her er en som legger ut situasjoner som oppstår og prater, ironiserer, over kjøringen til andre i trafikken. Lag en tilsvarende kanal?

image.thumb.png.273dc8dca40863610189fe7aa0bc018f.png

Kanskje det ja. 
 

har denne uken kjørt mye øst - vest, og står i natt parkert på Lillesand og skal videre til Stavanger i morgen. Bare i dag har jeg opplevd mye merkelig på veien, stoppet en fyllekjører blandt annet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...