Gå til innhold

Embracer sa opp 1400 ansatte og kansellerte over 20 spill i fjor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En forstår jo at ting er rimelig alvorlig når studioer som Crystal Dynamics og Gearbox kuttes i. Det er jo skaperne av Tomb Raider rebooten og Borderlands franchiseen. Begge rimelig bra og verdsatte serier.

På mange måter er bransjen blitt såpass tøff at selv de garvede arbeidshestene er utsatt, og ikke bare lovende folk og studioer som forsøker å finne sin plass i et vinn-eller-forsvinn scenario.

På den annen side så har det vel aldri vært enklere å bygge opp noe nytt med alt det talentet som er tilgjengelig.

Det er på langt nær bare daukjøtt som kuttes i slike runder som på agendaen nå. Utrolig mye bra folk som sliter også.

Bransjen er jo kjent for at relativt mange blir utbrente, spesielt ved mye crunch over lengre tid, noe som nok tas mer med preventive skritt fra ledelsen for å unngå. På mange måter prøver jo bransjen å bli mer voksen, da mange har vært temmelig cowboy før.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (3 timer siden):

En forstår jo at ting er rimelig alvorlig når studioer som Crystal Dynamics og Gearbox kuttes i. Det er jo skaperne av Tomb Raider rebooten og Borderlands franchiseen. Begge rimelig bra og verdsatte serier.

På mange måter er bransjen blitt såpass tøff at selv de garvede arbeidshestene er utsatt, og ikke bare lovende folk og studioer som forsøker å finne sin plass i en vinn-eller-forsvinn scenario.

På den annen side så har det vel aldri vært enklere å bygge opp noe nytt med alt det talentet som er tilgjengelig.

Det er på langt nær bare daukjøtt som kuttes i slike runder som på agendaen nå. Utrolig mye bra folk som sliter også.

Bransjen er jo kjent for at relativt mange blir utbrente, spesielt ved mye crunch over lengre tid, noe som nok tas mer preventive skritt fra ledelsen for å unngå. På mange måter prøver jo bransjen å bli mer voksen, da mange har vært temmelig cowboy før.

Det handler for mye om DEI og politikk nå. Spillene de lager er kjedelige og formulaiske. Alt skal ha et "budskap". Folk er lei.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
On 16.2.2024 at 3:41 PM, bubba477 said:

Det handler for mye om DEI og politikk nå. Spillene de lager er kjedelige og formulaiske. Alt skal ha et "budskap". Folk er lei.

Dette har vel med å ikke trå for langt vekk fra noe man har erfaring med fungerer kommersielt.

Ubisoft omtales jo f.eks som et spillselskap som har utgitt FarCry-spillene med samme mekanikken siden FarCry 3.

For min del er jeg godt fornøyd med at de har innovert i siste WatchDogs Legion og at de har RPGifisert Assasins Creed.

Skal dog sies at jeg synes det går lengre og lengre tid mellom de nyere titlene som virkelig treffer meg.

Det er nok en grunn til at jeg er blitt såpass retro av meg de siste årene.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Kuttes meir og meir i arbeidsstokken .. mens ledelsen aukar både personell og lønna si .. tenkjer at hadde dei kutta meir i toppen .. masse unødvendig flesk der, og gått litt tilbake på dei bananas lønningane sine, så hadde dei vært mykje betre rusta...
Lenke til kommentar
22 hours ago, Tuftnaldo said:

Spill er billige?  I hvilken verden lever du? 1000 1100 for standard versjon.. kjøp deg briller. Les noen bøker så er du sikkert smartere på neste innlegg. 

Det er sjelden noe koster 1000 kr, og uansett er ikke 1000kr mye. Hvis du synes det er så ille kan du kjøpe fjorårets spill til halv pris. Spill er svært billig underholdning. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Reg2000 skrev (På 25.2.2024 den 4:48 PM):

Det er sjelden noe koster 1000 kr, og uansett er ikke 1000kr mye. Hvis du synes det er så ille kan du kjøpe fjorårets spill til halv pris. Spill er svært billig underholdning. 

Eg vet at 1000 kr ikke er så mye i dag. Derfor veldig dyrt. Var å handlet i stad på butikken. Det kom på 980 kr. Samme varer ville kostet 480 - 580 kr for 3 4 år siden..  Så derfor kan man ikke kjøpe spill til 1000 kr visst man er i min situasjon ivertfall og det vet eg mange er. Og en ting til. Eg kjøpte nettopp Spiderman 2 til 435 kr til ps5 på retrobutikken på nett. Fysisk kopi med ett års garanti. Kunne betalt 100 kr ekstra for å få en helt ny kopi av spillet. Hvordan kan butikker selge spillene 200 300 kr billigere? Du vet at Sony bare kopierer spillene digitalt. Null kostnader så og si. Så eg vil kalle det ikke bare dyrt når eg tenker meg om. Men kriminelt. Heldigvis har 1500 spill til ps5 og ps4 så har nok å spille😉 Ha en fin kveld.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
bubba477 skrev:
vidor skrev (3 timer siden):

En forstår jo at ting er rimelig alvorlig når studioer som Crystal Dynamics og Gearbox kuttes i. Det er jo skaperne av Tomb Raider rebooten og Borderlands franchiseen. Begge rimelig bra og verdsatte serier.

På mange måter er bransjen blitt såpass tøff at selv de garvede arbeidshestene er utsatt, og ikke bare lovende folk og studioer som forsøker å finne sin plass i en vinn-eller-forsvinn scenario.

På den annen side så har det vel aldri vært enklere å bygge opp noe nytt med alt det talentet som er tilgjengelig.

Det er på langt nær bare daukjøtt som kuttes i slike runder som på agendaen nå. Utrolig mye bra folk som sliter også.

Bransjen er jo kjent for at relativt mange blir utbrente, spesielt ved mye crunch over lengre tid, noe som nok tas mer preventive skritt fra ledelsen for å unngå. På mange måter prøver jo bransjen å bli mer voksen, da mange har vært temmelig cowboy før.

Det handler for mye om DEI og politikk nå. Spillene de lager er kjedelige og formulaiske. Alt skal ha et "budskap". Folk er lei.

Zzz...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tuftnaldo skrev (På 6.3.2024 den 8:07 PM):

Heldigvis har 1500 spill til ps5 og ps4 så har nok å spille😉 Ha en fin kveld.

Hva skal du med 1500 spill?

Tuftnaldo skrev (På 24.2.2024 den 6:35 PM):

Les noen bøker så er du sikkert smartere på neste innlegg. 

Med 1500 spill skulle du ha lest noen bøker om personlig økonomi.

 

 

 

Spill koster mye å utvikle og det finnes et hav av spill å velge mellom. Utviklerne må lage et spill som veldig mange ønsker å bruke penger på. En flopp eller to kan ødelegge et selskap. 

I tillegg er PC gamere gjerrige(meg inkludert). Kjøper kun eldre AA og AAA spill på 50-80%. Nye indie spill kjøper jeg på fullpris, eldre indie spill er på ønskelista og kjøpes på salg.

Foretrekker å støtte indie devs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...