Gå til innhold

Game Pass har nådd 34 millioner abonnenter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis vi regner en snittpris på 100 kr per abonement omsetter Gamepass for ca 3,5 milliarder - i måneden. Da ekskluderes Gamepass Ultimate og midlertidige prøveperioder.

Det er mye penger. Har Microsoft gått ut med hvilken fortjeneste de har, eventuelt hva de bruker i måneden på lisenser?

Endret av Donkey Kong
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (17 minutter siden):

Det er mye penger. Har Microsoft gått ut med hvilken fortjeneste de har, eventuelt hva de bruker i måneden på lisenser?

Game Pass er ikke en revenue share modell, de betaler en initiell sum for spillet + en evt. månedsleie.

Jeg har ingen tall på dette, men spillutvikling er dyrt og game pass vil kannibalisere vanlige salg, så jeg tipper at profitten på launch titles er minimale, men at disse trekker abonnementer. Profitten ligger i eldre spill som ikke selger bra lenger og dermed er rimeligere å lisensiere til tjenesten.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Donkey Kong said:

Hvis vi regner en snittpris på 100 kr per abonement omsetter Gamepass for ca 3,5 milliarder - i måneden. Da ekskluderes Gamepass Ultimate og midlertidige prøveperioder.

Det er mye penger. Har Microsoft gått ut med hvilken fortjeneste de har, eventuelt hva de bruker i måneden på lisenser?

De har ikke gått ut med konkrete tall, men sa i oktober 2022 at de tjener penger på Game Pass (Game Pass is profitable). Forstår det slik at inntektene er høyere enn utgiftene.

Hvordan de har regnet på dette og hvordan ståa er nå, vites ikke.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ikke uventet at PC-spillere har fått opp øynene for denne fantastiske dealen til 99kr måneden . Husk at endel nye AAA spill , Bethesda og EA , Blizzard ligger der . Det sørgelige er at utseende/ grensesnitt og det sosiale suger balle i forhold til Steam , men kan være greit å betale 99kr for å teste ut endel spill man senere kan kjøpe på steam .
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fleskelars skrev:
Ikke uventet at PC-spillere har fått opp øynene for denne fantastiske dealen til 99kr måneden . Husk at endel nye AAA spill , Bethesda og EA , Blizzard ligger der . Det sørgelige er at utseende/ grensesnitt og det sosiale suger balle i forhold til Steam , men kan være greit å betale 99kr for å teste ut endel spill man senere kan kjøpe på steam .
Jeg har hørt mange mer eller mindre rare argumenter for hvorfor Gamepass er så bra, men "betalt demotjeneste" må være den rareste hittil.
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (2 timer siden):
Fleskelars skrev (14 timer siden):
Ikke uventet at PC-spillere har fått opp øynene for denne fantastiske dealen til 99kr måneden . Husk at endel nye AAA spill , Bethesda og EA , Blizzard ligger der . Det sørgelige er at utseende/ grensesnitt og det sosiale suger balle i forhold til Steam , men kan være greit å betale 99kr for å teste ut endel spill man senere kan kjøpe på steam .

Jeg har hørt mange mer eller mindre rare argumenter for hvorfor Gamepass er så bra, men "betalt demotjeneste" må være den rareste hittil.

Fungerer i stor grad slik her også. Og dette er rart fordi?

Lenke til kommentar
Gringorilla skrev:
Fleskelars skrev:
Ikke uventet at PC-spillere har fått opp øynene for denne fantastiske dealen til 99kr måneden . Husk at endel nye AAA spill , Bethesda og EA , Blizzard ligger der . Det sørgelige er at utseende/ grensesnitt og det sosiale suger balle i forhold til Steam , men kan være greit å betale 99kr for å teste ut endel spill man senere kan kjøpe på steam .
Jeg har hørt mange mer eller mindre rare argumenter for hvorfor Gamepass er så bra, men "betalt demotjeneste" må være den rareste hittil.
What ever floats your boat bro 😉 . Ja betaler gjerne 99kr for å teste ut endel spill i fullskala en måneds tid .
Lenke til kommentar
Aiven skrev (På 18.2.2024 den 3.42):

Fungerer i stor grad slik her også. Og dette er rart fordi?

Synes bare det er pussig hvilke argumenter som kommer flyvende om hvorfor Gamepass er så bra. Mange er motstridende. Fleskelars argumenterer med at man kan prøve spillene før man kjøper dem, men da bortfaller jo argumentet om at man sparer penger ved å bruke tjenesten. Og om målet i seg selv er å prøve spillene, så er jo ikke Gamepass noe bedre enn PS Plus som tilbyr demoer av nesten samtlige nye spill, selv om Gamepass visstnok skal være så mye bedre. De aller fleste spillene har jo også gratis demoer på Steam. 

Bare så det er nevnt, jeg synes verken PS Plus eller Gamepass er tjenester som er gode for min egen del. Jeg liker best å spille de spillene jeg selv ønsker når jeg ønsker det, ikke at jeg skal måtte forholde meg til en tjeneste som kuraterer spillene mine for meg. Men jeg prøver virkelig å sette meg inn i hva som kan være årsakene til at andre liker tjenestene.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Gringorilla said:

Bare så det er nevnt, jeg synes verken PS Plus eller Gamepass er tjenester som er gode for min egen del. Jeg liker best å spille de spillene jeg selv ønsker når jeg ønsker det, ikke at jeg skal måtte forholde meg til en tjeneste som kuraterer spillene mine for meg. Men jeg prøver virkelig å sette meg inn i hva som kan være årsakene til at andre liker tjenestene.

Jeg liker abonnementstjenester på spill fordi det gir meg tilgang til en stor mengde spill, også innen sjangere jeg ellers ikke ville prøvd. Når det innimellom kommer ut spill som jeg har veldig lyst til å spille utenom Game Pass, er det lettere å ta seg råd til det siden jeg ikke har brukt penger på spill ellers. Betaler som regel for Game Pass med MS Rewards poeng, som kommer inn jevnt og trutt når du er inne i MS sitt økosystem.

Spill er også mye en forbruksvare, når det er rundet en gang eller to er det sjelden jeg går tilbake til det. Har med andre ord ikke behov for å eie spill for evig og alltid. Og er det spill jeg virkelig må ha tilgang til lenge, er det jo mulig å kjøpe det til rabatert pris.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (11 timer siden):

Synes bare det er pussig hvilke argumenter som kommer flyvende om hvorfor Gamepass er så bra. Mange er motstridende. Fleskelars argumenterer med at man kan prøve spillene før man kjøper dem, men da bortfaller jo argumentet om at man sparer penger ved å bruke tjenesten. Og om målet i seg selv er å prøve spillene, så er jo ikke Gamepass noe bedre enn PS Plus som tilbyr demoer av nesten samtlige nye spill, selv om Gamepass visstnok skal være så mye bedre. De aller fleste spillene har jo også gratis demoer på Steam. 

Bare så det er nevnt, jeg synes verken PS Plus eller Gamepass er tjenester som er gode for min egen del. Jeg liker best å spille de spillene jeg selv ønsker når jeg ønsker det, ikke at jeg skal måtte forholde meg til en tjeneste som kuraterer spillene mine for meg. Men jeg prøver virkelig å sette meg inn i hva som kan være årsakene til at andre liker tjenestene.

Ok, da forstår jeg litt mer av hva du mener. Joda, jeg har kjøpt et par spill som jeg hadde gratis tilgang til. Det er 4 grunner til dette, 1. Jeg liker å støtte flinke utviklere. 2. Mange spill er bare midlertidig på Xbox.  3. Jeg liker steam achievements litt mer enn jeg egentlig tør innrømme. 4. Noen spill har mangler på Xbox, det er fullversjon minus. Det kan være enkelte funksjoner, eller at man ikke får bruke ekspansjonspakker.

Når det er sagt, har prøvd mange spill på Xbox som jeg ikke har kjøpt, så økonomien er ikke så verst allikevel.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (På 19.2.2024 den 21.24):

1. Jeg liker å støtte flinke utviklere.

Fin intensjon det. Føler det samme, men jeg føler at å kjøpe spillene fra starten av gjerne støtter de mer. Spesielt dersom MS og andre legger et press for at disse abonnementstjenestene skal bli den eneste formen i fremtiden. Abonnement som eneste mulighet er ikke en positiv løsning for utviklere eller forbrukere på sikt, slik jeg ser det.

Aiven skrev (På 19.2.2024 den 21.24):

3. Jeg liker steam achievements litt mer enn jeg egentlig tør innrømme.

Hehe, jeg har akkurat samme forhold til Trophies på Playstation.

Grimbeorn skrev (På 19.2.2024 den 13.28):

Jeg liker abonnementstjenester på spill fordi det gir meg tilgang til en stor mengde spill, også innen sjangere jeg ellers ikke ville prøvd.

Kjenner meg igjen i det, men jeg går bare ut og kjøper (som regel for en billig penge) et stort utvalg av forskjellige typer spill. Men da kjøper jeg de som jeg tror kan passe smaken min samtidig som det er noe nytt. Jeg tror faktisk smaken min ER at det er noe nytt. Jeg har per dags dato spilt ganske nøyaktig 2675 spill (jepp, jeg teller) over 37 år, så ethvert spill som kan tilby meg en ny type opplevelse er et spill jeg akter å spille. Men jeg føler abonnementstjenestene ikke er flinke nok til å kuratere nettopp disse spillene. Joda, de går LITT utenom det "alle" spiller, men ikke langt nok etter min mening.

Grimbeorn skrev (På 19.2.2024 den 13.28):

Betaler som regel for Game Pass med MS Rewards poeng, som kommer inn jevnt og trutt når du er inne i MS sitt økosystem.

Ååå, det misunner jeg. Playstation har et likt type system, kalt Playstation Stars, men av en eller annen grunn er det ikke kommet til Norge, som et av veldig få land. Jeg maser på dem med jevne mellomrom om å få det hit.

Grimbeorn skrev (På 19.2.2024 den 13.28):

Spill er også mye en forbruksvare, når det er rundet en gang eller to er det sjelden jeg går tilbake til det.

Her kjenner jeg meg også igjen. Jeg har samlet på en del retro-spill, men har med årene innsett at de aller fleste eldre spill er søppel (selv så kort vei tilbake som PS3), og da er det bedre å beholde minnene om et godt spill heller enn å skulle skvise inn tid til å spille det samme spillet på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...