Gå til innhold

Mobilt bredbånd er så jævli dyrt


Anbefalte innlegg

Prisene er helt hinsides som hos feks. Telia som skal ha kr. 999 for 500 GB, og Telenor fremstår om djevelen selv og tar kr. 999 for 200 GB.

På toppen av dette vil de gjerne levere fast bredbånd som ikke kan flyttes, og selge dyre antenner som ikke kan brukes om man bytter operatør. Relativt frekt og freidig av dem, og griskheten ser aldri ut til å ta slutt. Prisene er helt på grensen til å bli sett på som svindel og bedrag.

Tar gjerne i mot tips til andre leverandører for mobilt bredbånd. De bør ha fri data, eller fortsatt nok fart til streaming når datagrensen er nådd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kjem jo an på kor mykje data du treng. Eg har Chilimobil fri data, og har då 100 GB med fri fart for 399 kr. i månaden. Med på kjøpet følgjer fri bruk av tale til vanlege telefonnummer innanlands, sms eller mms. Ekstra data-sim kostar 59 kr. i månaden om eg hugsar rett. Dei har også tilsvarande abonnement til 349, men med lågare hastigheit.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du gå for ett fri data mobilabonnement med en datasim du plasserer i en 4/5G router? ice+ gir deg 1000GB som eksempel for 99kr ekstra, mens datasim koster 29,-. Men da er du avhengig av ice dekning der du bor.

Endret av Kron
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kron skrev (8 minutter siden):

Kan du gå for ett fri data mobilabonnement med en datasim du plasserer i en 4/5G router? ice+ gir deg 1000GB som eksempel for 99kr ekstra, mens datasim koster 29,-. Men da er du avhengig av ice dekning der du bor.

Anbefaler og ICE+ om du er innenfor dekningsområde.

Hadde ICE en stund og fikk bruk for dette, eneste negative var at ICE+ ikke hadde dekning der vi var, men 300meter borte.  Lastet ned noen filmer for kvelden uten problem, god hastighet.

Starlink kan også være en løsning, litt dyr antenne men den tjener seg inn igjen om du har bruk for mye data. 4700,- for antenna og 569,-/mnd. Ubegrenset data. https://www.starlink.com/residential

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hadde en periode ice 8Gb + Datafrihet 1000Gb som jeg brukte på hytta. Dette var på tidspunktet da datafrihet hadde en nedlastningshastighet på 12Mb.

Det var tilstrekkelig til å se tv via AppleTV og surfe 2xNettbrett samtidig. Nå har de økt nedlastningshastigheten etter dette.

ICE skriver at datafrihet ikke funker på tvillingSIM, men mange rapporterer at det går fint, ingen problemer.

edit: På hytta brukte jeg mobilen som aksesspunkt.

Endret av fwrummel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Det kjem jo an på kor mykje data du treng. Eg har Chilimobil fri data, og har då 100 GB med fri fart for 399 kr. i månaden. Med på kjøpet følgjer fri bruk av tale til vanlege telefonnummer innanlands, sms eller mms. Ekstra data-sim kostar 59 kr. i månaden om eg hugsar rett. Dei har også tilsvarande abonnement til 349, men med lågare hastigheit.

Men om man trenger 500 GB i måneden så blir det en dyr løsning. Man kan vel kanskje streame med nedsatt hastighet, men likevel ublu priser på mobilt bredbånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at ICE i omtale av mange er et dårlig alternativ til de store.

Min erfaring etter mange år med abonnement er at jeg aldri har mistet nettilgang uansett hvor jeg har reist. De samarbeider vel også med Teliabslik at skulle du miste ICE nett så har du Telia som backup.

Noe annet som er viktig for meg er å motarbeide monopoler enten det er mobil eller meieri, jeg støtter de mindre slik at det blir konkurranse i markedet. I så måte gjør man ikke det når man bruker de små aktørene som bruker Telenor eller Telia nett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle pengene de små tjener, går uansett på en eller annen måte i retning av Telia eller Telenor uansett. De tjener ikke penger for de selv blir store nok. Ice derimot er eid av Altibox nå som igjen er eid av kommuner på Vestlandet. Ice bygger seg opp til å bli et alternativ til Telia og Telenor, og om 1-2 år leier de ikke lenger av telias nett. Da blir de helt frittstående og kan tilby et godt alternativ til de 2 store angående videresalg av nett til virtuelle operatørene. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Har hatt mobilt bredbånd fra Telenor, brukte fort opp kvoten.

Har man behov for å dra med seg router til hytta osv, så er jo det en fordel.

Trådløst bredbånd med antenne fra Telia uten kvote fungerte mye bedre. Hvis noe fungerer, så trenger man ikke bytte leverandør. 
Så fikk jeg fiber fra Monsternett til samme pris som trådløst bredbånd. 
Antenne på veggen vil fungere fra andre leverandører, router ble levert inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...