Gå til innhold

Kvitte seg med mediakonverter til fiber


Anbefalte innlegg

I den evige jakten på å få så få bokser mulig ønsker jeg å kvitte meg med mediakonverteren til fiberen og heller skaffe meg en router med med en SFP-modul.

Men ble brått usikker på om det er farbar vei.  Mediakonverteren som står hjemme er en Nokia G-010G-Q. Jeg har forstått det slik at så lenge det er snakk om GPON, så er det bare å glemme å bruke eget utstyr (uten å i det aller minste klone MAC-adresser). Kan det stemme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har jeg altså ikke greie på i det hele tatt, utenom å ha lastet ned og kikket gjennom litt av den tekniske dokumentasjonen. (På grunn av at jeg ikke kunne noen ting om saken.)

Forstår det slik at en slik "dings" normalt vil være fjernstyrt/fjernadministrert fra Internet Service Provider, som en del av deres utstyr. En av de funksjonene som ser ut til å være der, er fordeling av båndbredde mellom de forskjellige brukerne. Spørs om ikke utskifting av utstyret vil komme komme opp som feilmelding for "død node" hos ISP?

Har som sagt ikke peiling, uten om å ha lest noen dokumenter, men ville vel trodd at ISP må være det rette sted å henvende seg for å spørre om denne dingsen (deres?) kan skiftes ut med en annen dings? 

 

Lenke til kommentar

Det er teknisk mulig, men himla vanskelig.

Du må kjøpe spesial SFP fiberplugger og kode dem opp tilsvarende utstyret som sitter i mediaconverteren.

Alternativt, spørre ISP om å få levert en SFP plugg ferdig kodet til deg.

 

Mye enklere med Fiber Ethernet, der er det SFP plugg på riktig bølgelengder. Plugg and Pray. 

 

Tror du gjør deg selv en tjeneste med å akseptere denne ONT boksen med GPON. Men hei, skader ikke å forsøke om du er eventyrlysten: [AT&T Fiber] Bye bye 802.1x, you will not be missed. - AT&T U-verse | DSLReports Forums (Page 7)

 

Lenke til kommentar

Hmm, spennende. 

Er dette kun en mediakonverter så er det jo i utgangspunktet null problem da alt den gjør er å konvertere media.. :)
Har den flere funksjoner, f. eks hvis den fungerer som et modem så er det jo værre. 

Forsøkte å lese litt om den spesifikke enheten uten at jeg ble noe særlig klokere utover at den faktisk konverterer fra fiber.. 

Dersom du tilfeldigvis kunne tenke deg å oppgradere routeren din uansett ville jeg bare kjørt på og "ofret" den ekstra tusenlappen eller hva det nå måtte være for en ekstra SFP-modul. Fungerer det ikke så har du i alle fall forsøkt. 

Liten digresjon:  jeg sitter med Telia sitt "trådløse fiber" som leveres med en utrolig lite brukervennlig router som kobles direkte til utendørsantennen.  (Fordi nabolaget dessverre ikke ser poenget med å installere fiber tross tilbud fra tilbydere...)

Her har jeg fått beskjed gjentatte ganger via telefon, epost og nettsider at det er heeeelt umulig å bruke egne routere fordi det er et eller annet spesielt med trådløst fiber som gjør at du MÅ bruke de som følger med. (og heller ikke mulig å sette i bridge modus slik at du er stuck med en helt unødvendig boks...) Forsøkte allikevel å sette opp min egen router og tagga all trafikk ut på WAN med VLAN10, har fungert helt nydelig siden. 

Poenget er: Hva ISP forteller deg og hva som er mulig er 2 forskjellige ting. (spesielt hos de store aktørene)

1. linje hos ISP'er mangler ofte den tekniske kunnskapen da de er der for å hjelpe litt mindre tekniske mennesker med å restarte modem. 

2. linje hos ISP'er er tilnærmet umulig å nå som privatperson, og de liker vel heller ikke tanken om at du skal "tukle" med oppsettet de har laget 

(Det er ikke en diss til supportavdelinger, har selv jobbet noen år med det, og egentlig en artig jobb både på 1. og 2. linje) 

 

TLDR: Forsøk å bytte om du er villig til å "gamble" med en SFP-modul som du ellers ikke vil ha stor bruk for, er det kun mediakonvertering som utføres i den boksen bør det gå helt fint. 
 

 

Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 time siden):

Dette har jeg altså ikke greie på i det hele tatt, utenom å ha lastet ned og kikket gjennom litt av den tekniske dokumentasjonen. (På grunn av at jeg ikke kunne noen ting om saken.)

Forstår det slik at en slik "dings" normalt vil være fjernstyrt/fjernadministrert fra Internet Service Provider, som en del av deres utstyr. En av de funksjonene som ser ut til å være der, er fordeling av båndbredde mellom de forskjellige brukerne. Spørs om ikke utskifting av utstyret vil komme komme opp som feilmelding for "død node" hos ISP?

Har som sagt ikke peiling, uten om å ha lest noen dokumenter, men ville vel trodd at ISP må være det rette sted å henvende seg for å spørre om denne dingsen (deres?) kan skiftes ut med en annen dings? 

 

Har lest en del før jeg stilte spørsmål her. Når det er GPON så er det en passiv splitter hos ISP, så lener ISP seg på at utstyret hos kunde er "samstemt" med deres oppsett. Dvs. serienummer og MAC-adresser må matche for å unngå at du får trafikk som tilhører andre.

N|troXx skrev (57 minutter siden):

Det er teknisk mulig, men himla vanskelig.

Du må kjøpe spesial SFP fiberplugger og kode dem opp tilsvarende utstyret som sitter i mediaconverteren.

Alternativt, spørre ISP om å få levert en SFP plugg ferdig kodet til deg.

 

Mye enklere med Fiber Ethernet, der er det SFP plugg på riktig bølgelengder. Plugg and Pray. 

 

Tror du gjør deg selv en tjeneste med å akseptere denne ONT boksen med GPON. Men hei, skader ikke å forsøke om du er eventyrlysten: [AT&T Fiber] Bye bye 802.1x, you will not be missed. - AT&T U-verse | DSLReports Forums (Page 7)

 

Jeg hadde en veldig sterk mistanke. Jeg sjekket ut hack-gpon.org. Det skal være mulig å komme seg inn i den Nokia-boksen jeg har. Men jeg kjenner at jeg ikke orker akkurat dét. Å tulle med patchesnorer, SFP-moduler, VLAN osv. er greit nok. Men jeg er ikke SÅ eventyrlysten at jeg orker å tulle med firmware og laserinstillinger. Fikk forøvrig bekreftelet fra ISP at det er mulig å få SFP-modul, men det er i utgangspunktet forbeholdt bedriftskunder. Dvs. Jeg fikk verken ja eller nei. De må "tenke" på det.

Cyrio skrev (16 minutter siden):

Hmm, spennende. 

Er dette kun en mediakonverter så er det jo i utgangspunktet null problem da alt den gjør er å konvertere media.. :)
Har den flere funksjoner, f. eks hvis den fungerer som et modem så er det jo værre. 

Forsøkte å lese litt om den spesifikke enheten uten at jeg ble noe særlig klokere utover at den faktisk konverterer fra fiber.. 

Dersom du tilfeldigvis kunne tenke deg å oppgradere routeren din uansett ville jeg bare kjørt på og "ofret" den ekstra tusenlappen eller hva det nå måtte være for en ekstra SFP-modul. Fungerer det ikke så har du i alle fall forsøkt. 

Liten digresjon:  jeg sitter med Telia sitt "trådløse fiber" som leveres med en utrolig lite brukervennlig router som kobles direkte til utendørsantennen.  (Fordi nabolaget dessverre ikke ser poenget med å installere fiber tross tilbud fra tilbydere...)

Her har jeg fått beskjed gjentatte ganger via telefon, epost og nettsider at det er heeeelt umulig å bruke egne routere fordi det er et eller annet spesielt med trådløst fiber som gjør at du MÅ bruke de som følger med. (og heller ikke mulig å sette i bridge modus slik at du er stuck med en helt unødvendig boks...) Forsøkte allikevel å sette opp min egen router og tagga all trafikk ut på WAN med VLAN10, har fungert helt nydelig siden. 

Poenget er: Hva ISP forteller deg og hva som er mulig er 2 forskjellige ting. (spesielt hos de store aktørene)

1. linje hos ISP'er mangler ofte den tekniske kunnskapen da de er der for å hjelpe litt mindre tekniske mennesker med å restarte modem. 

2. linje hos ISP'er er tilnærmet umulig å nå som privatperson, og de liker vel heller ikke tanken om at du skal "tukle" med oppsettet de har laget 

(Det er ikke en diss til supportavdelinger, har selv jobbet noen år med det, og egentlig en artig jobb både på 1. og 2. linje) 

 

TLDR: Forsøk å bytte om du er villig til å "gamble" med en SFP-modul som du ellers ikke vil ha stor bruk for, er det kun mediakonvertering som utføres i den boksen bør det gå helt fint. 
 

 

Det er ikke bare mediakonverter. Det er GPON. Se litt opp på det jeg fikk til svar fra ISP. Så det skjer mer enn bare mediakonvertering. Det er nok muligheter hvis man er eventyrlysten og mer teknisk enn jeg. ISP leverer forøvrig tjenester fra Telia, men er ikke Telia. Så jeg har samme hjemmeutstyr som Telia bruker.

Lenke til kommentar

Så lenge de må tenke på det, så spør du like greit om det er akseptabelt å betale si 500kr + frakt for en slik SFP-modul. Slik at du dekker utstyrskost og tid for å klagjøre/sende.

Regner med om du treffer en på 2-3. linje support som er litt i det hjelpsomme hjørnet så kan det være mulig å få igjennom noe slikt.

Det er bare noe dem ikke har gjort tidligere, og sikkert en risiko for dårlig PR hvis du lager styr om ting ikke virker som skremmer ISP fra å tilby denne form for utstyr.

Lenke til kommentar

Kanskje greit å være OBS på at en slik SFP fremdeles er en ONT, bare i en annen formfaktor. Du har en liten bridgende toports-ruter  med egen firmware (og bugs) inni der.  Det eneste som endres er hvordan den tilkobles strøm og ethernet.  Det kan selvsagt virke praktisk.  Men som oftest er ONT SFPene fysisk større enn normale SFPer (sitkker lenger ut av sloten) og de krever vesentlig mer strøm.  Begge deler kan gi kompatibilitetsproblemer.

Usikker på om jeg hadde giddet hvis det var aktuelt.  Spesielt om løsningen ikke var helt standard og kunne medføre support-vansker senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...