Gå til innhold

Apple Vision Pro: En revolusjon eller et dyrt leketøy?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om disse skal bli en revolusjon, så må de gjøre noe bedre enn produktene de skal konkurrere mot. I følge Apple er dette dette våre PCer og telefoner. Det holder ikke å bare være gimmik. Pr. nå er det ingen ting disse brillene gjør bedre enn eksisterende enheter. Spill og 3D-grafikk er det eneste området jeg kan se for meg at VR-briller har en fordel, men det markedet ser Apple ut til å mer eller mindre ignorere. Utifra det Apple og YouTubere har vist av brillene så ser jeg ikke helt hva som er poenget, annet enn at det er "kult" og "futuristisk". Det er liksom et fullt VR-headset med funksjonaliteten til Google Glass.

Hva fremtiden bringer er det ingen som vet, men om dette viser ambisjonsnivået til Apple tror jeg dette for alltid vil være et nisjeprodukt for spesielt interesserte.

Lenke til kommentar

 

@Kajac Om du sliter med å forstå produktet så tror jeg disse to kan hjelpe deg.

Kajac skrev (18 minutter siden):

Pr. nå er det ingen ting disse brillene gjør bedre enn eksisterende enheter.

Det er motsatt. Per nå så er det absolutt ingen på markedet som er i nærheten av å levere det Apple gjør med Vision Pro. De knuser alle andre på det de prøver seg på (altså, ikke gaming).

Dette er mixed reality briller som først og fremst fokuserer på AR. Så hva skal du sammenligne de med. Quest Pro/Quest 3? De er først og fremst VR headset og AR/produktivitets-delen fungerer ikke i nærheten av like bra som på Vision Pro. Så har du rene AR produkter som Xreal Air 2 Pro, men de har enda verre FOV og kan ikke mixe mellom AR og VR.

Det her er ikke et VR headset. Det er mixed reality, altså et headset som kan gjøre både VR og AR, med størst fokus på AR.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Kajac said:

Om disse skal bli en revolusjon, så må de gjøre noe bedre enn produktene de skal konkurrere mot. I følge Apple er dette dette våre PCer og telefoner. Det holder ikke å bare være gimmik. Pr. nå er det ingen ting disse brillene gjør bedre enn eksisterende enheter. Spill og 3D-grafikk er det eneste området jeg kan se for meg at VR-briller har en fordel, men det markedet ser Apple ut til å mer eller mindre ignorere. 

Spill og 3D-grafikk er hva tidligere VR-briller har fokusert på, og det har alltid vært en niche fordi det krever veldig sterk ytelse, mye oppsett for å få det til å fungere og det fungerer dårlig for langvarig bruk. Å vise videoer og sosiale medier krever mye mindre ytelse og oppsett, og deres mixed reality gjør langvarig bruk mulig, så jeg tror Apple fokuserer på riktig område.

Dette er første produkt, så det er mye som kan forbedres og den er litt større enn nødvendig. Men en ting Vision Pro kan gjøre idag som ikke er mulig med annen teknologi er virtuelle monitorier som du kan ta meg deg overalt. 

Og potensialet til slike VR-sett er enormt. Forestill deg forskjellen mellom å holde en gruppesamtale i VR og en gruppesamtale på din telefon og forestill deg forskjellen mellom å se en 360 film i VR og se på en film på din PC. VR har potensial til å erstatte TV, eksterne monitorier, prosjektorer og kino.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Olsenhower said:

Et ledd til å bli slik jeg håper det vil bli, en implant som kan viser slik som dette uten å gå med skimaske.

Jeg tror det er mer sannsynlig at de reduserer størrelsen på den sånn at det blir litt som å ha på seg solbriller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 time siden):

 

@Kajac Om du sliter med å forstå produktet så tror jeg disse to kan hjelpe deg.

Det er motsatt. Per nå så er det absolutt ingen på markedet som er i nærheten av å levere det Apple gjør med Vision Pro. De knuser alle andre på det de prøver seg på (altså, ikke gaming).

Dette er mixed reality briller som først og fremst fokuserer på AR. Så hva skal du sammenligne de med. Quest Pro/Quest 3? De er først og fremst VR headset og AR/produktivitets-delen fungerer ikke i nærheten av like bra som på Vision Pro. Så har du rene AR produkter som Xreal Air 2 Pro, men de har enda verre FOV og kan ikke mixe mellom AR og VR.

Det her er ikke et VR headset. Det er mixed reality, altså et headset som kan gjøre både VR og AR, med størst fokus på AR.

Haha, kan ikke si jeg ble overbevist nei 😂 Dette gir meg ingen ting jeg ikke allerede har i den virkelige verden, og jeg slipper til og med å konstant gå med skibriller inne 🤣

Så joda, det er ingen andre som er i nærheten av i levere akkurat dette, men det er heller ingen som har spurt etter det. For at dette skal kunne bli den hit'en som Apple håper, så må det kunne overgå det som er mulig i virkeligheten. For prisen av en Vision Pro kan tross alt få et jævlig fett multiskjerm-oppsett, en stor TV, og fremdeles ha penger til overs. Og du slipper å ha en for-tung brille på deg, og å se den virkelige verden virtuelt.

Slik jeg ser det er det kun én ting Vision Pro kan briljere på, og det er 3D, enten det er video eller spill. Og det er dessverre det området Apple har valgt å legge minst fokus på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Og potensialet til slike VR-sett er enormt. Forestill deg forskjellen mellom å holde en gruppesamtale i VR og en gruppesamtale på din telefon og forestill deg forskjellen mellom å se en 360 film i VR og se på en film på din PC. VR har potensial til å erstatte TV, eksterne monitorier, prosjektorer og kino.

Gruppesamtale i VR hvor man kun ser uncannyvalley-avatarene til folk? Tror ikke det slår an, i hvert fall ikke om man skal tro de som har testet den så langt. 360-film har jeg også lite tro på, med unntak av i enkelte settinger som f.eks. museum. Men for spillefilmer gir det ingen mening. Hvilken regissør vil lage en film hvor du kan se vekk fra handlingen og det regissøren ønsker å formidle? Og å erstatte TV, monitorer, prosjektorer og kino er i hvert fall helt urealistisk. Felles for disse er at man som regel er flere personer som ser på samtidig, mens VR er et enmanns-show. Som PC (Mac)-monitor har det kanskje litt appell, men du kommer mye lenger ved å investere disse pengene i et ordentlig multiskjerm-oppsett. Og du slipper å ha et halvt kilo hengende på ansiktet ditt i timesvis.

Så jeg sitter igjen med 3D som eneste området hvor Vision Pro har en fordel over eksisterende teknologi. Og da spesielt spill, men kanskje også CAD-modellering og sånt. Men dette har ikke Apple fokusert på; de har heller klasket inn de samme, flate appene sine inn i et 3D-univers. Og det gir veldig lite mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Kajac said:

Gruppesamtale i VR hvor man kun ser uncannyvalley-avatarene til folk? Tror ikke det slår an, i hvert fall ikke om man skal tro de som har testet den så langt.

Her gjør du feilaktelsen at du antar dagens teknologi er det samme som fremtidens teknologi. Vi har allerede menn og eldre damer som bruker ansiktsfiltre til å late som om de er unge, pene jenter og får menn til å gi dem penger. Teknologien vil bare fortsette å bli bedre, og problemet med uncanny valley vil bli løst.

Det er også ikke alle som liker sitt eget utseende, og avatarer kan la dem vise en mer perfekt versjon av seg selv.

 

Quote

360-film har jeg også lite tro på, med unntak av i enkelte settinger som f.eks. museum. Men for spillefilmer gir det ingen mening. Hvilken regissør vil lage en film hvor du kan se vekk fra handlingen og det regissøren ønsker å formidle? 

Da kan de lage en 120-film istedenfor. Det gir fortsatt en immersjon som du ikke kan få fra en vanlig skjerm.

 

Quote

Og å erstatte TV, monitorer, prosjektorer og kino er i hvert fall helt urealistisk. Felles for disse er at man som regel er flere personer som ser på samtidig

40 % av norske husholdninger består bare av én person, så mange ser på filmer alene. Og selv blant de som bor sammen med noen, er det mange av dem som ser på filmer alene på grunn av ulike interesser.

 

Quote

men du kommer mye lenger ved å investere disse pengene i et ordentlig multiskjerm-oppsett. Og du slipper å ha et halvt kilo hengende på ansiktet ditt i timesvis.

Her antar du igjen at dagens teknologi er det samme som fremtidens teknologi. De første mobiltelefonene veide over en kilo, og det var mange som lurte på hvem som ville gidde å bære rundt på noe så tungt. Men over tid ble de lettere, og nå sitter de fleste og stirrer på mobilen i timevis.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (15 minutter siden):

Her gjør du feilaktelsen at du antar dagens teknologi er det samme som fremtidens teknologi. Vi har allerede menn og eldre damer som bruker ansiktsfiltre til å late som om de er unge, pene jenter og får menn til å gi dem penger. Teknologien vil bare fortsette å bli bedre, og problemet med uncanny valley vil bli løst.

Det er også ikke alle som liker sitt eget utseende, og avatarer kan la dem vise en mer perfekt versjon av seg selv.

 

Da kan de lage en 120-film istedenfor. Det gir fortsatt en immersjon som du ikke kan få fra en vanlig skjerm.

 

40 % av norske husholdninger består bare av én person, så mange ser på filmer alene. Og selv blant de som bor sammen med noen, er det mange av dem som ser på filmer alene på grunn av ulike interesser.

 

Her antar du igjen at dagens teknologi er det samme som fremtidens teknologi. De første mobiltelefonene veide over en kilo, og det var mange som lurte på hvem som ville gidde å bære rundt på noe så tungt. Men over tid ble de lettere, og nå sitter de fleste og stirrer på mobilen i timevis.

For å spå fremtiden må du se til fortiden. De fleste slike hype-produkter dør ut av seg selv, eller ender opp som et skall av det som var tiltenkt. Sannsynligheten er enorm for at Vision Pro (og AR) havner i samme kategori. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Kajac said:

For å spå fremtiden må du se til fortiden. De fleste slike hype-produkter dør ut av seg selv, eller ender opp som et skall av det som var tiltenkt. Sannsynligheten er enorm for at Vision Pro (og AR) havner i samme kategori. 

Ja, la oss se på fortiden:

  • Sony Trinitron Color TV (1968): 10 år senere hadde de fleste en farge-TV.
  • Apple II PC (1977): 15 år senere hadde mange en personlig PC.
  • Sony Walkman (1979): 5 år senere hadde de fleste en personlig musikkspiller.
  • Internett (1993): 10 år senere brukte de fleste internett.
  • iPhone (2007): 10 år senere bruker de fleste timesvis på mobilen hver dag.

VR er i sterk vekst, og Vision Pro er ikke det første VR-produktet. Det som er spesielt med Vision Pro, er at det representerer en betydelig forbedring fra tidligere produkter og viser at vi er på vei inn i en ny æra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Ja, la oss se på fortiden:

  • Sony Trinitron Color TV (1968): 10 år senere hadde de fleste en farge-TV.
  • Apple II PC (1977): 15 år senere hadde mange en personlig PC.
  • Sony Walkman (1979): 5 år senere hadde de fleste en personlig musikkspiller.
  • Internett (1993): 10 år senere brukte de fleste internett.
  • iPhone (2007): 10 år senere bruker de fleste timesvis på mobilen hver dag.

VR er i sterk vekst, og Vision Pro er ikke det første VR-produktet. Det som er spesielt med Vision Pro, er at det representerer en betydelig forbedring fra tidligere produkter og viser at vi er på vei inn i en ny æra.

Av disse er det egentlig bare Apple II og Internett som er revolusjoner. Farge-TV er en videreutvikling av sorthvitt-TV som de fleste allerede hadde. Walkman var en "lommeradio" hvor du bestemte musikken din selv, og iPhone gjorde ingenting nytt egentlig. Alle gikk rundt å tastet på mobilen før iPhone kom, og både apper og internett på mobilen var ganske vanlig pre iPhone.

Imidlertid, bare siden årtusen-skiftet har vi blitt lovet plenty av ting som skal være det neste store, men som har floppet fullstendig, eller endt opp som noe helt annet enn det som ble lovet. 

F.eks:

  • Bitcoin, crypto og blockchain: Det skulle røske opp i hele finansnæringen, og spådde tradisjonelle bankers sikre død. I dag er det en svært volatil valuta som nesten utelukkende brukes til spekulasjon og hvitvasking.
  • Selvkjørende biler: Rundt 2015 ble det spådd at det i starten av 2020-årene ville være forbudt for mennesker å kjøre biler av sikkerhetsmessige årsaker, og GM/Chevrolet skulle lansere sin første bil uten ratt og pedaler i 2019. I 2024 har vi enda ingen biler i salg med noe over SAE Level 2.
  • Drone-taxi: Slenger denne med for good measure. Men de må vel få på plass selvkjørende biler på bakken før de sender de opp i luften.
  • Stemmeassistenter: Man ble lovet stemmeassistenter til alle enhetene sine. De skulle forstå, og skulle gjøre "alt" de ble bedt om. I 2024 har vi stemmeassistenter som i beste fall klarer å sette på en timer, gjøre et enkelt søk, eller starte en spilleliste. Og jeg har enda til gode å møte noen som bruker dette aktivt.
  • E-bøker: E-bøker spådde døden til både aviser, blader og bokhandlere. Men nå 20 år etter den første e-bok-leseren er e-bøker fremdeles for spesielt interesserte. 
  • Smarthus: Her ble det spådd hus hvor alle enhetene snakket med hverandre. Lys, lyd og klima skulle styres automatisk utifra hvilke rom man var i. Dørlåsen skulle kjenne deg igjen og låse deg inn. Kjøleskapet skulle sende deg handlelisten direkte på mobilen. Huset skulle være selve tjeneren din. Realiteten er at man har noen smarte lyspærer, en høyttaler koblet til Google, ovner du kan styre med mobilen og vaskemaskiner som lar deg starte vasken etter du har gått ut av rommet. Og ingen av disse enhetene snakker sammen, så du trenger minst fire forskjellige apper for å styre det.
  • NFTer: Trenger jeg si mer? Fremtidens kunst ble det i hvert fall ikke 😂
  • Brettbare telefoner: Hvor mange kjenner du som faktisk har dette? Det er i hvert fall kun for spesielt interesserte.
  • Cloud-gaming: Google Stadia la nylig inn årene. 15 år etter OnLive lovet oss en spill-revolusjon har det ikke skjedd mye, annet enn at plenty av aktører har kommet og gått. Joda, det finnes fremdeles enkelte tjenester, men de fleste som spiller gjør det lokalt.
  • Hyperloop: Enda en av Musks "revolusjoner". Hvor ble den av egentlig? 
  • 3D-filmer på hjemmekinoen: Fra å være det siste store innen hjemmeunderholdning til at det nå verken lages TVer eller avspillere som støtter 3D lenger.
  • Metaverse: Den største floppen som kanskje noen sinne har kommet ut av Silicon Valley.

Så her har du et lite utvalg av ting som skulle endre verden, men som i stedet gikk i glemmeboken. Finnes mange andre eksempler også. Og er rimelig sikker på både Generativ AI og AR/MR/VR vil havne på denne listen om et par år.

Endret av Kajac
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Ja, la oss se på fortiden:

  • Sony Trinitron Color TV (1968): 10 år senere hadde de fleste en farge-TV.
  • Apple II PC (1977): 15 år senere hadde mange en personlig PC.
  • Sony Walkman (1979): 5 år senere hadde de fleste en personlig musikkspiller.
  • Internett (1993): 10 år senere brukte de fleste internett.
  • iPhone (2007): 10 år senere bruker de fleste timesvis på mobilen hver dag.

VR er i sterk vekst, og Vision Pro er ikke det første VR-produktet. Det som er spesielt med Vision Pro, er at det representerer en betydelig forbedring fra tidligere produkter og viser at vi er på vei inn i en ny æra.

Husk at det er også konsepter og teknologi som aldri tar av:

  • Filmer i 3D har man holdt på med i over 100 år, men til tross for mange forsøk har det aldri tatt av.
  • Interaktive filmer kom allerede på 60-tallet, men tok aldri av. Det eneste som er igjen blir brukt i spill.
  • VR-hjelmer kom også på 60-tallet og har heller aldri tatt av.
  • Det var en stor satsing på VR på 90-tallet med blant annet VRML og det var også mange satsinger innen akademia. Det eneste som er igjen blir brukt i spill.
  • Second life med en 3D verden man skulle leve i kom for over 20 år siden og tok aldri av. Metas forsøk på å relansere konsepret med Metaverse feilet. De gjorde det i å prøve begrense tapet de fikk fra å kjøpe opp Occulus som lager VR-hjelmer. Meta skal ha tapt over 100 milliarder på å prøve få liv i dødfødte konsepter.

Om dette skal ta av må det nok bruke helt ny teknologi og konsepter som utnytter hjernens plastisitet. Og det vil kunne komme med teknologi fra selskaper som Neuralink, men dette ligger mange år frem i tid.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (24 minutter siden):

 

  • Selvkjørende biler: Rundt 2015 ble det spådd at det i starten av 2020-årene ville være forbudt for mennesker å kjøre biler av sikkerhetsmessige årsaker, og GM/Chevrolet skulle lansere sin første bil uten ratt og pedaler i 2019. I 2024 har vi enda ingen biler i salg med noe over SAE Level 2.

Dette startet man også med på 60-tallet, før det var det konsepter med fjernstyring. Fra 1986 brente EU av en formue på Prometheus prosjektet og da startet også DARPA i USA å kaste penger etter slike prosjekter. Og imponerende nok har man i snart 40 år sagt at helt selvkjørende biler ligger like mange år frem i tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

Av disse er det egentlig bare Apple II og Internett som er revolusjoner. Farge-TV er en videreutvikling av sorthvitt-TV som de fleste allerede hadde. Walkman var en "lommeradio" hvor du bestemte musikken din selv, og iPhone gjorde ingenting nytt egentlig. Alle gikk rundt å tastet på mobilen før iPhone kom, og både apper og internett på mobilen var ganske vanlig pre iPhone.

Nå flytter du målstreken. Jeg viste til førsteprodukter som ikke døde ut av seg selv. Om de var revolusjonerende er et annet tema.

 

1 hour ago, Kajac said:
  • Bitcoin, crypto og blockchain: Det skulle røske opp i hele finansnæringen, og spådde tradisjonelle bankers sikre død. I dag er det en svært volatil valuta som nesten utelukkende brukes til spekulasjon og hvitvasking.
  • Selvkjørende biler: Rundt 2015 ble det spådd at det i starten av 2020-årene ville være forbudt for mennesker å kjøre biler av sikkerhetsmessige årsaker, og GM/Chevrolet skulle lansere sin første bil uten ratt og pedaler i 2019. I 2024 har vi enda ingen biler i salg med noe over SAE Level 2.
  • Drone-taxi: Slenger denne med for good measure. Men de må vel få på plass selvkjørende biler på bakken før de sender de opp i luften.
  • Stemmeassistenter: Man ble lovet stemmeassistenter til alle enhetene sine. De skulle forstå, og skulle gjøre "alt" de ble bedt om. I 2024 har vi stemmeassistenter som i beste fall klarer å sette på en timer, gjøre et enkelt søk, eller starte en spilleliste. Og jeg har enda til gode å møte noen som bruker dette aktivt.
  • E-bøker: E-bøker spådde døden til både aviser, blader og bokhandlere. Men nå 20 år etter den første e-bok-leseren er e-bøker fremdeles for spesielt interesserte. 
  • Smarthus: Her ble det spådd hus hvor alle enhetene snakket med hverandre. Lys, lyd og klima skulle styres automatisk utifra hvilke rom man var i. Dørlåsen skulle kjenne deg igjen og låse deg inn. Kjøleskapet skulle sende deg handlelisten direkte på mobilen. Huset skulle være selve tjeneren din. Realiteten er at man har noen smarte lyspærer, en høyttaler koblet til Google, ovner du kan styre med mobilen og vaskemaskiner som lar deg starte vasken etter du har gått ut av rommet. Og ingen av disse enhetene snakker sammen, så du trenger minst fire forskjellige apper for å styre det.
  • NFTer: Trenger jeg si mer? Fremtidens kunst ble det i hvert fall ikke 😂
  • Brettbare telefoner: Hvor mange kjenner du som faktisk har dette? Det er i hvert fall kun for spesielt interesserte.
  • Cloud-gaming: Google Stadia la nylig inn årene. 15 år etter OnLive lovet oss en spill-revolusjon har det ikke skjedd mye, annet enn at plenty av aktører har kommet og gått. Joda, det finnes fremdeles enkelte tjenester, men de fleste som spiller gjør det lokalt.
  • Hyperloop: Enda en av Musks "revolusjoner". Hvor ble den av egentlig? 
  • 3D-filmer på hjemmekinoen: Fra å være det siste store innen hjemmeunderholdning til at det nå verken lages TVer eller avspillere som støtter 3D lenger.
  • Metaverse: Den største floppen som kanskje noen sinne har kommet ut av Silicon Valley.
  • Hva som er målet med Bitcoin er irrelevant. Det vi må se på er hva Bitcoin var, og det er en måte å overføre penger utenfor det tradisjonelle finansnæringen og det formålet har den definitivt innfridd. Kofferter med sedler har blitt erstattet med Bitcoin.
  • Det finnes ingen ekte selvkjørende biler. Fremtidelige oppfinnelser er ikke det samme som oppfinnelser som allerede eksisterer
  • Drone-taxi blir brukt der det er behov, som medisinsk transport. I de fleste tilfeller så er det null behov for drone-taxi. 
  • Du innrømmer at det ikke eksiterer noen smarte stemmeassistenter, så det er igjen en fremtidelig oppfinnelse. Dumme assistenter er allerede populære, og med mye bedre AI som ChatGPT, så vil det nok komme snart.
  • E-bøker har nesten tatt livet av bøker. De fleste leser nå på mobilen sin og ikke fysiske bøker. Salget av fysiske aviser, blader og bøker har kollapset.
  • Det har ikke kommet ut noen imponerende smart-hus produkter ennå.
  • NFT-er er et verdipapir, ikke en oppfinnelse
  • Brettbare telefoner gir ikke noe mer enn litt større plass på mobilen, og kom med ulemper som gjorde den til et dårlig alternativ til vanlige mobiler.
  • Det har ikke kommet ut noe imponerede cloud gaming produkt
  • Det finnes ikke noen imponerede hyperlook produkt
  • Det finnes ikke noen imponerende 3D-film på hjemmekinoen.
  • Metaverse er ikke noe nytt. Vi har allerede masse virtuelle verdener med stor suksess som World of Warcraft.

Det er naturligvis mye hype som aldri blir til virkelighet, men det er en stor forskjell mellom et revolusjonerende fungerende produkt i en voksende sektor og fremtidelig produkter som man tror vil eksistere i fremtiden eller ikke-revolusjonernde produkter som blir hypet opp.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Kajac skrev (54 minutter siden):

Av disse er det egentlig bare Apple II og Internett som er revolusjoner. Farge-TV er en videreutvikling av sorthvitt-TV som de fleste allerede hadde. Walkman var en "lommeradio" hvor du bestemte musikken din selv, og iPhone gjorde ingenting nytt egentlig. Alle gikk rundt å tastet på mobilen før iPhone kom, og både apper og internett på mobilen var ganske vanlig pre iPhone.

Imidlertid, bare siden årtusen-skiftet har vi blitt lovet plenty av ting som skal være det neste store, men som har floppet fullstendig, eller endt opp som noe helt annet enn det som ble lovet. 

F.eks:

  • Bitcoin, crypto og blockchain: Det skulle røske opp i hele finansnæringen, og spådde tradisjonelle bankers sikre død. I dag er det en svært volatil valuta som nesten utelukkende brukes til spekulasjon og hvitvasking.
  • Selvkjørende biler: Rundt 2015 ble det spådd at det i starten av 2020-årene ville være forbudt for mennesker å kjøre biler av sikkerhetsmessige årsaker, og GM/Chevrolet skulle lansere sin første bil uten ratt og pedaler i 2019. I 2024 har vi enda ingen biler i salg med noe over SAE Level 2.
  • Drone-taxi: Slenger denne med for good measure. Men de må vel få på plass selvkjørende biler på bakken før de sender de opp i luften.
  • Stemmeassistenter: Man ble lovet stemmeassistenter til alle enhetene sine. De skulle forstå, og skulle gjøre "alt" de ble bedt om. I 2024 har vi stemmeassistenter som i beste fall klarer å sette på en timer, gjøre et enkelt søk, eller starte en spilleliste. Og jeg har enda til gode å møte noen som bruker dette aktivt.
  • E-bøker: E-bøker spådde døden til både aviser, blader og bokhandlere. Men nå 20 år etter den første e-bok-leseren er e-bøker fremdeles for spesielt interesserte. 
  • Smarthus: Her ble det spådd hus hvor alle enhetene snakket med hverandre. Lys, lyd og klima skulle styres automatisk utifra hvilke rom man var i. Dørlåsen skulle kjenne deg igjen og låse deg inn. Kjøleskapet skulle sende deg handlelisten direkte på mobilen. Huset skulle være selve tjeneren din. Realiteten er at man har noen smarte lyspærer, en høyttaler koblet til Google, ovner du kan styre med mobilen og vaskemaskiner som lar deg starte vasken etter du har gått ut av rommet. Og ingen av disse enhetene snakker sammen, så du trenger minst fire forskjellige apper for å styre det.
  • NFTer: Trenger jeg si mer? Fremtidens kunst ble det i hvert fall ikke 😂
  • Brettbare telefoner: Hvor mange kjenner du som faktisk har dette? Det er i hvert fall kun for spesielt interesserte.
  • Cloud-gaming: Google Stadia la nylig inn årene. 15 år etter OnLive lovet oss en spill-revolusjon har det ikke skjedd mye, annet enn at plenty av aktører har kommet og gått. Joda, det finnes fremdeles enkelte tjenester, men de fleste som spiller gjør det lokalt.
  • Hyperloop: Enda en av Musks "revolusjoner". Hvor ble den av egentlig? 
  • 3D-filmer på hjemmekinoen: Fra å være det siste store innen hjemmeunderholdning til at det nå verken lages TVer eller avspillere som støtter 3D lenger.
  • Metaverse: Den største floppen som kanskje noen sinne har kommet ut av Silicon Valley.

Så her har du et live utvalg av ting som skulle endre verden, men som i stedet gikk i glemmeboken. Finnes mange andre eksempler også. Og er rimelig sikker på både Generativ AI og AR/MR/VR vil havne på denne listen om et par år.

Hvor skal man starte..flere av disse er jo ikke en gang flopp. Du definerer det som en flopp fordi det ikke ble en umiddelbar suksess, men må forstå at konseptene her har kommet for å bli. Så må man og forstå at konseptene kan komme i en eller annen iterasjon som nødvendigvis ikke ble suksess ved første forsøk - det kan ta tid. 

Det bevises nettopp med at du kaller Internett en revolusjon, men det var jo en flopp når det kom ut - det tok 20-30 år før det ble en suksess.

image.png.44ba8c2d3bf3de961587e7446433d8dd.png

Andre bemerkninger:

iPhone: Gjorde ingenting nytt.. ja si det til alle mobilselskapende som brilljerte på 1990-2007 som ble gravlagt, vi sitter igjen med 2 markedsledere i dag - du oppnår ikke det ved å "ikke gjøre noe nytt". En av verdens største suksesser som gjorde Apple til et av verdens største og mest verdifulle selskaper. Det er bokstavlig talt det komplett motsatte av flopp. 

Smarthus: Omsetter for 1600 milliarder i år, stor økning de siste årene og forventet vekst - alt annet enn en flopp. Men det har tatt tid. 

E-bøker: En mega suksess, aviser er jo gravlagt - du er klar over at mobilen din nettopp er en electronic book?

Stemmeassistenter: Brukes hver dag av meg, kommer til forsette og modnes med generativ AI. 

3D-filmer: Kan være enig i formatet det kom, men er nå egentlig iterert til VR

Selvkjørende biler: Har bare tatt lengre tid enn forventet, er kommet for å bli:

Bitcoin, crypto og blockchain: Alt for tidlig for å kalle det en flopp, men kan bli det.

AR/MR/VR: Enromt økning i salg og et voksende marked, kan abselutt ikke kalles en flopp. Konseptet har uannsett kommet for å bli.

Endret av MrL
Lenke til kommentar
1 hour ago, robertaas said:

Husk at det er også konsepter og teknologi som aldri tar av:

  • Filmer i 3D har man holdt på med i over 100 år, men til tross for mange forsøk har det aldri tatt av.
  • Interaktive filmer kom allerede på 60-tallet, men tok aldri av. Det eneste som er igjen blir brukt i spill.
  • VR-hjelmer kom også på 60-tallet og har heller aldri tatt av.
  • Det var en stor satsing på VR på 90-tallet med blant annet VRML og det var også mange satsinger innen akademia. Det eneste som er igjen blir brukt i spill.
  • Second life med en 3D verden man skulle leve i kom for over 20 år siden og tok aldri av. Metas forsøk på å relansere konsepret med Metaverse feilet. De gjorde det i å prøve begrense tapet de fikk fra å kjøpe opp Occulus som lager VR-hjelmer. Meta skal ha tapt over 100 milliarder på å prøve få liv i dødfødte konsepter.

Om dette skal ta av må det nok bruke helt ny teknologi og konsepter som utnytter hjernens plastisitet. Og det vil kunne komme med teknologi fra selskaper som Neuralink, men dette ligger mange år frem i tid.

Absolutt, men det er gode forklaringer for hvorfor de ikke har tatt av.

  • Filmer i 3D fungerer bare ordentlig på kino. Og selv på kino så er det ikke spesielt imponerende. Hvis man ikke klarer å lage et imponerende produkt, så feiler det.
  • Mange dataspill er en form for interaktiv film, så det har vært en suksess.
  • VR-hjelmer på 60-tallet var et eksperiment, ikke et ekte produkt,.
  • VRML er ikke et ekte produkt og står for Virtual Reality Modeling Language
  • Second life tok ikke av, men alternativer som World of Warcraft, Roblox og Minecraft tok av.
Endret av Camlon
Lenke til kommentar
MrL skrev (48 minutter siden):

 

Hvor skal man starte..flere av disse er jo ikke en gang flopp. Du definerer det som en flopp fordi det ikke ble en umiddelbar suksess, men må forstå at konseptene her har kommet for å bli. Så må man og forstå at konseptene kan komme i en eller annen iterasjon som nødvendigvis ikke ble suksess ved første forsøk - det kan ta tid. 

Det bevises nettopp med at du kaller Internett en revolusjon, men det var jo en flopp når det kom ut - det tok 20-30 år før det ble en suksess.

image.png.44ba8c2d3bf3de961587e7446433d8dd.png

Andre bemerkninger:

iPhone: Gjorde ingenting nytt.. ja si det til alle mobilselskapende som brilljerte på 1990-2007 som ble gravlagt, vi sitter igjen med 2 markedsledere i dag - du oppnår ikke det ved å "ikke gjøre noe nytt". En av verdens største suksesser som gjorde Apple til et av verdens største og mest verdifulle selskaper. Det er bokstavlig talt det komplett motsatte av flopp. 

Smarthus: Omsetter for 1600 milliarder i år, stor økning de siste årene og forventet vekst - alt annet enn en flopp. Men det har tatt tid. 

E-bøker: En mega suksess, aviser er jo gravlagt - du er klar over at mobilen din nettopp er en electronic book?

Stemmeassistenter: Brukes hver dag av meg, kommer til forsette og modnes med generativ AI. 

3D-filmer: Kan være enig i formatet det kom, men er nå egentlig iterert til VR

Selvkjørende biler: Har bare tatt lengre tid enn forventet, er kommet for å bli:

Bitcoin, crypto og blockchain: Alt for tidlig for å kalle det en flopp, men kan bli det.

AR/MR/VR: Enromt økning i salg og et voksende marked, kan abselutt ikke kalles en flopp. Konseptet har uannsett kommet for å bli.

 

Camlon skrev (54 minutter siden):

Nå flytter du målstreken. Jeg viste til førsteprodukter som ikke døde ut av seg selv. Om de var revolusjonerende er et annet tema.

 

  • Hva som er målet med Bitcoin er irrelevant. Det vi må se på er hva Bitcoin var, og det er en måte å overføre penger utenfor det tradisjonelle finansnæringen og det formålet har den definitivt innfridd. Kofferter med sedler har blitt erstattet med Bitcoin.
  • Det finnes ingen ekte selvkjørende biler. Fremtidelige oppfinnelser er ikke det samme som oppfinnelser som allerede eksisterer
  • Drone-taxi blir brukt der det er behov, som medisinsk transport. I de fleste tilfeller så er det null behov for drone-taxi. 
  • Du innrømmer at det ikke eksiterer noen smarte stemmeassistenter, så det er igjen en fremtidelig oppfinnelse. Dumme assistenter er allerede populære, og med mye bedre AI som ChatGPT, så vil det nok komme snart.
  • E-bøker har nesten tatt livet av bøker. De fleste leser nå på mobilen sin og ikke fysiske bøker. Salget av fysiske aviser, blader og bøker har kollapset.
  • Det har ikke kommet ut noen imponerende smart-hus produkter ennå.
  • NFT-er er et verdipapir, ikke en oppfinnelse
  • Brettbare telefoner gir ikke noe mer enn litt større plass på mobilen, og kom med ulemper som gjorde den til et dårlig alternativ til vanlige mobiler.
  • Det har ikke kommet ut noe imponerede cloud gaming produkt
  • Det finnes ikke noen imponerede hyperlook produkt
  • Det finnes ikke noen imponerende 3D-film på hjemmekinoen.
  • Metaverse er ikke noe nytt. Vi har allerede masse virtuelle verdener med stor suksess som World of Warcraft.

Det er naturligvis mye hype som aldri blir til virkelighet, men det er en stor forskjell mellom et revolusjonerende fungerende produkt i en voksende sektor og fremtidelig produkter som man tror vil eksistere i fremtiden eller ikke-revolusjonernde produkter som blir hypet opp.

Poenget mitt er at for hvert overhypede produkt som blir en suksess, er det 1000 overhypede produkter som aldri tar av. Utifra det som er blitt vist av Vision Pro (og AR/VR) så langt, ser jeg ingen merverdi som skapes som kan gjøre dette til et allment attraktivt produkt slik som PC, smart-telefon, osv. Det er lett å skape et produkt som er ulikt alt annet og virker super-fremtidsrettet, men hvis det ikke løser et problem for folk flest, så går det som regel raskt i glemmeboken igjen. Felles for alle store produkter som har kommet er jo tross alt at de gjør ting enklere, bedre og mer komfortabelt for massene. Vision Pro gjør foreløpig ingen av delene. AR og VR vil garantert finne sitt marked, men det er ikke "the next big thing" utifra dagens value proposition.

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...