Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

tomannsbolig


Anbefalte innlegg

dere som har bodd i tomans bilig eller bor i tomannsbolig, kan dere si litt hvordan det er?

jeg har hørt at det kan lett bli diskusjoner med naboen siden man bor så tett på hverander og deler hage og noen steder innkjørsel også

så ønsker å vite hva deres erfaring er 🙃

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det snakk om tomannsbolig som en del av et større sameie/borettslag eller som en separat enhet?

Ved sistnevnte hadde jeg prøvd å sjekke ut naboene før evt kjøp. Sjekk også om det allerede er organisert som et sameie med vedtekter, bare så du ikke går på en smell med noe som er bestemt som ikke passer deg.

Sjekk også hvordan enhetene er skilt av, altså byggemåten. Det har mye å si for støy, særlig om det horisontaldelt.

Lenke til kommentar

Vertikaldelt blir som rekkehus, og selv om jeg ikke bor i det, så har jeg erfaring fra besøk og overnattinger.
Dette er velogmerke med betongvegger, og da hører vi ikke naboene.

Horisontaldelt høres ut som et mareritt, hvertfall om du skal bo under, men tviler på at det er så mye bedre å bo oppe med tanke på klager at du går for tungt. 

Jeg ville ikke bodd i noen av de.
Blirfor tett på andre folk. 

Lenke til kommentar

Bor i vertikaldelt tomannsbolig (ved siden av hverandre), helt uproblematisk. Hører ikke naboen og vi har hver våre uteplasser på 3 sider av huset som vi holder i orden selv, og det er skjerma terrasser.  Vi har egne søpledunker (enklere med tanke på renhold ).  Jeg har robotklipper som surrer og går om sommeren,naboen har det ikke, men ingen bryr seg om det blir et skille. 

Det eneste "problemet" jeg kan se, er om jeg får en nabo som absolutt vil male huset i en annen farge enn det jeg kan tenke meg, og som er en stabeis som vil gjøre akkurat som h*n vil (sånne bør alltid bo i enebolig), da må vi ha finne en løsning (alternativt ha hver vår farge på huset 😄). Jeg kunne også slitt litt hvis noen lot søppel og skrot ligge overalt.

Det kan være mer fare for støy hvis man bor i horisontaldelt tomannsbolig,spesielt hvis boligen er dårlig støyisolert mellom etasjene. Men om man har felles inngangsparti, hva så ?  De fleste som bor tett på hverandre er vanlige mennesker som ønsker å ha et godt naboforhold. Man kommer langt med alminnelig god folkeskikk og like å ha det nogenlunde ryddig.

 

 

 

 

 

Endret av Gufi
Lenke til kommentar

Det innebærer at du må forholde deg til en noen andre. Fleste folk er enkle å forholde seg til. 50/50 tomannsboliger er ikke pålagt å ha styre og vedtekter, så alt som omhandler felles saker blir avtalt dere imellom.

Ulempen med en tomannsbolig er at begge parter må være med på å vedlikeholde og investere i felleseie, og mange har forskjellig syn på når det er på tide å male huset eller om man har lyst å bygge en terrasse/balkong.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Vertikaldelt blir som rekkehus, og selv om jeg ikke bor i det, så har jeg erfaring fra besøk og overnattinger.
Dette er velogmerke med betongvegger, og da hører vi ikke naboene.

Horisontaldelt høres ut som et mareritt, hvertfall om du skal bo under, men tviler på at det er så mye bedre å bo oppe med tanke på klager at du går for tungt. 

Jeg ville ikke bodd i noen av de.
Blirfor tett på andre folk. 

nå tenker jeg ikke på støy jeg regner med at det ikke blir noe problem

mer det med gress klipping\ måking

jeg hadde ikke tenkt til å bo under etasjen.dem som gjør det pleier å leie og det skal vi ikke vi skal kjøpe

jeg har heller ikke sånn super lyst til å bo i tomansbolig men det er mye billigere enn enmannsbolig. jeg vil bo i en tomansbolig som om det skulle vært en hvor jeg og sambor kan ordne hage\måking uten at andre skal henge seg opp i når vi får gjort et

Lenke til kommentar
kittycat skrev (1 minutt siden):

jeg vil bo i en tomansbolig som om det skulle vært en hvor jeg og sambor kan ordne hage\måking uten at andre skal henge seg opp i når vi får gjort et

Om det er dere som vil ha høy standard på måking/plenklipp så er det enklere med en tomannsbolig der dere kan dele på ansvaret enn å bo i en enebolig der alt ansvaret er ditt eget. Forventningen er 50/50 ansvarsfordeling, men det er ingenting som hindrer deg i å påta deg 100% av ansvaret.

Det er selvsagt begrenset hva man kan gjøre av opparbeiding av fellesareal, men i de fleste tomannsboliger så blir det bare satt pris på om du har lyst å investere tid og penger i en trivelig hage, så lenge du ikke forventer at den andre parten skal spytte inn like mye tid og penger.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (21 minutter siden):

Om det er dere som vil ha høy standard på måking/plenklipp så er det enklere med en tomannsbolig der dere kan dele på ansvaret enn å bo i en enebolig der alt ansvaret er ditt eget. Forventningen er 50/50 ansvarsfordeling, men det er ingenting som hindrer deg i å påta deg 100% av ansvaret.

Det er selvsagt begrenset hva man kan gjøre av opparbeiding av fellesareal, men i de fleste tomannsboliger så blir det bare satt pris på om du har lyst å investere tid og penger i en trivelig hage, så lenge du ikke forventer at den andre parten skal spytte inn like mye tid og penger.

jeg vil bo i en tomnsbilig som om det er enmansbolig hvor jeg å samboer order oss selv og nbone ved siden av ordner seg

hva dem vil gjøre med sin hage bolig er opp til dem er ikke noe jeg gidder å henge med opp i så lenge dem ikke skrur på kvelden da

ønske dem å mele så kaan dem fint male dems side. men jeg vil ta det når vi har tid og råd til  det

 

Lenke til kommentar
kittycat skrev (33 minutter siden):

nå tenker jeg ikke på støy jeg regner med at det ikke blir noe problem

Regner med at du ikke har planer om å ha et skikkelig lyd-anlegg med trøkk i bassen da...
Tror ikke jeg kunne levd med begrensninger i hvor høyt jeg kunne spilt! 🙂

Lenke til kommentar

Om dere har separat hage og kan male når dere vil er avhengig av hvordan den eventuelle boligen er, ikke om det er en tomannsbolig. Verikaldelte boliger kan også være et borettslag eller sameie.

Vertikaldelt tomannsbolig kan ha egen hage og hver sin farge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...