Gå til innhold

Gjøre om ENK til AS eller AS og Holdingselskap


Anbefalte innlegg

Driver å vurdere å gjøre legge ned ENK´et mitt og starte opp et AS, men er usikker på om man bør innføre et holdingselskap inn i strukturen.

Firmaet er et hobby prosjekt hvor arbeidsmengden varier veldig pr år, inntektene fra dagens firma er ikke pegner jeg ønsker å benytte og går bare til sparing.
Problemet med dagens situasjon er at dette blir hardt straffet på skatten, siden dette legges til på min normale lønn og skatt.

Vurderer derfor å opprette et AS hvor overskuddet kan reinvisteres i fond / aksjer.
Da vil man skatte 22% i foretaksskatt, hvor resten av overskuddet kan invisteres (vet jeg blir skattet når jeg tar ut disse pengene).

Vet historisk sett at det har vært populært å først opprette et holdingselskap som eier AS som tjener pengene, men i min situasjon så ser jeg ikke noe direkte fordeler.

Noen som har noe erfaring her?

Slik jeg forstår det

  • Ingen forskjell mellom et operativt AS og holding
  • fritaksmetoden slår inn både på operativt og holding selskaper.
  • Mer kostnader og papirarbeid med 2 selskap
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er grovt sett to grunner til å etablere en holdingstruktur: 

1) Du har flere operative selskaper og vil ikke at risikoen skal smitte over i hverandre. En holdingstruktur vil da være hensiktsmessig fordi du får både risikospredning og kan skatteoptimalisere mer enn om du eier flere AS personlig (gjennom konsernbidrag)

2) Du vil tilrettelegge for å selge det operative selskapet. Selger du aksjer du selv eier må du skatte. Selger et holdingselskap aksjer det eier må det ikke skatte. 

Om det er lite sannsynlig at du vil selge virksomheten er det ingen grunn til å drive i holdingstruktur. Og om dette likevel endrer seg finnes det måter å skattefritt innføre en holdingstruktur (dropdown-fisjon). Det blir fort dyrere (mer rådgiverkost) enn å bare starte med holdingstrukturen, men om sannsynligheten er lav for at behovet vil oppstå ville jeg nok heller holdt meg med kun ett selskap. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...