Gå til innhold

Hjelp til kjøp av stasjonær gaming pc


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er på utkikk etter en gaming pc, stasjonær. Skal ikke ha skjerm, tastatur eller mus. Det er veldig mange år siden sist jeg kjøpte en pc. Det må ikke være fra elkjøp (men jeg linker til eksempler derfra), men det må være en bedrift hvor flertallet av kunder er fornøyd. Budsjettet er på ca 16000. Eksempler jeg har funnet (veldig fint om jeg kan få input på hvilken som  er best eller forslag til bedre innenfor "budsjettet").

https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc/stasjonar-gaming-pc/acer-predator-orion-3000-650-i5-13f161tb4070-stasjonar-gaming-pc/650438

https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc/stasjonar-gaming-pc/lenovo-legion-t5-i5-13f1610004070-stasjonar-gaming-pc/650454

https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc/stasjonar-gaming-pc/hp-omen-25l-i7-131610004070-stasjonar-gaming-pc/637280

https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc/stasjonar-gaming-pc/lenovo-legion-t5-r7-71610004070-stasjonar-gaming-pc/650455

Tusen takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt greit.

Vel å merke at dette er et 1080p oppsett.

Har du planer om å bevege deg mot 1440p/4K bør du vurdere 32 GB ram. 12 GB vram for grafikkkortet ditt er også lite for nye spill, men går fint så lenge du holder gen innenfor 1080p eller 1440p med lavere grafikkinnstillinger.

Lenke til kommentar

Pc'n er ment til barn mellom 7-11. De kommer til å spille spill som ikke er veldig krevende, i det minste de første årene. Og ja, det blir 1080. Jeg hadde ikke tenkt på det med ram, men antar at 32 gb vil koste mye mer ?

Lenke til kommentar
hocanee skrev (1 time siden):

Helt greit.

Vel å merke at dette er et 1080p oppsett.

Har du planer om å bevege deg mot 1440p/4K bør du vurdere 32 GB ram. 12 GB vram for grafikkkortet ditt er også lite for nye spill, men går fint så lenge du holder gen innenfor 1080p eller 1440p med lavere grafikkinnstillinger.

Skjønner ikke det, jeg har 5900, 16GB ram,  RTX3080 10GB. 3840 x 1600 Skjerm.

Har enda ikke hatt noen problemer med å spille på high eller mer med god FPS i noen spill i native oppløsning der ram/vram har vært flaskehalsen. Det finnes HELT sikkert unntak der man må justere litt, men for scenarioene TS beskriver holder 16/12GB i massevis. 

Det er ingen grunn til å kalle et 4070 et 1080p-oppsett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
36 minutes ago, rulleguru said:

Skjønner ikke det, jeg har 5900, 16GB ram,  RTX3080 10GB. 3840 x 1600 Skjerm.

Har enda ikke hatt noen problemer med å spille på high eller mer med god FPS i noen spill i native oppløsning der ram/vram har vært flaskehalsen. Det finnes HELT sikkert unntak der man må justere litt, men for scenarioene TS beskriver holder 16/12GB i massevis. 

Det er ingen grunn til å kalle et 4070 et 1080p-oppsett.

Dette er så mye Hogwarts spiser opp ram og dette er bare i 1080p

Dette er en trend som er fremtiden. Ram og VRAM kommer til å bli viktig for nye spill.

 

Lenke til kommentar

Jeg hadde Ryzen 3600x og Nvidia 3070 og spilte WoW helt fint på 1440p.
Spilte mange andre spill også, FPS etc. 

32 GB ram er tilnærmet standard i dag. (2x 16) 

Har bygd ny PC med 64 GB ram. 
16 GB var alt for lite, så hvorfor gå til 32 GB når jeg kan gå til 64 GB.

Lenke til kommentar

Jeg antar jeg kan slenge på mer ram senere. Når det gjelder grafikk-kortet ser jeg ikke at det kommer i versjoner med mer enn 12gb. Er det slik, hocanee, at det er kortet som er problematisk fordi det har lite ram og at jeg burde se etter en pc med et annet kort ?

Lenke til kommentar
19 hours ago, kafar said:

Jeg antar jeg kan slenge på mer ram senere. Når det gjelder grafikk-kortet ser jeg ikke at det kommer i versjoner med mer enn 12gb. Er det slik, hocanee, at det er kortet som er problematisk fordi det har lite ram og at jeg burde se etter en pc med et annet kort ?

Kommer an på oppløsning.

Spiller du 1080p/1440p skal 12 gb gå greit.

Hadde jeg beveget meg over til 4K hadde jeg ikke følt meg komfortabel for de nyeste og krevende spillene med 12 gb vram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...