Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Punktert - hvem skal jeg klage til


Gjest 87226...f62

Anbefalte innlegg

Gjest 87226...f62

Jeg kjørte nå i Oslo, innenfor ring 3, og det ene dekket traff hullet noe som medførte punktering. Dette i et lys kryss på Trondheimsveien. Jeg håper det ikke er annen skade enn selve punkteringen, men det får jeg vite først når bilen er hentet av bilbergeren og noen har sett på det.

 

Spørsmålet er hvem er det jeg skal sende klage / sende regningen til? Hvorfor er det så dårlige veier i Oslo?

Anonymous poster hash: 87226...f62

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest b553b...fc1

Det er som regel kun mulig å få erstatning dersom hullet er blitt varslet om, men ikke reparert innen rimelig tid etter det ble varslet om.

Anonymous poster hash: b553b...fc1

Lenke til kommentar
Gjest 87226...f62
Komplett ubrukelig skrev (39 minutter siden):

Det må ha vært flere som har truffet hullet og punktert i dag da? Kanskje dere kan reise sak sammen? 

Det har helt sikkert vært flere, men ikke da det skjedde meg.

 

Gjest b553b...fc1 skrev (38 minutter siden):

Det er som regel kun mulig å få erstatning dersom hullet er blitt varslet om, men ikke reparert innen rimelig tid etter det ble varslet om.

Anonymous poster hash: b553b...fc1

Hvordan kan jeg finne om noen andre har varslet om hullet?

 

Maskinfører skrev (34 minutter siden):

Denne regningen må du nok ta selv det er takken for å få lov til å betale bompenger og trafikkavgift 

Verdens rikeste land in my ass. Veiene er dårligere enn i Øst-Europa til tross for at jeg alene betaler over kr 2.000 i bompenger pr mnd, kollektivtilbudet fungerer ikke (med unntak av T-banen), lønnen er lavere enn i Danmark som ikke har olje, drapsstatistikken er forferdelig osv. Utviklingen i Norge er ikke så positiv. Vurderer å flytte til varmere strøk og jobbe derifra, der vil man i hvert fall ha bedre klima.

Anonymous poster hash: 87226...f62

Lenke til kommentar

Køyre etter forholda og alt det. 

Du kan gjere eit forsøk på å klage til Statens vegvesen då dette er ein riksveg. Vilkåret for at vegvesenet skal være erstatningspliktig er at du kan påvise uaktsomheit. I praksis betyr dette at du må bevise at skaden skuldast dette holet, og at vegvesenet ikkje gjorde tiltak til tross for at dei viste om holet og hadde tid til å gjere tiltak. 

Realistisk sett så vil du ikkje nå fram til med ei klage, og det minste du må ha er opplysningar om kva du punkterte på. At du har punktert er ikkje nok då det er forskjell på om du har truffet eit holni vegbana som er vegvesenet sitt ansvar eller om du har køyrt på ein spiker som ikkje er vegvesenet sitt ansvar. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 87226...f62 skrev (19 minutter siden):

Det har helt sikkert vært flere, men ikke da det skjedde meg.

 

Hvordan kan jeg finne om noen andre har varslet om hullet?

 

Verdens rikeste land in my ass. Veiene er dårligere enn i Øst-Europa til tross for at jeg alene betaler over kr 2.000 i bompenger pr mnd, kollektivtilbudet fungerer ikke (med unntak av T-banen), lønnen er lavere enn i Danmark som ikke har olje, drapsstatistikken er forferdelig osv. Utviklingen i Norge er ikke så positiv. Vurderer å flytte til varmere strøk og jobbe derifra, der vil man i hvert fall ha bedre klima.

Anonymous poster hash: 87226...f62

Nei vi er nok verdens fattigste land  EU er flinke til å komme med direktiver nå sist ute var Bygnings direktivet men hvor er vei direktivet ? nei er dårlig utvikling i Norge ja jeg har også selv vurdert og flytte 

Lenke til kommentar
11 hours ago, The Avatar said:

Realistisk sett så vil du ikkje nå fram til med ei klage, og det minste du må ha er opplysningar om kva du punkterte på. At du har punktert er ikkje nok då det er forskjell på om du har truffet eit holni vegbana som er vegvesenet sitt ansvar eller om du har køyrt på ein spiker som ikkje er vegvesenet sitt ansvar. 

Realistisk sett vil alle nå frem med en klage dersom veieier tidligere er varslet om hullet og ikke foretatt utbedring innen rimelig tid. Dette er vanlig praksis, der det finnes utallige eksempler på lignende saker. 

Lenke til kommentar
Gjest b553b...fc1 skrev (På 27.1.2024 den 12:40 AM):

Det er som regel kun mulig å få erstatning dersom hullet er blitt varslet om, men ikke reparert innen rimelig tid etter det ble varslet om.

Anonymous poster hash: b553b...fc1

Da er det bare å varsle om hullet, og vente 1 døgn og håpe de ikke fikser hullet, før du melder inn punkteringen.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (42 minutter siden):

Da er det bare å varsle om hullet, og vente 1 døgn og håpe de ikke fikser hullet, før du melder inn punkteringen.

Ett døgn er neppe rimelig tid for å fikse ett hull i veien..
Jeg vet ikke helt hva som regnes som rimelig tid, men jeg antar minst en uke, antagelig lengre enn det også.

Lenke til kommentar

abonnentsak: https://www.nab.no/hullet-i-veien-kostet-mourad-12-000-kroner-far-ikke-erstatning-av-bymiljoetaten/s/5-143-313124
 

Sitat

Bymiljøetaten ble først varslet om hullet i veibanen på nyttårsaften. De tettet det samme dag, men det var en ikke en varig løsning.

– Det ble da lappet med kaldasfalt som et midlertidig tiltak, da vi ikke hadde varm asfalt på tidspunktet. Kaldasfalt har begrenset holdbarhet, og har med den siste tids varierende vær ikke holdt, sa veisjef i Bymiljøetaten, Joakim Hjertum, til Nordre Aker Budstikke mandag kveld.

Om morgenen mandag 9. januar var nemlig hullet igjen et problem for trafikken, og en rekke biler punkterte både ett og to dekk. Nå er det ifølge Bymiljøetaten lappet med varm asfalt, men ikke før opptil 15 biler skal ha punktert totalt 31. desember og 9. januar.

Cong Chen forteller nemlig at hun punkterte på årets siste dag, blant i hvert fall seks andre.

Videre ned:

Sitat

4. januar klagde Farah til Bymiljøetaten, og ba om å få refundert utgiftene. To dager senere svarte etaten at de ikke anser seg selv som ansvarlige for skadene på bilen.

Trafikantene må regne med at gater og veier kan ha feil og mangler i form av hull og annet som kan medføre skade på kjøretøy. Alle som ferdes på veien må ta hensyn til dette og tilpasse sin kjøring/ferdsel eller forholdene, og tilpasse farten og kjøremåten for å redusere risikoen for skade, skriver BYM i svaret.

Konklusjonen er nok at det neppe er verdt tiden din å klage.
BYM gir faen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...