Gå til innhold

kattedo eletrisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kittycat skrev (3 timer siden):

er det noen som har erfaring med eletrisk kattedo? og kan anbefale meg en?

en man ikke trenger å tømme å ofte og er minst mulig borti driten

🐱💩

 

 

Har ikke sett sånt i Europa, kun på nettet og antar at de er amerikanske.

Har selv hatt katter i 43 år og har ikke noe problemer med rengjøring 1-2 ganger i løpet av døgnet. Bruk klumpende strø og fyll kattedoen ganske full. Da danner det seg stort sett løse klumper som ikke klistrer seg til kassebunnen. Og den faste bæsjen er jo også tørr og lett å håndtere.

Er verre om de kaster opp noe som jo også skjer i ny og ne.

image.png.699cc680e6d759f629e4f7ec9798ee8a.png

Endret av trikola
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
trikola skrev (8 minutter siden):

Har ikke sett sånt i Europa, kun på nettet og antar at de er amerikanske.

Har selv hatt katter i 43 år og har ikke noe problemer med rengjøring 1-2 ganger i løpet av døgnet. Bruk klumpende strø og fyll kattedoen ganske full. Da danner det seg stort sett løse klumper som ikke klistrer seg til kassebunnen. Og den faste bæsjen er jo også tørr og lett å håndtere.

Er verre om de kaster opp noe som jo også skjer i ny og ne.

image.png.699cc680e6d759f629e4f7ec9798ee8a.png

Det har ikke noe med at man ikke gidder, men er ikke alle som bør ta det å det viste ikke jeg når jeg fikk katt

Lenke til kommentar

Slike automatiske kattedoer er generelt sett ikke spesielt gode. De slår seg ofte vrang og er vanskelig å rengjøre. De er også kresne på type sand. De er ofte alt for små også, katter liker å kunne boltre seg, å ha god plass.

Jeg vil ikke anbefale å bruke tusenvis av kroner på en slik maskin.

Kjøp kattesand som klumper seg, bruk en rikelig mengde i en stor kattedo, som det nevnes over. Det er enkelt og tar kort tid å rengjøre kattedoen daglig. 

Lenke til kommentar
kittycat skrev (4 timer siden):

er minst mulig borti driten

Man er jo uansett aldri borti dritten, man bruker da en slik spade for kattedo for å spa oppi en pose/tett beholder.
Ser ikke for meg at en automatisk en gjør at man er mindre borti det.

Hva er det egentlig som er årsaken her?

 

Lenke til kommentar
aklla skrev (21 minutter siden):

Man er jo uansett aldri borti dritten, man bruker da en slik spade for kattedo for å spa oppi en pose/tett beholder.
Ser ikke for meg at en automatisk en gjør at man er mindre borti det.

Hva er det egentlig som er årsaken her?

 

Jeg vet godt at man bruker en spade har hatt katt en del år nå

Hvis det er så sykt viktig å vite grunnen er det fordi dem som er gravide skal ikke ta å rengjøre kattedoen 

Jeg har vært det en gang før og mista det og har ingen planer om at det skal skje igjen når jeg snart kan prøve på nytt 🥺

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
kittycat skrev (1 minutt siden):

Hvis det er så sykt viktig å vite grunnen er det fordi dem som er gravide skal ikke ta å rengjøre kattedoen 

Det er ikke sykt viktig å vite, men det er fornuftig for å kanskje finne en like god alternativ løsning.
Antar det er toksoplasmose som er den store bekymringen.

Selv med en elektrisk kattedo så vil man måtte tømme. Ser for meg at om man f.eks bruker hansker og vasker hendene godt etterpå, så ser jeg for meg at smitterisikoen i praksis er ikke-eksisterende. Ser flere andre også anbefaler hansker.
Det er også større risiko for å bli smittet etter 48 timer etter avføring, så å tømme sjeldent vil antagelig bare øke risikoen. 

Du kan også få målt antistoffer i blodet hos legen, godt mulig du er immun allerede.

Det finnes ingen optimal løsning, selv ikke en elektrisk kattedo..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Har ikke sett sånt i Europa, kun på nettet og antar at de er amerikanske.

Har selv hatt katter i 43 år og har ikke noe problemer med rengjøring 1-2 ganger i løpet av døgnet. Bruk klumpende strø og fyll kattedoen ganske full. Da danner det seg stort sett løse klumper som ikke klistrer seg til kassebunnen. Og den faste bæsjen er jo også tørr og lett å håndtere.

Er verre om de kaster opp noe som jo også skjer i ny og ne.

image.png.699cc680e6d759f629e4f7ec9798ee8a.png

Jøss så fine katter den svarte ligner på min (Frida) 😻😻

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Som aklla sier, tar man noen enkle forhåndsregler så er risikoen minimal.
Alternativt få noen andre i husholdningen til å tømme doen, uansett om det er en vanlig eller automatisk type.

Jeg har en slik, gjør det enda enklere å kvitte seg med avføringen med minimal kontakt.
https://www.zooplus.no/shop/katt/kattetoalettogpleie/litterchamp/littycat/996518?activeVariant=996518.2

 

Lenke til kommentar
aklla skrev (4 minutter siden):

Det er ikke sykt viktig å vite, men det er fornuftig for å kanskje finne en like god alternativ løsning.
Antar det er toksoplasmose som er den store bekymringen.

Selv med en elektrisk kattedo så vil man måtte tømme. Ser for meg at om man f.eks bruker hansker og vasker hendene godt etterpå, så ser jeg for meg at smitterisikoen i praksis er ikke-eksisterende. Ser flere andre også anbefaler hansker.
Det er også større risiko for å bli smittet etter 48 timer etter avføring, så å tømme sjeldent vil antagelig bare øke risikoen. 

Du kan også få målt antistoffer i blodet hos legen, godt mulig du er immun allerede.

Det finnes ingen optimal løsning, selv ikke en elektrisk kattedo..

Det kommer ann på hvilken do man har 

Jeg tenkte på noe som har samme system som vår elektriske søppelbøtte hvor den på en måte limer sammen den når den er full

Jeg men jeg har sett bilder av noen kattedoer som har det men jeg finner dem ikke 

Eller for noen år siden som jeg leste om en kattedo man bare trengte å tømme en gang i mnd 

Nå sånt hadde vært greit å ha 

Sorry hvis jeg fortklarte dårlig på den ene doen 

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (6 minutter siden):

Som aklla sier, tar man noen enkle forhåndsregler så er risikoen minimal.
Alternativt få noen andre i husholdningen til å tømme doen, uansett om det er en vanlig eller automatisk type.

Jeg har en slik, gjør det enda enklere å kvitte seg med avføringen med minimal kontakt.
https://www.zooplus.no/shop/katt/kattetoalettogpleie/litterchamp/littycat/996518?activeVariant=996518.2

 

Sånn har jeg man må ta kattedoen like mye med den der 

Lenke til kommentar
trikola skrev (2 timer siden):

Har ikke sett sånt i Europa, kun på nettet og antar at de er amerikanske.

Har selv hatt katter i 43 år og har ikke noe problemer med rengjøring 1-2 ganger i løpet av døgnet. Bruk klumpende strø og fyll kattedoen ganske full. Da danner det seg stort sett løse klumper som ikke klistrer seg til kassebunnen. Og den faste bæsjen er jo også tørr og lett å håndtere.

Er verre om de kaster opp noe som jo også skjer i ny og ne.

 

Hvis man f.eks er gravid, som ts kanskje er ut fra en annen tråd, bør man ha minst mulig jobb med kattedo pga toxoplasmose. 

Lenke til kommentar
kittycat skrev (12 minutter siden):

Sånn har jeg man må ta kattedoen like mye med den der 

Det må man uansett med disse automatiske kattedoene som er på markedet. Når de fungerer så filtrerer de kattesanden og bæsjeklumpene faller ned i en pose. Du må fremdeles ta i posen og kaste den i søppelet.
Jeg har ikke sett noen kontaktfrie løsninger.

Bare få en annen person i husholdningen til å ta jobben, det er det enkleste.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Forstår jo at det ikke er det du vil høre, men automatiske kattedoer løser ikke problemet ditt. Måten de fungerer på er jo i seg selv å forflytte sanden som har klumpet seg sammen og avføring ved hjelp av en rist som siler ut den løse sanden og flytter dritten over i et annet kammer. Risten blir før eller siden skitten, for det er jo ikke alltid katter har fin og fast avføring å kattesanden kan bare gjøre så mye, kattedoen blir skitten, sanden må før eller siden byttes og kammeret rengjøres. Automatiske kattedoer er med andre ord i stor grad tull og ofte like mye om ikke mer arbeid med enn en vanlig kattedo. Dessverre er det en umulighet å ikke måtte ha ett forhold til din katts avføring uten at du har en utekatt som gjør fra seg utendørs.

Lenke til kommentar

Er kjempe fornøyd med min Petkit - PuraMax i hvert fall, alle mine 3 katter bruker denne uten problem :) Har hatt denne i ca ett år nå! Den koster, men den summen er raskt glemt altså! Veldig greit å kunne reise bort noen dager og slippe å tenke på kattedoen.

Eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte den tidligere 😛 

https://petsofnorway.no/produkt/petkit/petkit-puramax

Endret av Mala
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...