Gå til innhold

Erfaringer med Brdy eller Telia trådløst bredbånd over 4G/5G


Anbefalte innlegg

 

Vi har en bolig som trenger bredbånd i løpet av februar og for å slippe å styre med å vente på montør osv så kom jeg over tilbud fra Brdy. De kan levere 40 mbits linje via Telenor sitt 4G-nett på adressen til 599 kroner måneden som blir billigere enn Telenor sine 30 mbits til over 700 kroner måneden hvor montør må ut med mer. 

Sjekket Telia som tilbød 25 mbits samme sted og NextGenTel sier opptil 50 mbits via Telia sitt nett så regner med vi ender opp rundt 25 mbits hos dem også. Det er ellers ikke lokale leverandører i området som tilbyr bredbånd så det må bli via 4G/5G og Starlink er uaktuelt grunnet omgivelsene ikke vil gi klar sikt til himmelen i relevante retninger med mindre vi monterer antennen 20ish meter over bakken.

Har noen erfaring med Brdy sitt trådløse bredbånd over 4G/5G? Tenker da både i forhold til Nokia-ruteren fra dem som man plasserer i vinduet selv og generelt om stabilitet (er klar over at denne vil henge sammen med kapasitet til Telenor i området), kundeservice og så videre?  Jeg har selv hatt Telenor trådløst bredbånd tidligere som fungerte greit og regner med Brdy vil gi tilsvarende opplevelse siden de leverer over nettet deres.

Oppdatering: Jeg fikk i dag tilbud fra Telia som mener det er kapasitet i området til å tilby oss 50 mbits over 5G til 650 kroner måneden med 2 mnd gratis og 0 kroner for utstyr og etablering ved selvinstallasjon mot 12 måneder binding. Dette er fristende økonomisk sett men det er noen ting som gjør meg skeptisk;

Telia benytter seg av CGNAT som vil gjøre portåpning vanskelig (umulig uten VPN), at det virker å være litt herk å sette opp egen ruter fremfor Telia sin (endre på vlan o.l.) og at jeg ikke vet om Telia sitt mobilnett faktisk har nok kapasitet til å levere 50 mbits til enhver tid som er noe jeg forventer av en bredbåndslinje. Fordelen er jo helt klart Nokia sin 5G Fastmile-antenne som virker enkel å sette opp i en vinduskarm og fri etablering pluss to måneder gratis bredbånd er jo ikke noe å kimse av heller. Vi skal ikke selv bo i boligen og jeg tipper de som skal gjøre det vil klare seg greit med de begrensningene jeg ser ved å velge Telia men jeg liker Telenor sin tilnærming bedre med en antenne i tilsvarende bro-modus, mulighet for ekte portåpning og at man bare kan koble til den ruteren man ønsker uten spesielt oppsett.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar
  • Hedonism endret tittelen til Erfaringer med Brdy eller Telia trådløst bredbånd over 4G/5G
Videoannonse
Annonse

Jeg har null erfaring med Telenor, Brdy, osv, jeg byttet fra en lokal leverandør til Telia mobilt breibånd for rundt tre år siden. Jeg byttet for at den lokale leverandøren (strømselskap) var helt umulig å ha med å gjøre. Og med mye nedetid, ukentlig var nettet nede en time eller to.

Telia var helt annerledes, de har nesten ikke hatt nedetid! 🤩 Det var kun én gang på vårparten i fjor at de hadde en nedetid på to-tre timer, ellers ingen fravær som har vært å ergre seg over: rundt 4-5 ganger per år, har det hendt at Telia-signalene har vært fraværende i et begrenset tidsrom (5-10 min). Det kan man leve med. 😉

Det modemet/ruteren som som fulgte abonnementet - type: Netgear - har fungert upåklagelig, men har måtte bytte strømkabel to ganger. Det hender at modemet henger seg opp, men det løses elegant ved å slå av og restarte. Det hender også at skjermen går i hvitt, men det ordnes med samme prosedyre.

Det er mine erfaringer med Telia mobilt bredbånd. (Jeg kan lite om det tekniske, så det hopper jeg over.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Datata said:

Jeg har null erfaring med Telenor, Brdy, osv, jeg byttet fra en lokal leverandør til Telia mobilt breibånd for rundt tre år siden. Jeg byttet for at den lokale leverandøren (strømselskap) var helt umulig å ha med å gjøre. Og med mye nedetid, ukentlig var nettet nede en time eller to.

Telia var helt annerledes, de har nesten ikke hatt nedetid! 🤩 Det var kun én gang på vårparten i fjor at de hadde en nedetid på to-tre timer, ellers ingen fravær som har vært å ergre seg over: rundt 4-5 ganger per år, har det hendt at Telia-signalene har vært fraværende i et begrenset tidsrom (5-10 min). Det kan man leve med. 😉

Det modemet/ruteren som som fulgte abonnementet - type: Netgear - har fungert upåklagelig, men har måtte bytte strømkabel to ganger. Det hender at modemet henger seg opp, men det løses elegant ved å slå av og restarte. Det hender også at skjermen går i hvitt, men det ordnes med samme prosedyre.

Det er mine erfaringer med Telia mobilt bredbånd. (Jeg kan lite om det tekniske, så det hopper jeg over.)

Jeg merker det er store forskjeller på hva folk setter som standard. Det du beskriver med Telia er i min verden alt annet enn "elegant". 

I min verden ville det vært en solid strykkarakter.

Lenke til kommentar
On 24.1.2024 at 7:45 PM, Datata said:

Telia var helt annerledes, de har nesten ikke hatt nedetid! 🤩 Det var kun én gang på vårparten i fjor at de hadde en nedetid på to-tre timer, ellers ingen fravær som har vært å ergre seg over: rundt 4-5 ganger per år, har det hendt at Telia-signalene har vært fraværende i et begrenset tidsrom (5-10 min). Det kan man leve med. 😉

Det modemet/ruteren som som fulgte abonnementet - type: Netgear - har fungert upåklagelig, men har måtte bytte strømkabel to ganger. Det hender at modemet henger seg opp, men det løses elegant ved å slå av og restarte. Det hender også at skjermen går i hvitt, men det ordnes med samme prosedyre.

Det er mine erfaringer med Telia mobilt bredbånd. (Jeg kan lite om det tekniske, så det hopper jeg over.)

Men her snakker du om mobilt bredbånd, med de begrensningene det har, og ikke "trådløst bredbånd", hvor det er en dedikert antenne (som helst monteres utendørs), og hos de fleste aktører ikke noe datamengdebegrensning eller redusert hastighet etter en viss datamengde. 

Lenke til kommentar
NULL skrev (9 timer siden):

Men her snakker du om mobilt bredbånd, med de begrensningene det har, og ikke "trådløst bredbånd", hvor det er en dedikert antenne (som helst monteres utendørs), og hos de fleste aktører ikke noe datamengdebegrensning eller redusert hastighet etter en viss datamengde. 

Det er riktig oppfattet. Jeg forteller om de erfaringer jeg har med Telia. (Redusert hastighet har ikke forekommet så det er mer enn godt nok for meg. 😉)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring med alle sammen er følgende:

Hadde Get, som ble Telia. Stabilt og virket fint. Når jeg fikk det, kunne jeg sette vlan 10 på min egen router på WAN og få ekstern ip rett i min router (uten å bruke router fra get/Telia). Usikker på om dette virker fremdeles. Dette er med en gang dette kom ut for noen år siden.

 

Bytte så til Telenor, med Huawei b818(?) med utendørs antenne. men fikk ikke extern ip og kunne ikke bridge modem/router. Stabilt og raskt.

 

Har nå Brdy og er veldig fornøyd. I utgangspunktet får du ikke ekstern ip inn til egen router, men jeg har fått test tilgang for dette (sikkert 6mnd siden) så tipper du også kan få det. Ingen problemer, og virket stabilt med bra hastighet. 

 

Lenke til kommentar

 

Takk for tilbakemeldinger. 

Min samboer tok en sjefsavgjørelse i begynnelsen av forrige uke og bestilte 30 mbits-linje over 4G fra Telenor med installasjon ved montør. Installasjonen ble gjennomført i går formiddag og jeg måler linjen til 42/42 mbits og idle ping på 32-40 ms inn til ruteren som vil fungere brukbart for de som skal bo i huset. Forhåpentligvis blir ping bedre når Telenor får kommet i gang med 5G i området en gang i løpet av året eller senest i løpet av 2025. 

Det positive med Telenor fast trådløst bredbånd er jo at de kjører skikkelig oppsett med IP som er mulig å nå eksternt fremfor CGNAT slik som Telia bruker, og man da kan åpne porter, sette opp NAS, overvåkningskamera med mer som kan nås utenfra boligen. Det negative er at de har høy månedspris for en såpass lav hastighet. Og jeg syntes det er litt rart er at de ikke har IPV6-støtte i fast trådløst bredbånd (her vi bor) mens jeg på mobilen koblet til samme basestasjon har full IPV6-støtte.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Hedonism said:

Og jeg syntes det er litt rart er at de ikke har IPV6-støtte i fast trådløst bredbånd (her vi bor) mens jeg på mobilen koblet til samme basestasjon har full IPV6-støtte.

Ja, det er direkte pinlig.  Men det kommer etter hvert.

Har tatt litt tid fordi vi hadde et ønske om å få gjort det ordentlig med en /48 til hver aksess, som for fiber og hfc.  Det viste seg å være vanskeligere enn man skulle tro.  Så nå blir det i første omgang bare en /64 som ellers på mobil.  Det er ihvertfall bedre enn ingenting, og noe vi relativt lett får til.  Men selv det ligger dessverre noen måneder frem i tid.  Krysser fingrene for at det blir på denne siden av sommeren, men det er på ingen måte sikkert.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bmork skrev (1 time siden):

Ja, det er direkte pinlig.  Men det kommer etter hvert.

Har tatt litt tid fordi vi hadde et ønske om å få gjort det ordentlig med en /48 til hver aksess, som for fiber og hfc.  Det viste seg å være vanskeligere enn man skulle tro.  Så nå blir det i første omgang bare en /64 som ellers på mobil.  Det er ihvertfall bedre enn ingenting, og noe vi relativt lett får til.  Men selv det ligger dessverre noen måneder frem i tid.  Krysser fingrene for at det blir på denne siden av sommeren, men det er på ingen måte sikkert.

Takk for info, bra det er på vei da jeg egentlig forventet at dere hadde fått dette siden jeg hadde IPV6-støtte på mobilen. 

Venter bare på at dere får mer kapasitet til å ihvertfall levere 50+ mbits på gården vår før jeg bytter tilbake til Telenor fra en lokal leverandør som leverer høyere hastighet i dag (80/25) via antenne på veggen, men som har mye dårligere shaping på linjen slik at man ikke får jevn datastrøm ved større ned- eller opplastinger. Der var fast trådløst bredbånd fra dere mye bedre slik at selv med lavere hastighet så føltes linjen kjappere. Er jo begrenset hvor mye man får til på innsiden av boligen med shaping via Cake eller FQ_codel SQM om ikke ISP-siden sin shaping og pakke-prioritering holder mål. 😊

Lenke til kommentar
Greve skrev (På 31.1.2024 den 3:35 PM):

Har nå Brdy og er veldig fornøyd. I utgangspunktet får du ikke ekstern ip inn til egen router, men jeg har fått test tilgang for dette (sikkert 6mnd siden) så tipper du også kan få det. Ingen problemer, og virket stabilt med bra hastighet. 

 

Interessant, jeg anbefalte nylig Brdy til en nabo og jeg tok egentlig litt for gitt at de kjørte en løsning tilsvarende Telenor hvor man får ip-adresse som er tilgjengelig fra utsiden. Men da skal jeg tipse han om denne muligheten for å høre om test-tilgang om han skulle oppleve utfordringer relatert til CGNAT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...